Työpaikalla tupakointi ja kielto.

  • Viestiketjun aloittaja muljunen
  • Ensimmäinen viesti
muljunen
Teoreettinen tilanne.

Lainsäädäntö sallisi työnantajan kieltää työntekijöiden tupakoinnin kaikilla tauoilla.
Työpaikkasi tupakoitsijat uhkaavat vastatoimilla,lakkoilemalla ja uhoavat jatkavansa tauoilla tupakanpolttoa ilman työnantajan suostumusta.

Mitä sinä tekisit tilanteessa, kenen joukoissa seisot?

Lakkoilisitko mukana?
Jatkasitko työntekoa kuten tavallisesti, paheksuen lakkoilijoita?
 
"vieras"
Jatkaisin työntekoa ja pitäisin tupakoijia lähinnä lapsellisina. Ja turhaa siinä on lakkoilla, jos sä poistut työpaikalta kesken päivän luvatta tupakoimaan toistuvasti, niin se on riittävä peruste potkuille.
 
Rollolainen
jos työpaikalla ei sa tupakoida niin silloin mielestäni työnantajan pitää hankkia työajaksi nicorttepurkat tia laaastarit työntekijöille. Vaikka itse en tupakoi niin minusta tää tupakkalaki on mennyt aivan tyhmäkis, kun kohta ei saa edes omalla parvekkeella poltta tai kotipihalla.
 
"vieras"
jos työpaikalla ei sa tupakoida niin silloin mielestäni työnantajan pitää hankkia työajaksi nicorttepurkat tia laaastarit työntekijöille. Vaikka itse en tupakoi niin minusta tää tupakkalaki on mennyt aivan tyhmäkis, kun kohta ei saa edes omalla parvekkeella poltta tai kotipihalla.
:D hahah, no ei todellakaan pidä. Miksi ihmeessä pitäisi? Tuskin se työnantajan vika on että ihmisellä on jokin epäterveellinen addiktio.
 
"vieras"
Jos kielto koskisi myös ruokatuntia, lähtisin mukaan vastatoimiin vaikka en itse tupakoi.
Ruokatunti meillä palkaton ja sitä koskee eri säännöt kuin kahvitaukoja, saa poistua työpaikalta jne.

En kyllä suostuisi tuollaisiin rajoituksiin, toiset kuitenkin nähneet vaivaa ja lakkoilleet jotta saatu tauko-oikeudet nykyisenlaisiksi.
 
7thHeaven
[QUOTE="vieras";25439932]:D hahah, no ei todellakaan pidä. Miksi ihmeessä pitäisi? Tuskin se työnantajan vika on että ihmisellä on jokin epäterveellinen addiktio.[/QUOTE]

Peesi.

Nauraisin lakkoilijoille ja odottaisin innolla, millon potkitaan koko firmasta pihalle. Kun käsittääkseni lakkoon ei ihan millä perusteilla tahansa ja tosta noin vaan mennä?
Olen itsekin entinen tupakoitsija, ja kuten ylempänäkin sanottiin, en ikinä kuvitellut sen olevan mikään oikeus. Missään.
 
Koska mun ei tarvitse tupakoida työaikana (poltan kylä kotona toisinaan) ei mulla olisi mitään tarvetta lakkoilulle, jatkaisin töitä.

Paheksuisin, koska olen ollut huomaavinani, että tupakka vie aikalailla alaistaan ja saa aikusiet ihmiset käyttäytymään sääntöjä rikkovasti kuin pahaiset kakarat.
Koettaisin silti pitää välitä työtovereihin ja puhua heille 'järkeä' omalla hurmaavalla tavallani.
 
Viimeksi muokattu:
Jos työnantaja on hövelillä tuulella, se voi kustantaa laskennallisen hoidon tai jonkin tietyn aloituspakkauksen Nicoretteja.
Mutta se menee yli ja lujaa, jos työnantajan pitäisi kustantaa niitä samalle henkilölle vuodesta toiseen jos se pälli ei saa riippuvuuttaan sille toalalle, ettei tule vauhkoksi työpäivän aikana sauhuttelematta.

