Työvoimapula ja maahanmuuttajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dsfsddfsfsd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Ai ulkkislekurit ovat somalipakolaisia jotka ovat heti rantauduttuaan menneet lääkikseen?:D

Yksi on somali, tuli kouluikäisenä Suomeen.
On ainoa tämän maan edustaja meidän työpaikassa.

Yksi löytyi, löytyykö toista?:D

Olen kuullut huhuja muutamasta :D
Viime ja edellisvuonna pääsi Helsingin lääkikseen suhteessa aika iso joukko maahanmuuttajien lapsia.
Koulutus on ainoa tapa integroitua yhteiskuntaan omasta mielestäni joten posittivinen juttu.
Minäkin olen kuullut huhuja työtä tekevästä somalista, vielä ei ole ollut kunniaa häntä tavata ;)

Minäkin olen kuullut huhuja työtä tekevästä somalista, vielä ei ole ollut kunniaa häntä tavata ;)
Minä oon tavannut monia.

Mutta sehän ei liity ketjun aiheeseen; somalit eivät ole työperäisiä maahanmuuttajia.

Joku tv-dokkari tuli pari iltaa sitten työperäisestä maahanmuutosta, siinä oli esimerkkinä suurkeittiökokkeja. Näitä oli yritetty ensin rekrytä Suomesta, laihoin tuloksin. Sitten oli palkattu filippiineiltä(??) 10 kokkia, jotka olivat työllistyneet suurkeittiöihin.

Valitettavasti duuni suurkeittiössä on muutakin kuin hohdokasta ruuanlaittoa. Pitää samalla siivoilla, lastata, purkaa ja ruuanlaittokaan ei ole sellaista, että loihditaan gurmeeannoksia. Suomalaiset sopivalla koulutuksella, joita oli haastateltu, olivat poikkeuksetta siinä uskossa, että heistä tulee uusia tv-julkkiksia suurinpiirtein. Sen sijaan nämä ulkomailta rekrytyt ymmärsivät, että duunissa on sekä hohdokkaat hetkensä että muuta oheissälää, niinkuin kaikissa töissä (esim. kyllä minä korkeasti koulutettu asiantuntija joudun ihan itse tekemään paljon ns. paskahommaa ohessa).

Eli siis, ohjelman pointti ehkä se, että suomalaisella työttömällä, vaikka olisi koulutuskin, on monesti aika epärealistinen kuva työstä ja siksi heidän työllistämisensä on hankalaa.

Ai ulkkislekurit ovat somalipakolaisia jotka ovat heti rantauduttuaan menneet lääkikseen?:D

Viime ja edellisvuonna pääsi Helsingin lääkikseen suhteessa aika iso joukko maahanmuuttajien lapsia.
Koulutus on ainoa tapa integroitua yhteiskuntaan omasta mielestäni joten posittivinen juttu.
Äläs nyt noin ynseä ole. Tosi paljon on nuoria esim. mäkkereissä töissä.
Vanhempi sukupolvi todennäköisesti on työttöminä hautaan asti mutta nuoret ihan eri juttu.

Minä olen tavannut ainakin 3 somalialaista lääkäriä ja useamman hoitajan ihan meidän terveysasemalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Suomessa on tarpeeksi (ahneita) lääkäreitä. Hammaslääkäreistä lienee oikeasti pulaa. Moni lääkäri lähtee mielummin vaikka Norjaan kuin suomalaiseen terveyskeskukseen. Sama pätee sairaanhoitajiin.

Tarpeeksi koulutuspaikkoja ja koulutuksen jälkeinen työvelvoite Suomessa ilmaisen koulutuksen vastineeksi, niin eiköhän lääkäreitä riittäisi syrjäisempäänkin terveyskeskukseen.

Onhan heillä se pakollinen harjoittelu... Kestää usean kuukauden. Mutta kun yksityiset maksaa yli kaksi kertaa enemmän, niin miksi mennä kunnalle? Ja kunta joutuu ostamaan sitten tämän yksityisen kautta palvelun.

Toisin sanoen lääkärien vähäisen määrän takia pystyvät rahastamaan kuntia. Lääkärien ahneus käy kalliiksi ja tappaa suomalaisia hoitojonoihin.

Laput silmillä sitä on aika vaikea nähdä todellista elämää....

Toisin sanoen lääkärien vähäisen määrän takia pystyvät rahastamaan kuntia. Lääkärien ahneus käy kalliiksi ja tappaa suomalaisia hoitojonoihin.

No hei, olen osin samaa mieltä. Mutta jos lääkäreita koulutetaan nykyistä enemmän, niin he eivät silti ryntää iloiten terveyskeskusiin töihin. Ja Lääkäriliitto ajaa omiensa etuja tosi vahvasti.

No hei, olen osin samaa mieltä. Mutta jos lääkäreita koulutetaan nykyistä enemmän, niin he eivät silti ryntää iloiten terveyskeskusiin töihin. Ja Lääkäriliitto ajaa omiensa etuja tosi vahvasti.

Jos ei muualta löydy hommia niin varmasti menevät terveyskeskuksiin töihin. On niihin aiemminkin riittänyt lekureita.

Jos ei muualta löydy hommia niin varmasti menevät terveyskeskuksiin töihin. On niihin aiemminkin riittänyt lekureita.

