Työttömiä ensi vuonna vähintään 330.000 :-O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
30-luvun suomessa otettiin malli Yhdysvalloista, jossa työmäärä jaettiin uudelleen siten, että sitä riitti kaikille. Viikosta vähennetttiin yksi työpäivä ja tunteja pienennettiin.

Nyt meillä on työnteko keskimäärin tehostunut 10% vuodessa. Pitää muistaa, että jos yhtenä nousuvuotena oltaisiin tyydytty nollatulokseen ja otettu saavutettu tulos vapaa-aikana, niin meillä olisi 2kk kesäloma.

Nyt pitäisi yleisesti siirtyä 30 tunnin työviikkoon.
Monilla vaan elämä mitoitettu siten, että siitä 30 tuntisesta työviikosta saatavalla palkalla ei saa asuntolainoja maksettua.

Olet väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Bannukakkua Savannan tapaan:
ja mun töissä ei ikinä ole kriisia :D

Kyllä sä olet tyhmä. Kyllä se vaikuttaa joka paikassa tämä lama. Jos ihmisiltä menee työpaikkoja niin ei heillä ole enää varaa käydä baareissa ja strippareita katsomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja öef:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juuri näin. Koko ajan viedään etuja pois ja työnantaja tekee mielivaltaisia päätöksiä ja kun niistä valitetaan muistutetaan, että tulijoita on jonoksi asti jos työ ei kiinnosta...
Toi oli viime laman aikaan vakiovastaus silloiselta ylihoitajalta, jos jostain epäkohdasta meni sanomaan tai olisi esim tarvinnut palkatonta vapaata lapsen vuoksi.

Tätä kuuntelin myös itse. Silloin tilanne työmaalla kärjistyi todella rankasti ja vittua haistateltiin puolin ja toisin. Itse lopetin työnteon paikassa ja perustin oman yrityksen. Ilmapiiri oli karmaiseva, kun jokaisesta sairastumisesta ja työtapaturmasta työmaalla ilottiin, kun se antoi jäljellejääneille takuuta työn jatkuvuudesta. Meininkin oli suoraan keskitysleiriltä, jossa iloittiin siitä, että ei se en ollut vielä minä.

Tuolla työpaikalla 3 on perustamassa omaa yritystä, kun työpaikka on mitä on. Mutta on "lama" puskee päälle niin pitää olla kiitollinen että on edes työtä.
30 tuntinen työviikko on ajatuksena mainio, mutta kun meistäkin molemmat on ns.matalapalkka-alalla jossa jo 40 tuntisesta viikosta palkka on kehno niin mites sitten jos ois 30 tuntinen viikko...

Alkuperäinen kirjoittaja Juuli:

Kyllä sä olet tyhmä. Kyllä se vaikuttaa joka paikassa tämä lama. Jos ihmisiltä menee työpaikkoja niin ei heillä ole enää varaa käydä baareissa ja strippareita katsomassa.

miks mä olen tyhmä,tottakai ei ole varaa käydä,mutta yleensä nillä kenellä työpaikka menee,niin ei he ovat kovin hyvää tuloisia ja jos ne sielä käy tai ei käy ei se oikein paljon mitä tekee

miks mä olen tyhmä,tottakai ei ole varaa käydä,mutta yleensä nillä kenellä työpaikka menee,niin ei he ovat kovin hyvää tuloisia ja jos ne sielä käy tai ei käy ei se oikein paljon mitä tekee

Hah, vai ei mene hyvätuloisilta työpaikkoja. No miten on sitten esim. nämä sellutehtaiden sulkemiset, kyllä niissä on ihmiset saaneet ihan kohtuu hyvää palkkaa.

Tuo on yksi syy, miksi nyt keskeytin opinnot ja siirryin töihin, kun niitä oli saatavilla. Yritetään saada kerättyä rahaa pahan päivän varalle ja tungettua jalkaa oven väliin, jotta sais olla töissä niin pitkään kuin suinkin mahdollista.

Olet väärässä.
Kyllä mä tiedän aika montakin perhettä, jossa naisella ei olisi mahdollisuus olla hoitovapaalla, jos ukon palkasta lähtisi neljännes pois.

