työhaastattelu ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja voi rähmä
  • Ensimmäinen viesti
Mitä mieltä olet siitä, Ihmemies, pitäisikö miehen kertoa työnhaussa puolisonsa mahdollisesta raskaudesta sekä mahdollisesti, ehkä, suunnitelmissa olevasta isän vanhempainvapaasta ja hoitovapaasta.. joiden kestosta ja pitämisestä ei kuitenkaan ole täyttä varmuutta? Pitäisikö miehen myös kertoa että aikoo hoitaa sairaat lapset kotona, koska puoliso ei välttämättä sitä kovin usein tee?

Pitäisikö miehen kertoa myös haastattelussa eturauhasvaivoistaan, koska ne voivat johtaa leikkaukseen ja sairaslomaan?

Miksi nämä asiat koskevat vain naisia? Mitä luulet, saisiko mies hakemansa työpaikan olemalla edellä mainituista asioista rehellinen?
Nimimerkki on ihme mies, ei ihmemies. Ei siksi etten osaisi yhdyssanoja vaan siksi että en ole mikään ihmemies. Sen sijaan joku on joskus sanonut että mikä ihme mies sä luulet olevasi.

Puolison raskaus ei automaattisesti tarkoita miehen poissaoloa töistä, siksi siitä ei mielestäni tarvitse kertoa, niin kuin ei myös eturauhasvaivoistakaan koska niiden leikkaaminenkaan ei automaattisesti tarkoita pitkää sairaslomaa. Ja sairaudet ovat aina ennalta arvaamattomia ja suunnittelemattomia, raskauden ei pitäisi ikinä sellaista olla.

Tajuatteko te naiset että tämä suomalainen äitiyslomakäytäntö on aivan järjettömän hyvä etu ja sitä ei kannattaisi väärinkäyttää?

"vieras"
Ihme miehelle tiedoksi, että nainen ei voi etukäteen tietää milloin onnistuu raskaaksi tulemaan - suunnitella voi mutta harva ekasta kierrosta onnistuu. Jos on vaikka pari vuotta ollut lapsi toiveissa niin sinä aikana ei saa työpaikkaa vaihtaa ennen kuin tärppää ja raskaus jatkuu loppuun asti ettei vaan joudu uusi työnantaja heti pulaan..? Plussa raskaustestissä ei takaa että äitiysloma on edessä vaikka sitä kuinka toivoisi ja olisi työelämän kannalta sopiva aika. Loppujen lopuksi äitiysloma ja mahdollinen hoitovapaa on tosi pieni osa työurasta, monet työnantajatkin tämän onneksi ymmärtävät.

arvaamaton ennalta
Joskus ne raskaudet saattavat olla arvaamattomia- ihan oikeasti.

Esimerkiksi minun kohdallani raskautuminen on täysin arpapeliä. Ehkäisyä en ole käyttänyt yli 6 vuoteen. Harrastan seksiä ovulaatioaikaan ja käyn lapsettomuushoidoissa. Hoitojen jälkeen tietysti on jollain tapaa odotettavissa raskautuminen (minun tapauksessani kylläkin hyvin epätodennäköistä sekin).
Eli mikäli tulisin raskaaksi, se olisi suoranaisesti yllättävää näin pitkän ajan jälkeen.

Olen tietysti tämän ajan elänyt ihan kuin en olisi lapsia hankkimassakaan. Vääryydellä ja viekkaudella olen työssäni edennyt, vaikka kokoajan on vauvayritys ja lapsettomuushoidot olleet käynnissä. Tarkoituksella olen jättänyt nämä asiat työnantajalle kertomatta.

Työnantajani onni ja minun harmi tämä lapsettomuus.

Tuttu juttu
Raskauden takia ei saa syrjiä eikä myöskään tehdä koeaikapurkua. Jos työnantaja tekisi koeaikapurun sen jälkeen kun olet ilmoittanut raskaudestasi (eli ts.raskauden perusteella), niin tällöin työnantaja voisi joutua maksamaan korvausta työsopimuksen perusteettomasta päättämisestä sekä tasa-arvolain vastaisesta syrjinnästä. Jotta työnantaja voisi välttyä korvausvastuusta, niin työnantajan täytyisi näyttää toteen, että purku on johtunut jostain muusta syystä kuin raskaudestasi. Ammattiliittosi lakimies auttaisi sinua asiassa (jos kuulut liittoon). Oikeusriita olisi lisäksi hyvin huonoa mainosta työnantajalle, joten työnantaja voisi myös perua koeaikapurun (jos siis niin haluisit) tai tehdä korvauksesta kanssasi sopimuksen ilman oikeudenkäyntiä.

