TYKS ja imettäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aappe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aappe

Vieras
Tyksin imetykseen vaikuttavista käytännöistä siis kyselisin. Annetaanko lapsi heti ihokontaktiin vai punnitaanko jne. ensin? Kuinkas vierihoito, onko laps äidin kanssa vai meneekö muualle yöksi? Isällä ei vissiin asiaa yöpyä sairaalassa? Onko luovutettua maitoa mahdollista saada lisämaidoksi? Annetaanko lisämaito pullosta?Tai voiko sitä tuoda paikalle itse? Onko huoneet jaettuja, ja jos on, kuinka monta ihmistä siellä on maksimissaan?

Tälläisia pohdin kun eka syntyi muilla mailla ja imetys meni aivan keturalleen sairaalakäytäntöjen takia ja nyt haluaisin pitää varani. Tyksin sivuilla ei kuitenkaan ole asioista tietoa, eikä sinne pääse tutustumaan :(

heti annetaan rinnalle. viimeksi 3kk sitten vauva punnittiin jne kun mä menin suihkuun. vauva nukkuu äidin kanssa- ei viedä muualle. jos otatte/saatte perhehuoneen, myös isä voi yöpyä sairaalassa.

luovutettua maitoa ei anneta, korviketta yleensä lisämaitona. huoneessa voi olla 1-3 äitiä.

Mä en muista kun taju oli kankaalla miten pian lapsi punnittiin...seräsin siihen kun lapsi oli isänsä paidan sisällä. Koko yön oli mun vieressä. Isä ei jää yöksi sairaalaan, itse olin ryhmähuoneessa tosin yksin. Toiseksi viimeisenä päivänä sain kaverin sinne. Lisämaidosta en osaa sanoa mitään kun mun maito riitti hyvin.

vauvan saa heti ihokontaktiin. Punnitus myöhemmin. Lisämaitona luovutettua maitoa jos sitä riittää. Keskola Ja sokerilapset ensisijaisesti saa sitä. Lisämaito tulee pullossa mutta voithan pyytää että saat hörpyttää tai antaa ruiskulla.

eiköhän siellä järjestetä synnärin kiertokäyntejä niinkuin muuallakin luulis pääsevän :o

Ei järjestetä enää :(. Perhehuoneet ovat todella kiven alla tai sitten niitä ei ole tällä hetkellä ollenkaan. Nimittäin yksi synnytysvuodeosasto on kokonaan suljettu ja synnyttäjät ovat tällä hetkellä yhdellä synnytysvuodeosastolla ja yhdellä sellaisella osastolla, jossa on sekä synnyttäneitä että vielä raskaana olevia sekä vielä niitä äitejä, jotka ovat synnyttäneet mutta lapsi on keskolassa tai teholla. Potilaspaikkoja on siis reilusti vähemmän ja äitejä enemmän per huone.

Kuopus syntyi Tyksissä 16 päivää sitten. Tuli maailmaan sektiolla niin heti en saanut viereen mutta edellisessä synnytyksessä -09 vauvan sai pariksi tunniksi kainaloon ennen punnitsemista ja pesua.
Mä sain nyt viimeksi valita annetaanko vauvalle lisämaidoksi korviketta vai luovutettua maitoa, ekan yön oli hoitajien kanssa koska mä olin tosi heikossa kunnossa, kaikilla muilla kerroilla mulla on ollut vauva alusta asti vierihoidossa.
Tyksissä on 1hlö ja 3hlö huoneita ja paikkoja myös käytävällä/päiväsalissa. Me oltiin babyn kanssa 1hlö huoneessa kun sattui olemaan vapaana, mieletön tuuri ja ihan luksusta.

Kuopus syntyi Tyksissä 16 päivää sitten. Tuli maailmaan sektiolla niin heti en saanut viereen mutta edellisessä synnytyksessä -09 vauvan sai pariksi tunniksi kainaloon ennen punnitsemista ja pesua.
Mä sain nyt viimeksi valita annetaanko vauvalle lisämaidoksi korviketta vai luovutettua maitoa, ekan yön oli hoitajien kanssa koska mä olin tosi heikossa kunnossa, kaikilla muilla kerroilla mulla on ollut vauva alusta asti vierihoidossa.
Tyksissä on 1hlö ja 3hlö huoneita ja paikkoja myös käytävällä/päiväsalissa. Me oltiin babyn kanssa 1hlö huoneessa kun sattui olemaan vapaana, mieletön tuuri ja ihan luksusta.

Sulla on käynyt mieletön tuuri :)! Tässä pari päivää sitten vauvoja syntyi noin 15 yhden päivän aikana, siinä olikin varmaan vähän sijoittamista :D. Onneksi sieltä kuitenkin kotiudutaan nykyään melko nopeasti niin tilaakin tulee.

