Työttömän äitiyspäiväraha?

Elikkä kyselen nyt uteliaana et kun ihminen on työttömänä a jos hän jää äitiyslomalle,niin millaiset on kuukausitulot?siis ensimmäistäni haaveilen ja ihan en kelan sivuilta saanu selkoa et mitä kaikkee tuloja on kun jää mammalomalle. kertokaa tyhmälle pliis :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nasu-80:
siis ilmeisesti päivässä tuon verran? ja tuleekos sit kuinka monelta päivältä kuukaudessa? entäs lapsilisä?
Juu päivässä, mutta tuossa olis ollut lapsikorotukset mulla mukana.Eka muistaakseni maksetaan 30 päivältä ja seuraavat 25 arkipäivältä

Jos ei yhtään lasta, niin raha pienempi.

Tässä linkkiä:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125455HL?OpenDocument
 
MLL
Mulla on minimi äraha kun opiskelijana jäin, sama työttömille. Käteen jää 440 e kuussa :headwall: Asumistuki on toinen mitä voi saada, mutta jos miehellä tuloja niin todennäköisesti ette sitä saa. Yh:na saa varmaan myös sossusta jotain?
 
KJP
Tästä on jonkin verran aikaa, kun olen itse noita tukia ja niiden suuruuksia selvitellyt ja laskeskellut. Minimiäitiyspäiväraha on nykyään 22,04 eur / päivä. Raha maksetaan arkipäiviltä (joita tässä yhteydessä ovat myös lauantait), mutta ei arkipyhäpäiviltä. Rahan suuruuteen vaikuttavat viimeisessä verotuksessa vahvistetut tulot.

Lapsilisää saa ensimmäisestä lapsesta 100 eur / kk. Sitä maksetaan siihen asti, kun lapsi täyttää 17 vuotta. Sen suuruuteen eivät vaikuta mitkään muut tulot.
 
KJP
Alkuperäinen kirjoittaja MLL:
Mulla on minimi äraha kun opiskelijana jäin, sama työttömille. Käteen jää 440 e kuussa :headwall: Asumistuki on toinen mitä voi saada, mutta jos miehellä tuloja niin todennäköisesti ette sitä saa. Yh:na saa varmaan myös sossusta jotain?
Tarkennettakoon vielä sen verran, että jos työttömänä saa vain minimityöttömyyspäivärahan tms., niin silloin äitiyspäivärahakin on minimi. Jos saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, niin silloin se nostaa äitiyspäivärahan määrää.

Tässä keskustelussa kuitenkin puhumme ilmeisesti henkilöstä, joka ei ole ansiosidonnaisella.
 
MLL
Alkuperäinen kirjoittaja KJP:
Alkuperäinen kirjoittaja MLL:
Mulla on minimi äraha kun opiskelijana jäin, sama työttömille. Käteen jää 440 e kuussa :headwall: Asumistuki on toinen mitä voi saada, mutta jos miehellä tuloja niin todennäköisesti ette sitä saa. Yh:na saa varmaan myös sossusta jotain?
Tarkennettakoon vielä sen verran, että jos työttömänä saa vain minimityöttömyyspäivärahan tms., niin silloin äitiyspäivärahakin on minimi. Jos saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, niin silloin se nostaa äitiyspäivärahan määrää.

Tässä keskustelussa kuitenkin puhumme ilmeisesti henkilöstä, joka ei ole ansiosidonnaisella.
Joo, noista ansiosidonnaisista ne tosiaan osaa sanoa, kun en ole ikinä saanut. Mutta ap:lle suosittelen käväsemään kelan toimistossa jos kerkeät, sieltä selviää varmasti kaikki helpoiten. Itse yritin soitella puhelimitse noista tuista, mutta siitä ei ottanu mitään tolkkua :)
 
KJP
Itsellä oli sen verran tuuria, että vaikka en olekaan koskaan ollut vakituisessa työssä, niin vanhempaa odottaessani olin suht hyväpalkkaisessa työssä kuitenkin ja äitiyspäivärahan pystyi hakemaan viimeisten 6 kuukauden tulojen perusteella. Kun sitten aloin odottamaan nuorempaa tytärtämme, niin olin ansiosidonnaisella, jonka suuruus oli määräytynyt niiden työtulojen perusteella. Ja sitten taas äitiyspäivärahan suuruus määräytyi sen ansiosidonnaisen perusteella.

