Työssäkäyvät äidit! Miten usein ns. omaa aikaa/menoa työn ohessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

umbrella-

Aktiivinen jäsen
01.03.2006
8 489
1
36
Mä en millään raaskisi olla lapsista erossa yhtään enempää kuin on pakko ja lisänä tietysti myös suunnattoman huono omatunto, jos ja kun töiden jälkeen omien harrastusten pariin menen. Kuitenkin sitten taas se liikunta on mulle yksi asia mikä auttaa jaksamaan arjessa.

Tähän saakka oon sitten yhtenä iltana viikossa käynyt joogassa tai spinningissä eli sellaisena päivänä on sitten aika lapsten kanssa jäänyt melko vähälle. vain muutamaan tuntiin.

Ehkäpä vielä joskus tulee aika, että vois lisätä harrastusten määrää. Tai vielä parempaa: vähentää työn määrää :p

Mä en raaski olla iltaisin kauheasti poissa kotoa, kun haluan kanssa viettää lapsen kanssa mahd. paljon aikaa. Mulla on saattanut korkeimmillaan olla yksi iltameno viikossa, mutta en kyllä ole ennen lastakaan kauheasti harrastanut mitään. Lenkillä käyn joskus, mutta hyötyliikuntaa tulee työmatkoista sen verran, että sen lisäksi kotona oleva crosstrainer riittää tällä hetkellä liikunnaksi.

Normaalisti olen yhden illan viikosta kokonaan poissa, siis sinä päivänä näen lapset vain aamulla, jään töistä suoraan harrastukseen (välissä ehdin vähän hoidella omia asioitani, jos tarpeen) ja tulen kotiin lasten mentyä nukkumaan. Miehellä samoin yksi "vapaa"ilta viikossa. Muut menot sitten tilanteen mukaan, toisinaan esim. lähden jonnekin vain toisen lapsen kanssa ja mies on toisen kanssa.

Ei ole käytännössä ollenkaan omaa aikaa. Liikuntaa harrastan sitten yhdessä lapsen (kohta lasten) kanssa. Vannon nykyään hyötyliikunnan nimeen, jumpat, punttikset, joogat, tanssit, yms varmaan alkaa taas kun lapset tuosta kasvavat. Esikoinen nyt 2-v ja toinen tulossa lähipäivinä.

3,5 veen äiti ja muutaman kerran vuodessa olen tähän asti ottanut "oman ajan" eli käytännössä lapsi ollut kummeilla/mummolassa tms. pari tuntia, kun olen yksin käynyt kaupoissa. Nyt olen ajatellut kunnostautua, kun saimme tutun kautta mukavan tytön hoitajaksi ja ajattelin ainakin kerran kuukaudessa ottaa pari tuntia illalla itselle aikaa ja käydä yksin lenkillä tai kahvilla tuttavien luona tai jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja viears:
teetkö ap millaista työtä? jos vuorotyötä nin sehän antaa enemmän aikaa lapsille. Mä yritäisin omat harrastukset sijoittaa viikonlopulle.

Teen päivätyötä n. klo 7.30-15, mies vie aamulla lapsen myöhemmin hoitoon ja mä haen sitten kolmen jälkeen. Mun työ on istumatyötä eli tosiaan kaipais liikuntaa työpäivän jälkeen. Toki sitten lenkillä käyn päivittäin joko lasten kanssa tai sitten illalla yhdeksän jälkeen, kun nukkuvat. Punttijumppaakin kotona harrastan, mutta jooga tekee kyllä tosi hyvää mun kropalle, auttanut paljon selkäkipuihin jne.

Viikonloput mä oon halunnut pyhittää vallan perheelle, silloin haluan nauttia siitä, että saadan olla koko päivän koko perhe yhdessä eli en haluais niistä nipistää aikaa harrastuksiin. Kun yleensä sitten yhdessä silloin ulkoillaan yms.ja silloin on äärettömän ihana nukkua kuopuksen kanssa vieri vieressä päiväunet :heart:

Aika vähiin jää.... Mä teen vielä osa-aikatyötä, mutta en silti viitsisi olla paljoa poissa. Oikeastaan se vapaa-aika menee parturiin tai hierojalla käymiseen, joskus ystävien kanssa teatteriin tms.

oisko sulla mahdollisuus tehdä vaikka lyhennettyä työpäivää (6h/pv tai 4pv/vko), siitäkin sais lisää tunteja päivään.