Mistä sinä ton neljänneksen vetäsit? Yleensä kuusituntiseen päivään siirtymisen on arvioitu laskevan ansiotasoa 6-8%. Samalla, kun työs jakaantuvat tasaisemmin yhteiskuntaan tippuu työsssäkäyvien elatusvelvollisuus työyyömiä kohtaan.

Baarien tulot tuppaavat kasvamaan sekä kovassa nousussa että kovassa tiputuksessa.

Monella työttömäksi jääneellä on omaisuutta, mitä dokata, kun tulee aikaa...

Olet väärässä.
Kyllä mä tiedän aika montakin perhettä, jossa naisella ei olisi mahdollisuus olla hoitovapaalla, jos ukon palkasta lähtisi neljännes pois.

Mistä sinä ton neljänneksen vetäsit? Yleensä kuusituntiseen päivään siirtymisen on arvioitu laskevan ansiotasoa 6-8%. Samalla, kun työs jakaantuvat tasaisemmin yhteiskuntaan tippuu työsssäkäyvien elatusvelvollisuus työyyömiä kohtaan.

Tössäkäyvät kuvittelevat, että elättämällä koko kansan he saavuttaisivat jotain merkittävää. Ei ymmärretä sitä, että työtä jakamalla kaikkien kokema tyytyväisyys paranisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Tuo on yksi syy, miksi nyt keskeytin opinnot ja siirryin töihin, kun niitä oli saatavilla. Yritetään saada kerättyä rahaa pahan päivän varalle ja tungettua jalkaa oven väliin, jotta sais olla töissä niin pitkään kuin suinkin mahdollista.

Ja mä olen taas ajatellut lopettavani työt ja lähteä ensi syksynä opiskelemaan.

Lukeminen kannattaa aina.

Olet väärässä.

6-tuntinen työpäivä tarkoittaa 20 % pois bruttotuloista, netossa toki vähemmän, mutta omalta kohdaltani voin sanoa, että kyllä se on lähempänä 20 prosenttia kuin 6 - 8 prosenttia.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Baarien tulot tuppaavat kasvamaan sekä kovassa nousussa että kovassa tiputuksessa.

Monella työttömäksi jääneellä on omaisuutta, mitä dokata, kun tulee aikaa...

Baarit täällä pääkaupunkiseudulla ovat kyllä jo kertoneet, että tulot ovat laskeneet. Porukat juovat pohjia kotona, ja baari-illan aikana riittää yksi tai kaksi juomaa, entisin koko illan juomisen sijaan. Ja ovat jo kertoneet, että saattaa olla, että pitää väkeä vähentää.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Olet väärässä.

6-tuntinen työpäivä tarkoittaa 20 % pois bruttotuloista, netossa toki vähemmän, mutta omalta kohdaltani voin sanoa, että kyllä se on lähempänä 20 prosenttia kuin 6 - 8 prosenttia.

Sovitaan sitten niin. Tätä asiaa ihmiset eivät yleensä tajua. Nyt yksi työssäkäyvä elättää yli kaksi ihmistä. Jos työssäkäyvien määrä lisääntyy, niin elatusvelvollisuus pienenee. Työssäkäyvät maksavat suomen kaikki kulut. Palkkavero, alv, yhteisövero kaikki tulee maksetuksi työllä.

Mitä pienempi porukka tekee työtä, sitä suuremman osan he joutuvat elättämään. Jos työ jaettaisiin tasaisemmin hyötyisi siitä kaikki.

Ensi syksy onkin sitten taas avoin. Mutta nyt kun on töitä (joita ei välttämättä enää syksyllä ole) niin ajattelin kerätä rahaa opiskeluja varten.

30-luvun suomessa otettiin malli Yhdysvalloista, jossa työmäärä jaettiin uudelleen siten, että sitä riitti kaikille. Viikosta vähennetttiin yksi työpäivä ja tunteja pienennettiin.

Nyt meillä on työnteko keskimäärin tehostunut 10% vuodessa. Pitää muistaa, että jos yhtenä nousuvuotena oltaisiin tyydytty nollatulokseen ja otettu saavutettu tulos vapaa-aikana, niin meillä olisi 2kk kesäloma.

