Työssä käyvät äidit

Helposti, vuorotyön hyviä puolia just että lapselle on aikaa :D
Ruokaa valmiiksi suurempi satsi ettei mee ruuanlaittoon aikaa, illalla vaatteet valmiiksi kaikille, aamulla tarpeeksi aikaisin ylös jottei mene aamu kiiruksi.
En ole kokenu työssäkäyntiä ja lapsen hoitoon vientiä rumbaksi. Tosin meillä ei ole kamalan aikaisia aamuja. Isovanhemmatkin apuna.
 
Hyvin siitä selviää :). Laitat vaan asiat tärkeysjärjestykseen - kotona tärkeintä ei ole se, että nurkat kiiltää, vaan se, että perhe viettää aikaa yhdessä.

Meillä toimivaksi on osoittautuneet seuraavat kikat:

- Lataan aamulla pyykkikoneen valmiiksi. Iltapäivällä laitan sit koneen päälle kun tuun töistä kotiin
- Syön iltapäivällä ennen töistälähtöä pienen välipalan. Kotiintuloa helpottaa valtavasti se, että ainakaan äiti ei ole nälkäinen ja kiukkuinen
- Teen seuraavan päivän ruoan illalla valmiiksi, tai ainakin esivalmistelen
- Seuraavan päivän vaatteet, hoitokassit ym. valmiiksi illalla, niin ei tarvi aamulla säntäillä
- Kun olen töissä, keskityn töihin täysillä, kun olen kotona, en mieti töitä
 
...
Illalla valmiiksi vaatteet pinoihin odottamaan ja kassit valmiiksi oven viereen.
Jos syöttää aamulla kotona aamupalan, niin jotain helppoa ja nopeaa valmiiksi mietittynä, laitettuna esille. (siis pk:ssa aamupala klo 8, jos herätät lapsen tuntia paria aiemmin, itse ainakin syötin aamulla jotain pientä ennen lähtöä, esim. banaanin tai leipäpalan)
Varaa aikaa tarpeeksi, ei kannata odottaa että lapsi olis valmis vartissa herätyksestä tms.

Ei se ole niin vaikeaa :)
 
...
Lapselle voi antaa kans välipalan kotiin tullessa, jotain nopeaa ja pientä.
Sitten hetki syliä, ennen kuin tarvitsee alkaa tekemään ruokaa. Toimii paljon paremmin kuin se että ensin kiireellä ruokaa laittamaan ja "äiti ei nyt kerkeä, ku pitää tehdä ruoka" kun lapsi on nälkäinen ja kiukkuinen ja kaipaa huomiota!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Helposti, vuorotyön hyviä puolia just että lapselle on aikaa :D
Ruokaa valmiiksi suurempi satsi ettei mee ruuanlaittoon aikaa, illalla vaatteet valmiiksi kaikille, aamulla tarpeeksi aikaisin ylös jottei mene aamu kiiruksi.
En ole kokenu työssäkäyntiä ja lapsen hoitoon vientiä rumbaksi. Tosin meillä ei ole kamalan aikaisia aamuja. Isovanhemmatkin apuna.
Tää vois olla mun näppiksestä :D Sillä erotuksella et meillä oli kyllä aikaisia aamuja jollon lapset meni tarhaan klo 6.30. En kyllä sitäkään hankalaksi kokenut, meillä lapset oli hyviä herääjiä. Niiden kans ei tarvinnut aamuisin tapella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Lapselle voi antaa kans välipalan kotiin tullessa, jotain nopeaa ja pientä.
Sitten hetki syliä, ennen kuin tarvitsee alkaa tekemään ruokaa. Toimii paljon paremmin kuin se että ensin kiireellä ruokaa laittamaan ja "äiti ei nyt kerkeä, ku pitää tehdä ruoka" kun lapsi on nälkäinen ja kiukkuinen ja kaipaa huomiota!
Tää on hyväksi koettu myös meillä. Mulla saattaa olla kassissa rusinoita, banaani tms. jotain pientä syötävää.
Kotiin tullessa rauhallinen halihetki, kysytään päivän kuulumiset yms. :)
 