Olen kätilönä töissä TYKSin lapsivuodeosastolla. Tällä hetkellä käytössä on vain yksi lapsivuodeosasto äkillisen remontin vuoksi. Paikkatilanne on nyt muutenkin kaaottinen, joten perhehuonemahdollisuutta ei ole käytössä. Paikat muutenkin hyvin täynnä, joinain päivinä käytössä paikat päiväsalissa tai käytävillä. Yleensä kuitenkin pääsee hetken odottelun jälkeen huonepaikalle, kun edelliset ovat lähdössä kotiin.
Vauva annetaan heti synnytyssalissa rinnalle, jossa vauva ensin tutustuu äitiin, jonka jälkeen on rinnalla juuri niin kauan kun jaksaa. Tämän jälkeen äiti saa syömistä ja menee suihkuun, vauva menee tällöin isän paidan alle lämmittelemään. Osastolle päästyä vauva asetetaan uudelleen äidin ihokontaktiin, missä saa viipyä vähintään 6h ikään asti. Tällöin otetaan kontrollinomaisesta vauvasta lämpö ja verensokeri. Tämän jälkeen vauva puetaan, mikäli äiti haluaa. Saa myös jatkaa ihokontaktissa, jos näin halutaan.
Lisämaidoksi voidaan antaa joko luovutettua rintamaitoa tai korviketta. Yleensä alle 1vrk ikäisille vauvoille annetaan rintamaitoa. Jos verensokerit ovat matalat, annetaan aina rintamaitoa eikä korviketta. Jos vauvan paino putoaa runsaasti, annetaan tällöin vähän kätilöstä/lastenhoitajasta riippuen joko korviketta tai rintamaitoa. Rintamaidon saatavuus on kuitenkin melko pientä, joten korviketta joutuu välillä pakostakin käyttämään. Jos äiti toivoo ns. ilman syytä lisämaitoa, annetaan tällöin korviketta. Lisämaito syötetään yleensä pullosta. Mikäli äidillä on muita toiveita, on esim. hörpyttäminen mahdollista.
Huoneet ovat 1-3 hengen huoneita, jotka tämänhetkisen tilanteen vuoksi ovat koko ajan täynnä.

[QUOTE="kätilö";26701058]Olen kätilönä töissä TYKSin lapsivuodeosastolla. Tällä hetkellä käytössä on vain yksi lapsivuodeosasto äkillisen remontin vuoksi. Paikkatilanne on nyt muutenkin kaaottinen, joten perhehuonemahdollisuutta ei ole käytössä. Paikat muutenkin hyvin täynnä, joinain päivinä käytössä paikat päiväsalissa tai käytävillä. Yleensä kuitenkin pääsee hetken odottelun jälkeen huonepaikalle, kun edelliset ovat lähdössä kotiin.
Vauva annetaan heti synnytyssalissa rinnalle, jossa vauva ensin tutustuu äitiin, jonka jälkeen on rinnalla juuri niin kauan kun jaksaa. Tämän jälkeen äiti saa syömistä ja menee suihkuun, vauva menee tällöin isän paidan alle lämmittelemään. Osastolle päästyä vauva asetetaan uudelleen äidin ihokontaktiin, missä saa viipyä vähintään 6h ikään asti. Tällöin otetaan kontrollinomaisesta vauvasta lämpö ja verensokeri. Tämän jälkeen vauva puetaan, mikäli äiti haluaa. Saa myös jatkaa ihokontaktissa, jos näin halutaan.
Lisämaidoksi voidaan antaa joko luovutettua rintamaitoa tai korviketta. Yleensä alle 1vrk ikäisille vauvoille annetaan rintamaitoa. Jos verensokerit ovat matalat, annetaan aina rintamaitoa eikä korviketta. Jos vauvan paino putoaa runsaasti, annetaan tällöin vähän kätilöstä/lastenhoitajasta riippuen joko korviketta tai rintamaitoa. Rintamaidon saatavuus on kuitenkin melko pientä, joten korviketta joutuu välillä pakostakin käyttämään. Jos äiti toivoo ns. ilman syytä lisämaitoa, annetaan tällöin korviketta. Lisämaito syötetään yleensä pullosta. Mikäli äidillä on muita toiveita, on esim. hörpyttäminen mahdollista.
Huoneet ovat 1-3 hengen huoneita, jotka tämänhetkisen tilanteen vuoksi ovat koko ajan täynnä.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta!
Tämän tiedon pitäisi olla myös netissä tiedän sivuilla, helpottaisi suuresti.
Vielä jäin miettimään, josko sitä luovutettua maitoa voi tuoda itse varmuuden vuoksi paikalle? Voiko sitä säilyttää jossain siellä?
Lisäksi mietin sitä, että voiko sairalaasta lähteä heti synnytyksen jälkeen kotiin ja tulla sitten tarkistuttamaan vauvaa? Voiko lisämaidon antamiseen vaikuttaa itse? Onko sairaalassa hörpytyskuppeja, vai pitääkö varata omat varmuuden välttämiseksi?

