Työsopimuksessa tunteja 4/vko, mutta jatkuvasti töitä enemmän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annni

Vieras
Ihan mielenkiinnosta aloin miettimään, kun tuntuu, että mulla on tosi hölmö työsopimus. Siinä työtunnit on 4h/vko, mutta töitä on jo vuoden ajan ollut noin 20-40h/vko ilman erillistä kysymystä siitä, haluanko tehdä enemmän töitä, mitä työsopimuksessa lukee. Eli käytännössä listalle on heitetty 5 työpäivää viikossa minulta mitään kysymättä, vaikka sopimuksessa tosiaankin on se 4h/vko. Ei siinä, mielelläni enemmän töitä teen, toki opiskelujen ohessa työmäärä tuntuu hieman liian suurelta.

Mutta itse kysymykseni olisi se, että saanko minä lomista palkkaa vain tuon työsopimuksessa olevien tuntien verran? Vai sen mukaan, mitä oikeasti olen tehnyt? Ja ylipäätänsäkin. Tuntuu käsittämättömältä, kun heillä kuitenkin on selvästi tarjota enemmänkin tunteja. Huiputettu olo kyllä ! :D

Mun mielestä kertyy tehtyjen tuntien mukaan. Joka tapauksessa sulle kertyy lomaa.
alaraja on 35h/kk tai 14pv/kk. Sun työsopimuksen perusteella sanoisin tuon 35h/kk=2pv per kuukausi kertyy lomaa.

Joo noista lomarahoista ja sairaslomista olenkin vähän huolissaan. :( Ja ei tule pimeänä ylimenevät tunnit, vaan ihan iso suomalainen firma kyseessä ja kaikki menevät verottajan kautta.

On mahdollista olla vaikka ns. nolla-tunti sopimuksella töissä, ja todellisuudessa tietysti tekeekin enemmän. Se on vaan työnantajan etu. Jos ei vaikka yhtäkkiä jostain syystä olekaan töitä tai lakkaa naama miellyttämästä niin ei tarvii tarjota kuin esim. se neljä tuntia viikossa.

Jos tää jatkuu tarpeeksi kauan niin työntekijällä on oikeus vaatia muutosta työsopimukseen ja saada se tuntimäärä mitä todellisuudessa tekee.

Ja lomat kertyy tehtyjen tuntien mukaan.

[QUOTE="liisa";26674791]sehän on min. max ei yleensä soppareihin kirjata vaan oletetaan että haluaa tehdä enemmän. jos ei halua niin sit ei tarvi tehdä ollenkaan.[/QUOTE]

Ap kirjoitti, että työsopimuksessa lukee työaika 4 h/vko. Ei mainintaa minimituntimäärästä. Sopimus voisi olla myös esim. muotoa 0-40 h/vko. Tai vähintään 4 h/vko.

Kyllähän tuollaisia työpaikkoja toki on, joissa voi tehdä 4 h/vko. Itselläni oli juuri opiskeluaikana tilanne, että tein silloin kun tarvetta oli ja kun minulle sopi. Osa-aikaisia työntekijöitä oli muitakin eli työt kaikki työt tulivat tehdyiksi. Alkuun tein tunteja vähemmän ja ennen irtisanoutumistani puolen vuoden ajan n. 40-50 h/vko. Tuolloin eivät opinnot vieneet enää niin paljon aikaa.

Palkka ja lomarahat maksetaan tietysti tehtyjen tuntien mukaan.

Ap:n työsopimuksen mukaisesti työnantaja on sitoutunut tarjoamaan töitä 4 h/vko ja työntekijä sitoutunut tekemään sen 4 h/vko. Tottakai yhteisestä sopimuksesta töitä voi tehdä enemmänkin.

Ja siis se tosiaankin hämää myös, kun minulta mitään kysymättä ollaankin heitetty listoille lähemmäs 40h/vko ja sitten vedotaan siihen, että ketään muu ei pysty tekemään vuoroja. Onko niihin ylimeneviin tunteihin sitten pakko sitoutua? Toki näin kesäisin, kun opintotukia ei tule niin ylimenevät tunnit ovat erittäin plussaa, mutta syksyllä on vaika sekä opiskella että työskennellä täyspäiväisesti.

4h/vko on minimityöaika, joka on työnantajan on tarjottava. Siitä ylöspäin työajoista on sovittava. ja työlistat oltava nähtävillä työehtosipimuksen mukaisesti. Tietysti voi tehdä ilman työlistaa ns. kutstuttaessa, mutta se ei ole pakollista. Lomakorvaukset määräytyvät tehtyjen työtuntien/-päivien mukaan.

Tuo lomien ja lomarahojen kertyminen kannattaa kyllä jostain varmistaa..
Vuosilomalaki on pakottava. Eli työnantaja ei voi kiertää vuosiloman antamista ja lomapalkan maksamista. Tuntityössä lomapalkka lasketaan prosenttiperusteisena. Vuosilomalakikin löytyy netistä etsien ja laskukaavakin vuosilomapalkan laskemiseen löytyy.
Vuosilomaa ansaintaan jommankumman säännön mukaan: Joko työntekijä on kuukaudessa tehnyt 35 h tai on jatkuvasti ollut vähintään 14 pv/kk töissä. Vuosilomaa voi kerryttää siis vain jommallakummalla tavalla, lomanmääräytymisvuonna. alle 1 v töissä olleelle kertyy vain 2 lomapäivää/kk. Jotka pidetään sen jälkeen kun lomanmääräytymisvuosi on täynnä. Esimerkiksi itse aloitin työt tammikuussa nyk työnantajalla. Sain pitää kesälomakautena viikon lomaa.
Seuraavana talvena ei ollut talvilomaa vielä, mutta sain kesäloman täytenä824 pv) ja siitä seuraavana talvena jo 6 pv talvilomaakin. Koska sen eka v jälkeen lomaa kertyi 2,5 pv/kk.
Vuosilomalaki kannattaa jokaisen työelämään lähteneen lukea ja pitää kiinni lomistaan. Ne kuuluvat myös tuntityöläisille, jos kyliksi tekee töitä.
Ellei tee töitä niin paljon että ansaitsisi vuosilomaa, tällaisella työntekijällä on oikeus halutessaan pitää 2 pv/kk vapaata halutessaan, mutta tästä työnantaja ei tarvitse maksaa.

Yhteistyössä