Työnhaku ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joanna

Vieras
Olen keskellä työnhaku-prosessia, eli työhaastatteluja on lähiviikkoina ja toiveena tietysti työpaikan saanti ja nyt raskaustesti näytti plussaa.. Onko teillä kokemusta/neuvoja miten toimia tämän asian kanssa? Jos kerron asiasta heti kättelyssä, en varmasti saa mitään työtä (ja voihan raskaus mennä vielä keskenkin), mutta toisaalta en haluaisi kovin pitkään pimittää asiaa vaan haluaisin pelata avoimin kortein. Please neuvokaa, jos teillä on kokemusta vastaavasta! Ilman töitäkään ei olis varaa olla äitiyslomaan saakka..

Älä missään tapauksessa kerroa asiasta haastattelussa, sillä työpaikkaa et todennäköisesti tule silloin saamaan. Sitäpaitsi lakikaan ei velvoita kertomaan asiasta raskauden alkuvaiheessa. Minulle kävi niin, että sain keskenmenon raskausviikolla viisi, joten raskauden jatkuminen ei todellakaan aina ole taattua. Älä siis menetä työmahdollisuuksiasi kertomalla raskaudestasi vielä tuossa vaiheessa. Tsemppiä sinulle!

Ei ole epäreilua työnantajaa kohtaan olla kertomatta raskaudesta työnhaun yhteydessä. Suomen lakien mukaan asialla ei saa olla vaikutusta työhönottoon. Kun sillä kuitenkin takuulla on, mikäli työnantajalla on valinnanvaraa, asia kannattaa pitää visusti omana tietonaan.

Työpaikalla ei muutenkaan yleensä kerrota raskaudesta ensimmäisenä, miksi siis ilmoitella asiasta mahdollisille tuleville työnantajille?

Yhdyn Joku-nimimerkkiin. Missään nimessä et mielestäni kerro vaan ajattelet nyt itseäsi. Työnantajallehan pitää kertoa vasta kaksi kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä. Tässä vaiheessa asia ei kuulu muille kuin itse valitsemillesi henkilöille. Ja pätkätöiden ja sijaisuuksien yleisyys Suomessa ei todellakaan johdu pelkästään siitä että naiset jäävät äitiyslomalle.

Älä kerro raskaudesta. Kuten muutkin ovat sanoneet, syrjintä raskauden vuoksi työnhakutilanteessa on laitonta, mutta sitä tapahtuu koko ajan. Raskautta / raskaustoiveita koskevia kysymyksiä ei myöskään saa esittää työhaastattelussa, eikä niihin tarvitse vastata (jos työnantaja kuitenkin kysyy).
Jokainen työnantaja kyllä tietää, että kaikki alle 40-vuotiaat naiset on potentiaalisia äitejä, joten pidä raskautesi omana tietonasi.
Rekrytointihommia tehneenä tiedän kokemuksesta, että monella työnantajalla on todella suuri kynnys palkata raskaana oleva nainen.

Älä missään nimessä kerro raskaudesta,koska mitä luultavammin paikka jää saamatta. Itse aloitin iltapäiväkerhossa kiertävänä tossa marraskuussa olin siis usean päivän jo ja raskaus oli silloin ihan alussa,kerroin että odotan koska väsymys painoi silloin tosi kovasti ja ultratkin oli joulukuun alussa ja piti tietää kuinka paljon pystyy tekemään töitä lupasivat minulle heti töitä joulukuun kokonaan ja niin meni joulukuu työnteossa....sitten uuden vuoden alussa lupasivat tehdä minun kanssa työsopimuksen ja odottelinkin sen kirjoittamista jo tammikuun alussa,mutta eivät kirjoittaneet ja helmikuussa tuli puhelu että eivät voi kirjoittaa sopimusta kun olen raskaana,koska joutyuisivat maksamaan palkkaa minulle jos joutuisin olemaan pois ja siihen heillä ei ole varaa,kyllä siinä vaiheessa vitutti,koska maaliskuussa raskaudessa alkoi 6kk ja kuten ymmärätte varmasti että en voi vain painella tuossa vaiheessa enää uteenkaan työhön ja sanoa hei olen 6:lla kuulla raskaana palkkaattehan minut,masu näkyy jonkun verran että nyt tajusi kyllä sen että olisi vain pitänyt piilotella masua ja kertoa sitten kun laki vaatii,mutta nyt on ainakin periaatteessa jotain työtä tuonne toukokuun loppuun suullisella työsopimuksella parempi se kun olla työttömänä ja elää pienellä tuella,saapahan nyt ainakin säästöön rahaa:) sitten alkaakin tuo odotettu mammaloma:)))) ei ole siis enää kun reilu 2kk töitä ja loma alkaa ja jos siltä tuntuu että aikaisemmin täytyy lomalle jäädä niin sekin mahdollista!!!!

et tollanen omakohtainen kokemus minulla ja neuvoksi et älä kerro!!! Paljon onnea plussasta ja nautinnollist raskautta!!!

tyttö82 rv 23+6:)

Kiitos kaikille vastanneille valaisevista neuvoista ja kokemuksista!! Päätin, etten aio kertoa ainakaan haastatteluvaiheessa vielä mitään, vaan vasta työsuhteen edetessä kun ns. riskiviikot ovat ohitse. Nyt on tosiaan vasta rv 5, joten mitä tahansa voi vielä tapahtua..

Yhteistyössä