työttömyysjaksonne perustelu haastattelussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anniina75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anniina75

Vieras
Miten olette perustelleet työttömänäoloaikanne työhaastattelussa? Onkohan haittaa 1,5 vuodesta juuri ennen haastattelua? Itse olen hakenut ahkerasti töitä ja olen ollut useasti loppusuoralla kun hakijoita työhön 50 - 120, mutta en ole päässyt töihin kuitenkaan ihan. Työkokemukseni on toimistotöistä ja niitä todella vähän tarjolla täällä Satakunnassa ja vain 4 - 20 pääsee haastatteluun. Ja kun haen eri alan työpaikkoja, eivät usko, että tekisin kyseistä työtä pitkään, koska olen kuulemma työhön ylikoulutettu ja liian "hyvät"työkokemukset ihan eri alalta. Saattaa puuttua hygieniapassi jne... Olen opiskellut työttömänöoloajan kieliä. Onko teille sanottu haastattelussa tai tullut muuten ilmi, että "pitkästä"työttömyysajasta haittaa työnsaannissa? Miten kannattaa perustella kyseinen aika?
Asialliset vastaukset, kiitos:D

No mä perustelen sen sillä että olen ollut kotona lasten kanssa ja siksi poissa työelämästä. Ei ne välttämättä saa mistään tietää että olen ollut työttömänä.

Korostaisin sitä että et ole toimettomana ollut kuitenkaan vaan olet opiskellut ja siten hyödyntänyt tämän työttömyysjakson. Kertoisin myös ihan rehellisesti että koska oman alan töitä on ollut vähän tarjolla, olisit ollut valmis muidenkin alojen töihin mutta sinua on niihin pidetty usein ylikoulutettuna tai muuten oltu huolissaan siitä jäisitkö pitkäaikaiseen työsuhteeseen kun ala ei ole oma.

Toisin sanoen, kertoisin niin kuin asia on, työkseen rekrytoiva ihminen kyllä ymmärtää nuo perustelusi.

Yhteistyössä