Mutta onhan niillä lapsilla isäkin, ei missään velvoiteta että molempien pitäis olla aina paikalla. Meillä ainakin huomaa että tytöllä ja isillä on ihan omat rutiinit jos äiti on poissa.

Käyn leffassa tai konsertissa ehkä 1-3 kk välein. Huomenna alkavat luennot, olen sitten siellä kerran viikossa seuraavat pari kk putkeen. En koe omaa aikaa kovin tärkeänä, tärkeintä minulle se, että saan tunnin aikaa itselleni hereillä iltaisin ja aamuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Aika vähiin jää.... Mä teen vielä osa-aikatyötä, mutta en silti viitsisi olla paljoa poissa. Oikeastaan se vapaa-aika menee parturiin tai hierojalla käymiseen, joskus ystävien kanssa teatteriin tms.

oisko sulla mahdollisuus tehdä vaikka lyhennettyä työpäivää (6h/pv tai 4pv/vko), siitäkin sais lisää tunteja päivään.

Mutta onhan niillä lapsilla isäkin, ei missään velvoiteta että molempien pitäis olla aina paikalla. Meillä ainakin huomaa että tytöllä ja isillä on ihan omat rutiinit jos äiti on poissa.

Joo, siis tosiaan isähän on kotona hyvin tiiviisti myös. Hänkin kerran viikossa korkeintaan harrastuksissa. Muualla ei juuri edes käydä. Mutta mulla itsellä tulee ikävä lapsia, eli voi itseni takia olla enempää pois vaikka isän kanssa kotona ovatkin ja hyvässä ja tutussa hoidossa siis. Eli isä on kyllä vauavsta atsi molempia hoitanut siinä missä minäkin.

Miksette koko perhe harrasta jotain liikuntaa jos vaikeeta olla erossa lapsista?
Voihan sitä käydä uimassa niin että toinen on puoli tuntia lasten kanssa ja toinen ui kunnolla.Taas vaihto.Taikka luistella niin että toinen on lasten kanssa siitä touhuumassa ja toinen aktiivisesti luistelee,tai hiihtää.

Mä käyn ite juoksemassa iltasin,sitten kun lapset menee nukkumaan.Pussaan hyvät yöt siinä 20 aikaan ja vedän lenkkivehkeet päälle.Puolentunnin juoksu ja sauna,sitten kullankainaloon.

Sopisko se sulle?Nyt on niin kaunistakin että terapeuttista jo tuo luonnossa oleskelu.

Samoin lenkillä voi käydä koko perheen kanssa,ja varmaan paljon muutakin.Kotonakin voi jumpata siinä lasten kanssakin,niin teen usein itsekin kun mies reissuhommissa eikä mahista lastenhoitoon.
Lapset tykkää myös jumpata mukana,tv2 tulee hyvät jumpat myös.

Meillä on 6 lasta ja kumpikin tehdään vuorotyötä. Minä kolmivuoroa ja mies iltavuoroissa lähes aina. Mitään omaa aikaa ei ole. Miestä näkee pari tuntia päivässä, saati sitten lapsia. tänäkin aamuna mies lähti töihin 10 .30 ja minä menen iltaan 13.30-21.30. Huomenna jatkan aamuvuorolla ja samaa jatkuu päivästä toiseen. Kumpikin ollaan vielä viikonloputkin töissä. Huoh. Välillä tuntuu, että onko tässä mitään järkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja emo:
Miksette koko perhe harrasta jotain liikuntaa jos vaikeeta olla erossa lapsista?
Voihan sitä käydä uimassa niin että toinen on puoli tuntia lasten kanssa ja toinen ui kunnolla.Taas vaihto.Taikka luistella niin että toinen on lasten kanssa siitä touhuumassa ja toinen aktiivisesti luistelee,tai hiihtää.

Mä käyn ite juoksemassa iltasin,sitten kun lapset menee nukkumaan.Pussaan hyvät yöt siinä 20 aikaan ja vedän lenkkivehkeet päälle.Puolentunnin juoksu ja sauna,sitten kullankainaloon.

Sopisko se sulle?Nyt on niin kaunistakin että terapeuttista jo tuo luonnossa oleskelu.

