Työttömäksi vai miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neiti Kosmis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neiti Kosmis

Vieras
Hei!
Pähkäilen tässä sellaista, että valmistuin kosmetologiksi raskausaikana ja nyt vauvani on 7kk. Mietin, että kannattaako minun ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi vai mitä teen, kun äitiys-ja vanhempainrahakausi loppuvat? Saan pienintä mahdollista tukea, koska en ole ollut vielä töissä ollenkaan. Asuinpaikkani on pieni kunta, jossa ei alan töitä oikein ole tarjolla. Ihanteellista olisi, jos voisin olla kotona siihen asti, että vauvani on noin 1,5v. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Täytyy soittaa työkkäriin, ajattelin vaan kysyä täältä ensin..

Ei se kyllä asiaan paljon vaikuta, vaikkei asuinpaikakunnallasi olisikaan oman alan töitä tarjolla. Kyllä sinulle muidenkin alojen töitä vaoidaan tarjota ja ne on sitten tyttömän vastaanotettava, tai joutuu karenssille.

Minä jättäydyin työttömäksi vanhempainvapaan loppumisen jälkeen. Ihan silläkin riskillä, että töitä saatetaan tarjota. No, pieni paikkakunta eikä vapaita työpaikkoja juurikaan ole. Pienen lapsen äitiä ei kovin kauaksi voi töihin laittaa ja työajatkin on rajalliset, joten ei ole ollut vaaraa työllistymisestä...

Mulla on aika samankaltainen tilanne, että jäin äitiyslomalle opiskelusta ja työaika ei täytä peruspäivärahaan tarvittavaa määrää eli 10kk. Eli jos jäisin pelkästään työttömäksi ja lakkauttaisin kodinhoidontuen, niin saisin työmarkkinatukea johon vaikuttaa puolison tulot. ELi jos et täytä työssäolo vaatimuksia ja mies on töissä kannattaa lasketuttaa saatko sen enempää tukia, kuin mitä kodinhoidontuella kotona ollessakaan. Itse teen niin että ilmoittauduin nyt vasta työnhakijaksi, mutta pidän kodinhoidontuen ja haen lisäksi työmarkkinatukea, jossa huomioidaan minun saama kodinhoidontuki ja miehen palkka, joten ei maha tulla luultavasti paljon tukia. Ilmeisesti kuntalisiä ei tuossa tarvitse tuloiksi ilmoittaa, mutta täälläpäin missä minä asun ei sitä kyllä saakkaan.

Yhteistyössä