Työtön opiskelija?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työkkäriläri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työkkäriläri

Vieras
Opiskeleeko kukaan jonkun koulun kirjoilla samalla kun on työtön työnhakija?

Itsellä on ongelmana se, että jos opiskelen päätoimisesti ja olen samalla työkkärissä, niin velvoittavat, että saa 5op kuukaudessa ja minulla ei tule moinen onnistumaan..
Mietin vain, että voisinko olla vain työnhakijana, mutta samalla koulun kirjoilla ja sillon tällöin täydentäsin opintoja vai pitääkö olla joku irtisanoutuminen kouluista?

Sekavaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Työkkäriläri:

Itsellä on ongelmana se, että jos opiskelen päätoimisesti ja olen samalla työkkärissä, niin velvoittavat, että saa 5op kuukaudessa ja minulla ei tule moinen onnistumaan..
Mietin vain, että voisinko olla vain työnhakijana, mutta samalla koulun kirjoilla ja sillon tällöin täydentäsin opintoja vai pitääkö olla joku irtisanoutuminen kouluista?

Sekavaa..

No siis siskoni sai tuon tuen, edellyttää sitä että haet tukea ENNEN kuin aloitat opinnot. Pitää täyttyä tuo 5 op.

Minä en tukea saanut ja opintotuelle tipahdin. Minulla näiden kahden tuen ero on 1000 euroa, kiva kiva. :( Minä siis aloitin opinnot äitiysloman aikana ja vaikka yritin vedota erityispykäliin, niin eivät mulle tuota tukea myöntäneet. Olen kuulemma tällainen "ikävä väliinputoaja" kun laki on tullut voimaan vuoden alussa.

Mutta tosiaan, työkkäri velvoittaa että sulla tulee tuo 5 op täyteen. Koska muuten olet aloittanut opinnot?
Toisaalta, jos opintosi ovat todella satunnaisia, esim saat lukukaudelta täyteen esim. 5 op, opintosi eivät ole päätöimisia ja silloin voit taas saada tukea. Mutta tuohon, etteivät opintosi ole päätoimisia, ei riitä että suoritat esim. vain 3 op kuussa, vaan suorittamisasteen pitää tosiaan olla melko minimaalista.

Kyllä minäkin mietin, että lopetanko opinnot. Olisin saanut työttömyyskorvausta 1400 euroa ja opintotukea saan 300 euroa. Arvaa vituttaako?
Pakko vissiin alkaa lapsia tekemään, jotta saan äitiyspäivärahaa 1700 euroa kuussa =)

Alkuperäinen kirjoittaja laahkana:

Sekavaa..

No siis siskoni sai tuon tuen, edellyttää sitä että haet tukea ENNEN kuin aloitat opinnot. Pitää täyttyä tuo 5 op.

Minä en tukea saanut ja opintotuelle tipahdin. Minulla näiden kahden tuen ero on 1000 euroa, kiva kiva. :( Minä siis aloitin opinnot äitiysloman aikana ja vaikka yritin vedota erityispykäliin, niin eivät mulle tuota tukea myöntäneet. Olen kuulemma tällainen "ikävä väliinputoaja" kun laki on tullut voimaan vuoden alussa.

Mutta tosiaan, työkkäri velvoittaa että sulla tulee tuo 5 op täyteen. Koska muuten olet aloittanut opinnot?
Toisaalta, jos opintosi ovat todella satunnaisia, esim saat lukukaudelta täyteen esim. 5 op, opintosi eivät ole päätöimisia ja silloin voit taas saada tukea. Mutta tuohon, etteivät opintosi ole päätoimisia, ei riitä että suoritat esim. vain 3 op kuussa, vaan suorittamisasteen pitää tosiaan olla melko minimaalista.

Kyllä minäkin mietin, että lopetanko opinnot. Olisin saanut työttömyyskorvausta 1400 euroa ja opintotukea saan 300 euroa. Arvaa vituttaako?
Pakko vissiin alkaa lapsia tekemään, jotta saan äitiyspäivärahaa 1700 euroa kuussa =)

No hui!!
Minä olen ollut koulun kirjoilla jo puoli vuotta, mutta en ole opintopisteitä saanut vielä yhtään koska nyt vasta jäin työttömäksi ja voisin aloittaa ne opiskelut oikeasti...
Sitä mie just pelkään että jos rehellisesti yritän opiskella samalla niin tiputtavat minut jonnekin opintotuelle tai vastaavaa :( Eri asia saada täydet tuet liitosta kuin se 250,- kuussa...
Mietin vain että kannattaako tässä nyt sitte opintoja päätoimisesti jatkaakkaan kun nuista pisteistä ei ole tietoa....
Voi rähmä..

