Työnhaun ahdistavuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pikkasen alkaa ahdistaa. Ollut kohta 1,5 kk työnhakijana, sitä ennen pari vuotta lasten kanssa kotona. Ihan toivoton tilanne saada töitä. Into on kova, hyvä koulutus ja työkokemus ja mielestäni osaan tehdä hyvän hakemuksen ja ansioluettelo kunnossa, mutta kun ei tärppää niin ei tärppää. Aina kun tulee ilmoitus, että se ja se valittu, itsetunto laskee enemmän ja enemmän.. En tiedä kohta mitä teen?!

Hei! Hae vaan reippaasti :)! Itse olen saanut jokaisen työpaikan yhtä lukuunottamatta ja luullakseni siitä syystä että olen joko puhelimessa tai hakemuksessa ilmoittanut haluni tulla paikan päälle kertomaan itsestäni lisää. Paperilla ihmiset ovat massaa, kun tapaa henk.koht. tilanne on toinen ja jäät varmasti paremmin mieleen:)! Tsemppiä!

tsemppiä vaan, kyllä se joskus tärppää...kannattaa miettiä seuraavia vaihtoehtoja: lisäopiskelu joko täydentää omaa ammattia tai vaikka ihan uusi ammatti, jos olet akateeminen, niin kaikenmaailman projekteja on, missä pyritään työllistämään akateemisia työttömiä, entäs oman pienimuotoisenkin yrityksen pyörittäminen, freelancerina toimiminen...vaihtoehtoja on!!!

mä oon olut joulukuusta työttömänä. hakemuskis kirjoitetuaj joihinkin haastatteluihin päässyt, mutta ei van onnista.
työkkärissä sanoivt suoraan että alan olla jo joihinkin keittiäihinliian vanha ( 37v) ottavat mieluumin nuorempia.
En moinäkään tästä työttömyydestä tykkää, mutta tähänkinsopeutuu jos haluaa. Työttömänä vaikka olenkin niiin silti teen vapaaehtoistyötä diakonian keittopäivänä ja nyt kun judo alkoi taas niin tahdon olla sillä apuan minkä voin ja osllistua kaikkeen talkootyöhön.

Mulla oli hankala palata kotiäitiydestä töihin. Olen korkeasti koulutettu, paljon työkokemusta, mutta lyhyitä pätkiä ja usealta eri alalta - ja usean vuoden takaa. Olin pari kk työnhakijana, eikä mitään tuntunut tapahtuvan. Menin työkkärin kautta työelämävalmennukseen 3kk ja kuukausi sen jälkeen sain töitä. Työnantajan on helpompi palkata joku, jolla on edes vähän tuoiretta kokemusta kuin joku, jolla on kokemusta kolmen vuoden takaa.

Työelämävalmennus oli huippukokemus, hain "unelmapaikkaan" ja sain tehdä just sitä mikä kiinnosti :) Melkein kuka tahansa ottaa valmennettavan, koska se on ilmaista työnantajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
mä oon olut joulukuusta työttömänä. hakemuskis kirjoitetuaj joihinkin haastatteluihin päässyt, mutta ei van onnista.
työkkärissä sanoivt suoraan että alan olla jo joihinkin keittiäihinliian vanha ( 37v) ottavat mieluumin nuorempia.
En moinäkään tästä työttömyydestä tykkää, mutta tähänkinsopeutuu jos haluaa. Työttömänä vaikka olenkin niiin silti teen vapaaehtoistyötä diakonian keittopäivänä ja nyt kun judo alkoi taas niin tahdon olla sillä apuan minkä voin ja osllistua kaikkeen talkootyöhön.

etkö sä ottanutkaan sitä kouluavuatajan hommaa vastaan?

Niin minäkin luulin, mutta niin vaan kymmenien ja kymmenien hakemusten jälkeen eräänä päivänä soi puhelin, että tulisitko työhaastatteluun ja viikko haastattelun jälkeen sama numero soi uudestaan... Ja minä olin ihan täysin ongelmatyöllistettävä, ei muuta työkokemusta kuin kesätöitä 10 vuoden takaa ja sen jälkeen kesken jääneet opinnot ja pitkä kotiäitiysputki.

Työ nyt ei mitään unelmatyötä ole, mutta ihan mukiinmenevää kuitenkin, ja sitä on tekemässä paljon "ihan tavallisia" työläisiä joilla työkokemusta kymmeniä vuosia. Että mikään säälipaikka se ei ole.

Tsemppiä sinullekin! Niin vaan minäkin murheen alhossa olin ja aina jokaisen kohteliaan pahoittelevan viestin jälkeen vajosin syvemmälle kunnes tuli äkkiponnahdus ylös.

Alkuperäinen kirjoittaja metsolalle:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:

etkö sä ottanutkaan sitä kouluavuatajan hommaa vastaan?

Ei mua valittu siihen tehtävään. ja siitä keittiöpaikasta eioo tullut tietoa vielä

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mulla oli hankala palata kotiäitiydestä töihin. Olen korkeasti koulutettu, paljon työkokemusta, mutta lyhyitä pätkiä ja usealta eri alalta - ja usean vuoden takaa. Olin pari kk työnhakijana, eikä mitään tuntunut tapahtuvan. Menin työkkärin kautta työelämävalmennukseen 3kk ja kuukausi sen jälkeen sain töitä. Työnantajan on helpompi palkata joku, jolla on edes vähän tuoiretta kokemusta kuin joku, jolla on kokemusta kolmen vuoden takaa.