Samoin lenkillä voi käydä koko perheen kanssa,ja varmaan paljon muutakin.Kotonakin voi jumpata siinä lasten kanssakin,niin teen usein itsekin kun mies reissuhommissa eikä mahista lastenhoitoon.
Lapset tykkää myös jumpata mukana,tv2 tulee hyvät jumpat myös.

Mehän siis kyllä harrastetaan koko perhe, kerran viikossa käydää luistelemassa ja esikoisen kanssa ollaa hiihdetty pitkiä lenkkejä pitkin talvea. Ja joka päivä käyn lenkillä joka lasten kanssa tai heidän mentyä nukkumaan. Ja mies käy kerran viikossa lasten kanssa uimassa, yleensä silloin kun mä olen joogassa. Mä kun en oikein uimahalleista perusta, siis palelen niin sairaasti, että oleminen siellä on ihan tuskaa. Kylpylöissäkin tulee kylmä...

Mutta jooga tosiaan auttaa mulla selkä ongelmissa, rentouttaa ja sillä tavoin kyllä haluaisin jatkaa sen harrastamista. Spinningissä olen käynyt, kun jooga oli tauolla ja siinä saa sykkeen nousemaan kyllä ihan eritavalla kuin juoksulenkillä. Mutta molempiin ei kyllä ole aikaa.

Muoks, meillä on muuten sen verran ikäeroa lapsilla, että ulkoillessa (luistelu, hiihto, lenkkeily tms.) toinen on toisen lapsen kanssa ja toinen toisen, kun heillä on ikäerosta johtuen jo niin eri tarpeet ulkoilulle. Toinen siis täyttää 3-vuotta ja toinen on 9-vuotias.

Teen nelipäiväistä työviikkoa ja silti tuntuu, että aikaa on liian vähän. Ennen töihinpaluuta olin kuntokeskuksen jäsen, mutta nyt en tahdo vielä lapsia lapsiparkkiin heti päiväkotipäivän jälkeen. Kerran viikossa käyn iltajumpassa ja yhtenä työaamuna on myös jumppa. Iltaisin käyn joskus kävelyllä.
Muita menoja esim. leffa-ilta on n. kerran-pari kuussa.

1-2 kertaa viikossa oma harrastus kodin ulkopuolella. Käyn kyllä kotona ennen sinne menoa.

Minusta on ihan normaalia, että isällä ja lapsellakin on kahdestaan laatuaikaa. Vai teettekö te kaiken kotonakin ihan kokoajan koko perheen voimin. Siis onhan mulla omaa aikaa kotonakin ollessa. Vaikka puutarhatöitä, käsitöitä, jne. tällöin poitsu viettää aikaansa isänsä kanssa.

Viikonloppuna toki hyötyliikuntaa harrastetaan koko perheen voimin.

Mulla on tällä hetkellä pojat kolme päivää viikossa hoidossa ja käyn vauvan kanssa koulussa niinä päivinä. Just päätin lopettaa kuorossa käymisen, kun en halua enempää läheisiäni kuormittaa lastenhoidolla: mun äiti kuitenkin varmaan alkaa hoitaa vauvaa yhtenä koulupäivänä/vko.
Perheen yhteistä aikaa ei ole. Mies tulee - jos tulee - kun ollaan menty nukkuun ja jää aamulla nukkuun kun pojat lähtee hoitoon.

Minä teen töitä vain iltaisin ja viikonloppuisin. Ravintolassa kun olen töissä on minulla viikolla aina vapaata ,niinkuin nyt 2 päivää ja sunnuntait ollaan kiinni. Omaa aikaa on näin päivisin kun tytöt on koulussa,mutta lopun vapaan vietän tyttöjen kanssa touhuten. Mitään en harrasta. Mutta aamusin käyn kävelemässä ja siivoilen ja pyykkään. Lasten kanssa sitten ulkoillaan ja tehdään kaikkea kivaa.
Omaa aikaa en suuremmin kaipaa vaan nautin sitten lasten kanssa olosta.
Isänsä kanssa nuo sitten illat aina touhuaa kun olen töissä. Tää on sopinut meille aina. Eikä lapsetkaan reakoi mun ilta/yö töihin mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
1-2 kertaa viikossa oma harrastus kodin ulkopuolella. Käyn kyllä kotona ennen sinne menoa.

Minusta on ihan normaalia, että isällä ja lapsellakin on kahdestaan laatuaikaa. Vai teettekö te kaiken kotonakin ihan kokoajan koko perheen voimin. Siis onhan mulla omaa aikaa kotonakin ollessa. Vaikka puutarhatöitä, käsitöitä, jne. tällöin poitsu viettää aikaansa isänsä kanssa.

