[QUOTE="kätilö";26701058]Olen kätilönä töissä TYKSin lapsivuodeosastolla. Tällä hetkellä käytössä on vain yksi lapsivuodeosasto äkillisen remontin vuoksi. Paikkatilanne on nyt muutenkin kaaottinen, joten perhehuonemahdollisuutta ei ole käytössä. Paikat muutenkin hyvin täynnä, joinain päivinä käytössä paikat päiväsalissa tai käytävillä. Yleensä kuitenkin pääsee hetken odottelun jälkeen huonepaikalle, kun edelliset ovat lähdössä kotiin.
Vauva annetaan heti synnytyssalissa rinnalle, jossa vauva ensin tutustuu äitiin, jonka jälkeen on rinnalla juuri niin kauan kun jaksaa. Tämän jälkeen äiti saa syömistä ja menee suihkuun, vauva menee tällöin isän paidan alle lämmittelemään. Osastolle päästyä vauva asetetaan uudelleen äidin ihokontaktiin, missä saa viipyä vähintään 6h ikään asti. Tällöin otetaan kontrollinomaisesta vauvasta lämpö ja verensokeri. Tämän jälkeen vauva puetaan, mikäli äiti haluaa. Saa myös jatkaa ihokontaktissa, jos näin halutaan.
Lisämaidoksi voidaan antaa joko luovutettua rintamaitoa tai korviketta. Yleensä alle 1vrk ikäisille vauvoille annetaan rintamaitoa. Jos verensokerit ovat matalat, annetaan aina rintamaitoa eikä korviketta. Jos vauvan paino putoaa runsaasti, annetaan tällöin vähän kätilöstä/lastenhoitajasta riippuen joko korviketta tai rintamaitoa. Rintamaidon saatavuus on kuitenkin melko pientä, joten korviketta joutuu välillä pakostakin käyttämään. Jos äiti toivoo ns. ilman syytä lisämaitoa, annetaan tällöin korviketta. Lisämaito syötetään yleensä pullosta. Mikäli äidillä on muita toiveita, on esim. hörpyttäminen mahdollista.
Huoneet ovat 1-3 hengen huoneita, jotka tämänhetkisen tilanteen vuoksi ovat koko ajan täynnä.[/QUOTE]
Kiitos vastauksesta!
Tämän tiedon pitäisi olla myös netissä tiedän sivuilla, helpottaisi suuresti.
Vielä jäin miettimään, josko sitä luovutettua maitoa voi tuoda itse varmuuden vuoksi paikalle? Voiko sitä säilyttää jossain siellä?
Lisäksi mietin sitä, että voiko sairalaasta lähteä heti synnytyksen jälkeen kotiin ja tulla sitten tarkistuttamaan vauvaa? Voiko lisämaidon antamiseen vaikuttaa itse? Onko sairaalassa hörpytyskuppeja, vai pitääkö varata omat varmuuden välttämiseksi?