Työelämävalmennus oli huippukokemus, hain "unelmapaikkaan" ja sain tehdä just sitä mikä kiinnosti :) Melkein kuka tahansa ottaa valmennettavan, koska se on ilmaista työnantajalle.

Itsekkin olen ollut työelämävalmennuksessa mutta se poiki vaan määräaikaisia töitä. Jotka nyt loppui helmikuussa, kun valtio rupesi säästämään. Eikä uusia toimistoalan työelämävalmennuspaikkoja ole minun kaupungissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eikä uusia toimistoalan työelämävalmennuspaikkoja ole minun kaupungissa.

Mä hain ihan oma-aloitteisesti yhteen paikkaan. Ei siis ollut heillä mitään paikkaa haussa, kysyin vaan voisinko tulla sinne työelämävalmennukseen. Kuulemma siten pääsee melkein mihin tahansa. Kannattaa hakea yksityiselle puolelle, kunta/valtio ei voi palkata ilman avointa hakua. Jos siis jatkotyöllistymistä ajattelee.

Täällä voidaan puhua niistä vuosista... Itsellä kk-tutkinto, hyvä todistus, lisäkoulutusta yms. mutta vain hanttihommia olen saanut. Yhä epätoivoisemmaksi tämä käy.. :(

Mulla sama tausta, pari vuotta kotiäitiyttä nyt kolmannen lapsen kanssa takana ja ihan ok työkokemus ja koulutus.. Noin pari kuukautta olen töitä hakenut ja meillä täällä pienellä paikkakunnalla ei niitä haussa olekaan sopivia kuin kerta vuoteen tyyliin...

Kaikin tavoin olen yrittänyt nyt työllistyä, käynyt kiertelemässä, laittanut sähköpostia isompiin firmoihin jne jne jne.. Vielä ei mitään ole tapahtunut editystä ja kyllähän se masentaa, on kyse kuukausista tai vuosista. Mutta luulen silti, että kyllä tekevälle/ etsivälle vielä töitä löytyy ja todellakin vuosien työttömyys on varmaankin jotain todellisen hirveetä, joten meidän ei auta kuin vain yrittää ja jaksaa, on vielä lyhyt pätkä haettu. Täytyy etsiä lisämotivaatiota muista asioista, iltalenkeistä ja uinnista jne jne.

Mietin että tänä päivänä tuntuu olevan kova sana kun käy paikan päällä. Oletko laittanut vain hakemuksia vai oletko kierrellyt kyselemässä? Näin mulle on irronnut monta paikkaa, kun menee puhumaan naama naamalle.

Tsemppiä! =)

Ja sanon vielä, että niihin kymmeniin työpaikkoihin mitä ehdin hakea oli kaikkiin 150-450 (!!) hakijaa. Eli päteviä hakijoita on valtavasti.

Tässä on se ison kaupungin työnhaun ongelma. Paikkoja on - mutta niin on hakijoitakin. Nyt tuntuu osin ihmeelliseltä, että edes sai työpaikan. Sinnekin kun oli 180 hakijaa.

Jonnakar:
meillä täällä pienellä paikkakunnalla ei niitä haussa olekaan sopivia kuin kerta vuoteen tyyliin...

Ja sanon vielä, että niihin kymmeniin työpaikkoihin mitä ehdin hakea oli kaikkiin 150-450 (!!) hakijaa. Eli päteviä hakijoita on valtavasti.

Tässä on se ison kaupungin työnhaun ongelma. Paikkoja on - mutta niin on hakijoitakin. Nyt tuntuu osin ihmeelliseltä, että edes sai työpaikan. Sinnekin kun oli 180 hakijaa.

Jonnakar:
meillä täällä pienellä paikkakunnalla ei niitä haussa olekaan sopivia kuin kerta vuoteen tyyliin...

Hämmästyttää kumaastuttaa kanssa tuo kysynnän ja tarjonnan laki. Täällä meillä hyviä tai sopivia paikkoja on TOSI harvoin tarjolla ja sitten kun sellainen on, hakijoita on paljon, siis ihan oikeasti kerran yhteen paikkaan hakiessani pari vuotta sitten, hakijoita oli ollut noin 300!!!! Tahtoo olla niin, että kaikki lähiympäristötä hakee paikkoja myös, ei vain tämän pitäjän immeiset... Tottakai, itsekin katsastan 50 km:n säteeellä olevat paikat....

Ymmärrän kyllä työttömiä, jotka ovat vuosia työttömänä ja kaikki sympatiani heille. Toivon kyllä, että heilläkin tärppää. Mutta kun itse on ollut töissä koko ajan valmistuttuaan lukuunottamatta äitiyslomia niin onhan tämä omituinen ja ahdistava tilanne. Ja vaikka monen silmissä lyhyt työttömyysaika, itselle pitkä ja mitä pidempään työttömänä olen, sitä huonommaksi mahdollisuudet käyvät.

Mulla käynyt siis ilmeisesti todella hyvä tuuri, olen täysin kouluttamaton, kokemusta pätkätöistä, mutta sain nyt vakipaikan contact center alan yrityksestä, sen takia, koska minulla on tällaisesta työstä niin paljon kokemusta :)