Mä nyt jatkan vielä tästä, että ennen ei ollut huippupalkkaa maksavia yksityisiä lääkäriasemia joka nurkalla. Ja ennen ei lääkärietä palkattu yksityisille "konsulteiksi" tai "brand managereiksi", vaan he olivat lääkäreitä. Hyvin koulutetulle suomalaislääkärille löytyy aina muuta työtä kuin tk-lekurin paikka.

Niin että siksi tänne tulee lääkäreitä muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ja samalla palstalla aloitus siitä, että syntyvyys on liian alhaista...you gotta learn to check out the big picture, guys! :hug:

Minusta syntyvyys on aivan kohdallaan. Eikä huoltosuhde ole ongelma, ainoastaan ylisuuret eläkkeet. Meillä on varaa kansaneläkkeisiin vaikka jokaisen eläkeläisen kohdalla. Suurten ikäluokkien tulee tinkiä eläkkeestään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ja samalla palstalla aloitus siitä, että syntyvyys on liian alhaista...you gotta learn to check out the big picture, guys! :hug:

Minusta syntyvyys on aivan kohdallaan. Eikä huoltosuhde ole ongelma, ainoastaan ylisuuret eläkkeet. Meillä on varaa kansaneläkkeisiin vaikka jokaisen eläkeläisen kohdalla. Suurten ikäluokkien tulee tinkiä eläkkeestään.

Minustakin syntyvyys rulaa, mutta maahanmuuttajia voisimme ottaa kyllä lisää! =)

Suomalaiset on aika nirsoja työnsuhteen, palkka pitäisi olla suuri ja työnlaatu helppoa, että sitä suostutaan tekemään, ei olla valmiita tekemään rankkaa fyysistä työtä, jos palkka ei ole pilviä hipova.

Saahan sitä tälläkin palstalla monesti lukea, että minä en ainakaan alle sen ja sen palkan töitä tee ja ne vaatimukset on aika suuret. Sitten on se, että kaikki ei suostu työnperässä muuttamaan toiselta puolelta maata toiselle.

Oma ala on sellainen, että kyllä sitä opiskelijat juuri ja juuri tekevät kesällä, mutta harva tätä työtä talvella mielellään tekee, periaatteessa aina on pulaa tekijöistä, etenkin yöpuolella.

Mä nyt jatkan vielä tästä, että ennen ei ollut huippupalkkaa maksavia yksityisiä lääkäriasemia joka nurkalla. Ja ennen ei lääkärietä palkattu yksityisille "konsulteiksi" tai "brand managereiksi", vaan he olivat lääkäreitä. Hyvin koulutetulle suomalaislääkärille löytyy aina muuta työtä kuin tk-lekurin paikka.

Niin että siksi tänne tulee lääkäreitä muualta.

Koulutuksen vastineeksi työvelvoite terkkariin :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Suomalaiset on aika nirsoja työnsuhteen, palkka pitäisi olla suuri ja työnlaatu helppoa, että sitä suostutaan tekemään, ei olla valmiita tekemään rankkaa fyysistä työtä, jos palkka ei ole pilviä hipova.

Saahan sitä tälläkin palstalla monesti lukea, että minä en ainakaan alle sen ja sen palkan töitä tee ja ne vaatimukset on aika suuret. Sitten on se, että kaikki ei suostu työnperässä muuttamaan toiselta puolelta maata toiselle.

Oma ala on sellainen, että kyllä sitä opiskelijat juuri ja juuri tekevät kesällä, mutta harva tätä työtä talvella mielellään tekee, periaatteessa aina on pulaa tekijöistä, etenkin yöpuolella.

Nirsous loppuu lyhyeen kun julkinen sektori ajautuu krooniseen rahapulaan, eli sossun luukulta ei löydy enää rahaa.

Väitän että suurin syy oli 90-luvun lama, jolloin monelle ei ollut töitä. Nämä sopeutuivat olosuhteisiin kuten heidän lapsensakin. Eli sanalla sanoen silloin syntyi suuri syrjäytyneiden joukko.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Väitän että suurin syy oli 90-luvun lama, jolloin monelle ei ollut töitä. Nämä sopeutuivat olosuhteisiin kuten heidän lapsensakin. Eli sanalla sanoen silloin syntyi suuri syrjäytyneiden joukko.

Puhut asiaa. Ennen 90-luvun lamaa sossu ei ollut yleisesti hyväksytty vaihtoehto työnteolle. Nyt on.

Suomalaisen sossun turvaverkko on kuin hämähäkin verkko. Siihen kun tiput niin elävänä et pääse pois. Sossun pitäisi olla turvatrampoliini, joka palauttaa siihen turvautuneen ihmisen takaisin työelämään.

Yksi keskeinen syy siihen, miksi työt ja tekijät eivät kohtaa, on suomalaisten tapa asua. Ollaan rakennettu velkarahalla omakotitalo kotipitäjään ja kun pitäjän suurin yritys siirtää toimintansa jonnekin Kiinaan, ei muutto työn perässä suurempiin kaupunkeihin olekaan niin yksinkertaista. Ensinnäkin kotipaikkakunnalle jäisi turvaverkostot ja toiseksi sitä taloa ei ehkä saakaan myytyä, kun paikkakunnalla ei ole töitä ja olisi tarjolla muidenkin työttömäksi jääneiden taloja myynnissä. Jää tavallaan mustapekkakortti käteen.

Yhteistyössä