Itse en kertoisi asiasta haastattelussa, koska se ei liity mitenkään työtehtäviisi. Ja olisin sitten ehdottomasti heti liittooni yhteydessä, jos työsuhde purettaisiin koeajalla. Hyvää odotusta, toivottavasti saat työpaikan ja kaikki menee hyvin :)!

Mä kyl kertosin, mä en oo niitä jotka pystyy huijaamaan työanatajia. Mutta kertoisin vasta sitten kun näen ensin et saisinko työpaikan. Eli älä kerro vieä tässä haastattelussa vaan jätä itsesi mieleen työnantajalle ja ei tartte sit miettiä et olisitko saanut paikkaa vai et raskauden vuoksi.

Jos olisin työnantaja ja ottaisin jonkun töihin raskaana ilman et tietäsin niin hommaisin kyl koeajalla potkut kun se alkas näkyä kuitenkin. Ja ennen kaikkea koska se olis ollut epärehellinen, niin tuskin harkitsisin sitä uudelleen töihin mun firmaani vaikka äitiysloma olis päättynyt.

Voihan olla et pääsisit töihin raskaudestasi huolimatta ja toisaalta jos jätät kertomatta niin itsekkyytesi vuoksi pilaat jonkun toisen mahdollisuuden ja joutuvat kuitenkin etsimään tilallesi uuden työntekijän ja se tulee kalliiks työnantajalle.

Mä jätin vastaanottamatta yhden työpaikan aikanaan jonka olisin saanut kun olin raskaana ja siellä käskivät soitella heti kun palaan äitiyslomalta työmarkkinoille :)

sir
Hyvin sanottu

[QUOTE="vieras";24803115]Hyvä työnantaja ei kanna kaunaa vaan ymmärtää miksi työnhakija ei vielä alkuraskauden aikana halua kertoa työnhaussa raskaudestaan. Ja toisaalta on iloinen, että sai valita parhaan työntekijän ilman syrjintäsyytteitä.[/QUOTE]

Tutustukaa lainsäädäntöön
Keskustelijat puhuvat kokoajan työnantajan huijaamisesta etc. vaikka faktahan on se, että raskaus on jokaisen yksityisasia, joka ei muille kuulu. Lainsäädännössä on (onneksi) säännelty asiat niin, että TYÖNANTAJA (ei raskaana oleva työnhakija/työtekijä) toimii lainvastaisesti, jos syrjii raskaana olevaa työnhakijaa/työntekijää. Raskaana olevilla on (onneksi) oikeus hakea ja saada töitä.

Nimimerkki on ihme mies, ei ihmemies. Ei siksi etten osaisi yhdyssanoja vaan siksi että en ole mikään ihmemies. Sen sijaan joku on joskus sanonut että mikä ihme mies sä luulet olevasi.

Puolison raskaus ei automaattisesti tarkoita miehen poissaoloa töistä, siksi siitä ei mielestäni tarvitse kertoa, niin kuin ei myös eturauhasvaivoistakaan koska niiden leikkaaminenkaan ei automaattisesti tarkoita pitkää sairaslomaa. Ja sairaudet ovat aina ennalta arvaamattomia ja suunnittelemattomia, raskauden ei pitäisi ikinä sellaista olla.

Tajuatteko te naiset että tämä suomalainen äitiyslomakäytäntö on aivan järjettömän hyvä etu ja sitä ei kannattaisi väärinkäyttää?
Viimeinen lause on sellainen et olen ihan samaa mieltä! Ihmisten täällä on niin helppoa olla kertomatta itsekkäästi raskaudestaan ja jäädä äitiyslomalle kun eivät oikesti tajua kuinka kallista se on työanatajalle et koulutetaan työhön josta jäädään heti pois. SIt käydään läpi taas työhönhaku prosessi ja koulutetaan uusi työntekijä kalliisti. EHkä se ei tunnu niin paljoa isoissa firmoissa mut pienemmissä firmoissa tuntuu ja on niin väärin ettei työnantajaa ajatella ihmisenä ollenkaan. Itse en varman ottaisi naisia töihin ollenkaan juuri ton vuoks. En siis itse ole työnantaja mutta mulla on kavereita jotka on ja kyl niin hammasta puren niiden puolesta kun näitä asioita tulee vastaan. Raskaus kun ei yksistään ole sitä et jäädään äitiyslomalle vaan on mahdollisesti myös paljon kalliita sairaslomia edessä jotka voi pienissä yrityksissä koitua jopa kohtalokkaiksi.

