Työkkäri haluaa pakottaa mut työharjoitteluun tosi hankalan matkan päähän =((((

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"jaska"
Euroopan ihmisoikeussopimuksen mukaan etuutta ei saa katkaista kuin puolueettoman tuomioistuimen päätöksellä- Ja suomen työttömyysturvalain mukaan pysyvää työllistämistä edistävästä koulutuksesta ei saa kieltäytyä. Hassua vain on, että työvoimatoimistot eivät perustele miten tarjottava koulutus edistää työllistymistä: Perustuu ministeriön ohjeistukseen.

Miten työtön voi hakea tehokkaasti (ihmisoikeussopimuksen takaama oikeus) jos viranomainen estää tiedon saannin ja kieltäytyy perustelemasta toimiaan.

Suuri osa työvoimapoliiittisesta koulutuksesta on ala-arvoista: ei tarjoa selaista osaamista jolla olisi oikesti hyötyä työnsaannissa: osaaminen jää pinnalliseksi heikon opetuksen ja huonosti tehdyn opetussuunnitelmanvuoksi.

Kun koulutusta kuitenkin ostetaan sadoilla miljoonilla joka vuosi, niin välttyäkseen vastuulta ala-arvoisten hankintojen osalta, on työvoimatoimistojen pakko pakottaa työttömiä kursseille.

Valtion hallinnon tarkastusvirasto ei ole juurikaan kiinnostunut asiasta, mutta ehkä riittävän suuri valitusten tulva saa valvovan viranomaisen hereille.

Perustuslain mukaan kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia. Miksi työttömät pakotetaan ala-arvoiseen koulutukseen ja tehdään työssäkäyville tarkoitettuun parempaan koulutukseen pääsy mahdollisimman hankalaksi.

Vähän tässä haiskahtaa Kreikan meininki: työvoimatoimistoissa "työllistetään" tuhansia virkamiehiä pyörittämään näiden ala-arvoisten työvoimapoliittisten koulutusten hankintaa, kursseille pakottamisen ja karenssien tehtailuun.

1000 tarpeettoman virkamiehen palkoilla voitaisiin ostaa 2-3000 työttömälle koulutus täysin uuteen ammattiin ja todennäköisesti myös työllistää heidät.

ja samalla olisi tarpeetonta hankkia siivojia ulkomailta: kun kenkää saaneet työvoima-virkamiehet voi pakkotyöllistää vähintään 8 kk pelkällä päivärahalla ja 8 € kulukorvauksella. Sillä onhan selvää, että he hyväksyisivät moisen menettelyn myös omalla kohdallaan ja olisivat yhtä avuttoman epätietoisia työttömän oikeuksista kuin ovat olleet virkaansa hoitaessaan.

Eihän perustuslain oikeutta itsevalitsemaansa ammattiin ja kohtuulliseen toimeentuloon kunnioiteta pätkän vertaa työvoimatoimistoissa.

No, keväällä ilmeisesti tulee voimaan mahdollisuus kansalaisaloitteen tekoon eduskunnalle: olisiko silloin aika tehdä aloite tavallisen kansalaisen perusoikeuksien valvonnasta ja vaatia, että virkamiehet myös noudattavat perustuslakia: valta kuuluu kansalle ja virkamiesten velvollisuus on noudattaa tarkoin lakia.

Jaska


[QUOTE="vieras";25233261]Voi vitsinkökkelit! Kuulemma karenssi karahtaa päälle jos en suostu. Siellä pitäisi olla päivittäin klo: 8-16!!!

Katselin, että joutuisin menemään 3-4 eri kulkuvälineellä sinne ja odotusaikoineen matkaan menee 50-80 min!!! Riippuu vähän miten sattuu just ehtiin aina siihen seuraavaan. Jos menee 80 min, myöhästyn hakemasta lastani päiväkodista kun se päiväkoti on vain 17 asti auki. Tähän työkkärissä sanottiin, että no hae paikkaa vuoropäiväkodista. Vuoropäiväkoti on myös tosi hankalan matkan päässä, meiltä sinne pitää mennä 2 kulkuvälineellä ja aikaa menisi lapsen kanssa hoitoon menoon 30 min, jonka jälkeen lähisin seikkailemaan kohti työharjoittelupaikkaa.

Tuo työpaikka kuulemma kuuluu ihan visusti työhönottoalueeseeni (tms) ja minun on sinne mentävä tai muuten tulee 3 kk karenssi päälle.