Niih.
 
savuton Helsinki
[QUOTE="vieras";25439939]Jos kielto koskisi myös ruokatuntia, lähtisin mukaan vastatoimiin vaikka en itse tupakoi.
Ruokatunti meillä palkaton ja sitä koskee eri säännöt kuin kahvitaukoja, saa poistua työpaikalta jne.

En kyllä suostuisi tuollaisiin rajoituksiin, toiset kuitenkin nähneet vaivaa ja lakkoilleet jotta saatu tauko-oikeudet nykyisenlaisiksi.[/QUOTE]

No jos ruokatunti on omaa aikaa, siis pidentää työssäolo aikaa päivässä, niin omalla ajalla saa polttaa, kunhan ei polta kielletyillä alueilla. Mutta jos ruokailu on työaikaa, ruokaillaan työnlomassa EI saa mennä tupakalle. Ne joilla tauko on omaa aikaa, eivät myöskään saisi pätkiä taukoa moneen pätkään päästäkseen tupakalle.
Ja jos on kielletty voi tosiaan rapsahtaa varoitusten kautta jopa potkut.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25440135:
Jos työnantaja on hövelillä tuulella, se voi kustantaa laskennallisen hoidon tai jonkin tietyn aloituspakkauksen Nicoretteja.
Mutta se menee yli ja lujaa, jos työnantajan pitäisi kustantaa niitä samalle henkilölle vuodesta toiseen jos se pälli ei saa riippuvuuttaan sille toalalle, ettei tule vauhkoksi työpäivän aikana sauhuttelematta.

Niih.
niin no en mä trkoittanutkaa että moneksi vuodeksi ostaa nicorettet. aloituspakkaus tai enintään kuukauden tuotteet. yksi nicorettepurukumipaketti, joss aoon noin 100 kpl, riittää varmaan kuukauden. Tupakointikielto on milestäni adia joka rikkoo yksityisyyttä, voidaan sanoa ettäe emm suosi tupakointia mutta mitn ihmeessä aikuista ihmistä voi kieltää tupakoimasta? jos haluaa tyänatja tuea sit että työntekijä lopettaa tupakoinnin niin nicorettet apuun ja sit joku palkkio sille joka OIKEASTI lopettaa tupakoinnin
 
niin no en mä trkoittanutkaa että moneksi vuodeksi ostaa nicorettet. aloituspakkaus tai enintään kuukauden tuotteet. yksi nicorettepurukumipaketti, joss aoon noin 100 kpl, riittää varmaan kuukauden. Tupakointikielto on milestäni adia joka rikkoo yksityisyyttä, voidaan sanoa ettäe emm suosi tupakointia mutta mitn ihmeessä aikuista ihmistä voi kieltää tupakoimasta? jos haluaa tyänatja tuea sit että työntekijä lopettaa tupakoinnin niin nicorettet apuun ja sit joku palkkio sille joka OIKEASTI lopettaa tupakoinnin
No esimerkiksi hoitoalalla on ollut työpaikoilla tupakointikielto jo tovin.
Ymmärrettävää, koska jos hoitaa huonokuntoista potilasta niin todennäköistä on, että potilas saa etovaa oloa lisää, jos hoitaja haisee tupakalle. Sillä voi myös edesauttaa astmakohtauksen pahenemista tai laukaista sellaisen hoidettavallaan, joten......
Yleensäkin asikaspalvelussa on tympeää ja hirveää, jos henkilö löyhää tupakalta TAI voimakkailta hajusteilta.
 
