Työnantaja painostaa, onkohan laillista?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piipa

Vieras
Olen sairaslomalla, minulla on jalassa tulehdus, jonka vuoksi käyn 3 kertaa päivässä lähiterkkarilla saamassa antibioottia suoneen. Tätä on jatkunut nyt kolmisen viikkoa, välissä olin viikon töissä, mutta vaiva uusiutui. Jalka on toki myöskin älyttömän kipeä!!

Työnantaja lähetti meilin viime viikolla, että "voisit kyllä hoitaa itsesi maanantaiksi töihin, täällä on hirveästi hommia tekemättä". Vastasin, etten voi, koska joudun tosiaan käymään tiputuksessa ja muutenkin, olen SAIRAS. Työnantaja vastasi että hän kyllä vuosikymmenien kokemuksella tietää että sairaslomaa saa lääkäristä vain pyytämällä (en ole aikaisemmin ollut sairaslomalla kuin kerran, kolme vuotta kestäneen työsuhteen aikana!!! ) ja että enhän minä jalallani töitä tee (toimistotyö ) ja onnistuihan se siinä välissäkin (joo, jalka oli parempi. )

Niin vastasin sitten että onneksi lähetti kirjallisena tämän, että pistän talteen. Nyt sitten mietin että onko tuo ihan laillistakaan painostaa sairaslomalla töihin? Tuli todella ahdistava olo ja syyllinen olo, että ihan kuin olisin turhaan pois, vaikka en tosiaankaan ole!

Mitä voin tehdä?

Mun tietääkseni ei saa painostaa, itse työnantajapuolella olevana muistelisin, että saa vaatia menemään toiselle lääkärille jos ei usko että sairasloma on todellinen. Toisaalta ymmärrän, että työnantajaa ärsyttää kun työt kasaantuu, mutta eihän sairastamiselle mitään voi, joten pomoltasi tyhmää käytöstä!

Mulla kerran työnantaja ilmoitti ettei hän hyväksy mun sairaslomaani ja pidättää mun palkan siltä ajalta. Kyseessä ei ollut edes yksityisen lääkärin kirjoittaja saikku, vaan ihan tk-lääkärin paperi mulla oli, jonka toimitin heti sairasloman alkaessa esimiehelleni. Olin liittoon ja työsuojelupiiriin (en muista millä nimellä se on nykyään) yhteydessä (säästin myös tekstarit ja kirjeet), ja työnantaja perui päätöksensä juuri ennen palkanmaksua.

Jos olet lääkärin määräämällä sairaslomalla, silloin sun ei töihin tarvitse mennä. Ota siis liittoon yhteyttä jos pomo jatkaa ryttyilyä.

Meillä ainakin saa työnantaja antaa sairasloman ajaksi muita töitä eli toisin sanoen arvioida mitä töitä voisit tehdä ja sitten vaatia et teet niitä. Esim. angiina tai poskiontelotulehdus niin saat hommia kotiin tehtäväksi kun et työyhteisössä voi olla, jalka paketissa niin voi tehdä koneella hommia jne. TES:ssä ihan lukee et työnantaja voi sairasloman aikaksi antaa korvaavaa tehtävää tai jotenkin noin.

Niin ku tuntuu niin käsittämättömältä et miten se ei "usko"?? Kun millä mä töistä lähtisin käymään tiputuksessa 45 km päässä? Siinähän menis se koko päivä melkeen. Ja muutenkin. Voi jösses. Työni oon aina hoitanut hyvin ja nyt sit tämmönen juttu niin ei kauhean hyvä fiilis jää.

Ja tuohon ettei mun "tartte" mennä, niin kyllä mä menisin, jos vaan siinä olisi jotain järkeä tai jos pystyisin! Pidän työstäni.

Alkuperäinen kirjoittaja ds:
Meillä ainakin saa työnantaja antaa sairasloman ajaksi muita töitä eli toisin sanoen arvioida mitä töitä voisit tehdä ja sitten vaatia et teet niitä. Esim. angiina tai poskiontelotulehdus niin saat hommia kotiin tehtäväksi kun et työyhteisössä voi olla, jalka paketissa niin voi tehdä koneella hommia jne. TES:ssä ihan lukee et työnantaja voi sairasloman aikaksi antaa korvaavaa tehtävää tai jotenkin noin.

Okei, minkä alan Tes:ssä? Meidän alan Tes:ssä ei moista kohtaa ole. Ihmettelen muutenkin että miten tuo on mahdollista, sillä lääkärin ei ole pakko edes kirjoittaa mikä potilasta vaivaa (joo joo joku koodi pitää olla, mutta muuten ), eli siis työnantaja ei välttämättä saa tietää edes todellista syytä sairaslomaan.

Jos vaikka oot tehnyt abortin ja sen takia päivä kaks sairaslomaa niin ei kai se lääkäri sitä työnantajalle kerro?

mites lakisääteisyys: eli yleensä jos lääkärin kirjoittamaa s-lomaa niin jos tuolloin menet töihin niin jos jotain käy joudut itse vastuuseen eli työnantaja voi pestä kätensä kun ethän sinä ole työkuntoinen. kannattaa oikeasti selvittää miten teillä. itse en menisi tilanteessasi eli ab-iv:sti 3 x pvässä...haloo!

