Työssä käyvät ekaluokkalaisten yh-äidit

Miten yksinhuoltajat järjestävät ekaluokkalaisen hoidon työpäivän ajaksi.Eli oletteko palkanneet jonkun viemään lapsen kouluun (joka ei osaa vielä kulkea yksin)? Meidän koulussa toimii iltapäiväkerho,jonne lapsi voi mennä koulun jälkeen odottamaan vanhemman töistä pääsyä, mutta miten nuo aamut järjestyisi? Olen juuri eronnut kahden lapsen äiti ja vuoden työttömyyden jälkeen haluaisin jo töihin. Ongelmana on että ei ole ketään sukulaista tms.joka saattaisi vanhemman lapsen kouluun.(Lasten isän kanssa on yhteishuoltajuus,mutta hän asuu eri paikkakunnalla ja on päivät koulussa) Olen lykännyt tietoisesti töihin menoa juuri tämän takia. Nuoremman (3v.) osalta päiväkoti ois hyvä ratkaisu.
 
4n yh
Aamupäiväkerho. Tai sitten se on vaan opetettava lapsi kulkemaan koulumatka itsekseen. Ei ole vaihtoehtoja.
Mun nuorimmainen aloitti ekan, mutta onneksi isommat sisarukset ovat mukana koulumatkoilla ja iltapäivisin sitten seurana. Huomenna lapsi tulee ihan ekaa kertaa yksin koulumatkan kotiin, vähän jännittää muakin osaako jäädä oikeella pysäkillä bussista, mutta ei auta muu kuin antaa lapsen yrittää. Ei se muuten opi.
 
asseri
Kyllähän sen lapsen on joskus aamuista selvittävä. harjoitetelette nyt elokuussa itsenäistä toimimista aamuisin, jotta selviää syys-lokakuussa, kun ehkä aikaisiantaa aloitat työt.

Jossain paikoissa on myös aamukerho.
 
poikia3
En oo yh, mutta meillä systeemi on se, että itse vien lapset, samalla myös nyt tokan alottavan, ja jos koulu alkoi yhdeksältä, ehdin töihin sitten vasta puoli kymmeneksi, olin illalla vastaavasti pidempään, koska mies haki lapset.

Mutta sinuna olisin jo aloittanut työt, sillä ekaluokkalaisten vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työviikkoon, jos on ollut töissä jo jonkin aikaa. Olisin siis tehnyt lyhempää työpäivää, vienyt lapsen aamulla, ja iltapäivällä hakenut sitten iltapäiväkerhosta.
 
meillä
Meillä on lapsen koulussa sekä aamu-että iltapäiväkerho.
Mä varasin lapselle sen iltapäiväkerhon, en tiedä että olisko mahdollisuutta saada paikka molempiin.
Nyt on nää ekat päivät lapsen isoäiti vienyt lapsen kouluun aamulla. Pian varmaan alkaa kulkea itsekseen kotoa, matkaa ei ole kuin n.200 metriä...:D Ja liikennettä ei edes ole paljon, tie on yksisuuntainen pienellä paikkakunnalla.
 
4n yh
En tiedä riippuuko paikkakunnasta, mmutta mä ainakin sain toiseksi nuorimmaiselle (kun oli ekalla) sekä aamu- että iltapäiväkerhopaikan kun oma työaika oli 7-15. Lapsen kouluaika 10-13.
 
Ku mä olin pieni niin kyl kaikki ekaluokkalaiset jo meni itse, yksin kouluun :snotty: Eikä edes ollu kännyköitä silloin :D Onko musta tulossa nyt vanha ku tällasia höpisen? Ei siitä ole edes kauaa, vuonna 1996 menin ekaluokalle. Aamulla heräsin herätyskelloon, puin ja söin ja sitten lähdin bussilla, kävellen tai pyöräillen, fiiliksen mukaan, sen 3km koululle. Ja myöhemmin päivältä sieltä takaisin.
 
Meillä poika meni nyt ekalle ja alkaa kulkemaan yksin. Nyt ole kesälomalla jotta saan pojalle opetettua kaiken oleellisen. Herätyskello käyttöön ja töistä sitten soitelen koska täytyy alkaa lähtemään.
 
tai
Jos ihan mahdottomalta tuntuu lapsen itse ainakin aluksi lähteä aamuisin, kysele perhepäivähoitajilta aamuhoitoa tai yksityisistä päiväkodeista, jos siis on suht lähellä koulua joku ko. paikka...
 
gemma
Laitat sen aamupäiväryhmään (siis ku koulus on yleensä a- ja b-ryhmä, aamu- ja iltapäiväryhmä), nii sit sen koulu alkaa melkeen aina kaheksalta, ni sit voit viedä sen, tai ei sil tuu ainakaan pitkä aamu yksin?
 
jep
no minun pojalla on kuljetus kouluun (erityislapsi) taksi hakee pihalta 06.20 ja poimii muita lapsia mukaansa myös ja minä meen pienemmän kans sit heti kun taksi poiminu pojan tarhalle 06.30 ja sieltä töihin. poika saa aamupäivähoitoa josta kouluun ja kaikki tapahtuu koululla aamupala (puuro) koululla ja sit koulun jälkeen jää koululle iltapäivä hoitoon ja taksilla taas kotiin 15.40 ja mä kerkeen just tytön kans tuleen töistä kotiin. ja eka sekä tokaluokka ainakin on näin järjestelty.
 
Kuopus oli viime vuonna ekalla ja näin meillä toimittiin (ja systeemi sama tänä vuonnakin). Kouluun - iltikseen - kotiin kulkee taksilla. Hänellä on joka aamu kännykässään herätys, jolloin herää, syö aamupalan, pukee, ja hälytys, jolloin laittaa ulkovaatteet ja menee ulos odottamaan taksia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ku mä olin pieni niin kyl kaikki ekaluokkalaiset jo meni itse, yksin kouluun :snotty: Eikä edes ollu kännyköitä silloin :D Onko musta tulossa nyt vanha ku tällasia höpisen? Ei siitä ole edes kauaa, vuonna 1996 menin ekaluokalle. Aamulla heräsin herätyskelloon, puin ja söin ja sitten lähdin bussilla, kävellen tai pyöräillen, fiiliksen mukaan, sen 3km koululle. Ja myöhemmin päivältä sieltä takaisin.
Kun mä menin kouluun niin ei ollut kännyköitä jne, mutta meitä oli 4 samalta suunnalta ja joka aamu jonkun äiti/isä kulki meidän kanssa kouluun KÄVELLEN noin 2,5km ja tuli vastaan kun sieltä kotiin tultiin ekat pari kuukautta.

Niin vuosi oli 1975 joten kait kadut on nykyisin sen verran turvallisempia et noi yksinkin voi päästää ;)
 
vieras
täällä ei muuten taksi kyytiä iltapäiväkerhosta kotiin saa, koulusta kyllä. IP-kerhosta lähdetään vanhemman hakemana tai sitten itsekseen kotiin (jos on vanhempien lupa)
 
tosiaan hei yleensä
Alkuperäinen kirjoittaja gemma:
Laitat sen aamupäiväryhmään (siis ku koulus on yleensä a- ja b-ryhmä, aamu- ja iltapäiväryhmä), nii sit sen koulu alkaa melkeen aina kaheksalta, ni sit voit viedä sen, tai ei sil tuu ainakaan pitkä aamu yksin?
Ei täälläpäin ainakaan.
 

Yhteistyössä