Yhyyy :(((( Olen vielä yh ja ihan kamala tilanne. Etenkin kun meillä on omistusoikeusasunto ja joudun varmaan tästä luopumaan jos tulee karenssi päälle =([/QUOTE]
 
miunmau
[QUOTE="mä";25233453]Yksi vaihtoehto on hankkia itse harjottelupaikka. Soittele paikkoihin ja kysy, josko voisit vaikka työelämävalmennuksella tulla tutustumaan siihen alaan, joka kiinnostaa. Meillä on paljon porukkaa tuolla tavalla työllistettynä. Työaika on keskimäärin 6h/pv ja siitä saa työkkärin rahan lisäksi 9e/pv korvausta, joka ei vaikuta muihin tukiin.[/QUOTE]

Itse olen pari kertaa etsinyt itse itselleni harjoittelupaikan, kun työkkäristä on tullut karenssilla uhaten työhön/ harjoitteluun osoitus johonkin paikkaan, joka on on ollut minulle huono.

Molemmilla kerroilla vaihto on onnistunut ihan työkkäriin ilmoittamalla.
 
kerro
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25233379:
Kohtuutonta on lähinnä se, että nostaa työttömyyskorvausta ja sitten kun joutuu rahansa eteen tekemään jotain, työmatkat ovatkin ylitsepääsemättömiä.
Jopskus se vaan on näin. Kuinka pitkä työmatka sinulla on? Montaako eri liikenneyhteyttä tarvitsen sen kulkemiseen?
 
"mä"
Itse olen pari kertaa etsinyt itse itselleni harjoittelupaikan, kun työkkäristä on tullut karenssilla uhaten työhön/ harjoitteluun osoitus johonkin paikkaan, joka on on ollut minulle huono.

Molemmilla kerroilla vaihto on onnistunut ihan työkkäriin ilmoittamalla.
Juu, vaihto kyllä onnistuu.

Minusta nuo harjottelupaikat yms. ovat hyviä ja auttavat paljon työllistymisessä. Se paperi minkä sieltä saa, on hyvää valuuttaa työmarkkinoilla.
 
"minttu"
Tsemppiä ap! Toivottavasti saat sovittua joko ajan tai sitten harjoittelupaikan itsellesi ja lapsellesi sopivammaksi! Täällä eivät näköjään monet ymmärrä sitä, että työpaikka on aivan eri kuin työHARJOITTELUpaikka.
 
"vieras"
onko kyseessä työkokeilu, työelämänvalmennus vai onko ihan harjoittelun nimellä? itse olen työkkärin harjoitteluissa ollut ja aina on itse saanut työajan päättää,olen ollut 6h päivä....Näin lukee mollin sivuilla:Työharjoittelun ja työelämävalmennuksen päivittäinen kesto voi olla enintään kahdeksan
tuntia ja vähintään neljä tuntia, viikoittainen kesto enintään viisi päivää.
On työharjoittelu-nimellä ja sellainen tilanne, että tämä harjoittelupaikka oli ilmoittanut työkkärille haluavansa työharjoittelijan ma-pe klo: 8-16 kestävään puolen vuoden harjoitteluun. Harjoittelu alkaa tammikuun alusta. Teen aika samantyylistä työtä, kuin mitä aiemmin olen tehnyt normaaliksi työkseni, mutta ympäristö on erilainen. Saan työttömyyskorvausta tuon ajan. Minulle kerrottiin työkkärissä, että olisi juuri klo: 8-16 päivittäin arkipäivisin tuo, enkä sitten hoksannut kysyä muita työaikoja, kun selkeästi noin ilmoitettiin, eikä ole kokemusta eikä tietoa työharjoitteluista aiemmilta ajoilta.

Aiemmin olen tosiaan aina ollut töissä tai opiskellut, tämä on eka kerta työttömänä. Viimeisimpään työpaikkaani menin kun tyttöni oli 1v4kk, tein äitiysloman sijaisuuden ja perään vielä hoitovapaan ja kun vakkari tuli takaisin töihin, mun soppari valitettavasti loppui :( Toisaalta, juuri oli mies lähtenyt toisen naisen matkaan, joten sainpa koottua päätäni rauhassa hetken...
 