Varmaan niin uus juttu vielä että ei kauheesti ole kokemusta. Ite meinaan yrittää monimuotoopiskelua että sais työkkärirahaa, mutta ilmeisesti sen saa tehdä työkkärirahalla ihan rauhassa, siinä tulee 20 ov puolessatoistavuodessa???

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko kukaan muu ollut työnhakijana ja opiskellut?

Koska olet aloittanut opintosi ja minkä ikäinen olet?

Jätin aikoinaan koulun kesken ja menin töihin. Nyt sitten ajattelin tehdä tutkinnon loppuun kun jäin työttömäksi. Onko iälläkin joku merkitys? Olen 26.. Kai tässä pitää itsekkin sitten alkaa tekemään niitä pieniä pipanoita...

Sekavaa..

No hui!!
Minä olen ollut koulun kirjoilla jo puoli vuotta, mutta en ole opintopisteitä saanut vielä yhtään koska nyt vasta jäin työttömäksi ja voisin aloittaa ne opiskelut oikeasti...
Sitä mie just pelkään että jos rehellisesti yritän opiskella samalla niin tiputtavat minut jonnekin opintotuelle tai vastaavaa :( Eri asia saada täydet tuet liitosta kuin se 250,- kuussa...
Mietin vain että kannattaako tässä nyt sitte opintoja päätoimisesti jatkaakkaan kun nuista pisteistä ei ole tietoa....
Voi rähmä..

Oletko ollut opintojesi alkaessa töissä?
Silloin laissa on tosiaan on pykälä, että voi saada työttömyystukea opiskeluun. Jos muut ehdot täytyvät, sun pitää olla muistaakseni yli 25 v tai jotain. Mutta vaikka periaatteessa äitiysloma rinnastetaan työntekoon, niin minä en tuota tukea saa, koska olen ollut opintojen alkaessa äitiyslomalla, ei töissä (joka siis työkkärin mukaan ei ole työtä).

Mutta tosiaan, sun on saatava täyteen se 5 op kuussa. Tai ei ne sitä kuukausittain kyylää, mutta lukukaudessa pitää saada tietty määrä kasaan.

Mä olen työtön työnhakija ja opiskelen amk:ssa työvoimapoliittisena koulutuksena ihan täyspäiväisesti. Nyt vuoden alustahan on tullut lakimuutos jonka mukaan työtön työnhakija voi opiskella työkkärirahalla myös omaehtoisesti. Katsoppa mol:n sivuilta tarkemmin tai käy työkkärissä selvittämässä asiaa.

Onko kukaan muu ollut työnhakijana ja opiskellut?

Koska olet aloittanut opintosi ja minkä ikäinen olet?

Jätin aikoinaan koulun kesken ja menin töihin. Nyt sitten ajattelin tehdä tutkinnon loppuun kun jäin työttömäksi. Onko iälläkin joku merkitys? Olen 26.. Kai tässä pitää itsekkin sitten alkaa tekemään niitä pieniä pipanoita...

Aloititko sen keskeneräisen tutkintosi uudelleen vai aloititko alusta?

Koska mun mielestä homma on niin, että jos sä olet aloittanut sen koulun joskus "teininä", niin ei ne sitten taas sitä tukea anna. Tai en mä tiedä. Mun käsittääkseni ikäraja on noin 25 v eli "aikuisopiskelija".

Alkuperäinen kirjoittaja tiipiilii:
Mikä laki tuo uusi laki on? Itsekkin olen vähän siinä rajoilla, että alanko opiskelemaan äitiysloman aikana....

Googleta esim. työtön ja opiskelu.
Älä helvetissä ala opiskelemaan äitiysloman aikana. Silloin et sitä tukea saa.

Mullekin sanottiin työkkärissä, että jos olisin hakenut äitiysloman ajaksi lykkäystä koulusta, niin sitten taas saisi opiskella ansiosidonnaisella päivärahalla.
Mutta kun enhän mä helvetti voinut koulun alussa tietää, että ne tekee vuodenvaihteessa jonkun uuden lain.

Silloin laissa on tosiaan on pykälä, että voi saada työttömyystukea opiskeluun. Jos muut ehdot täytyvät, sun pitää olla muistaakseni yli 25 v tai jotain. Mutta vaikka periaatteessa äitiysloma rinnastetaan työntekoon, niin minä en tuota tukea saa, koska olen ollut opintojen alkaessa äitiyslomalla, ei töissä (joka siis työkkärin mukaan ei ole työtä).

Mutta tosiaan, sun on saatava täyteen se 5 op kuussa. Tai ei ne sitä kuukausittain kyylää, mutta lukukaudessa pitää saada tietty määrä kasaan.