Alkuperäinen kirjoittaja ds:

Minkä alan TESissä lukee noin? Mun mielestä se on niin, että jos tekee töitä sairaslomalla ja jotain sattuu, niin mikään vakuutus ei korvaa sitä.

Työnantaja voi antaa muita töitä... Mulla mies loukkasi eilen jalkansa ja koko viikko sairaslomaa. Tekee normaalisti seisomatyötä ja kävelee, mutta tänään meni sitten töihin hommiin, joissa saa istua ja ei tarvitse kävellä. Kaupan alalla hän.

Alkuperäinen kirjoittaja di:
Työnantaja voi antaa muita töitä... Mulla mies loukkasi eilen jalkansa ja koko viikko sairaslomaa. Tekee normaalisti seisomatyötä ja kävelee, mutta tänään meni sitten töihin hommiin, joissa saa istua ja ei tarvitse kävellä. Kaupan alalla hän.

Oho, mun mielestä toi kuulostaa oudolta.

kyl mun mieheni meni sinne ihan vapaaehtoisestikin ja mielellään. Totesi vaan, että ehtiipä nyt tehdä rästi hommat pois, joihin ei yleensä ole aikaa. Istuu siis päivän tietokoneella..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olet lääkärin määräämällä sairaslomalla, silloin sun ei töihin tarvitse mennä. Ota siis liittoon yhteyttä jos pomo jatkaa ryttyilyä.

Väärin. Laki kertoo varsin yksiselitteisesti, että työnantaja päättää milloin töitä tehdään ja milloin ei. Lääkärin kirjoittaman SvA-todistuksen tarkoitus on vain auttaa työnantajaa päätöksenteossa.

Eli työnantaja voi pakottaa töihin oli työntekijällä millainen sairaslomapaperi hyvänsä. Mutta jos työntekijälle ei oikeasti pystytä tarjoamaan sen hetkiseen kuntoon sopivaa työtä, tai työnteosta muuten aiheutuu terveydellistä haittaa tai vaaraa, niin työnantaja syyllistyy työsuojeluvelvoitteen rikkomiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja kuk:

Ai outoa jos joku haluaa tehdä töitä?

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:

Ei vaan se, että työnantaja voi ohjata muihin töihin sairaslomalla. Tää oli mulle ihan uus juttu. Olen aina ollut työpaikoissa, joissa sairaslomalappu todella "oikeuttaa" sairastamaan kotona.

Olen aina ollut työpaikoissa, joissa sairaslomalappu todella "oikeuttaa" sairastamaan kotona.

Näinhän se käytännön elämässä menee varmasti 95% työpaikoissa.
Mutta viime kädessä työnantajalla on kuitenkin oikeus päättää toisin, harva tosin ottaa sitä riskiä.

No kyllähän sitä pystyy duunia tekemään vaikka jalka onkin paketissa. Just esim tuota koneella istumista.

Ei vaan se, että työnantaja voi ohjata muihin töihin sairaslomalla. Tää oli mulle ihan uus juttu. Olen aina ollut työpaikoissa, joissa sairaslomalappu todella "oikeuttaa" sairastamaan kotona.

"Työnantajalla on myös periaatteellinen oikeus järjestää työntekijälle sairausloman ajaksi korvaavaa työtä, josta työntekijä suoriutuu ilman sairauden pahenemista. "

No kyllähän sitä pystyy duunia tekemään vaikka jalka onkin paketissa. Just esim tuota koneella istumista.

Ei välttämättä aina.

Niin siis mä en ole koskaan moisesta kuullut. Pitääkö mun siis nyt mennä töihin? Järjestää jollain keinolla kyydit kahdesti työpäivän aikana kotikunnan terkkariin ja takas? (kolmas kerta illalla, jos joku tähän puuttuu taas. ) Syödä vaan panacodia ja muita pillereitä ettei kipu niin tuntuisi.

Tuntuu ihan hullunkuriselta =( Et jos on SAIRAS, niin et saa sairastaa.

Ei välttämättä aina.

Kyllä mä ainakin oon nilkuttanut jalka paketissa keppien kans duuniin. Portaat oli vähän hitaat kulkea, mutta muuten ihan ok :)

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Niin siis mä en ole koskaan moisesta kuullut. Pitääkö mun siis nyt mennä töihin? Järjestää jollain keinolla kyydit kahdesti työpäivän aikana kotikunnan terkkariin ja takas? (kolmas kerta illalla, jos joku tähän puuttuu taas. ) Syödä vaan panacodia ja muita pillereitä ettei kipu niin tuntuisi.

Tuntuu ihan hullunkuriselta =( Et jos on SAIRAS, niin et saa sairastaa.

Pystytkö tekemään töitä?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ei välttämättä aina.
Kyllä mä ainakin oon nilkuttanut jalka paketissa keppien kans duuniin. Portaat oli vähän hitaat kulkea, mutta muuten ihan ok :)

Mulla meni kerran jalka säärestä poikki ja jo viiden minuutin pystyssä olo aiheutti jalassa sellaista turvotusta ja kipua että tuskanhiki valui otsalta. Eipä olis onnistunut minkäänlainen duuni.

Yhteistyössä