Nyt pitäisi yleisesti siirtyä 30 tunnin työviikkoon.
Monilla vaan elämä mitoitettu siten, että siitä 30 tuntisesta työviikosta saatavalla palkalla ei saa asuntolainoja maksettua.
Ahneella on paskanen loppu.

Ahneella on paskanen loppu.

Nääh,

Ahne ei vain ymmärrä sitä, että hänen työllään elätetään kaikki ne, joille ei työtä riitä. Ahne kuvittelee, että hänen olisi viimeiseen asti pidettävä kiinni oikeudestaan työhön ja jos antaisi toisen tehdä siitä osan, niin ahne kuvittelee, että oma tulotaso romahtaisi.

Vielä viime syksynä kaikilla palstalaisilla oli vakiduunit joista ei voi ikinä tulla irtisanotuksi. Ne harvat palstalaiset jotka kertoivat tulevasta lamasta haukuttiin paskanjauhajina maanrakoon. Nyt on toinen ääni kellossa.

Alkuperäinen kirjoittaja aoffnv:
Meilläpäin ainakin mamut luovat työpaikkoja myös "kantaväestölle". Täällä on edelleen useita työpaikkoja auki ammattilaisille ja esim. omalla alallani on useita paikkoja auki, jotka täytyttyään avaisivat työpaikan 5-10 alaiselle. Tarvitaan vain niitä mamuja, kun suomalaisia tehtäviin ei löydy.

Tottahan toki. Tämä mamuaalto tuo rahaa helvetisti tiettyihin paikkoihin, tietyille ihmisille. Vastaanottokeskuksiin tarvitaan ihan järjettömästi työvoimaa ja niiden vuokrat on ihan tähtitieteelliset. Mitään muita työpaikkoja mamut eivät todellakaan luo yhtään minnekään tässä maassa. Paitsi vartijoiden ja poliisien tarve kasvaa eksponentiaalisesti.

Meilläpäin ainakin mamut luovat työpaikkoja myös "kantaväestölle". Täällä on edelleen useita työpaikkoja auki ammattilaisille ja esim. omalla alallani on useita paikkoja auki, jotka täytyttyään avaisivat työpaikan 5-10 alaiselle. Tarvitaan vain niitä mamuja, kun suomalaisia tehtäviin ei löydy.

Tottahan toki. Tämä mamuaalto tuo rahaa helvetisti tiettyihin paikkoihin, tietyille ihmisille. Vastaanottokeskuksiin tarvitaan ihan järjettömästi työvoimaa ja niiden vuokrat on ihan tähtitieteelliset. Mitään muita työpaikkoja mamut eivät todellakaan luo yhtään minnekään tässä maassa. Paitsi vartijoiden ja poliisien tarve kasvaa eksponentiaalisesti.

Unohdit mamujen työllistävän vaikutuksen oikeuslaitoksessa aina Korkeinta oikeutta myöden :) Unohtamatta sossua =)

Unohdit mamujen työllistävän vaikutuksen oikeuslaitoksessa aina Korkeinta oikeutta myöden :) Unohtamatta sossua =)

Rovaniemellä on montakin grilliä/ pizzeriaa jotka ovat mamujen omistuksessa. työistävät samalla koko perheen ja jotkut jopa paikkakuntalaisiakin.

Mä vetäisin sen neljänneksen siitä mallista, että työ jaettaisiin uusiksi ja kaikki alkaisivat tekemään 30-tuntista työviikkoa. Työntekijä kun maksaa työnantajalle enemmän kuin palkkansa verran. Jokainen uusi työntekijä lisää vakuutusmaksujen määärää, työterveyshuollon maksujen määrää, henkilöstökoulutukseen investoidun rahan määrää jne. Sillä uudella työntekijällä on myös oikeus vuosilomiin, sairaslomiin jne. Jotta muutos olisi edes jollain tavalla realistinen, olisi näiden vanhojen työntekijöiden palkkaa alennettava riittävästi, jotta uudesta työntekijästä aiheutuvat kustannukset olisi mahdollista maksaa.

Yhteistyössä