Hyvin ollaan ainakin tähän asti selvitty. Kun tulen töistä kotiin on ruoka yleensä valmis. Kotitöitä ei työpäivinä tarvitse tehdä, sillä miehellä on kyllä ollut aikaa ne tehdä.. vapaapäivinä sitten jaetaan tasan. Illalla mulla on siis aikaa leikkiä ja touhuta työn kanssa, siinä mukavasti työasiatkin unohtuu =)

No joo.. tää kysymys ei kyllä tainnut olla ihan mulle suunnattu :ashamed: vaikka työssäkäyvä äiti olenkin, mutta mies on hoitovapaalla.
 
kolmen lapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja susanna:
mutta entäs kun niitä hoitoon vietäviä on kolme? selviikö siitä?

kovasti pohdin uskaltasko lähteä tohon showhun vielä....
Onnistuu!
Ja jos hoitoon vietämiä on kolme ja jos saat ne samaan hoitopaikkaan niin onnistuuhan se.
 
Alkuperäinen kirjoittaja susanna:
mutta entäs kun niitä hoitoon vietäviä on kolme? selviikö siitä?

kovasti pohdin uskaltasko lähteä tohon showhun vielä....
Kaveri jolla 3 lasta niin herättää lapset portaittain.
Hitain herääjä ensimmäisenä hereille ja vaaatteet päälle.
Nopein ja vilkkain herääjä viimeisenä hereille.
Banaanit kouraan ja autoon :D
 
Kaikki pyykki- ja kauppahommat hoidetaan viikonloppuna.

Siivooja kotiin....

Kotiin tullessa otetaan hetki aikaa rauhoittumiseen ennen kuin alkaa ruuanlaitto.

Pussimuusi - tuo palstamammojen kauhu.... mutta on pelastanut niin monta iltaa.
 
vieras
Ihmeen hyvin siitä selviää, vaikka kotona ollessa kauhulla kuvitteli aamuisia töihinlähtojä. Itse ainakin jaksan paremmin, kun saan olla töissä; vapaapäivinä tuntee todella olevansa töissä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja susanna:
mutta entäs kun niitä hoitoon vietäviä on kolme? selviikö siitä?

kovasti pohdin uskaltasko lähteä tohon showhun vielä....
Se onkin jo koettelemus, riipuen varmaan osaksi lasten iästä. Kokemusta on...eikä siihen rutinoidu, ts. on raskasta, kotiintulo sitten eri juttu.

 
vieras
Ihanan helpolta kuulostaa, mitäköhän mä teen väärin? :D
Ei vaan, kaikkeen tottuu. Kovin leppoisaksi tosin en ole tätä kokenut. Aamun hoitoon lähdöt rutinoituu melko pian. Illat onkin sitten toinen juttu, mutta se riippuu lasten iästäkin. Arki sujuu joten kuten kunhan kukaan ei sairastu. Se sotkee aina kuviot niin, ett mulla ainakin työt kasaantuu ja stressi kasvaa.
 
yh
Kyllä sitä sumplimalla selviää.=)
Minä kiikutan aamulla kolme lasta hoitoon ja herään jo puoli viis aamuisin.
Ensiksi laitan itseni valmiiksi,sitten herätän jokaisen vuoron perään ja sitten vien ne kävellen kilometrin päässä olevaan hoitopaikkaan ennen puolta kuutta ja menen itse kuudeksi töihin.
Autoa minulla ei ole ja hyvin bussillla pääsee kulkemaan.
Lisäksi vielä kaksi koululaista.
Miestä ei ole minulla.=(
 
vieras vielä
Huumori auttaa monessa tilanteessa. Pyykkihuoltoa ei aina ehdi tehdä siten kuin toivoisi ja siivous vaatii tsemppausta. Mutta arjen pienet kivat jutut auttaa, joten niitä ei kannata unohtaa.
 
vieras
lapset aikaisin nukkumaan (alle kouluikäisten nukuttava 10 h yöunet) niin herääminen helppoa, meillä päikkäri-ikäinern meni jo klo 19-19.30 nukkumaan!

aamupalakattaus valmiiksi ja vaatteet jo edl. päivänä katsottu
 

Yhteistyössä