Työryhmä ehdottaa toimeentulotukeen ehdotetaan hyviä parannuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Ei ole kyse siitä, että kokoaikatyötä olisi tarkoitus saada, vaan sitä on tarkoitus hakea, Siika-Aho sanoi muistion julkaisun jälkeen järjestetyssä tiedotustilaisuudessa."

Tietävät itsekkin mikä on tilanne. Eri asia onko kysytty työnantajilta, he kun eivät varsinaisesti hurraa tätä hakupakkoa. Hakupakon poistosta on ollutkin puhetta ja se ainakin aiottiin poistaa ensi syksynä.

Edelleen höpisevät toimeentulotuensaajien määrän puolittamisesta ja "patistelevat muiden etuuksien tai työllisyyspalvelujen pariin". Mikähän mahtaa olla se etuus jolla pääsee tuloissa yli toimeentulotuen alarajan ja jolle noin vain siirrytään? Vastaan itse, ei mikään. Vaikka saisit työttömyysturvaa niin yhä täyttelet toimeentulotukihakemuksia.

Ja sitten vielä tämä hölmöläisten aktiviteetti. Ensin leikattiin työttömyysetuuksia jotta saatiin niistä säästöä mutta lisäystä toimeentulotukeeen ja halltus hurraa säästöjä. Sitten toimeentulotuen asiakkaat patistellaan työmarkkinatuen yms. piiriin ja saadaan säästöjä toimeentulotuessa mutta lisäystä työttömyysetuuksissa. Kolikkoja siirrellään taskusta toiseen ja aina välissä hurrataan että nyt on vasen tasku voitolla ja ensi vuonna toisin päin.

• Haha
Reactions: Lispetti
Edelleen höpisevät toimeentulotuensaajien määrän puolittamisesta ja "patistelevat muiden etuuksien tai työllisyyspalvelujen pariin". Mikähän mahtaa olla se etuus jolla pääsee tuloissa yli toimeentulotuen alarajan ja jolle noin vain siirrytään? Vastaan itse, ei mikään. Vaikka saisit työttömyysturvaa niin yhä täyttelet toimeentulotukihakemuksia.

Ja sitten vielä tämä hölmöläisten aktiviteetti. Ensin leikattiin työttömyysetuuksia jotta saatiin niistä säästöä mutta lisäystä toimeentulotukeeen ja halltus hurraa säästöjä. Sitten toimeentulotuen asiakkaat patistellaan työmarkkinatuen yms. piiriin ja saadaan säästöjä toimeentulotuessa mutta lisäystä työttömyysetuuksissa. Kolikkoja siirrellään taskusta toiseen ja aina välissä hurrataan että nyt on vasen tasku voitolla ja ensi vuonna toisin päin.
Se etuus on esim. vuokratyö tai siivous.

Otetaans vielä yksi omituisuus.
"Työryhmä ehdottaa tämän suojaosan poistamista, koska sillä ei ole ollut työryhmän mukaan erityistä työllisyysvaikutusta. Muutos säästäisi toimeentulotuen menoista noin 20 miljoonaa euroa vuodessa."

Meinaavatko että toimeentulotuen asiakkaat jatkavat yhä noissa minitöissä kun suojaosa poistetaan vaikka siitä ei jää sen enempää rahaa käteen kuin kokonaan työttömänä ja saattaa vieläpä kuluja tulla. Sinne meni nekin oletetut säästöt.

Laskennallisesti tuo 20 miljoonaa tietää että vähän yli 11 000 henkilöä tekisi kukin 12kk vuodessa töitä suojaosan verran. Luultavasti määrä yksilöinä on suurempi ja kaikki eivät tee töitä jokainen kuukausi tai ole toimeentulotuen asiakkaana kaikkia kuukausia. Mielestäni vähättelyä että "ei olisi erityistä työllisyysvaikutusta".

Kunhan työkykyistä ei-keharia ja suomen taitoista ei painosteta työkokeiluihin pesulaan kaupungin työkeskukseen, on näet laitonta.
Toivottavasti on laitonta laittaa myöskään mainitsemiasia tai ainakin pitäisi olla.