"niinpä"
Kyllä se on työkkäri kusipäisiä ämmiä täynnä. Mullekin yrittävät tyrkyttää vaan jotain osa-aikaisia paskaduuneja koko ajan. Joka toinen päivä kolahtaa kuukusta joku työhönosoitus tai selvityspyyntö milloin mistäkin asiasta. Toi nyt vielä on kokematta, että johonkin "harjoitteluun" pitäisi lähteä ilmaiseksi töitä paiskimaan.
 
........
Voi, toivottavasti asia ratkeaa jollain sopivalla tavalla.

Itse olin kerran lyhyen jakson työttömänä ja harjoittelussa. Se sujui hyvin ja sieltä saadun kokemuksen ja suositusten avulla työllistyin nykyiseen työpaikkaani. Vaikka harjoittelu on siis palkatonta, siitä kannattaa yrittää ottaa kaikki hyöty irti ja yrittää nähdä se investointina jatkoasi varten. Kun haet töitä näyttää harjoittelu CV.ssä työnantajan silmissä hurjan paljon paremmalta kuin vain kotona olo.

Työmatka on kurja, mutten takertuisi siihen, että joudut vaihtamaan useamman kerran. Kokonaismatka -aika on kuitenkin mielestäni melko normaali. Itselläni kuluu noin 1h 20min yhteen suuntaan, vaikka kuljenkin koko matkan samalla kulkuvälineellä eil autollani.

Voisiko lapsen hakemiseen saada apua lapsen päiväkotikavereilta? Ystävälläni on kahtena päivänä viikossa pitkä työpäivä. Hän on sopinut lapsen päiväkotikaverin öidin kanssa, että tämä hakee myös hänen lapsensa heille leikkimään noina iltoina. Ystäväni hakee lapsen sitten sieltä heti töistä tullessaan. Vastaavasti ystäväni ottaa heidän lasta kylään usein viikonloppuisin ja on autellut esimerkiksi lastenjuhlien järjestelemisessä ym. Tiedän, että kaikki tällaiset järjestelyt vaativat oman vaivansa, mutta niinhän monet muutkin asiat elämässä yleensä.
Paljon tsemppiä. Toivottavasti harjoittelu sujuu hyvin ja saat pian taas oikeita töitä.
 
"pike"
Mietin, että onko kukaan vastaavassa (mahdottomassa) tilanteessa ikinä kokeillut ottaa yhteyttä siihen työ- tai harjoittelupaikkaan, ja pyytää heitä sieltä käsin kieltäytymään ottamasta kyseistä työntekijää. Luulisi että ihmiset, jotka vastaavat työhönotosta yrityksissä olisivat ymmärtäväisempiä kuin työkkärin korppikotkat. Jos olisin ap:n tilanteessa, eikä mikään muu auttaisi, yrittäisin varmaan vedota minulle osoitettuun paikkaan ja kertoa tilanteestani. Ja jos olisin vastaavasti toisessa päässä, olisin kyllä sen verran inhimillinen etten pakottaisi ketään ylitsepääsemättömän hankalan tilanteen eteen. En kyllä tiedä miten paljon valtaa niillä työkkärin yhteistyökumppaneilla käytännössä on.
 
"Tintti"
En menisi vaan ottaisin karenssin. Ilmaista työtä en tee, työharjoittelut ovat ilmaista työvoimaa ja jopa uutisissa oli ettei niistä työllisty. Ota karenssi ja hae toimeentulotukea, tuki voi tippua jonkin verran kun karenssin hommaa mutta mielummin olen syömättä kuin teen ilmaista työtä. Itsekkin yksin lasten kanssa ja tyrmäisin ajatuksen heti. Minulla ei ole autoa joten joutuisin ajattelemaan omaa jaksamistani
 
"Tintti"
[QUOTE="...";25250648]Hmm, siis ilmaista työtä ette tee, mutta ilmainen raha kelpaa...[/QUOTE]

Ajattele sinä vaikka noin. Kun tuloja on kokoajan samanverran mikäli olet töissäkin niin ei paljon kannusta työntekoon. Ikävä tosiasia. Lisäksi kun monta lasta niin pakko ajatella omaa jaksamista. Kun saisi käteen edes esim. 300 euroa enemmän niin olisi kiva käydä töissä vaan ei, kaikki viedään. taitaisi mennä minulla jopa miinuksen puolelle. Helppo huudella heidän joilla puolisokin tuo leipää pöytään
 
[QUOTE="vieras";25233361]Kiitos vinkistä. Tätä en tiennyt. Täytyy kysyä. Toki kovin karulta tuntuu pitää pientä tyttöstäni hoidossa klo: 6.30-17.30, mutta jos niin on ainoa vaihtoehto, niin sitten se kait on niin.

