työskentelen aloitus jo ennen teoriaa onko mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja "Åili"
  • Ensimmäinen viesti
"Åili"
Onko kukaan aloittanut oppisopimustyösuhdetta jo ennen teoriaopintoja? Saitteko palkkaa ja oliko työskentely alaan tutustumista vai mitä? Onko joku aloittanut jo oppisopimustyösuhteen ennen lähiopintopäiviä eli kun oppisopimuskoulutusryhmä aloittaa vasta helmikuussa niin voinko mennä jo töihin yritykseen ennen sitä kun työnantajalla jo ennen tarvetta? Kiitos jo etukäteen jos joku auttaa :)

ap,
Oliko tuo työskentelyjakso erillinen jakso vai sisältyikö se jo oppisopimukseen eli alkoiko oppisopimus jo tuolloin kun aloitit työt vai miten? Miten sait sen mahdollisuuden? Jotkut ottaa työharjoitteluun ennen, mutta työntekijä ei saa palkkaa vielä vaan työttömyyskorvauksen ja joitain lisiä.

Olin just työelämävalmennuksessa muistaakseni, oisinko ollut 3-4kk...silloin oltiin heti alkuun puhuttu oppisopimuksen mahdollisuudesta työnantajan kanssa. Ja oppisopimusta oli ihan virallisesti heti ensimmäisestä oikeasta työpäivästä alkaen, kirjattiin myös työsopimukseen.

ap,,
Mutta luin, että työelämävalmennuksesta ennen oppisopimusta ei saa palkkaa vaan esim. liiton työttömyysrkorvauksen ja jonkun ylläpitokorvauksen? Eli miten on mahdollista että oppisopimuksesi alkoi jo tuolloin? Anteeksi tyhmyyteni :)

Oppisopimus alkoi ensimmäisestä virallisesta työpäivästä, ei työelämävalmennuspäivästä. Sovittiin kuitenkin jo heti alkuun että mikäli työelämävalmennusaika menee hyvin molempien osalta, pääsen oppisopimuksella. Ja olin siis tyyliin tammikuun puolestavälistä toukokuun alkuun työelämävalmennuksessa, toukokuun alusta kirjoitettiin työsopimus ja siitä eteenpäin siis palkkaa saava työntekijä oppisopimuksella. Ryhmä aloitti lokakuussa.

Mä..
Aloitin kesätyöntekijänä (koska opparin voi aloittaa vasta syksyllä/keväällä), huhtikuussa ja itse oppari alkoi sitten elo-syyskuussa. Mä sain ihan normaalia palkkaa jo, kun oli jo koulutusta alalle.

Vierass
Itselläni oli aikoinaan oppisopimuskoulutus. Kun tein työsopimuksen, niin siinä vaiheessa oppisopimuksesta ei ollut lainkaan puhetta. Vasta myöhemmin pomo keksi, että tästä voisi saada rahaakin ja niin minusta tehtiin oppisopimusopiskelija. Teoriaopintoja työhöni ei kuulunut lainkaan vaan tein normaaleja töitä koko työsuhteeni ajan. Minulla oli alalle jo ammatillinen koulutus, mutta oppisopimuskoulutuksella sain uuden ammattinimikkeen konttorityöntekijä, jota en ole koskaan käyttänyt.

Yhteistyössä