tylsä ilta.. FARMASEUTTI ja OMAISHOITAJA vastailee kysymyksiinne :)

trolli: Tytöllä on vaikea dystoninen tetraplegia eli kaikissa raajoissa ilmenee lihasjäykkyyden muutoksina= välillä ihan jäykkä välillä veltto. Ei liiku itse ja istumassakin pysyy ilman tukea vain muutaman minuutin. Puhdas liikuntavamma eli älyltään on vähintäänkin ikätasoinen.
 
vieras
Hei! Olen vuoden päivät syönyt Ratiopharm Sertralinia 50mg paniikkihäiriöön ja synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Olen nyt kuitenkin puolittanut annoksen, eli otan päivässä 25mg. Minkälaisia vieroitusoireita kyseistä lääkkeestä voi mahdollisesti tulla ja kuinka pitkän ajan kuluessa?
 
haava
Laitoin tämän jo tuonne toiseen keskusteluun mutta laitanpas sinullekin kun varmasti farmaseutin työssä tiedät jotain haavojen hoitamisesta.

1,5 vuotiaalla on haava päässä. Kaatui dublo palikkaan. Lapsella on olo ihan hyvä. Terveyskeskuksessa arvelit puhelimessa että pärjää kotona ja varmaan pärjätäänkin, mutta... Haava siis ei enää näkyvästi vuoda jos sitä esimerkiksi painaa sieltä tulee aina vähän verta. Uskaltaako tuon nyt laittaa nukkumaan vai odotetaanko haavan umpeen menoa täysin? Luulisi että helpommin menisi umpeen kun veri pääsisi tuohon kuivahtamaan.

Meillä on täällä Micropore ihoteippiä - miten sitä uskaltaa laittaa haavan päälle vai laitanko vai jonku suojapalasen?

Haava siis takaraivolla, pienen kolmion muotoinen, kokonaispituus noin 1 cm.

En tiedä tarkoititko tälläisiaä kysymyksiä mutta kun nyt olet siellä paikalla ja olo on aika avuton kun ensimmäinen lapsi ja ensimmäinen tapaturma. EIköhän tuosta elossa selviä mutta miten ois järkevin toimia.
 
huimaus, pahoinvointi, päänsärky, ahdistuneisuus.. ei tule kaikille ja ovat yleensä lieviä ja ohimeneviä.

tarpeeksi hitaasti kun lopettaa lääkityksen niin mitään ei pitäisi tulla, eli oikeilla jäljillä kun olet nyt puolittanut annoksen sitä nyt jonkin aikaa ja jos saat sen vielä puoliksi niin voit niinkin tehdä tai sitten vaikka jonkin aikaa joka toinen päivä tuo 25mg.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
Tämä omaishoidettava tyttö käy päiväkodissa ihan yksin, suuttuu jos ei pääse.. :heart: Poikaystäviäkin jo löytyy..
Tuon ikäset ovat aika tempperamenttisia. Jäännä tuo poikaystäväjuttu, meidän nelivuotias on kaverikuvassakin pojan kanssa.



 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
huimaus, pahoinvointi, päänsärky, ahdistuneisuus.. ei tule kaikille ja ovat yleensä lieviä ja ohimeneviä.

tarpeeksi hitaasti kun lopettaa lääkityksen niin mitään ei pitäisi tulla, eli oikeilla jäljillä kun olet nyt puolittanut annoksen sitä nyt jonkin aikaa ja jos saat sen vielä puoliksi niin voit niinkin tehdä tai sitten vaikka jonkin aikaa joka toinen päivä tuo 25mg.

suuret kiitokset :) kuuluuko mahdollisesti väsymyskin oireisiin?
 
haava: Jos siihen välttämättä haluaa jotain laittaa niin sen haavateipin voi hyvin laittaa jos ei enää siis näkyvästi vuoda. tai sitten jonkun sideharsotaitoksen. ihan makuasia. Itse en varmaan laittaisi mitään ja antaisin mennä nukkumaan.
 
omaishoitaja: meillä on miehen kanssa molemmilla omia harrastuksia ja se tuo sitä omaa aikaa tällä hetkellä riittävästi (itse harrastan kunnallispolitiikkaa ja sen puitteissa olen poissa kotoa noin yhden illan viikossa, mies taas kalastaa ja molemmat ollaan tyytyväisiä). lisäksi tietysti on nuo omaishoitajan vapaat kerran kuussa (meillä ei kyllä ihan toimi niin kuin pitäisi), jolloin sitten meillä on omaa yhteistä aikaa miehen kanssa.
 

Yhteistyössä