Työsuhteen irtisanomisajasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton työpaikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton työpaikka

Vieras
Mietin, että millainen irtisanomisaika on lyhyissä, määräaikasissa tuösuhteissa? Minulla on kuuden viikon määräaikainen työ hoitoalalla ja työyksikkö paljastui töiden aloittamisen jälkeen todella huonoksi työilmapiiriltään. Tuntuu, etten jaksaisi olla muutamaa viikkoa vielä siellä töissä, nyt olen kaksi vikkoa ollut... Mietin, että näin lyhyessä työsuhteessa varmaan voisin vain yksinkertaisesti katkaista työsuhteen, ilman sen kummempaa irtisanomisaikaa??

Jos joku osaisi kertoa, olen ihan pihalla :(

Alkuperäinen kirjoittaja Greetta:
jaa, kyllä mä olen vaihtanut työpaikkaa ollessani määräaikaisella paikalla :/

No työnantaja voi siihen suostua, mutta mikään pakko se ei ole. Ellei määräaikaisessa työsopimuksessa erikseen lue irtisanomisajasta, sellaista ei silloin ole, eikä työnantajan ole siihen pakko suostua.

Jos irtisanoo itsensä määräaikaisesta työsuhteesta voi joutua korvaamaan työnantajalle aiheutuvat kulut uuden hlön palkkaamisesta ko. tehtäviin... Paitsi titenkin jos on koeajalla. Eli kannattaa harkita tarkkaan kannattaako irtisanoutua, varsinkin jos on veemäinen työnantaja.

itseäni harmittaa työtilanne todella, mutta töihin meno ja siellä olo on toisista työntekijöistä johtuen hankalaa ja ahdistavaa. Esimieskään ei miellyttävä ihminen ole, ikävä temppu on jos vain lähden työpaikasta, mutta tuskin ne väkisin voi pitää minua siellä, jos ilmoitan lopettavani työt? Mietin että voiko esimies sanoa, että minun täytyy olla vielä irtisanomisen jälkeenkin töissä esim. kaksi viikkoa? Odotan nyt asiallisia kommentteja ja neuvoja..

Siis oikeasti. Jos olet määräaikaisen sopimuksen tehnyt, eikä siinä erikseen ole mainintaa irtisanomisajasta, niin et voi työstä irtisanoutua vaan sinun pitää olla siellä sopimuksen loppupäivään asti.