ohis
Viimeinen lause on sellainen et olen ihan samaa mieltä! Ihmisten täällä on niin helppoa olla kertomatta itsekkäästi raskaudestaan ja jäädä äitiyslomalle kun eivät oikesti tajua kuinka kallista se on työanatajalle et koulutetaan työhön josta jäädään heti pois. SIt käydään läpi taas työhönhaku prosessi ja koulutetaan uusi työntekijä kalliisti. EHkä se ei tunnu niin paljoa isoissa firmoissa mut pienemmissä firmoissa tuntuu ja on niin väärin ettei työnantajaa ajatella ihmisenä ollenkaan. Itse en varman ottaisi naisia töihin ollenkaan juuri ton vuoks. En siis itse ole työnantaja mutta mulla on kavereita jotka on ja kyl niin hammasta puren niiden puolesta kun näitä asioita tulee vastaan. Raskaus kun ei yksistään ole sitä et jäädään äitiyslomalle vaan on mahdollisesti myös paljon kalliita sairaslomia edessä jotka voi pienissä yrityksissä koitua jopa kohtalokkaiksi.

Tuota samaa ihme miehen viimeistä lausetta kommentoiden.. Tarkoittanet varmaankin VANHEMPAINVAPAATA, äitiysvapaa kun kestää vain 3kk. Ja VANHMEPAINVAPAAN voi käyttää kumpi vain lapsen vanhemmista. Äiti ei välttämättä ole se, joka kotona lapsen kanssa viettää vapaita.

Huom harmaana
Ihmiset on vaan niin hölmöjä että eivät ymmärrä toimiessaan näin että kaivavat samalla maata kaikkien muiden lisääntymisikäisten naisten alta. Kun näin toimitaan, ei aidosti ole mikään ihme että jos tehtävään on tyrkyllä mies, hänet usein valitaan.

Yksikin tuttu otti raskaana ollessaan työpaikan vastaan kertomatta asiasta mitään ja jäikin sitten sairauslomalle komplikaatioiden vuoksi muutaman kuukauden päästä. Hänen tilalleen palkattiin (kalliilla ja pitkällä prosessilla) pätevä sijainen joka hups jäi hänkin pian äitiyslomalle ja sitten oltiinkin jo ilman työntekijää. Tämä tuttuni tuli takaisin kuudeksi kuukaudeksi töihin, jotta sai maksimiäitiysrahat ja jäi taas äitiysvapaalle. Ja taas palkattiin sijainen.

Katsoin ihan haavi auki tätä touhua että ei voi siskot olla totta. Koko prosessi tuli maksamaan työnantajalle (yksityinen pieni yritys) kolme kertaa hakuprosessin kulut ja muutamat 3 kk:n vastikkeettomat palkat. Ei ihan pieni juttu. Ja jotta nyt ei tulisi väärää kuvaa, ymmärrän naisten oikeudet ja kannatan niitä täysillä, mutta kannattaa muistaa, että työntekijän palkkaaminen on todellakin kallista, erityisesti jos ollaan palkkaamassa ihmistä päälliikkötason tai asiantuntijason tehtäviin.

Ap:n tapauksessa hakuprosessi joudutaan kaikkine haastatteluineen ja testeineen käynnistämään pian uudelleen kun hän jää äitiyslomalle. Joku voi sanoa että hei ei se haittaa, kun kyse on julkisesta sektorista, mutta...kukas sen kaiken maksaakaan.

ei ihan niin
[QUOTE="vieras";24801797]Pitää olla kyllä melkomoinen syy että raskaana olevan saa koeaikana pihalle.[/QUOTE]

Koeaika on todellakin koeaika.Työsuhteen voi lopettaa on raskaana tai vaikka kuppa töölössä.

Yhteistyössä