Työnantaja ei maksakaan äitiysloman palkkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärmur
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärmur

Vieras
Eli täytettiin tällä viikolla kaikki äitiyslomalaput yms ja laitoin sit Kelan hakemukseen että työnantaja maksaa palkan koko äitiysloma ajalta, koska esimiehen mukaan oli näin.
Huomasinpas sitten riemukseni että tessissä lukee että työnantaja maksaa palkan 3kk:n ajalta, JOS työntekijä on ollut ennen äitiysloman alkamista vähintään vuoden töissä. Mulla tuo vuosi jää tosi pienestä kiinni, äitiysloma alkaa n. 3 viikkoa ennen kuin tulisi vuosi töissä täyteen. Ja toisen liiton tessissä tuo sama aika on 6kk, voiko oikeasti vaihdella tessin mukaan noin paljon?!

Ja mitähän tuon Kelan kanssa nyt sitten tekis, sinne menee kuitenkin palkanmaksajalta tieto siitä että työnantaja ei ilmeisesti maksa mitään,vaikka hakemukseen niin laitoinkin. Maksaako ne sen sitten mulle automaattisesti vai pitääkö laittaa uusi hakemus? Ja kuinkahan kauan ne aikoo arpoa sen päätöksen kanssa, tässä on enää 3 kk laskettuun aikaan..

No tietty Kela menee sen sinun laittaman hakemuksen mukaan!Ota yhteyttä sinne.Mitä tes-sopimusta työnantaja noudattaa?Ikävää jos sinun kohdallasi uupuu vain 3viikkoa,mutta raja on aina raja vaikka ksi ainoa halvatun päivä uupuisi.

Eikös TES ole se minimi. Jos työnantaja haluaa sulle maksaa sen palkan, niinku on sanonut, ni ei sitä pitäis mikään estää... toki sit jos peruu puheensa kun tarkistaa ja huomaa et jää vajaaks, ni se on sit siinä.

Taidan odotella sitä Kelan päätöstä että näkee mitä se palkanlaskija on sinne laittanut, itse en ole päässyt tessiä edes lukemaan kun en pääse liiton sivuille, mutta kaverilta kuulin. Kiinteistöpalvelun tes ja liitto on Pam. Kaikista eniten v*tuttaa että olen aikaisemmin ollut töissä samassa firmassa yli vuoden mutta irtisanoin itseni välillä ja olin muutaman kuukauden toisessa firmassa joten sillä ei ole nyt mitään merkitystä..

Ei sillä ole oikeasti kauheesti väliä, maksaako työnantaja ekalta 3kk palkan vai saako äp:rahan, koska äp raha on siltä ajalta max 90% palkasta ja jos palkkasi ei ole kovin iso, saat sen 90%...

Lähinnä mulla tässä nyt pelottaa se että kauan ne pähkäilee tuon päätöksen kanssa ja varsinki se että jos se työnantaja ei sitte sitä maksakaan ehtiikö se uuden hakemuksen päätös tulla ennen ku jään äitiyslomalle :(

Alkuperäinen kirjoittaja ärmur;24493655:
Lähinnä mulla tässä nyt pelottaa se että kauan ne pähkäilee tuon päätöksen kanssa ja varsinki se että jos se työnantaja ei sitte sitä maksakaan ehtiikö se uuden hakemuksen päätös tulla ennen ku jään äitiyslomalle :(

jos mä oisin sinä, soittaisin heti huomenna sinne teidän palkanlaskentaan, et miten se nyt sit menee, maksaako firma vai ei? Jos ei niin soittaisin sinne kelaan.

[QUOTE="mie";24494156]mikä on liiton kanta?

Ensin noudatetaan tessiä ja siihen päälle liiton sopimuksia!

Että uskoisin, että saat kyllä palkan.. ota liittoon yhteys, ja kysy sieltä.[/QUOTE]

Mitä ihmettä sä horiset?

Että uskoisin, että saat kyllä palkan.. ota liittoon yhteys, ja kysy sieltä.[/QUOTE]

Tuota niin... Tes eli työehtosopimus on "liiton sopimuksia". Työpaikalla kyllä voidaan sopia tessiä paremmista ehdoista, tes antaa ainoastaan työntekijän kannalta minimin.

Viimeksi muokattu:

Alotuksessakin just sanoin että nimenomaan sen liiton tessillä mikä meillä on pitää olla se vuosi töissä ja saman alan toisen liiton tessillä taas riittää 6kk..tuollehan ei nyt mitään mahda mut kun en edelleenkään ole ihan 100% varma mitä siinä tessissä lukee kun vieläkään en ole päässyt sitä itse lukemaan. Että ootellaanpa mitä palkanlaskija sanoo..

Alkuperäinen kirjoittaja ärmur;24494292:
Alotuksessakin just sanoin että nimenomaan sen liiton tessillä mikä meillä on pitää olla se vuosi töissä ja saman alan toisen liiton tessillä taas riittää 6kk..tuollehan ei nyt mitään mahda mut kun en edelleenkään ole ihan 100% varma mitä siinä tessissä lukee kun vieläkään en ole päässyt sitä itse lukemaan. Että ootellaanpa mitä palkanlaskija sanoo..

Mikä tessi teillä on?

Alkuperäinen kirjoittaja ärmur;24494332:
kiinteistöpalvelun tes

"Työntekijälle maksetaan säännöllisen työajan palkka ilman lisiä äitiysvapaan ajalta 3 kuukaudelta ja isyysvapaan ajalta 6 päivältä.

Palkanmaksun edellytyksenä on, että

työntekijällä on oikeus äitiys- tai isyyspäivärahaan ja hän noudattaa sen nostamista koskevia määräyksiä,
työntekijän työsuhde on jatkunut yhdenjaksoisesti vähintään vuoden äitiys- tai isyysvapaan alkaessa ja
työntekijä palaa takaisin töihin perhevapaan jälkeen."

Yhteistyössä