Työelämävalmennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sillä monella alalla ei edes saa osallistua kun ei ole koulutusta alalle.
Työelämävalmennus ja työharjoittelu tarkoittavat sitä että työtön pääsee TUTUSTUMAAN alaan, eikä että hän menee töihin harjoittelupaikkaansa. Harjoittelija ei saa palkkaa työpaikalla olosta ja hän voi osallistua työtehtäviin valintansa mukaan, jos haluaa, mutta mikään pakko hänen ei ole niin tehdä. Aika tosin voi tietysti tulla kovin pitkäksi jos ei halua muuta kuin seurata vierestä toisten työskentelyä, mutta mikään PAKKO työelämävalmennuksessa tai työharjoittelussa ei ole tehdä työtä jos haluaa vain seurata mitä työ ja ala pitää sisällään.

Työelämävalmennus ja työharjoittelu tarkoittavat sitä että työtön pääsee TUTUSTUMAAN alaan, eikä että hän menee töihin harjoittelupaikkaansa. Harjoittelija ei saa palkkaa työpaikalla olosta ja hän voi osallistua työtehtäviin valintansa mukaan, jos haluaa, mutta mikään pakko hänen ei ole niin tehdä. Aika tosin voi tietysti tulla kovin pitkäksi jos ei halua muuta kuin seurata vierestä toisten työskentelyä, mutta mikään PAKKO työelämävalmennuksessa tai työharjoittelussa ei ole tehdä työtä jos haluaa vain seurata mitä työ ja ala pitää sisällään.

Höpöhöpö!

Työharjoittelu opiskelijana tarkoittaa taas sitä että työharjoittelija osallistuu työhön niin hyvin kuin kykenee ja saa osallistua, mutta työtön työnhakija työelämävalmennuksessa tai työharjoittelussa voi vain seurata tai myös hiukan avustaa työharjoittelupaikassaan muttatyöntekijä hän EI OLE missään nimessä eikä häntä voida sellaisena pitää.

Juu ei työttömänä työharjoitteluun osallistuvaa voi pitää työntekijänä, vaan hän osallistuu keyesti töihin mikäli haluaa.

Alaa opiskeleva työharjoittelija varmasti on jo valintansa alastaan tehnyt joten hän on eri asia ja hänen kuuluukin osallisua työharjoittelussaan mahdollisimman täysivaltaisesti työtehtäviin ja usein jopa sitä vaaditaankin riippuen siitä miten pitkällä hän on opiskeluissaan.

Minusta tevipaikkoja pitäisi karsia yrityksiltä jotenkin, jolloin teviläisten ketjuttaminen loppuisi ja joku saattaisi saada oikeasti töitä. Jos oikeutta teviin rajoitettaisi esim. tiettyyn kuukausimäärään/vuosi/yritys auttaisi jo paljon. Työttömien ei tarvitsisi tehdä kuukausikaupalla ilmaista työtä hyötymättä siitä mitenkään (eläkkeen ja lomapäivien kertyminen, työterveyshuolto yms.).

Röyhkeimpiä tapauksia joita olen nähnyt, on eräs jossa pitkän uran tehnyt työntekijä potkaistiin pihalle, ja työkkäri tarjosi armollisesti työelämävalmennuspaikkaa samaisessa yrityksessä samaisella toimenkuvalla. :)

Tällä asenteella tuo harjoittelu onkin ihan ajan haskausta. Kuka tollasta vätystä palkkaiskaan, joka vaa kattoo vierestä mitä muut tekee. Millä sä luulet että sitä työntekoa muuten opetellaan muuta kun tekemällä?

Työharjoitelijan tehtävä on tehdä töitä. Yritykselle on kallista pitää harjoittelijaa, töissä kun sille pitää koko ajan olla työpaikkaohjaja apuna. Yhden työntekijän ajasta menee iso osa harjoittelijan kouluttamiseen, joten kyllä monet työnantajat palkkaavat HYVÄT ja AHKERAT harjoittelijat ihan vakituiseksi harjoittelun päätyttyä.

