Työsopimus (suullinen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sain työpaikan joka alkaisi syyskuussa. Haastattelussa sovittiin päivä jolloin aloitan muttei kirjoitettu vielä mitään sopimusta.
Tämän jälkeen huomasin toisen paikan joka olisi vakituinen ja palkka parempi ja lähempänä kotia. Maanantaina käyn siellä haastattelussa.
Jos saisin tämän toisen paikan niin onko tuo suullinen sopimus mitenkä pätevä? Ei kai mun ole sinne pakko mennä?

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti harmaantui:
Periaatteessa ei, mutta on kohteliasta ilmoittaa ensimmäiseen paikkaan hyvissä ajoin ettet tule.

Jos saan tietää esim 5.8 mahdollisesti uudesta paikasta ja vanha alkaisi 1.9 niin onko tuo riittävä aika?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti harmaantui:
Periaatteessa ei, mutta on kohteliasta ilmoittaa ensimmäiseen paikkaan hyvissä ajoin ettet tule.

Jos saan tietää esim 5.8 mahdollisesti uudesta paikasta ja vanha alkaisi 1.9 niin onko tuo riittävä aika?

Tiukille vetää, mutta voihan olla että heillä on jo tiedossa muita hakijoita.

Minulle on aina sanottu, että suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin...tokihan sitä suullista ei voi mitenkään todistaa, mutta kuitenkin.

Suullinen sopimus on työsopimuslain mukaan yhtä pätevä. Riitatilanteissa on mahdotonta osoittaa mitä on sovittu, joten suosittelen aina kirjallista. Voithan neuvotella tilanteesta työnantajasi kanssa. Uskoisin hänen päästävän sinut uudelle työnantajalle.

Suullinen sopimus on lain mukaan yhtä pätevä kuin kirjallinen. Riippuu pitkälti siis työnantajasta miten hän asiaan reagoi. Toisaalta paha sitä on työntekijöitä pakottaa hommiin.

Sinuna ilmoittaisin ystävällisesti heti kuin mahdollista tälle työnantajalle jolle aiot tehdä oharit. Reilua kaikkia ajatellen.

suullinen on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Suullisen todistaminen tietty vähän hankalaa ellei kuulijoita ollut lähellä. tai jos vaikka työpaikkalla työnantajasi on esitellyt sinut jollekin työkaverille ja sanonut että tulet töihin. en ottaisi riskiä sopimusrikkomuksesta kun siinä voi työntekijä joutua korvausvelvolliseksi

Jos saat sen paremman paikan, valehtele sille huonommalle, että oletkin raskaana, et juuri sait selville ja ajattelit on kohteliasta kertoa... Ei varmasti halua sua töihin! =)

Yleensä työsuhteen alussa on jonkinmittainen koeaika. Tuona aikana sekä työnantaja että työntekijä voi lopettaa työsuhteen periaatteessa ilman syytä.
Melkein kuukausi (5.8-1.9) on enemmän kuin riittävä aika ilmoittaa ettei voikaan aloittaa työsuhdetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Leena77:
Yleensä työsuhteen alussa on jonkinmittainen koeaika. Tuona aikana sekä työnantaja että työntekijä voi lopettaa työsuhteen periaatteessa ilman syytä.
Melkein kuukausi (5.8-1.9) on enemmän kuin riittävä aika ilmoittaa ettei voikaan aloittaa työsuhdetta.

Pätee vain jos koeajasta on sovittu

Vanha keskustelu, mutta laitan silti kun tämä tulee Googlen kautta vastaan. Nimittäin uuden, paremman työpaikan löytyminen ei ole pätevä syy työsuhteen purkuun, vaikka koeajasta olisikin sovittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Tärkeää..:

Vanha keskustelu, mutta laitan silti kun tämä tulee Googlen kautta vastaan. Nimittäin uuden, paremman työpaikan löytyminen ei ole pätevä syy työsuhteen purkuun, vaikka koeajasta olisikin sovittu.

