työkkäri ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kristiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kristiina

Vieras
Mulla on kohta työkkäri ja viimeks kun kävin siellä,sanottii et sul on sit työpaikka valmiina kun tuut,aika röyhkeetä sanoisin,vaikka olen ahkerasti hakenut töitä ja nyt olen 14 viikolla raskaana. Kieltämättä työjutut ovat nyt vähän jääneet ja olen halunnut keskittyy tähän raskauteen,mutta nyt mietin mimmonen reaktio siel nyt mahtaa olla?onko kokemuksii työkkäreist raskausaikana?virkailija oli sellane tiukkapipo,mitä kyl ennen ei oo ollu...ootteko sanoneet olevanne raskaana työkkärissä?ja sit vielä et ne yrittää et lähtisin ilmaseks ja työnantajalle olisin ilmaista työvoimaa josta työkkäri maksaa jotain..

Järjellä ajatellen eihän tuo sun raskautesi mitenkään vielä estä sun työntekoasi. Äitiysloma kun ei ala ennenkuin vasta viikolla 35 eli 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Siihen asti työkkäri voi tarjota sulle töitä, mutta ei kuitenkaan mitään ruumiillisesti haastavaa eli kevyitä duuneja. Kyllä sun kannattaa kertoa siellä olevasi raskaana ettei ne sua tosiaan mihinkään kiviä kantamaan laita.
Ja tuo ettei työnantaja maksa niin se taitaa olla niitä työllistämistukityöpaikkoja eli työkkäri maksaa sulle eli et ole työnantajan palkkalistoilla.
Et kuullosta kovin innokkaalta töihin menijältä.....mutta ei se kotona olokaan ole kovin hauskaa jos joutuisit siellä olemaan ihan raskauden loppuun asti tekemättä mitään. Sitä paitsi jos sulla alkaa kolottamaan jostain työtä tehdessä niin sitten vaan sairaslomalle. Ja jos työ on ihan kamalaa tai et sitä osaa niin sitten et osaa ja sillehän ei työkkärikään mitään voi. Ei kai niitä kaikkia duuneja ole pakko vastaan ottaa?

Olen pitkälti samaa mieltä kuin edellinen vastaaja. Kannattaa kertoa raskaudesta, ettei sinua laiteta mihinkään raskaanaolevalle soveltumattomiin töihin.

Olen myös samaa mieltä siitä, että työnteko voi olla ihan piristävää vaihtelua, sen lisäksi, että se on tietysti aina työkokemusta ja siitä on etua, kun haet sitten myöhemmin töitä äitiysloman jälkeen - siis vaikka tästä työstä ei varsinaista palkkaa maksettaisikaan. Vaikka alkuraskaudesta voi väsyttää ja raskauteen keskittyminen tuntuu hyvältä idealta, niin 40 viikkoa on pitkä aika ja keskiraskaudessa tulee paljon pirteämpikin vaihe. Itse olin sairaslomalla noin kuukauden ennen äitiysloman alkua ja voin sanoa, että jo siinäkin yhteydessä kävi todellakin aika pitkäksi lapsen syntymää odotellessa.

Itse kerroin työkkärissä heti kun sinne menin että olen raskaana (vko 12), ei tuntunut heitä kiinnostavan vielä ihan noin aikaisin. Mutta sitten viikon 20 jälkeen olivat kysyttäessä puhuneet minusta kuin invalidista siis tyyliin onhan täällä tämä mutta se on raskaana! Hieman raivostutti kun kuulin mutta sain kuitenkin sen paikan raskaudesta huolimatta kun työnantaja kertoi etsivänsä pätevää työntekijää eikä välittänyt työkkärin suhtautumisesta minuun.

Mullekin ehdotettiin tuota työharjoittelua vai mikä se nyt olikaan ja kyllä se mua ainakin kiinnosti!! 6h/arkipäivä töitä, itse sai valita mitä haluaa tehdä ja korvaus oli jotain 800€/kk (saatan muistaa väärinkin..). No mun päiväraha olikin silloin alle 8e joten huimalta kuullosti jo tuokin summa.

Jäin kesäkuun alusta työttömäksi pitkän opiskelu- ja työputken jälkeen ja tulin heti raskaaksi. Siihen mennessä yritystä oli takana reilut puoli vuotta ja uskonkin, että kun työt ja stressi loppuivat, niin raskautuminenkin onnistui. Aika ei ole käynyt pitkäksi, vaikka olenkin ollut kotona. Olen ehtinyt tehdä kaikenlaisia juttuja, joihin ei aikaisemmin ollut aikaa. Ja ennen kaikkea olen saanut rauhassa keskittyä tähän raskauteen. Aluksi hain aktiivisesti töitä, mutta nyt syksyllä olen luopunut siitä. Työkkärissä kävin viimeksi joskus heinäkuussa ja seuraavan kerran sinne pitää mennä käymään ennen marraskuun loppua ja silloin ei varmasti kenellekään jää epäselväksi, että olen raskaana.