Tyhmiä kyselee hän; kaaduin ja otin vastaan kädellä.

Minerva McGarmiwa

Aktiivinen jäsen
27.01.2007
23 852
0
36
Pori
Kipeehän tuo on.
Mistähän erottais et tarviiko mennä kuvauttamaan vai onko vaan tärähtäny? Mun ainoosta kipsatusta murtumasta on aikaa n. 24 vuotta, joten ei ole kovin tuoreessa muistissa et millä aika välillä tapahtu ja mitä.

Eihän sitä tuosta vain mennä kuvauttamaan, vaan mennään lääkärille, joka puolestaan arvioi, onko röntgentutkimuksesta enemmän hyötyä kuin haittaa. Ihan vaarattomasta touhusta kun ei ole kyse. Siksi kansalaiset eivät voi mennä röntgeniin kuvauttamaan jokaista kolottavaa paikkaa, vaan lääkärin lähete pitää kuvaukseen olla.

No jos liikkuu kaikinpuolin hyvin, vaikka sattuukin, eikä tule paljoa turvotusta, niin sitten uskaltaisin katsella kotona. Jos kipu on TODELLA kovaa, vertaa vaikka muihin kaatumisiin yms. niin sitten vaan lääkäriin.
Näin siis minä tekisin itse, toki joku voisi mennä heti lääkäriin. Ja kyllähän niitä murtumia löytyy joskus jonkun ajankin päästä kun ei ole heti tutkittu.

Eihän sitä tuosta vain mennä kuvauttamaan, vaan mennään lääkärille, joka puolestaan arvioi, onko röntgentutkimuksesta enemmän hyötyä kuin haittaa. Ihan vaarattomasta touhusta kun ei ole kyse. Siksi kansalaiset eivät voi mennä röntgeniin kuvauttamaan jokaista kolottavaa paikkaa, vaan lääkärin lähete pitää kuvaukseen olla.

Ihan tosi? Mä kun luulin et röntgen on vähän niin kun passikuvaan menis :O

Puristele tai pyydä toista aikuista puristelemaan kättä, siis koko matkalta. Jos jossain kohdassa tuntuu selvästi pistävää kipua puristettaessa niin sitten on asiallista mennä lääkäriin. Toisaalta hiusmurtumalle ei voida tehdä mitään, tai saahan sen rekvisiitta kipsin siihen häiritsemään elämää.

No jos liikkuu kaikinpuolin hyvin, vaikka sattuukin, eikä tule paljoa turvotusta, niin sitten uskaltaisin katsella kotona. Jos kipu on TODELLA kovaa, vertaa vaikka muihin kaatumisiin yms. niin sitten vaan lääkäriin.
Näin siis minä tekisin itse, toki joku voisi mennä heti lääkäriin. Ja kyllähän niitä murtumia löytyy joskus jonkun ajankin päästä kun ei ole heti tutkittu.

Juu eiköhän tässä ole tätä kevättä, jos ei laannu iltaan mennessä niin täytyy varmaan miettiä uudestaan tai kattella huomenna tilannetta.

Aina pikku murtumat ei ole heti kunnolla edes kipeitä, mutta kyllä se parin päivän sisällä kipeytyy niin paljon, että menet lääkäriin jos siinä murtuma on

Mulla oli hiusmurtuma jalassa enkä pystyny liikuttamaan jalkaa ollenkaan, teki niin kipeetä... yleensä kai kun murtunu on niin liikuttaminen ottaa oikeesti kipeetä.. kattelisin vielä kotona ja jos ei asetu niin sit lääkäriin..

Ei tuohon taida mitään nyrkkisääntöä (heh heh) olla. Kädessä on niin paljon monenlaisia luita, ja kipukynnyskin vaihtelee.

Itse jouduin tosissani taistelemaan saadakseni hoitoa, kun liukastuin ja kämmensyrjästäni murtui luu. Ensimmäinen lääkäri käski solmia kengännauhat (!) ja passitti sen jälkeen kotiin. Toinen otatti röntgenkuvat, muttei huomannut kuvasta murtumaa. Kolmas huomasi ja kipsasi.

Mulla oli hiusmurtuma jalassa enkä pystyny liikuttamaan jalkaa ollenkaan, teki niin kipeetä... yleensä kai kun murtunu on niin liikuttaminen ottaa oikeesti kipeetä.. kattelisin vielä kotona ja jos ei asetu niin sit lääkäriin..

Mä olin 4 v kun nilkka murtu suht pahasti ja muistan kävelleeni sillä jalalla leikkikentältä vuokramökille. Pässi mikä pässi

Itse tässä oon pähkäillyt nyt muutaman viikon, että pitäiskö mennä kuvauttamaan keskisormen ja nimettömän rystysten välinen kipeä kohta.
Ensin turposi ja siinä oli pistävä kipu. Sitten ajan myötä turvotus on laskenut ja kipu hieman hellittänyt.
Tosimieshän kovettaa rystysiä, joten hieman varoen olen välillä muutamia iskuja kokeillut, tosin ihan vaan säkkiin.
Hiusmurtumahan siellä saattaa piillä, joten nyt on muutaman viikon iskuista pidättäytyminen paikallaan, totean.

Ja lekurille kättä näyttäminenhän maksaa mansikoita, kun ei kuulemma enää saa arvauskeskuksen hoitajalta lähetettä..
Taisi tämä tosin johtua siitä, että menin tyhmyyksissäni sanomaan vamman olleen jo muutaman viikon.

Oppia ikä kaikki

Yhteistyössä