Tupakointikielto on milestäni adia joka rikkoo yksityisyyttä, voidaan sanoa ettäe emm suosi tupakointia mutta mitn ihmeessä aikuista ihmistä voi kieltää tupakoimasta?
Tupakointi kielto työpaikalla ja sen aikana rikkoo yksityisyyttä? Täh. Yksityisyyttä rikkoisi jos työnantaja kieltäisi tupakoinnin kotonakin.
Mun mielestä työnantajalla ei ole mitään pakkoa tai edes moraalista velvoitetta tarjota tupakoitsijoille mitään nicoretteja tms... hoitoon voi ohjata, kuten tehdään alkoholistejen kanssa. Miksi sen ppitää olla työnantajan ongelma jos jollain on joku riippuvuus? usein se on, mutta sen ei pitäisi olla.
 
"möhömaha"
Hassua ettei heti sillon kun sisällä tupakointi kiellettiin tajuttu että tupakoitsijat joutuu pitämään taukoja tuprutellakseen. Parempi ilmastointi sisätiloihin ja sätkä huuleen jokaselle, myös polttamattomille, niin loppuu se nillitys :D
 
"hmm"
en todellakaan alkaisi mihinkään laittomiin lakkoihin asiasta joka ei edes koske minua! olisi tupakoijilla taas yksi syy lisää lopettaa tupakointi, kuten minäkin aikoinaan. tottakai se on jokaisen oma päätös tupakoiko vai ei, mutta eniten siinä ihan itseään auttaa kun lopettaa :)
 
"vieras"
Lakisääteisillä tauoilla saa tupakoida, se on omaa aikaa joka ei kuulu työnantajalle. Mikäli työpaikassa olisi sellainen periaate ettei työntekijät saisi tupakoida ollenkaan, tämä pitäisi ilmoittaa jo työhönottotilanteessa. Silloin työntekijä saisi itse valita, tuleeko tällaiseen työpaikkaan vai ei. Jos tätä sääntöä ei tehdä selväksi jo ennen työsopimuksen kirjoittamista, niin on ihan turha alkaa jälkikäteen nipottamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: -katjus-
[QUOTE="vieras";25440257]Lakisääteisillä tauoilla saa tupakoida, se on omaa aikaa joka ei kuulu työnantajalle. Mikäli työpaikassa olisi sellainen periaate ettei työntekijät saisi tupakoida ollenkaan, tämä pitäisi ilmoittaa jo työhönottotilanteessa. Silloin työntekijä saisi itse valita, tuleeko tällaiseen työpaikkaan vai ei. Jos tätä sääntöä ei tehdä selväksi jo ennen työsopimuksen kirjoittamista, niin on ihan turha alkaa jälkikäteen nipottamaan.[/QUOTE]

Ja jos tälläiseen sääntöön suostuu, on tietoinen työpaikkaa hakiessaan, niin miksi sitä silti kierretään?
Potkut persiille, sanon mä.
 
meillä oli työpäikalla hiukan sama tilanne. Minä paheksuin kyllä! Kyllä se " lakkoilukin" ja uhoilukin sitten laantui kun eivät saaneet tarpeeksi vettä myllyynsä.

Olen siis hoitotyössä ja meillä tuo tupakointi levähti ihan käsiin. Osa juoksi tupakalla taukoamatta ja tyyliin kesken hoitotoimenpiteiden.
 
"vieras"
jos tauon aikana saa poistua työpisteestä esim työpaikkaruokalaan, silloin tupakoinnin kieltäminen on asiatonta koska aivan sama onko työntekijä lounasravintolassa vai pihalla tupakalla.

jos tauko taas on valvonta-ateria asiakkaiden kanssa (tehyn mukaan tosin valvonta-ateria ei ole tauko... ) silloin ei voi lähteä röökillekään koskaasiakkaita ei voi jättää
 
"vieras"
No mä olisin sit polttamatta työaikana, ei siinä sen kummempaa.

Tuosta tupakalla vietetystä ajasta - meitä on tiimissä neljä 2 polttaa ja 2 ei
kummasti kun katsotaan työtehoa niin me tupakoivat tehdään tuplaten enempi töitä määrällisesti kuin ei tupakoivat ?? Esim viime viikolla x-työtä me tehtiin noin 170 kpl/pää ja ei tupakoivat noin 90kpl/pää
 

Yhteistyössä