Onko lapsessani jokin vialla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti huolissaan

Vieras
Oon pohtinut tätä enemmän ja vähemmän jo useamman vuoden. Tyttäreni on siis 8-vuotias ja käyttäytymisessä huomaan joskus jotain outoa.

Hän on kovin pikkutarkka etenkin vaatteista, vähänkin pienet vaatteet ahdistaa, sukat ahdistaa, sukkahousut on vaikea laittaa, farkkujen nappeja/vetoketjuja ei saa kiinni/auki, hatut ja hanskat pitää olla tietynlaiset/helpot ettei nekin ahdista. Kaikki vaatteet on mietittävä ostettaessa että ne ovat mahdollisimman käytännölliset. Ulkovaatteetkin vielä joskus aiheuttaa päänvaivaa ja kengät, kun ovat kuulemma niin vaikeita pukea.

Ei edelleenkään osaa viikonpäiviä, saati kuukausia. Ei ymmärrä että viikossa on aina 7 päivää, ei hahmota monta n. päivää kuukaudessa on. Ei aina muista missä järjestyksessä menee vuodenajat, milloin on uus vuos, juhannus jne. Oma syntymäpäivänsäkin on vaikea muistaa.

Koulumenestys on keskiverto tasolla, se on kuitenkin kovan työn tulos. Eskarissa kävi koulukypsyystesteissä ja mietittiin eppuluokan aloitusta seuraavaan vuoteen (ei siirretty kuitenkaan) Tasan 8-vuotiaana oppi lukemaan kunnolla ja selkeästi, epulla oli vaikeuksia mm. kaksois konsonanteissa ja kirjoittamisessa. Nyt ei ole ongelmaa ja kirjoittaa omia tarinoitakin kotona, mikä suuri edistys. Matikka menee ihan hyvin, mutta laskee kaiken sormilla, isotkin laskut 89-64 jne. Kohta tulee kertolaskut ja se huolestuttaa, ei ymmärrä yhtään mistä siinä on kyse.

Kellonajoista ymmärtää tasa- ja puoli tuntiset. Ei hahmota kauan 5min suunnilleen on tai puoli tuntia.

Hahmottamis ongelmia olen havainnut ja niitä on havaittu koulussa, eskarissa ja neuvolassakin. Esim. ympyrän piirtäminen tyyliin 4v neuvolassa oli vaikeaa. Piirtänyt kuitenkin muuten aina hyvin. Kirjaimien ja numeroiden oppiminen oli kova juttu.

Pyörällä oppi ajamaan vasta 5-vuotiaana, ei osaa edelleenkään uida, luistelemaan oppi viime talvena, hiihtää ihan ok. Mutta kaikissa on pikkasen ongelmia ollut. Ja yleensäkin asiat mitkä vaativat harjoittelua, epäonnistumisia, kärsivällisyyttä - kaikki jää puoli tiehen, ei kokeile uudestaan jos kerran epäonnistuu.

Luonteeltaan on sosiaalinen, iloinen ja ei todellakaan nyhjotä sisällä yksin. Mutta kaveripiiri koostuu paljon nuoremmista. Ikäistensä kanssa ei paljon ole. Paras kaveri on vuotta vanhempi, ainoa ikäisensä kaveri. Luokkalaistensa kanssa ei kuulemma paljon touhuile.

Olen huolissani. Mitä tässä vois tehdä? Jos ei muuta niin haluaisin ainakin selvittää tilannetta, koska jos ongelmiin puuttuminen myöhemmin on aina vain vaikeampaa.. Koulun terrkariin en halua olla yhteyksissä.

Mitä mieltä opettaja on asioista? Tuntuisiko nykyisen luokan kertaus huonolta ajatukselta?
Vaateasiassa voi olla ihan sekin ettei jaksa harjoitella mitään uutta jos ei pakko

Ota yhteyttä terveyskeskuksen psykologiin tai jos hänen puheilleen ei pääse kuin lähetteellä, niin pyydä sitten lähete terveydenhoitajalta. Kyllä mun koulutuksella (LTO) hälytyskellot soi, jostain hahmottamiseen liittyvästä on varmaan kyse ja varmaan hankaluuksia tulee jatkossa olemaan enemmän, jos lapsi ei saa apua ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
Mitä mieltä opettaja on asioista? Tuntuisiko nykyisen luokan kertaus huonolta ajatukselta?
Vaateasiassa voi olla ihan sekin ettei jaksa harjoitella mitään uutta jos ei pakko

Opettaja on vanha, eläkkeelle jää ens vuonna. Ei tunnu ymmärtävän tälläsistä asioista. Ei kuulemma huomaa koulussa mitään outoa lapsen käyttäytymisessä.

Toppu luokan kertaus, niin no mielummin nyt kuin sitten kolmannen luokan uusinta.. Mutta sinänsä koulumenestyksestä jos puhutaan niin ihan hyvin on mennyt, eppuluokalla suurempia ongelmia, toppuluokka lähtenyt hyvin käyntiin. Esim. matikan kokeista 25/30 huonoimmat pisteet.

Opettaja ja terkkari molemmat eläke ikäisiä ja siksi sinne päin on vaikea olla asiasta yhteyksissä, eivät tunnu hoksaavan että jotain tytössä olis..

Minä en näe mitään suurempaa ongelmaa jos tyttö kerran asioita oppinut. Oppii vain omalla tahdillaan. Miksi kaikessa pitää nykyään olla hirveä kilpailu ja taso lapsesta pitäen?? Itsekin olen vasta tokalla luokalla kunnolla lukemaan oppinut ja sen jälkeen olenkin ollut aina äidinkielessä haka! Kellonkin opin tosi myöhään ja uimisen taidon. Ei mitään ongelmia ole ollut myöhemmin.