Kyllä olin vielä töissä kun hain kouluun ja sain paikan, mutta opintopisteitä en ole vielä saanut yhtään (onkohan sillä merkitystä?).
Hitsi kun näiden kanssa pitää olla aina niin tarkkana, ettei tipu tuilta ym..
Äitiysloma tuntuu olevan aika maaginen aika kun silloin tippuu aina tuilta tai saa aina sen huonomman kaavan mukaan kaikki tuet, on sekin kummallista. Tuntuu että tutut on aina silloin olleet pahimmassa jamassa (siis rahallisesti).
Kiitoksia tiedoista, täytyy kai alkaa tosissaa lukemaan lakipykäliä ja hankkimaan vaikka päällään niitä opintosuorituksia, jos niitä ei voi pikkuhiljaa hankkia ilman että tuet tippuu....

saahan työkkärin tukea, eli vaikka liiton korvausta, jos työkkärin
lausunnosta käy ilmi, että on paikallaa työllistymisen vuoksi opiskelu, päätoimiseksi
pitäisi katsoa, myöskin amk monimuoto...

Kyllä olin vielä töissä kun hain kouluun ja sain paikan, mutta opintopisteitä en ole vielä saanut yhtään (onkohan sillä merkitystä?).
Hitsi kun näiden kanssa pitää olla aina niin tarkkana, ettei tipu tuilta ym..
Äitiysloma tuntuu olevan aika maaginen aika kun silloin tippuu aina tuilta tai saa aina sen huonomman kaavan mukaan kaikki tuet, on sekin kummallista. Tuntuu että tutut on aina silloin olleet pahimmassa jamassa (siis rahallisesti).
Kiitoksia tiedoista, täytyy kai alkaa tosissaa lukemaan lakipykäliä ja hankkimaan vaikka päällään niitä opintosuorituksia, jos niitä ei voi pikkuhiljaa hankkia ilman että tuet tippuu....

En mä usko että sillä on mitään merkitystä, ettet ole vielä saanut yhtään opintopistettä. Laissa on tosiaan se erityispykälä, että tuki voidaan myöntää jälkeenpäinkin, jos on ollut töissä koulun alussa.

Alkuperäinen kirjoittaja marika73:
saahan työkkärin tukea, eli vaikka liiton korvausta, jos työkkärin
lausunnosta käy ilmi, että on paikallaa työllistymisen vuoksi opiskelu, päätoimiseksi
pitäisi katsoa, myöskin amk monimuoto...

Ei saa, jos on aloittanut opinnot ennen tykkärin päätöstä. Mulla esim. koulu on vain viikonloppuisin ja edellinen ammatti on sellainen että käytännössä olisin töissä virastoaikana, mutta ei ne mulle sitä myönnä, vaikka voisin olla täysin työmarkkinoiden käytettävissä. Koska mä en ole hakenut päätöstä ennen opintojen alkamista ja en ole voinut hakea päätöstä ennen opintojen alkamista, koska koko lakia ei ole ollut olemassakaan!

"Keskenjääneiden yliopisto-opintojen suorittaminen loppuun on mahdollista, jos opintojen todisteellisesta keskeyttämisestä on kulunut vähintään vuosi."

Eli pitäis onnistua jos ei oo vuoteen opintosuorituksia.

Joo, lisään vielä että kelahan oikeen tukee tuota opiskelua. Siskoni esim. saa verotonta kulukorvausta 16 (tai 18) euroa päivässä. Ja hän on 5 päivänä kuussa koulussa, eli tekee verottomasti noin 100 euroa lisää.

Mulla taas on koulumatka 450 km suuntaan eli käytännössä koko opintotuki menee matkustamiseen 2 krt kuussa ja asumiseen opiskelupaikkakunnalla.

Siis saako rahat työkkäristä vai liitosta esim yleisestä työttöymyyskassasta?
Kun liiton sivuilla lukee ettei saa olla päätoiminen opiskelija.. mietin vain että tippuuko tässä sittenkin taas tulot :(
Mistään en saa luetuksi sitä korvauksen määrää miten se määräytyy...

Siis saako rahat työkkäristä vai liitosta esim yleisestä työttöymyyskassasta?
Kun liiton sivuilla lukee ettei saa olla päätoiminen opiskelija.. mietin vain että tippuuko tässä sittenkin taas tulot :(
Mistään en saa luetuksi sitä korvauksen määrää miten se määräytyy...

Äh eipä sittenkään mittään, löysin jo tiedon...

Nyt nostan tätä keskustelua jos joku osaisi antaa osviittaa.

Itse aloitin 10-vuoden kouluttoman tauon jälkeen opiskelut syyskuussa ja en tule saamaan kaikkia opintopisteitä kokoon.

Mit' luulette että tapahtuu? Viedäänköhän tuki nyt kokonaan pois vai annetaanko tällaiselle ensikertalaiselle anteeksi? EN edes voinut vaikuttaa tähän ensimmäisen lukujärjestyksen muodostumiseen ja lisäksi alku on ollut tosi takkuista.

Veikkauksia tai omia kokemuksia, kaikista kiitollinen...

Yhteistyössä