Työstä poissa sairaan lapsen vuoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmautui
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari harmautui

Vieras
Hei miten tämä oikeasti menee?

Mullahan on oikeus olla kotona hoitamassa sairasta lasta n vuorokautta palkallisesti mutta eikö ole oikeus olla myös n vuorokautta palkatta? Olenko velvoitettu jokaisena lapsen sairauspäivänä etsimään mahdollista hoitajaa?

Tilanne on se, että olin viime viikolla yhden päivän kotona hoitamassa kipeää lasta (ja kolme päivää hoiti mummi). Lapsi on edelleen kipeä, juuri kävin lääkärissä (korvatulehdus nyt). Mulla on lääkärin kirjoittama sairauslomalappu huomiseksi (saan hoitajan tiistaiksi). Sain sen verran sumplittua, että voin mennä puoleksi päiväksi töihin. Työnantajani asenne on se, että mulla ei ole oikeutta olla poissa vaan velvollisuus vaikka palkata ventovieras hoitaja kotiin! (Jolloin mulle ei työsskäynnistä ole enää juuri hyötyä, kun maksan päivähoitomaksun ja sairauspäiviltä vielä yksityisen hoitajan...).

Mikä tässä asiassa on nyt oikeus ja velvollisuus? Alan harkita minäkin irtisanoutumista, kunhan miehen koeaika on ohi....

Jos olit jo viime viikolla pois tästä sairaudesta, et enään voi olla pois saman sairauden takia. Kolme peräkkäistä päivää sen pitää minun mielestäni olla. Meillä mahdollista pitää neljäs päivä palkattomana.

on oikeus olla palkatta poissa alle 10v sairaan lapsen hoitamisen vuoksi. voisiko mies ola pois töistä? jotkut työnantajat on tosi nihkeitä noissa poissaoloissa. mä sanoisin suoraan työnantajalle että kuvitteletko että näillä palkoilla voi hankkia yksityisiä hoitajia ja mistä sellaisen parissa päivässä saa.

Mulla nykyisessä työssä on oikeus olla palkattomalla.
Entinen esimies oli ihan tyytyväinen jos menin puoleksi päiväksi töihin eikä tarvinnut edes mitään lappuja silloin näytellä ja sai olla useammankin kuin kolme päivää, kunhan se työssä olo aika sijoittui "ruuhkahuippuun".
Toi palkatttomuus taas häiritsee ihan älyttömästi no onneksi mies saa palkan noiltakin päiviltä joten saa jäädä sitten lapsia hoitamaan.

Kunnallisella puolella on oikeus olla 4 päivää kerrallaan poissa lapsen sairauden vuoksi. (kolme päivää palkallisena)Sekin on vielä määritelty, että tuo loma on ensisijaisesti hoidon järjestelyä varten. Jos ei mahdollista järjestellä, niin silloin itse hoitaa...
Jos tarvitsee yhtäjaksoisesti enemmän, niin sitä voidaan myöntää harkintavaraisena virkavapaana tai sitten voi käyttää lomapäiviä.

Kyse on yhtäjaksoisesta vapaasta. Sinä kun olet ollut töissä välillä, niin silloinhan se on katkennut välillä ja lasku alkaa alusta :D .

Jeps, täytyypä napata se työpaikan vihkonen luettavaksi huomenna. Mulle on sinänsä sama, vaikka vapaa olisi palkatonta, mulla on viikko pitämättömiä matkatunteja jäljellä. Kunhan vain voin olla poissa. Ärsyttää todella, koska olen yrittänyt itse järjestellä (ja suurimman osan on hoitanutkin mies kun oli kotona tai sitten mummi). Eli todellakaan ei ole toistuvista poissaoloista ollut kyse. Edellisestä kerrasta on jo yli puoli vuotta aikaa.

Asian vierestä mutta mistä ihmeestä sille lapselle sen hoitajan saa sitten niiden 3 tai 4 päivän jälkeen? Jos siis oletetaan että tukiverkkoa ei ole (isovanhemmat vielä työelämässä tai asuu kaukana kuten ystävätkin). Kunnalliset kodinhoitajathan (tms.) ei ole käytettävissä enää nykyään tällaisissa tilanteissa, kun hukkuvat muutenkin alati kasvavan työtaakan alle.

Tuo oikeus olla pois riippuu pitkällä tessistä, jota työpaikallasi noudatettaan.

Esim. kaupan alan tes sanoo; oikeus olla palkallsesti pois 1-3 pv alle 10 v sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi tai hoitamiseksi. Tästä erikseen mainitaan, että sairaus täytyy olla äkillinen.

Sitten jatko sanoo, että tarvittaessa pyritään mahdollisuuksien mukaan antamaan pidempi, palkaton vapaa. Muuta tes ei sano, joten tuotakin voi tulkita monin tavoin. Ehdoton "oikeus" se ei ole.