Alihankitaakin näillä kaupungin pajoilla on paikallisille firmoille ainakin ennen tehty. Taisivat suitsia tai ainakin yrittivät jokunen vuosi sitten mutta tiedäppä tuota onnistuivatko.

Näköjään palstan äiti-ihmisistä huomattava osa elää toimeentulotuella ja nyt sitten työmaan kutsu saa aikaan kauhua ja paniikkia.
Uskokaa jo että kaikki toimeentulotukea saavat eivät ole työttömiä vaan myös ihan työssäkäyviä kuten itse. Teen myös yhteiskunnan kannalta merkittävää työtä enkä mitään puhelinmyyntiä, palkka vaan pieni ja kotona sairas puoliso pienellä tuella ja lapset. Mieluummin toki tienaisin itse rahat mutta palkan pitäisi olla isompi ja puolison ensisijaisen etuuden jotta sillä maksaisi satojen eurojen terveydenhuollon menot kuukausittain. Monet toimeentulotukea saavista on sairaita! Tietysti ulkomaalaisia on paljon joukossa mutta suomalaisista kaikki on jollain tavalla sairaita tai muut tulot ei riitä (myös päihderiippuvuus on sairaus).

Voisivat perustaa työryhmän joka tutkii mitkä olisivat toimeentulotuen kustannukset minimissään ihannetilanteessa. Tämä ihan siitä syystä, että havaittaisiin onko edes mahdollista säästää jonkun tietyn rajan yli.

Heillä suomut tippuvat silmiltä ja he viimeinkin ymmärtävät, että päävastuu toimeentulostaan on ihmisellä itsellään. On pyrittävä tekemään mitä tahansa työtä, jos mukavaa ja "sopivaa" ei löydy. Maahanmuuttajaäiti tai palstamamma ei voi loputtomiin elää kotiäitinä yhteiskunnan tuella.

Kokoaikatyön hakeminen
Velvoite ilmoittautua työvoimaviranomaiseen voisi jatkossa kohdistaa kokoaikatyön hakemiseen, jolloin se se olisi jatkossa velvoittavaa. Esimerkkihenkilöitä: osa-aikatyöntekijä, joka työskentelee vähemmän kuin 30 tuntia viikossa, yrittäjä, joka ei saa välttämätöntä toimeentuloaan yritystoiminnasta sekä henkilö, joka hoitaa kotona lasta, mutta ei saa siihen kotihoidon tukea.

"Muistiossa on laskettu esimerkkisäästö, jossa perusosan tason alentaminen yhdellä prosentilla toisi noin 12 miljoonan euron säästöt ja neljän prosentin alennus 48 miljoonan euron säästöt. Vuonna 2025 perusosa on esimerkiksi yksinasuvalla 593,55 euroa."

Jotta 1% alennuksella saataisiin 12 milj. säästöt tulisi toimeentulotuen perusosia myöntää vuosittain noin 1,2 miljardia. Kokonaisuudessaan sitten vielä enemmän koska alennukset koskevat vain perusosia. Vuonna 2023 toimeentulotukea myönnettiin yht. alle 800 miljoonaa joten vielä on matkaa noihin laskennallisiin "säästöihin". Vuonna 2024 toki kulut on kasvaneet mutta ei vielä 1,2 miljardiin.

Uskokaa jo että kaikki toimeentulotukea saavat eivät ole työttömiä vaan myös ihan työssäkäyviä kuten itse. Teen myös yhteiskunnan kannalta merkittävää työtä enkä mitään puhelinmyyntiä, palkka vaan pieni ja kotona sairas puoliso pienellä tuella ja lapset. Mieluummin toki tienaisin itse rahat mutta palkan pitäisi olla isompi ja puolison ensisijaisen etuuden jotta sillä maksaisi satojen eurojen terveydenhuollon menot kuukausittain. Monet toimeentulotukea saavista on sairaita! Tietysti ulkomaalaisia on paljon joukossa mutta suomalaisista kaikki on jollain tavalla sairaita tai muut tulot ei riitä (myös päihderiippuvuus on sairaus).
Onko laiskuuskin sairaus?