Mutta muistan kyllä, että netissä kelan sivuilla vietin rutkasti aikaa eikä sieltä oikein mitään selvinnyt... Tuo jälkimmäinen äitiyspäivärahakin oli sitten loppujen lopuksi isompi kuin olin itse osannut odottaa.

Mutta jos siis on työttömänä ja vasta haaveilee lapsesta, niin voi harkita sellaistakin vaihtoehtoa, että yrittää löytää töitä vaikka muutamaksi kuukaudeksi, ja mielellään tietysti sellaista, jossa palkka olisi isompi kuin minimityöttömyyspäiväraha. Äitiyspäivärahan voi hakea viimeisten kuukausien työtulojen perusteella, jos se niin haettuna on suurempi kuin viimeisen vahvistetun verotuksen tulojen perusteella. Mutta nämä ovat juuri niitä asioita, jotka Kelan virkailijoiden kuuluu osata selittää.

Ja sen kyllä tiedän itsekin, että työn löytäminen ei ole välttämättä mitenkään helppoa. Vaikka minulla silloin lasten saamisen aikaan olikin tuuria, niin nyt kitkuttelen kotihoidontuella...
 
KJP
Tästä on nyt sen verran paljon aikaa, kun itse olen äitiyspäivärahaa saanut, että en ihan tarkkaan muista, että miten se määräytyy. Ihan suoraan samansuuruinen se äitiyspäiväraha ei ole, vaan kelan sivuilta löytyy laskuri, jolla sitä äitiyspäivärahan suuruutta voi arvioida. Mutta se oli ainakin itselleni yllätys, että äitiyspäiväraha maksettiin myös lauantaipäiviltä. Eli mulla muistaakseni ainakin ansiosidonnainen oli vähän isompi / päivä kuin äitiyspäiväraha, mutta kun äitiyspäiväraha maksettiin myös lauantaipäiviltä, niin se tasoitti sitä eroa ja käteen taisi tulla lähes saman verran.

Tästä on nyt kyllä tosiaan aikaa ja aika saattaa vähän kullata muistoja. Eli varmuuden asiasta kuitenkin saa, kun käy kysymässä sitä kelan konttorista.

Tässä vielä kelan sivuilta kopioitua tekstiä:

Päiväraha työttömälle, opiskelijalle ja kuntoutujalle

Jos sinulla ei ole työtuloja, saat vanhempainpäivärahaa 22,04 euroa arkipäivää kohden.

Työtön: Jos olet saanut vanhempainpäivärahakautta edeltäneiden 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta, koulutustukea tai työllistämistukea työelämävalmennukseen, päivärahasi on vähintään 86 % maksetun etuuden määrästä. Jos työttömyysetuuteen tai koulutustukeen on sisältynyt korotettu ansio-osa, päivärahan määrää laskettaessa otetaan huomioon perusosan lisäksi vain pääsäännön mukainen ansio-osa.

Kuntoutuja: Jos olet saanut vanhempainpäivärahan alkamista edeltävien 6 kuukauden aikana kuntoutusrahaa, päiväraha on vähintään kuntoutusrahan suuruinen.

Opiskelija: Opiskelijalle vanhempainpäiväraha voidaan laskea joko työtulojen tai opintorahan perusteella. Jos olet saanut opintorahaa 4 kuukauden aikana ennen kuin vanhempainpäivärahakautesi alkoi, vanhempainpäivärahasi lasketaan opintorahan perusteella. Saat päivärahaa kuukaudessa lähes opintorahan verran, sillä päiväraha on vähintään 1/25 osa kuukausittaisesta opintorahasta. Saat kuitenkin aina äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa vähintään 22,04 euroa arkipäivältä.

Useita etuuksia: Jos olet saanut useampaa edellä mainituista etuuksista, päivärahasi määräytyy sen etuuden mukaan, jota sait viimeksi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista.
 
KJP
Vielä sen verran, että siellä kelan laskurisivulla puhutaan tosiaankin vain palkasta. En muista, että mitä tuo vähintään 86% maksetun etuuden määrästä oikein tarkoittaa ja missä tilanteessa se voi olla enemmän. Minulle kuitenkin aikanaan kelan toimistossa laskettiin, että mikä olisi äitiysraha ollut viimeisen vahvistetun verotuksen työtulojen (tänä vuonna siis vuoden 2008 tulot) perusteella ja mitä se oli ansiosidonnaisen perusteella. Niistä sitten valittiin se suurempi vaihtoehto.
 

Yhteistyössä