Jos työkkärille ei käy toi jonkun ehdottama 6h/päivä harjoittelu, niin kysyn sit tota!!![/QUOTE]

Hoidossa on aikaraja jonka lapsi saa olla päivittäin. Tosta tulee liian pitkä. Aika on 9-10h riippuen paikasta.
 
"Tintti"
Kuulostaa kunnon hyväksikäytöltä tuollainen, tarvitaan lisää työvoimaa mutta mitään ei olla valmiita maksamaan. Puoli vuotta on pitkä aika tuollaiseen :(
Toivottavasti saat asiasi järjestymään.
Sinä sentään ymmärrät. Tuosta aiemmin minua jo moitittiinkin kun asioita yritin valottaa. Ei ole helppoa mutta kaikki eivät sitä ymmärrä. Itselläni varmasti pian sama edessä mutta silloin otan vaikka karenssin. varmasti laittavat minutkin 100 km päähän ja kyllä vaikka kävelet sinne-tämä tyyli työkkärissä. Kyse ei ole ettenkö haluaisi käydä töissä-tottakai mutta tämä yhteiskunta ei tue pienituloisten yh äitien työssäkäyntiä. Riitahan tästä varmasti tulee mutta aukaisen sateenvarjon valmiiksi.
 
"mä"
[QUOTE="Tintti";25250658]Ajattele sinä vaikka noin. Kun tuloja on kokoajan samanverran mikäli olet töissäkin niin ei paljon kannusta työntekoon. Ikävä tosiasia. Lisäksi kun monta lasta niin pakko ajatella omaa jaksamista. Kun saisi käteen edes esim. 300 euroa enemmän niin olisi kiva käydä töissä vaan ei, kaikki viedään. taitaisi mennä minulla jopa miinuksen puolelle. Helppo huudella heidän joilla puolisokin tuo leipää pöytään[/QUOTE]

Tuostahan nimenomaan saa ylimääräistä käteen, jota edes sossu ei huomioi.

Näin työnantajan näkökulmasta, jos olisin nyt palkkaamassa uutta työntekijää ja vaihtoehtoina olisit sinä, joka et evääsi räväytä työllistymisesi eteen tai sitten joku heistä, joka on ollut harjoittelussa niin ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä. Ja jos harjoittelussa ollut olisi sinne itse hakeutunut, jäämättä työttömänä kotiin makoilemaan, saattaisi hän helpostikin mennä "oikeita töitä" tehneen eteen hakujärjestyksessä. Harjottelu, työelämävalmennus yms. osoittaa aktiivisuutta ja pyrkimystä työllistymään.

Itse olen myös totaaliyh ja aikoinaan harjottelussa ollut. Siitä on poikinut kaikkea mahdollista ja tällä hetkellä olen tosiaan itse työnantaja ja kuukausiansioni on todella mukavalta tuntuva. Tokihan olisin voinut kotiin jäädä makoilemaan laillasi, mutta ei minusta olisi laiskaksi ollut.

Ei kannata aina yrittää piiloutua yksinhuoltajuuden taakse. Pilaat vain meidän ahkerinkin maineen omalla saamattomuudellasi. Jos työ ei maita niin sen voi sanoa ihan suoraan.
 
  • Tykkää
Reactions: Sassykatti
"Tintti"
[QUOTE="mä";25250682]Tuostahan nimenomaan saa ylimääräistä käteen, jota edes sossu ei huomioi.

Näin työnantajan näkökulmasta, jos olisin nyt palkkaamassa uutta työntekijää ja vaihtoehtoina olisit sinä, joka et evääsi räväytä työllistymisesi eteen tai sitten joku heistä, joka on ollut harjoittelussa niin ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä. Ja jos harjoittelussa ollut olisi sinne itse hakeutunut, jäämättä työttömänä kotiin makoilemaan, saattaisi hän helpostikin mennä "oikeita töitä" tehneen eteen hakujärjestyksessä. Harjottelu, työelämävalmennus yms. osoittaa aktiivisuutta ja pyrkimystä työllistymään.