Esimerkki; tiedät, että 25.01 alle 10v lapseltasi leikataan nieulurisat. Tes ei anna oikeutta olla päivääkään palkallisesti pois, sairaus ei ole äkillinen...

Alkuperäinen kirjoittaja pepi:
Jos olit jo viime viikolla pois tästä sairaudesta, et enään voi olla pois saman sairauden takia. Kolme peräkkäistä päivää sen pitää minun mielestäni olla. Meillä mahdollista pitää neljäs päivä palkattomana.

Palkatonta voi pitää lääkärintodistuksella niin kauan kuin lapsen terveydentila vaatii!!
Palkallista on vaan kolme ensimmäistä sairaspäivää... sitä sairastumispäivää ei lasketa...

Alkuperäinen kirjoittaja Verokarhu:
Asian vierestä mutta mistä ihmeestä sille lapselle sen hoitajan saa sitten niiden 3 tai 4 päivän jälkeen? Jos siis oletetaan että tukiverkkoa ei ole (isovanhemmat vielä työelämässä tai asuu kaukana kuten ystävätkin). Kunnalliset kodinhoitajathan (tms.) ei ole käytettävissä enää nykyään tällaisissa tilanteissa, kun hukkuvat muutenkin alati kasvavan työtaakan alle.
Otetaan palkatonta tai koitetaan pitää kertyneitä vuosilomapäiviä.

Meillä sanottii perehdytyspäivässä, että vanhemmilla on oikeus olla kotona JÄRJESTÄMÄSSÄ sairaan lapsen hoito, ei tarkoita siis että automaattisesti olisi oikeus olla itse sitä hoitamassa vaan pitäisi se hoitaja järkätä.. Ja nii, meillä tarvitaan yhdestäkin päivästä sairastodistus, terkankin kirjoittama käy.

Lain mukaan saa olla 3 vrk poissa perhesyiden vuoksi, mutta työpaikan ei ole pakko maksaa palkkaa siltäkään ajalta(kuka maksaa kuka ei riippuu mitä sopimusta noudatetaan).Moni ei tiedä tota et se on perhesyyt, ei siis esim. sairas lapsi.

Kiinnostuneet kunnallisella puolella olevat voivat lukea sopimuksesta eli KVTES:sta s. 122-
Sopimus löytyy tuon pitkän linkin alta_
ttp://www.kuntatyonantaja.fi/modules/page/show_page~id~F2E9EC801DCF45A38E1C32DF5210C0A1~tabletarget~data_1~MENU_2_activeclicked~8E0C29F6F37C4172A3B85E29F4B343B9~MENU_2_open~true~pid~578ADA88F3A24ABE9F16D748636C3D06~layout~kt2006.asp

Saman sairauden takia meillä ainakin kolme peräkkäistä päivää palkallisena ja neljäs palkattomana. Eli jos perjantain poissa, niin maanantai on jo sitten palkaton. Ja tiistaina pitäisi olla toinen hoitaja. Meillä kyllä tässä joustetaan, eli palkatonta saa pidemmäksikin aikaa.

Eli minä ainakin tilanteessasi olisi reilusti epärehellinen. Jos isovanhemmat hoitaisivat lasta, en puhuisi, että on sairaana. Näin voit aina helposti väittää töissä lapsen sairastuneen uudestaan seuraavalla viikolla. Hankalia ovat nämä asiat. Tämä on tietenkin väärin, mutta eipä näitä tilanteita varmasti montaa kertaa tule. Minä en ainakaan sairasta lastani ventovieraalle hoitajalle haluaisi laittaa. Eri asia tietenkin isompi lapsi vesirokossa tmv.

Jeps, täytyypä napata se työpaikan vihkonen luettavaksi huomenna. Mulle on sinänsä sama, vaikka vapaa olisi palkatonta, mulla on viikko pitämättömiä matkatunteja jäljellä. Kunhan vain voin olla poissa. Ärsyttää todella, koska olen yrittänyt itse järjestellä (ja suurimman osan on hoitanutkin mies kun oli kotona tai sitten mummi). Eli todellakaan ei ole toistuvista poissaoloista ollut kyse. Edellisestä kerrasta on jo yli puoli vuotta aikaa.

suurin osa tesseistä löytyy muuten netistäkin ;)

Meillä saa palkallista vapaata 4 päivää alle 10-vuotiaan sairaan lapsen hoitoa varten. Sen jälkeen on mahdollista pitää palkatonta vapaata. Lääkärin tai sairaanhoitajan todistus tarvitaan aina lapsen sairastuessa.

