Työ stressaa niin että verenpaine nousee :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuisku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuisku"

Vieras
Olen nuori nainen, ja ollut tässä samassa työssä nyt noin vuoden. Työ ei ole mitään ydinfysiikkaa, mutta hyvin stressaavaa, tiukat aikataulut, kokoajan paljon uutta ja todella paljon muistettavaa. Töissäkäynti on takkuillut viime aikoina, en saa työasioita mielestäni, en saa nukuttua, rinnassa painaa möykky kun ajattelenkin töitä. Nyt kävin muista syistä lääkärissä, ja sain kuulla verenpaineen olevan koholla - ja lääkäri ehdotti stressiä syyksi. Kielsin ensin että minulla olisi stressiä, mutta nyt pari päivää mietittyäni olen tullut siihen tulokseen, että kyllähän sitä on, ja todella paljon. Epäilen, että kuukautisenikin ovat sen takia myöhässä. Kotonakin olen kamala tiuskiva bitch, ihan vain sen takia että työjännitystä ei saa pois päältä. Mitä ihmettä teen???

Ehditkö ulkoilla ja liikkua tarpeeksi? Itselläni ainakin liikunta auttaa poistamaan työstressiä todella tehokkaasti.

Kirjoita ylös illalla kaikki mielstä painavat asiat vihkoon, niin saat ne pois mielestä ja nukut paremmin. Jos ei auta, niin käy uudelleen työterkkarilla ja juttele asiasta hänelle. Lyhyt saiku varmaan auttaa jonkun aikaa, mutta ei pidemmän päälle, joten kannattaa varmaan miettiä juuri niitä elämäntapakeinoja, joilla saat hallittua stressiä ennen kuin se hallitsee sinua liikaa ja olet burnout. Jaksamista!

Mä jouduin raskausaikana sairaslomalle kun verenpaine nousi niin ja stressistähän juurikin. Olisi varmaan noussut ilman raskauttakin mutta en olisi osannut kiinnittää siihen huomiota ilman lääkärin läksytystä :D

Minäkin sanon että uutta tytö etsimään, sairasloma ei nuorelle ihmiselle ole mikään ratkaisu ja lääkitystäkään ei kannata harkita jos syynä työstressi.

Ja jooga oli tosi hyvä vinkki, oikeastaan mikä vain uusi harrastus jossa saat purettua pahaa olo ja ajatukset nollattua, mulla toimii zumba :D

[QUOTE="tuisku";25019657]Mep, uusia töitä etsin kyllä kokoajan, ei vain ota löytyäkseen. Työtehtäviä tämän työn sisällä mahdoton vaihtaa. Ei kai sitten auta muu kuin joogaus! :([/QUOTE]

Sairasloma hetkeksi on myös hyvä mahdollisuus. Itse sain aikoinaan vastaavassa tilanteessa oikeasti apua joogasta; auttoi jaksamaan niin kauan kun sain uuden työpaikan. Hetkenkin nollaus helpottaa oloa nimittäin. Toivottavasti saat pian parempia haasteita!

Voiko tuollaisen takia oikeasti saada saikkua? Ei se tietenkään pidemmän päälle olisi ratkaisu, mutta jos vaikka viikon-pari saisi huilata välissä, niin ehkä sillä taas jokusen kuukauden jaksiais eteenpäin kunnes löytyisi rauhallisempitempoista työtä... Työn epäsäännöllisten työaikojen takia on hankala ottaa mitään ryhmäliikunta-harrastusta, eikä esim. yksin uiminen ole tarpeeksi "nollaavaa" :/

Stressaavinkin työ on juuri niin stressaavaa kuin sitä itse teet. Ota vain rauhallisesti päivä kerrallaan ja tee niin paljon kuin ehdit, älä murehdi liikaa tulevia tehtäviä. Mulla auttoi tällainen ajattelutapa.

joku, kiitos tsemppauksesta. Työssä ei sinänsä ole isoja projekteja, vaan useita palasia päivässä jotka on pakko saada tehtyä minuuttiaikataululla, yksikin pieni virhe maksaa tuhansia euroja. Yritän kyllä ottaa päivä kerrallaan, mutta töitä on paljon, vapaapäiviä vähän, ja työajat tosiaan niin hankalat, että aamuyöstä tai myöhään illalla pitää lähteä töihin, ja seuraavana päivinä heti uudestaan, esimerkiksi iltavuorosta pääsee pois seitsemältä ja aamulla pitää olla takaisin neljältä, ei jää juuri aikaa "nollaukseen".

Mulla on nyt ollut harvinainen 4 päivän vapaa, joista kaksi päivää takana, ja huominen vielä edessä. Silti nyt jo alkaa rinnassa puristaa ajatus ylihuomisesta työpäivästä. Olen nyt kotona mittailut verenpainetta, eilen sain kohtuunormaaleja arvoja, mutta nyt huomaan taas paineiden nousevan, vaikka kuinka yritän olla ajattelematta töihin menoa. Voiko verenpaine tosiaan vaihdella tällaisten asioiden takia? Pelottaa että lääkäri nauraa minut pihalle jos selitän jotain työuupumuksesta tai stressistä, vaikka en kuitenkaan koe olevani sairas ja pystyn elämään normaalia elämää normaalisti.

[QUOTE="tuisku";25019692]Voiko tuollaisen takia oikeasti saada saikkua? Ei se tietenkään pidemmän päälle olisi ratkaisu, mutta jos vaikka viikon-pari saisi huilata välissä, niin ehkä sillä taas jokusen kuukauden jaksiais eteenpäin kunnes löytyisi rauhallisempitempoista työtä... Työn epäsäännöllisten työaikojen takia on hankala ottaa mitään ryhmäliikunta-harrastusta, eikä esim. yksin uiminen ole tarpeeksi "nollaavaa" :/[/QUOTE]

Kyllä ryhmäliikuntaa voi harrastaa vuorotyöllä, monissa keskuksissa jumppia järjestetään eri aikoihin päivästä ja kaikkina viikonpäivinä. Kyllä pari tuntia viikossa helposti löytyy jokaisen aikatauluun jos vain yritystä löytyy tarpeeksi.

Arwen Undomiel, olet aivan oikeassa. Itselle vain olisi helpompi että olisi aina se sama aika ja paikka, tulisi helpommin lähdettyä. Täytyy alkaa perehtymään lähialueen ryhmäliikuntamahdollisuuksiin.

Mä olin kans pitkään tollanen työsuorittaja, ja kielsin pitkään minulle tarjotun sairasloman.. Sitten vaan paloin loppuun, ja selvis myös että mulla on vakava masennus, enää ei pariviikon - eikä parin kuukaudenkaan sairaslomalla selvitä. Että kannattaa pitää tosiaan itsestään huolta, se työ ei ole noin tärkeää..

[QUOTE="tuisku";25022147]Eli se menisi palkattomana lomana. Sellaiseen ei kyllä resurssit riitä kun olen perheessä ainoa, jolla on mitään tuloja :([/QUOTE]

Ei vaan, siihen diagnoosiksi pitää laittaa jokin muu kuin työuupumus ;)

[QUOTE="tuisku";25022631]ähis, kuinkahan työterveys suhtautuu tuollaiseen "huijaukseen"? :/[/QUOTE]

Lääkärit tietää noi diagnoosikriteerit, ja työuupumuksen sijaan voi kirjottaa esim: akuutti stressireaktio tms

Yhteistyössä