Entä jos työnantaja ei ole suoranaisesti luvannut töitä, vaan ainoastaan antanut ymmärtää, että töitä hyvin suurella todennäköisyydellä on?

sain työpaikan ja luvattiin paikka toistaiseksi ei mikään määräaikainen. Pomolla oli kiireitä eikä hän ehtinyt kirjoituttaa minulla sitä lappua. Jouduin sairaslomalle muistasyistä. Ja olin poissa työstä useam kk kuska jalkani katkesi. Kumpikaan osapuoli ei irtisanonut työsuhdettani. Nyt olisin työkunnossa ja lääkärin määräys aloittaa entinen työ. Nyt en saa pomoa kii koska hän on ehdokkaana vaaleissa. Minun sairasloma loppuu 30.3 ja töihin pitäsis mennä mutta minne? Siis olenko edelleen töissä siinä aiemmassa työpaikassa jossa teimme suusanalliset toistaiseksi sopimukset??

sain työpaikan ja luvattiin paikka toistaiseksi ei mikään määräaikainen. Pomolla oli kiireitä eikä hän ehtinyt kirjoituttaa minulla sitä lappua. Jouduin sairaslomalle muistasyistä. Ja olin poissa työstä useam kk kuska jalkani katkesi. Kumpikaan osapuoli ei irtisanonut työsuhdettani. Nyt olisin työkunnossa ja lääkärin määräys aloittaa entinen työ. Nyt en saa pomoa kii koska hän on ehdokkaana vaaleissa. Minun sairasloma loppuu 30.3 ja töihin pitäsis mennä mutta minne? Siis olenko edelleen töissä siinä aiemmassa työpaikassa jossa teimme suusanalliset toistaiseksi sopimukset??

Kyllä olet.

Etenkin jos viimeisimmässä tilinauhassa ei ole maksettu "lopputiliä ja lomakorvauksia" niin tervemenoa työpaikalle. Jos sua kielletään tulemasta sinne eli sanovat ettet ole enää siellä töissä, ota yhteyttä liittoon tai työsuojelupiiriin.

Laitoin ammattiliiton asialle. Ja nyt alkoi tapahtua entisen työnantajani puolelta sähköpostia tulee kymmeniä päivässä puheluita ja tekstareita yöllä.. Oli yli puoli vuotta hiljaisuutta välillä.. Ammattiliitto hoitaa nyt asiat en vastaa viesteihin vaan välitän ne liittoon ja myös aiemmat sähköpostit sairauteni alkuajalta jossa luvattiin mahdollisesti vain keikkaa kun paranen. Viestistä kävi suoraa ilmi ettei työ jatku ennallaan. Tämän kaiken jälkeen en lähde entiseen työpaikkaan vaikka sinne minua nyt kinutaankin kun käytös sieltä päästä meni tällaiseksi.. Korvauksia voin vähän hakea mutta oikeuteen tuskin lähden se maksaa..

Meitä hyväuskoisia on paljon. Ja röyhkeät työnantajat olettavat, ettei kukaan ala kyselemään saataviensa tai työpaikan perään, jotenka tällä varjolla työnantaja voi käyttäytyä miten haluaa. Itse olen nyt pyydellyt lakki kourassa palkkaani, jota en ole puoleen vuoteen saanut. Olen tämän puolen vuoden aikana käyttänyt kaikki säästöni elämiseen ja laskuihin. Yritys aloitti toimintansa, jotenka ymmärrän tavallaan, ettei sitä kassavirtaa ole ollut sinne tullut ja näin maksuja on joutunut järjestelemään. Joustavuuttani ja hyväuskoisuuttani on käytetty hyväksi ja todella raakamaisesti. Ja suullinen työsopimus myös, koska koskaan pom,ollani ei ole ollut aikaa tehdä kirjallista sopimusta. Työpaikan sähköpostista käy ilmi, että olen siellä ollut töissä, koska vastailin asiakkaiden kyselyihin. jotenka ainakin tätä kautta pystyn sen todistamaan. Ja moni ihminen tietää, että olen ollut siellä töissä. Asiakaspalveluala kun on kyseessä, niin ihmiset ovat nähneet todistettavasti kyllä sen, että olen siellä ollut töissä. Harmittaa vain tuollaiset nilkit, jotka ottavat töihin, lupaavat kohtuullisen palkan ja sitten käyttäytyvät noin, kun pitäisi tili maksaa. Ja he yleensä vielä jatkavat moista touhua, koska kukaan ei viitsi lähteä tappelemaan heitä vastaan.

nimimerkin "tyhmänä" kannattaa ottaa pikimmiten yhteyttä omaan liittoon tai lakimieheen ja alkaa periä saataviaan. Palkkatyöläisellä ei ole riskinottotarvetta yrityksen kassavirrasta, se on omistajien ongelma.

Once the obtaining started, the idea triggered a new archipelago impulse. michael zimmerman prentice A naked sale can be one exactly where an individual market the investment you won't unique. To comply with government restrictions you will need to manage to use this through an individual prior to offer it. The reason that it is consequently dangerous can be how the price may go through the roof when you finally promote the actual stock options. Then you definitely should spend quite a bit to fulfill your commitments to the shopper.

Yhteistyössä