Mutta ei kukaan tule työllistymään tuolla työmoraalilla. "Mä vaan kattelen vieretä"

Tällä asenteella tuo harjoittelu onkin ihan ajan haskausta. Kuka tollasta vätystä palkkaiskaan, joka vaa kattoo vierestä mitä muut tekee. Millä sä luulet että sitä työntekoa muuten opetellaan muuta kun tekemällä?

Työharjoitelijan tehtävä on tehdä töitä. Yritykselle on kallista pitää harjoittelijaa, töissä kun sille pitää koko ajan olla työpaikkaohjaja apuna. Yhden työntekijän ajasta menee iso osa harjoittelijan kouluttamiseen, joten kyllä monet työnantajat palkkaavat HYVÄT ja AHKERAT harjoittelijat ihan vakituiseksi harjoittelun päätyttyä.

Mutta ei kukaan tule työllistymään tuolla työmoraalilla. "Mä vaan kattelen vieretä"

Varmasti totta tämäkin. Työnantajien pitäisi silti ymmärtää, että teviläinen ei ole työntekijä, eikä teviläiseltä voi odottaa samaa kuin työntekijältä (vastuu, nopeus jne.). Minä voin ihan rehellisesti sanoa että minun motivaationi olisi melko alhainen kun en saa työstä palkkaa.

Varmasti totta tämäkin. Työnantajien pitäisi silti ymmärtää, että teviläinen ei ole työntekijä, eikä teviläiseltä voi odottaa samaa kuin työntekijältä (vastuu, nopeus jne.). Minä voin ihan rehellisesti sanoa että minun motivaationi olisi melko alhainen kun en saa työstä palkkaa.

Totta, ettei työnantaja voi odottaa teveläiseltä samaa osaamista , vastuuta janopeutta kun palkallisilta työntekiöiltään. Muttanimen omaa tuota motivaatiota oppia työnantajallaon oikeus odottaa. Työnantajahan on lupautunut kouluttamaan teveläistä, ja sitä varten sinne harjoitteluun mennään että opitaa. Mutta jos ei ole halua oppia eikä työmotivaatiota, niin ei voi olettaa että harjoittelusta on mitään hyötyä omaa tulevaisuutta ajatellen.

Minusta tevipaikkoja pitäisi karsia yrityksiltä jotenkin, jolloin teviläisten ketjuttaminen loppuisi ja joku saattaisi saada oikeasti töitä. Jos oikeutta teviin rajoitettaisi esim. tiettyyn kuukausimäärään/vuosi/yritys auttaisi jo paljon. Työttömien ei tarvitsisi tehdä kuukausikaupalla ilmaista työtä hyötymättä siitä mitenkään (eläkkeen ja lomapäivien kertyminen, työterveyshuolto yms.).

Röyhkeimpiä tapauksia joita olen nähnyt, on eräs jossa pitkän uran tehnyt työntekijä potkaistiin pihalle, ja työkkäri tarjosi armollisesti työelämävalmennuspaikkaa samaisessa yrityksessä samaisella toimenkuvalla. :)
Samaa mieltä, vaikka yrittäjänä mun varmaan pitäisi olla eri mieltä. Vääristäähän se yritysten välistä kilpailuakin, jos toisella firmalla on liuta puoli-ilmaisia työntekijöitä ja toisella taas pienempi porukka, joille maksetaan oikeaa palkkaa.

Mä tunnen kans ihmisen, joka oli "omassa työpaikassaan" pari vuotta irtisanomisen jälkeen harjoittelussa. Teki täsmälleen samoja hommia kuin oli tehnyt 10 vuotta ennenkuin irtisanottiin, samalla työtuolilla ja saman työpöydän ääressä. Ainoa ero oli, että nyt ei saanutkaan palkkaa.