Viikonloppuna toki hyötyliikuntaa harrastetaan koko perheen voimin.

Tottakai isäkin on kahdestaan lasten kanssa, eikä se mitään laatuaikaa ole, ihan normaalia arkea. Miten nyt osaisin kirjoittaa niin, ettei kaikea tulkita niin pilkuntarkasti. Mä käyn kyllä kaupassa tai muissa normaaliessa menoissa ja ihan luonnollisesti mies on lasten kanssa silloin. Tai mies käy kaupassa lapset mukanaan ja mä kotona ja mies harrastaa lasten kanssa niin, että mä oon omassa harrastuksessa tms. Ei meillä mitää ongelmaa sen suhteen ole, mies on aina hoitanut lapsia siinä missä minäkin.

Mutta me siis asutaan korvessa ja kun lähden harrastukseen niin siinä menee vähintään 2,5 tuntia ja koen, että se on paljon illasta pois. Mä nyt vaan satun olemaan tälläinen, että ikävöin varsinkin kuopusta jos en häntä näe. Ja toki kotona teen kotitöitä, punttijumppaa jne. kaikenlaista, mutta se on eri asia kuin olla kokonaan näkemättä lasta ja fyysisesti eri paikassa. Kuitenkin koti- ja pihatöissä lapset on usein mukana. Kolaavat lunta jne.

No, mutta ymmärretty. Mulle pitäis riittää lenkkeily, perheen kanssa yhteisvoimin hiihteäminen, luistelu , uinti jne. eli jooga on "syntiä", kun voisin siis lenkeillä lasten kanssa tai punttijumpata kotona.
Kaikki siis ehdottaa sitä yhdessä liikkumista, jota me joka päivä teemmekin.

Enkä siis kohdistanut tätä vain Nalkuttavaan Talonmieheen, vaan tarkoitin sitä, kun kaikki vaan sanoo sen, että ettekö voi perheen kanssa liikkua yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Teen nelipäiväistä työviikkoa ja silti tuntuu, että aikaa on liian vähän. Ennen töihinpaluuta olin kuntokeskuksen jäsen, mutta nyt en tahdo vielä lapsia lapsiparkkiin heti päiväkotipäivän jälkeen. Kerran viikossa käyn iltajumpassa ja yhtenä työaamuna on myös jumppa. Iltaisin käyn joskus kävelyllä.
Muita menoja esim. leffa-ilta on n. kerran-pari kuussa.

Mulla ei oikeastaan ole kyllä mitään muista menoja. Kampaajaakin siirrän ja siirrän, kun se ilta olis sitten taas siinä :/

Ja siis harrastusten takia lapsia ei hoitoon laiteta, vaan tosiaan ovat sitten kotona toisen vanhemman kanssa.

No äh! Jos sulla on mahdollisuus siihen liikuntaan ja harrastamiseen niin tottakai!! Mun aiemman vastauksen vois ainakin ihan unohtaa kun se nyt vaan synty ihan pelkästä tästä mun omasta vitutuksesta :ashamed:
Jos sun miehes pystyy olemaan lasten kanssa, niin ei se mun mielestä sillon oo pois heiltä, jos sä vaikka käytkin jossain joogassa! Kaikkee voi tietty kotonakin tehdä, mutta mulla ainakin tulee paljon parempi ja rauhallisempi olo kun voi keskittyä vaan siihen omaan tekemiseen, ilman että tarvii kuulostella tarviiko joku lapsista jotain tms.

Mun työpäivä kestää matkoineen 10 tuntia iltapäivä viiteen. 2-3 mertaa viikossa koitan päästä jumpalle. Sit lenkkeilen ainakin 1-2 kertaa ysin viikossa ja muut kerrat lasten kanssa. Yleensä vain pienin kylläkin mukana rattaissa tai pulkassa. Sillon tällöin käyn shoppailemassa yksin ja joskus viihteellä.

Mulla on oma harrastus kahtena iltana viikossa, miehellä yhtenä. Ehdin kuitenkin nähdä lapsia eli hakea ne tarhasta ja sitten taas olla mukana nukuttamistouhuissa kun harrastukset on sellaiseen aikaan.

Uusimmat

Yhteistyössä