Työnteko ja kotihoidontuki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Eihän oma palkka vaikuta kotihoidontukeen?

Olen ollut siis kotihoidontuella, mutta tehnyt samalla satunnaisesti töitä. Nyt sain Kelasta kirjeen jossa todettiin että minulle on maksettu liikaa kotihoidontukea, koska olen saanut myös palkkaa! :o
Voiko tämä olla mahdollista? Ja kyse on nimenomaan kotihoidontuesta ei hoitolisästä, sehän on verrannollinen palkkaan.

Ja lapset ovat siis olleet koko ajan kotihoidossa.

Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa.

kelan sivuilta

Kotihoidontuki muodostuu hoitorahasta ja hoitolisästä. Uskoisin tämän Kelan kirjeen nyt sittenkin koskevan hoitolisää, koska kaikki ovat oikeutettuja hoitorahaan (n.300e/kk), eikä sen saamiseksi kysellä edes tuloja.
Me saamme miehen kanssa täyttä palkkaa ja kotihoidontuesta pelkkää hoitorahaa. Tulojen perusteella emme ole oikeutettuja hoitolisään. En ole sitä edes hakenut, eikä meiltä siten ole tuloja kyselty.

No sitähän minäkin! Sain jo kirjeen että mun tulot olisi ylittänyt ton hoitolisän, mutta kuitenkin kun laskettiin kuukausien mukaan ni tulot olivatkin rajojen sisällä eli ei tarvi maksaa takaisin. Mutta nyt sitten tuli kirje että kotihoidontukea on maksettu liikaa ja juuri sen työnteon takia! :o
Mä en kyl nyt enää jymmärrä!

Yhteistyössä