Minusta työelämävalmennus on hyvä niille, jotka eivät ole työelämässä vielä olleet eivätkä oikein tiedä, mitä alaa lähtisivät opiskelemaan. He voivat valmennuksesta hyötyä alavalintaansa suunnitellessaan...jos ei muuten, niin ainakin todeta, että tälle alalle en ainakaan halua. Mutta ei se sovi niille työttömille, joilla on alan koulutus ja työkokemustakin ehkä jo kertynyt.

Halutessani ravintola-alalle menin työharjoitteluun. Parin kuukauden harjoittelun tulos oli keikkatyöt kyseisessä ravintolassa ja saman ketjun muissa ravintoloissa. Hankin siinä sivussa alan perustutkinnonkin. Töitä riitti. Muutaman vuoden päästä ajattelin että voisi kokeilla jotain uutta. Menin täysin ummikkona työharjoitteluun uudelle alalle. Kahden viikon päästä työharjoittelun aloittamisen jälkeen tarjottiin palkallista työtä kunhan sovittu työharjoitteluaika on kulunut. Ja niin tapahtui. Lähdin tosin opiskelemaan korkeakoulututkintoa tuolta alalta, joten teen töitä opiskelujen ohessa jaksamisen mukaan.

Työharjoittelu on mainio keksintö. Sitä on valitettavan helppo käyttää väärin, mutta kyllä työharjoittelijankin pitää osata avata suunsa ja sanoa asiasta. Minä ehdotin aina parin kuukauden työharjoittelua, ja hymyillen totesin samalla että puoli vuotta on liian pitkä aika tehdä palkatonta työtä, ja että olisin mielelläni yhdessä paikassa sen pari kuukautta tutustumassa työelämään (kuten toiminta on tarkoitettukin) jonka jälkeen kenties vaihdan toiseen yritykseen taas pariksi kuukaudeksi.

Kun harjoittelija ei olekaan ilmainen työntekijä sitä armeliasta puolta vuotta, vaan vain pari kuukautta jolloin ehtii oppia talon tavat ja työt ja alkaa juuri olemaan tuottava tekijä yrityksessä, yritys ei välttämättä haluakaan päästää käsistään. Puoli vuotta yrityksessä,ja harjoittelija on jo imetty kuiviin ja seuraava voidaan ottaa tilalle. Pitää itse olla se joka kerää maksimaallisen hyödyn tilanteesta. Ikävä kyllä. Kun hommat on opittu ja tahti on suunnilleen samaa kuin muillakin työntekijöillä, pitää alkaa saamaan sitä palkkaakin.

• Tykkää
Reactions: Bubble Bob
Huoh. Pitäis kuulemma hankkia joku valtakirja firman johdolta, että saan allekirjoittaa harjoittelijan 2kk harjoittelujakson. Voi video sentään! Kiva prosessi tässä nyt jonkun ilmaisen työharjoittelijan takia. Ottaa yhteyttä esimiehen esimiehen esimiehen esimieheen :/ En tykkää kyl yhtään...

Miksi työkkäri tekee tuon noin pirun vaikeaksi??

Minä en tee sekuntiakaan työtä,jollei siitä makseta lain mukaista palkkaa. Nämä te-valmennukset, työharjoittelut ja vastaavat voivat sopia jollekkin nulikalle työelämään tutustumiseksi, ei aikuiselle koulutetulle ja työkokemusta omaavalle henkilölle.

Olen samaa mieltä että jos on alan koulutus ja jo valmiiksi työkokemusta, on ihan aiheellista että työstään saa sen mukaisen palkan. Epäkohta ilmenee silloin, kun firmat ei enää palkkaa koulutettuja koska saavat harjoittelijoita ilmaiseksi.
Työharjoittelut on ihan sopivaa ajanvietettä kouluttamattomalle työttömälle jolla ei vielä kokemusta ole, koska niistä saa lisäansion CV:hen tulevaisuutta ajatellen. Kokemus ja koulutus on aina parempi kuin työttömyys.

Yhteistyössä