Itse olen myös totaaliyh ja aikoinaan harjottelussa ollut. Siitä on poikinut kaikkea mahdollista ja tällä hetkellä olen tosiaan itse työnantaja ja kuukausiansioni on todella mukavalta tuntuva. Tokihan olisin voinut kotiin jäädä makoilemaan laillasi, mutta ei minusta olisi laiskaksi ollut.

Ei kannata aina yrittää piiloutua yksinhuoltajuuden taakse. Pilaat vain meidän ahkerinkin maineen omalla saamattomuudellasi. Jos työ ei maita niin sen voi sanoa ihan suoraan.[/QUOTE]

Ole sinä vaan niin mahtava. Ja tietenkin aikoinaan kävelit harjoitteluun sen 100km kun ensin veit 4 lasta pariin eri päiväkotiin. Kyllä jaksaa, tottakai ja palkkaa ei työstä saa. Eihän se haittaa, mukavahan se on aamulla klo 5 lähteä ja palata klo 18. Ja hyvin lapset jaksaa eivätkä itke pitkiä päiviä. Äitikin hymyilee ja yöllä leipookin lapsille. Kaikilla ei ole ehkä sinun voimavarojasi, ajattelitko sitä? Elämäntilanneet ovat hyvin erilaisia joten turha sinun odottaa sädekehää miten mahtava olet
 
"sini"
[QUOTE="mä";25250682]Tuostahan nimenomaan saa ylimääräistä käteen, jota edes sossu ei huomioi.

Näin työnantajan näkökulmasta, jos olisin nyt palkkaamassa uutta työntekijää ja vaihtoehtoina olisit sinä, joka et evääsi räväytä työllistymisesi eteen tai sitten joku heistä, joka on ollut harjoittelussa niin ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä. Ja jos harjoittelussa ollut olisi sinne itse hakeutunut, jäämättä työttömänä kotiin makoilemaan, saattaisi hän helpostikin mennä "oikeita töitä" tehneen eteen hakujärjestyksessä. Harjottelu, työelämävalmennus yms. osoittaa aktiivisuutta ja pyrkimystä työllistymään.

Itse olen myös totaaliyh ja aikoinaan harjottelussa ollut. Siitä on poikinut kaikkea mahdollista ja tällä hetkellä olen tosiaan itse työnantaja ja kuukausiansioni on todella mukavalta tuntuva. Tokihan olisin voinut kotiin jäädä makoilemaan laillasi, mutta ei minusta olisi laiskaksi ollut.

Ei kannata aina yrittää piiloutua yksinhuoltajuuden taakse. Pilaat vain meidän ahkerinkin maineen omalla saamattomuudellasi. Jos työ ei maita niin sen voi sanoa ihan suoraan.[/QUOTE]
Päähäsi ei ilmeisesti mahdu että ihmisillä on erilaiset voimavarat ja elämäntilanteet. Se että sinä olet sähköjänis ei tarkoita että joku muukin olisi! Mietin vaan kuinka paljon olet ollut valmis tekemään lastesi hyvinvoinnin kustannuksella...
 
Suzyanne
Hoidossa on aikaraja jonka lapsi saa olla päivittäin. Tosta tulee liian pitkä. Aika on 9-10h riippuen paikasta.
Niinpä. Minusta tuo olisi kyllä pätevä syy kieltäytymiselle, eikä välttämättä edes tulisi karenssia.

Itse aikanaan olen välttynyt karenssilta liian pitkän ja hankalan työmatkan vuoksi. Siihen olisi mennyt omalla autolla 1,5 h, julkisilla 2 h 15 min. Klo 7 jos olisi työt alkanut, niin olisi ollut melko aikainen herätys. Lisäksi jos silloin olisi vielä ollut yksinhuoltaja, niin hoitopäivästä olisi tullut melkoisenkin pitkä. :D
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Leenukka"
Mielestäni harjoittelu tulisi ottaa vastaan ja tehdä järjestelyt sen mukaan että voi siellä sitten käydä. Yhteiskunnan rajalliset tuet tulisi mielestäni kohdentaa esim. niille, jotka eivät esim. sairauden tai vamman vuoksi kykene työskentelemään eikä niille, jotka marisevat työmatkoista ja istuvat mielummin kotona. Muistakaa myös, ettei se harjoittelu täysin ilmaistatyövoimaa ole, saattehan te tukia. Eikö niiden eteen voisi vähän tehdäkin.
 

Yhteistyössä