[QUOTE="noh";26701168]hoh hoh onneks synnytän SAS:in puolella :o kamlaa[/QUOTE]

Tulen jo valmiiksi toiselta puolen koko sairaanhoitopiiriä, mutta tätäkin kyllä harkitsin kun kuulin ettei tyksiin pääse tutustumaan. Kuinkahan siellä nämä asiat on?

Kiitos vastauksesta!
Tämän tiedon pitäisi olla myös netissä tiedän sivuilla, helpottaisi suuresti.
Vielä jäin miettimään, josko sitä luovutettua maitoa voi tuoda itse varmuuden vuoksi paikalle? Voiko sitä säilyttää jossain siellä?
Lisäksi mietin sitä, että voiko sairalaasta lähteä heti synnytyksen jälkeen kotiin ja tulla sitten tarkistuttamaan vauvaa? Voiko lisämaidon antamiseen vaikuttaa itse? Onko sairaalassa hörpytyskuppeja, vai pitääkö varata omat varmuuden välttämiseksi?

Osastolla on jääkaappi, missä voidaan säilyttää esim. äitien omia lypsyjä ja samassa jääkapissa on myös lisämaidot muuten. Kukaan ei ole koskaan kysynyt, saisiko sinne tuoda omia lisämaitoja kotoa, joten en nyt näin suorilta käsin osaa antaa tähän kysymykseen vastausta. Tässä tulee kuitenkin vastaan vastuukysymykset maidon puhtaudesta yms., joten asiaa tarvisi kysellä ylemmiltä tasoilta. Hörpytyskuppeina sairaalassa käytetään lääkelaseja, mitkä toimivat aivan yhtä hyvin, kuin aidot sörpytyskupitkin. Määrät tässä vaiheessa ovat kuitenkin niin pieniä vielä.
Uudelleensynnyttäjällä on mahdollisuus kotiutua polikliinisesti 6h synnytyksen jälkeen, mikäli kaikki on mennyt ns. oppikirjatyyppisesti. Tässä on todella paljon erilaisia ehtoja, minkä mukaan päätetään kotiutumisesta. Varhaiseen kotiutumiseen on hieman löysemmät ehdot. Tällöin pääsee kotiutumaan seuraavana päivänä synnytyksestä, mikäli lääkärintarkistuksessa kaikki on ok eikä vauvalla ole esim. sokeriseurantaa. Tällöin tarvii tulla näyttämään vauva uudelleen sairaalan parin seuraavan päivän aikana. Normaalisti kotiutuminen ilman uusia näyttöjä sairaalaan on mahdollista toisena synnytyksenjälkeisenä päivänä.

Kun nimittäin synnytin ulkomailla, halusivat ne minut sairaalasta ulos jo ekana päivänä, kiukulla sain jäädä toiseksi mutta sen jälkeen oli pakko lähteä. Nyt näin jälkeenpäin tämä oli ihan hyvä ratkaisu, olin ihmeissäni kun kuulin että täällä ollaan sairaalassa neljäkin päivää vaikka kaikki olisi mennyt normaalisti.

Alkoi kyllä tuo salokin kiinnostamaan. Se vaan lisää matkaan melko monta kilometriä...

Joo, kivapa tietää tämäkin. Kiva joutua johonkin päiväsaliin/käytävälle suoraan synnytyksestä, tyypillistä kyllä turussa. Noh, enpä enään valita jos joudun siihen ahtaaseen ja homeiseen huoneeseen, on sentään potilashuone!

Itse kyllä toivon (tai aion toivoa) että päästävät kotiin heti kun vauvan ja oma kunto sen sallii.

Joo, kivapa tietää tämäkin. Kiva joutua johonkin päiväsaliin/käytävälle suoraan synnytyksestä, tyypillistä kyllä turussa. Noh, enpä enään valita jos joudun siihen ahtaaseen ja homeiseen huoneeseen, on sentään potilashuone!

Itse kyllä toivon (tai aion toivoa) että päästävät kotiin heti kun vauvan ja oma kunto sen sallii.