Meillä saa 4 päivää vapaata (kolme palkallista) , lääkärintodistus pitää olla, palkatonta lisävapaata ei voi pitää. Mikäli viidentenä päivänä lapsi on terve mutta toinen lapsi sairastuu ei voi enää olla poissa ei edes lääkärintodistuksella ilman palkkaa. Kyllä työnantajien pitäisi meille äideille maksaa täyttä palkkaa olisimme sitten päivän, kuukauden tai jopa puoli vuotta hoitamassa sairaita lapsiamme, se vasta arvokasta työtä on.

miten kaikki joutuu olemaan palkattomalla jos lapsi on sairas ja siitä löytyy lääkärin tai sairaanhoitajan todistus, mä olen aina saanut ekan päivän palkattomana ja muista päivistä palkan, kun työssä olo aika täytyy muitaakseni 2 vuotta on saanut myös sen ensimmäisne päivän vapaaksi, palkallisena

Otetaan palkatonta, käytetään vuosilomia, koetetaan paikkailla tunteja jossain muussa kohtaa ( esim. jos mä joudun olemaan tänään poissa, niin voin korvata tunnit esim. ensiviikon tiistaina jos siellä on puutos ), vanhemmat vuorotttelevat, kysytään tutulta naapurilta..

Tiesittekö muuten että lääkärin kirjoittama sairausloma ei ole mikään automaattinen sairausloman myöntämisperuste? Vasta työnantaja päättää sen, saatko olla poissa kyseisen vaivan vuoksi kyseisestä työstä..

Esim. Helsingin kaupungilla oli jossain vaiheessa käytössä hoitajapalvelu, eli työnantaja olisi voinut palkata meille kotiin hoitajan ja mä olisin mennyt töihin : / Tavallaan hyvä juttu, tavallaan huono, koska mä en voi sietää ajatusta että joku vieras hoitaisi meidän kipeitä lapsia..

Kunnallisella puolella on oikeus olla 4 päivää kerrallaan poissa lapsen sairauden vuoksi. (kolme päivää palkallisena)Sekin on vielä määritelty, että tuo loma on ensisijaisesti hoidon järjestelyä varten. Jos ei mahdollista järjestellä, niin silloin itse hoitaa...
Jos tarvitsee yhtäjaksoisesti enemmän, niin sitä voidaan myöntää harkintavaraisena virkavapaana tai sitten voi käyttää lomapäiviä.

Kyse on yhtäjaksoisesta vapaasta. Sinä kun olet ollut töissä välillä, niin silloinhan se on katkennut välillä ja lasku alkaa alusta :D .

Kunnallisella puolella tuo 3+1 päivän laskeminen aloitetaan lapsen sairastumispäivästä, eli alkuperäisellä ei ole enää ainakaan meidän TES:in mukaan oikeutta olla hoitamassa lasta enää saman taudin takia, ELLEI lapselle ole tullut uusi sairaus, silloin päivien laskeminen aloitetaan alusta.

Meillä on niin, että ekan päivän saa olla pois "järjestelemässä lapsen hoitoa", seuraavat 3 päivää saa pitää palkattomana. Lääkärintodistus on toimitettava pyydettäessä (koskaan ei ole pyydetty).

Hei miten tämä oikeasti menee?

Mullahan on oikeus olla kotona hoitamassa sairasta lasta n vuorokautta palkallisesti mutta eikö ole oikeus olla myös n vuorokautta palkatta? Olenko velvoitettu jokaisena lapsen sairauspäivänä etsimään mahdollista hoitajaa?

Tilanne on se, että olin viime viikolla yhden päivän kotona hoitamassa kipeää lasta (ja kolme päivää hoiti mummi). Lapsi on edelleen kipeä, juuri kävin lääkärissä (korvatulehdus nyt). Mulla on lääkärin kirjoittama sairauslomalappu huomiseksi (saan hoitajan tiistaiksi). Sain sen verran sumplittua, että voin mennä puoleksi päiväksi töihin. Työnantajani asenne on se, että mulla ei ole oikeutta olla poissa vaan velvollisuus vaikka palkata ventovieras hoitaja kotiin! (Jolloin mulle ei työsskäynnistä ole enää juuri hyötyä, kun maksan päivähoitomaksun ja sairauspäiviltä vielä yksityisen hoitajan...).

Mikä tässä asiassa on nyt oikeus ja velvollisuus? Alan harkita minäkin irtisanoutumista, kunhan miehen koeaika on ohi....

Pääsääntöisesti niin että SAIRAUDEN ALUSTA kolme täyttä palkallista päivää sairaan alle 10-vuotiaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Tuon jälkeen joko palkattomalla tai sitten joku muu hoitaa. Joskus etukäteen kun olen ajatellut että sairaus kestää todennäköisesti kauan, olen sopinut, että käykö jos olen eka yhden ja sitten mummo pystyy oleen välillä yhden päivän ja sitten taas olen minä pari päivää niin se on hiljaisella järjestelyllä mennyt niin, eli ei julkisesti sillä se on ehtojen vastaista mutta pomolle työn järjestämiseksi on ollut niin parempi.... jäkikäteen se ei enää auta mutista jollei saa suuta auki ajoissa... Kaikissa paikoissa moinen järjestely ei tulisi edes onnistumaan.

Yhteistyössä