Voisivat perustaa työryhmän joka tutkii mitkä olisivat toimeentulotuen kustannukset minimissään ihannetilanteessa. Tämä ihan siitä syystä, että havaittaisiin onko edes mahdollista säästää jonkun tietyn rajan yli.
Kaipa se on mahdollista säästää vaikka nollaan. Vähän olen skeptinen näihin työryhmiin. Tässä uusimmassakin ehdottavat toimia mitkä jo sisältyvät nykymalliin, eivät tunnu ymmärtävän miten tuki toimii ja lukujen ymmärtämisessäkään ei ole hurramista. Jokainen työryhmä tuo kuluja ja näitä on jo nähty. Toki tuollaisen tutkielman voisi tehdä joku opiskelijaryhmä vaikka päättötyökseen.

👍♥️

Itse käyn kyllä töissä ja saan ihan ok palkkaa, mutta onko väärin olla huolissaan muista?

Ei todellakaan ole väärin, päinvastoin.

Nykyään tuntuu olevan niin "muotia" väheksyä niitä, joilla on vaikeaa, haukkua ja ilkkua, jopa poliitikkojen keskuudessa, eikä osata asettua toisen asemaan. Jokaisen olisi syytä muistaa ja ymmärtää, että kenelle tahansa voi sattua elämässä katastrofi, työttömyys tai sairaus tai molemmat, jolloin ennen niin varma elämä muuttuu epävarmuudeksi.

Työssäkään kukaan ei ole korvaamaton, ja yritys voi ajautua konkurssiin, joka vaikuttaa paitsi yrityksen omistajiin, myös heidän läheisiinsä ja työntekijöihin.

Eräskin ministeri huuteli taannoin "Menkää töihin, menkää töihin", kun samalla ei ole itse työelämässä juurikaan ollut. Sitten ihmetteli joulun alla, kun oli niin kiire, ettei ehtinyt kunnolla jouluvalmisteluja tehdä entiseen tapaan. Niin, näin on monen kohdalla, niiden pienipalkkaisten työntekijöiden ja uutterien yksinyrittäjien.

Sitä nyt lähinnä meinasin, että jos säästöjä haluaa viimesijaisesta tuesta hakea niin jossain kohden tulee raja vastaan ettei siellä ole enää säästettävää.

Kaipa se on mahdollista säästää vaikka nollaan. Vähän olen skeptinen näihin työryhmiin. Tässä uusimmassakin ehdottavat toimia mitkä jo sisältyvät nykymalliin, eivät tunnu ymmärtävän miten tuki toimii ja lukujen ymmärtämisessäkään ei ole hurramista. Jokainen työryhmä tuo kuluja ja näitä on jo nähty. Toki tuollaisen tutkielman voisi tehdä joku opiskelijaryhmä vaikka päättötyökseen.

Nimenomaan ne ensijaiset etuudet pitäisi olla sillä tasolla että oikeutta toimeentulotukeen ei muodostuisi. Tästä niitä säästöjä tulisi kun toimeentulotukikäsittelijöiden määrää voisi vähentää ainakin yli puolella.

Google ei osannut auttaa paljonko toimeentulotuenkäsittelijöitä kokonaisuudessaan on mutta pelkästään oikaisuvaatimusten käsittelijöitä oli jo 2018 42 henkilöä. Vuonna 2019 palkattiin lisähenkilöstöä 900 (toimeentulotuen lisäresursoinnista, koronan aiheuttamasta työmäärän kasvusta sekä laajasta kehittämistyöstä johtuen). Kokonaisuudessaan Kelalla työskentelee yli 8000 henkilöä ja toimeentulotuki on yksi eniten henkilöstöä vaativista töistä joten käsittelijöiden määrä lienee nelinumeroinen luku.

Yhteistyössä