Tilanne on tämä olosuhteiden pakosta. Ja varmasti tulee uusiakin sulkuja ennen kuin sairaala saadaan ajettua alas. Se vaan ei ole niin yksinkertaista siirtää synnyttäjiä muualle, sitten pitäisi siirtää myös lasten teho ja keskola. Ja sen myötä muitakin lastenosastoja. Eli periaatteessa koko lasten- ja naistenpuoli. Joka on jo suunniteilla radan toiselle puolelle :). Sinne tulee kokonaan uusi lasten- ja naisten sairaala. Sitten joskus. Mutta en usko, että on pelkästään Turussa tällaisia ongelmia.

Tilanne on tämä olosuhteiden pakosta. Ja varmasti tulee uusiakin sulkuja ennen kuin sairaala saadaan ajettua alas. Se vaan ei ole niin yksinkertaista siirtää synnyttäjiä muualle, sitten pitäisi siirtää myös lasten teho ja keskola. Ja sen myötä muitakin lastenosastoja. Eli periaatteessa koko lasten- ja naistenpuoli. Joka on jo suunniteilla radan toiselle puolelle :). Sinne tulee kokonaan uusi lasten- ja naisten sairaala. Sitten joskus. Mutta en usko, että on pelkästään Turussa tällaisia ongelmia.

No kyllä minusta on jo kauan ollut nimenomaan Turussa tämä ongelma lasten- ja naistenosastojen suhteen, muutama vuosi sitten muistaakseni kätilöt siitä viimein julkisesti itse älähtivät että koko osasto on homeessa ja pitäisi tyyliin polttaa maan tasalle. Samaten synnytysvalmennuksessa terveydenhoitaja totesi että resurssit tyksissä on surkeat, esim. juuri sen suhteen että sinne ei edes pääse nykyään tutustumaan. Tietomateriaalit silti on ties miltä vuodelta, toisilla sairaaloilla kun on esim. virtuaalikierrokset netissä mahdollisia. Tyksi ei edes sitä ole saanut aikaiseksi... Tilat synnyttäneille naisille ja vauvoille on surkeat, vaikka itse henkilökunta on ammattitaitoista ja ihanaa. Eikä tarvitse mennä kuin Saloon niin johan olisi ihan uudet sävelet... harmi vaan se on meille sen verta kaukana verrattuna tyksiin ettei viitsi sinne lähteä. Saloa meille on kyllä kovasti suositeltu. Positiivista isossa Tyksissä tietysti on se että henkilökunta on todella ammattitaitoista ja laitteisto parhaimmistoa, esim. jos mietitään keskoshoitoa.

No kyllä minusta on jo kauan ollut nimenomaan Turussa tämä ongelma lasten- ja naistenosastojen suhteen, muutama vuosi sitten muistaakseni kätilöt siitä viimein julkisesti itse älähtivät että koko osasto on homeessa ja pitäisi tyyliin polttaa maan tasalle. Samaten synnytysvalmennuksessa terveydenhoitaja totesi että resurssit tyksissä on surkeat, esim. juuri sen suhteen että sinne ei edes pääse nykyään tutustumaan. Tietomateriaalit silti on ties miltä vuodelta, toisilla sairaaloilla kun on esim. virtuaalikierrokset netissä mahdollisia. Tyksi ei edes sitä ole saanut aikaiseksi... Tilat synnyttäneille naisille ja vauvoille on surkeat, vaikka itse henkilökunta on ammattitaitoista ja ihanaa. Eikä tarvitse mennä kuin Saloon niin johan olisi ihan uudet sävelet... harmi vaan se on meille sen verta kaukana verrattuna tyksiin ettei viitsi sinne lähteä. Saloa meille on kyllä kovasti suositeltu. Positiivista isossa Tyksissä tietysti on se että henkilökunta on todella ammattitaitoista ja laitteisto parhaimmistoa, esim. jos mietitään keskoshoitoa.

Se on ihan totta, että tämä ongelma on ollut tiedossa jo ties kuinka kauan. Ja kyllä mäkin olen miettinyt, että millä perusteella uusiin T-sairaaloiden tiloihin on muuttavat osastot valittu. Esim. Paimion sairaalasta siirrettiin keuhkotautien osastot T-sairaalaan, vaikkei Paimiossa ole tietääkseni mitään vikaa. Ja mun tietääkseni aika iso työntekijöistä, jotka siirtyivät Paimiosta Turkuun asuvat lähempänä Paimiota kuin Turkua, eikä läheskään kaikki olleet niin iloisia muutosta.

Niin... olosuhteiden pakosta. Ehkä vähän huonosti sanottu. Tai siis tottahan se on, mutta kyllä asioille pitäisi pystyä tekemään jotain nopeammassakin aikataulussa.

Yhteistyössä