Työkkärin kanssa asioiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jänskä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jänskä"

Vieras
Kesän lopulla jäin työttömäksi. Olen 21v ja työkokemusta vain alle vuosi yhteensä, mutta yksi ammatillinen tutkinto on. Ilmottauduin työttömäksi työnhakijaksi kesätöiden päätyttyä. Jouduin syksyllä käymään työkkärissä, kun minulle soittanut nainen halusi kartoittaa tilannettani. Sanoin siellä jo, että haen tammikuussa alkavaan kouluun. No, en päässyt. Työkkärin nainen snaoi että ottaa yhteyttä 9 päivä tammikuuta, JOS nyt en pääsekään kouluun.

Kirjauduin te-toimiston sivuille, ja siellä minulle on merkitty avoimiin asioihin tai tehtävin nämä:

Suunnitelmassa sovittu tehtävä: osaallistun työkokeiluun työpaikalla

Suunnitelmassa sovittu tehtävä: haen työpaikkoja

Suunnitelmassa sovittu tehtävä: osallistun työvoimakoulutuksena järjestettävään koulutukseen.

Noissa kaikissa kolmessa oli vielä päivämäärät, jotain että 13.3 mennessä tms Mitä ihmettä? Mitä minun pitäisi noille tehdä? Töitä haen tietty koko ajan, mutta opiskelemaan ensisijaisesti ajattelin hakea. Tiedän kuitenkin mihin haluaisin opiskelemaan, mutta en vaan päässyt vielä.

Vähän outo olo, kun en ole mielestäni edes sanonut että haluaisin mihinkään työkokeiluun. Nainen vaan kertoili vaihtoehtoja, ja minä vaan nyökyttelin päätä ja kuuntelin. Työvoimakoulutusta sanoin harkitsevani, mutta minua kiinnostavan alan koulutusta ei järkätä kun viereisessä kaupungissa tänä vuonna. Aikomukseni on hakea uudestaan opiskelemaan, ja silloin koulu alkaisi elokuussa. Ennen sitä hakisin aktiivisesti töitä.

Mitähän nyt tapahtuu? Soitto tulee silloin 9 päivä, mutta mitähän siitä eteenpäin? Tottakai töitä haen koko ajan, mutta ajatus jostain ilmaisesta harjttelusta ei oikein ole se mitä tässä tilanteessa kaipaisin. Liikkuminen omalla autolla maksaa mansikoita, kun asuu syrjemmässä. Siksi työkokeilut ja muut pistää taloudellisen tilanteen enemmänkin miinuksen puolelle, kun niistä ei juuri kunnollista korvausta saa.

En tarkalleen tiedä mutta luulisin että sulle on laitettu nuo jutut ihan sen takia että ne kuuluu laittaa tai että näyttää siltä että sua ollaan aktiivisesti ajamassa työelämään. Kyllä ne ihan sovittavissa olevia juttuja on ja varmaan ottavat huomioon että haet ensisijaisesti opiskelemaan. Voithan aina keskustella sun vastuuhenkilön kanssa ja kysyä. Mutta varmasti sut johonkin laittavat jos et opiskelemaan just nyt pääse koska olet noin nuorikin että ei ne sua päästä laakereilla lepäämään.

Tuon ikäinen ja noin vähän työkokemusta niin sysätään eteen päin vaikka väkisin. Sitten, kun olet ollut työelämässä pidempään niin saat olla rauhassa työttömänäkin ja etsiä sitä työtä.

Kuinkahan nopeasti sitten laittavat johonkin työkokeiluun tms? Ensisijaisesti kuitenkin haeskelen töitä tai opiskelupaikkaa. Mitä jos saankin esim. töitä kesken työkokeilun? Voinko sitten jättää työkokeilun kesken?

Suosittelen työkokeilua ihan sen uuden koulutuksenkin takia, saat lisäpisteitä jos olet tehnyt alan työtä vaikka kokeilunakin.
Työkokeilun voi keskeyttää jos saa töitä.

Mitäs nuo muuten tarkoittaa, kun kolme tehtävää on merkitty niin että niille pitäisi tehdä jotain 13.3 mennessä? Ei minulle ole kukaan sanonut asiasta mitään?

Minulle työkkärissä sanottiin, että niihin pitää vain merkata jokin päivämäärä. Se ei tarkoita, että sinun pitää siihen mennessä suorittaa ne kaikki. Kannattaa toki kysyä tarkemmin, kun työkkäristä soittavat.

Kuinka pian laittavat sinut johonkin, no päivämäärän näet itsekin, kuinka pian ja nyt kun soittavat sinulle ja et ole saanut aloitettua opiskelua, johonkin noista sinun on mentävä, jos meinaat työttömyyskorvausta nostaa, simple.

Yhteistyössä