Lopeta stressaaminen ja anna lapselle aikaa!

Alkuperäinen kirjoittaja halipupu:
Ota yhteyttä terveyskeskuksen psykologiin tai jos hänen puheilleen ei pääse kuin lähetteellä, niin pyydä sitten lähete terveydenhoitajalta. Kyllä mun koulutuksella (LTO) hälytyskellot soi, jostain hahmottamiseen liittyvästä on varmaan kyse ja varmaan hankaluuksia tulee jatkossa olemaan enemmän, jos lapsi ei saa apua ajoissa.

Niin itsekin lastenhoitaja ja tietenkin syynään tiukemmin omaa lastani, ja niin ensin ajattelinkin että ajattelen itse asioita liian pitkälle. Uskottelin sitten että tyttö on vain omanlaisensa, hieman hupsu - taivaarannan maalari, joka nauttii elämästä sen kummemmin stressaamatta. Voihan niin ollakkin.

Nyt vain on viimeiset hetket mielestäni kun asiaa olisi helppo lähteä selvittelemään. Mitä myöhemmin sen hankalampi ja hankaloittaa elämää enemmän, tiedostan sen nyt ja siksi omat hälytyskellot on alkanut soimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja turhaa stressiä:
Minä en näe mitään suurempaa ongelmaa jos tyttö kerran asioita oppinut. Oppii vain omalla tahdillaan. Miksi kaikessa pitää nykyään olla hirveä kilpailu ja taso lapsesta pitäen?? Itsekin olen vasta tokalla luokalla kunnolla lukemaan oppinut ja sen jälkeen olenkin ollut aina äidinkielessä haka! Kellonkin opin tosi myöhään ja uimisen taidon. Ei mitään ongelmia ole ollut myöhemmin.

Lopeta stressaaminen ja anna lapselle aikaa!

Totta. Itsekin ajattalen pääsääntöisesti noin! En ole itsekään ollut mikään luokan neropatti ;)

Omasta lapsesta kun vaan on kyse niin haluaa kaikkea hyvää. En hae koulumenestystä tai muutakaan menestystä lapsestani! Vaan haluan hänelle tasapainoisen elämän. Mahdollisiin ongelmiin on helpompi tarttua nyt kuin muutaman vuoden kuluttua, niin kuin olen tätä nyt tässä sanonut..

Mutta kaikki voi olla tyttäressäni ihan normaaliakin. Siksi kyselen mielipiteitä kun en itse tiedä.

Aika paljon samoja juttuja kuin meidän pojalla, täyttää marraskuussa 8-v. Mutta hänellä on diagnosoitu ADHD jo jokunen vuosi sitten....

Pukeutumisen vaikeudet meillä ihan samat, ei osaa solmia kengän nauhoja tai sen puoleen muitakaan nauhoja.

Ei ymmärrä kellosta. Laskee helmitaulun avulla. Hienomotorisesti ikäistään jäljessä ihan selvästi vaikkakin numerot ja kirjaimet tekee siististi, ei siis muuten piirrä mitään.

Meillä poika on liikunnallisesti "lahjakas", harrastaa jalkapalloa, jääkiekkoa, sählyä.

Kyllä itse haluaisin lapseni tutkimuksiin ihan noiden asioiden perusteella mitä kirjoitit. :)

Kirjoituksestasi paistoi et ihan kuin meidän tyttö. Meidän tytön ope on huomannut hahmotushäiriön ja neurologisella osastojaksolla sairaalassa on todettu aistiyliherkkyys. Kiva kuulla et muutkin painii samojen asioiden kanssa. Välillä tuntuu et ollaan ainoita tässä vaatetusasiassa.

Yleensä en näihin vastaa, mutta nyt on pakko.
Juttuasi lukiessa tuli vain ja ainoastaan mieleen se, että sinä et oikein osaa suhteuttaa asioita, ilmeisesti lapsi on esikoisesi, eli sinulla ei ole kokemuksia samanikäisistä. Ensinnäkin: miksi lapsen pitäisi jo nyt ymmärtää, mitä on kertolasku, jos sitä ei ole vielä koulussa opetettu? Toiseksi: suurin osa tokaluokkalaisista käyttää sormia laskemisen apuna. Sitä tekevät isommatkin lapset ja aikuisetkin, ja se on täysin hyväksyttävää ja normaalia.

Uimaan oppii vain siten, että vanhemmat käyvät lapsen kanssa säännöllisesti vedessä, esim kerran viikossa tehden uintiretkistä mukavia ja hauskoja, leikinomaisia. Monet vievät lapsen myös uimakouluun siitä huolimatta, että käyvät lapsen kanssa itsekin säännöllisesti uimassa.

Tunnen aivan normaaleja aikuisia, joita "ahdistaa" kiristävät ja puristavat vaatteet. Minuakin joskus ahdistaa.

Yleensä tällä palstalla vanhempien kirjoituksista näkyy, että vanhemmat eivät hoksaa, mitä kaikkea tietyn ikäinen lapsi voisi jo osata tehdä, mutta nyt sinun kohdallasi kävi päinvastoin. Mielestäni lapsesi on aivan normaali, suloinen lapsi. Älä vain ala opettaa hänelle kotona etukäteen tiedollisia asioita, joita tiedät koulussa myöhemmin opetettavan. Sitten kun asia on koulussa ajankohtainen, niin tue häntä siinä tahdissa, kuin koulussa edetään.

Tsemppiä!
(Kyllä, arvasit oikein, olen opettaja.)

Yhteistyössä