Tyhmät vanhemmat kotisynnyttävät

• Viestiketjun aloittaja "kuurankukka"
  • Ensimmäinen viesti
"..."
[QUOTE="niinpä";30170876]Kuinka moni haluaisi kirurgisen operaation tehtävän kotona?[/QUOTE]

Ei synnytys ole mikään kirurginen operaatio...
Ja kannattaa muistaa, että kyllä niitä lapsia kuolee ja loukkaantuu myös sairaaloissa, ihan henkilökunnan töppäilyjenkin tähden.

Ken guru
En sanosi että tyhmät, mutta myös minun mielestä on vähän tyhmää synnyttää kotona. Turhaa riskinottoa. Sairaala-aika on kuitenkin tosi lyhyt, voi olla vaikka polikliininen synnytys jos haluaa, jos kaikki menee ok.

Ent. Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30170998:
Eli sairaalaan on usein liian pitkä matka, mutta kaksi kätilöä löytyy helposti parin minuutin kävelymatkan päästä?
Mistä sinä repäisit tuon parin minuutin kävelymatkan? Tosi omituinen argumentointitekniikka sinulla.

Jotkut elävät lähempänä ja toiset kauempana synnytyssairaaloista. Toiset synnyttävät hitaammin, toiset taas nopeammin. Minä asun parin kilometrin päässä sairaalasta, mutta lapsi meinasi syntyä odotusaulaan, kun en ollut henkilökunnan mielestä riittävän kipeän näköinen.

Kun synnytyssairaaloiden verkosto edelleen ohenee, voi olla että keskikokoisissa kaupungeissa on yllättävänkin paljon tilausta kokeneille kätilöille, jotka tarjoavat yksityisiä palveluita matalan riskin synnyttäjille. Näin kaikkien kätilöidenkään ei tarvitse valita asuinpaikkakuntaansa niiden harvojen synnärikaupunkien joukosta.

Ja kun kyseessä on yksityinen palvelu, on mahdollista kuunnella asiakkaan toiveita. Jos kätilö on kaukana ja synnyttäjä nopeaksi tiedetty, voi kätilö lähteä matkaan vaikka ekasta supistuksesta.

Alalla
En koskaan vapaaehtoisesti synnyttäisi kotona. Millaiset tunnontuskat saisikaan kun jotain alkaisi mennä pieleen ja tulisi tosi kiire, lapsi vammautuis tai menehtyisi.
Itselläni neljäs synnytys vaikein ja komplikaattisin, vaikka edellisessä ponnistuvaihe kesti vain minuutteja. Todella ruuhkainen ja kiireinen synnytysosasto oli mutta aivan upeasti ja rauhallisesti synnytyslääkäri hoiti hommansa ja syntyi terve lapsi.

säpäle harmaana
Mistä sinä repäisit tuon parin minuutin kävelymatkan? Tosi omituinen argumentointitekniikka sinulla.

Jotkut elävät lähempänä ja toiset kauempana synnytyssairaaloista. Toiset synnyttävät hitaammin, toiset taas nopeammin. Minä asun parin kilometrin päässä sairaalasta, mutta lapsi meinasi syntyä odotusaulaan, kun en ollut henkilökunnan mielestä riittävän kipeän näköinen.

Kun synnytyssairaaloiden verkosto edelleen ohenee, voi olla että keskikokoisissa kaupungeissa on yllättävänkin paljon tilausta kokeneille kätilöille, jotka tarjoavat yksityisiä palveluita matalan riskin synnyttäjille. Näin kaikkien kätilöidenkään ei tarvitse valita asuinpaikkakuntaansa niiden harvojen synnärikaupunkien joukosta.

Ja kun kyseessä on yksityinen palvelu, on mahdollista kuunnella asiakkaan toiveita. Jos kätilö on kaukana ja synnyttäjä nopeaksi tiedetty, voi kätilö lähteä matkaan vaikka ekasta supistuksesta.
Pari minuuttia oli kärjistys. Pointtini oli vain se, että jos ongelma on se, että matka synnytyssairaalaan on pitkä, eipä ne kätilötkään välttämättä ihan nurkan takana asu. Jos tähän siis vedetään ne synnytykset autossa, niin onko se sitten parempi, että ollaan kotona odottamassa kätilöä, mutta hän ei ehdikään paikalle.

gjfjd
Muutamia tuhansia eläinten synnytyksiä hoitaneena: On helppoa erottaa ne tapaukset joissa jotain saattaa mennä pieleen. Valtaosaon täysin normaalisti eteneviä joissa sairaalatasoinen hoito on tarpeetonta. Ja heti kun ongelmia ilmaantuu, voi lähteä sairaalaan ja varautua mahdollisiin yllätyksiin. Samalla tapaa kun eläin hoitaa synnytyksensä itse mutta hälytysmerkkien ilmetessä tapahtuma muuttuu heti valvotuksi ja tarvittaessa avustetaan. Ja on tosiasia että se avustaminen ja synnyttäjän hermostuttaminen tuplaa ongelmien todennäköisyyden jo itsessään. Ihminen on tässä aika samaan tapaan vaistojensa varassa ja adrenaliini ei edistä synnytyksen normaalia kulkua.

"mansikka"
itse en uskaltaisi IKINÄ synnyttää kotona vaikka olisinkin terve & raskaus edennyt normaalisti!!!!
ensimmäisessä synnytyksessä romahtivat vauvan sydänäänet yhtäkkiä, toisessa sain itse massiivisen verenhukan :(

haloo hei
Muutamia tuhansia eläinten synnytyksiä hoitaneena: On helppoa erottaa ne tapaukset joissa jotain saattaa mennä pieleen. Valtaosaon täysin normaalisti eteneviä joissa sairaalatasoinen hoito on tarpeetonta. Ja heti kun ongelmia ilmaantuu, voi lähteä sairaalaan ja varautua mahdollisiin yllätyksiin. Samalla tapaa kun eläin hoitaa synnytyksensä itse mutta hälytysmerkkien ilmetessä tapahtuma muuttuu heti valvotuksi ja tarvittaessa avustetaan. Ja on tosiasia että se avustaminen ja synnyttäjän hermostuttaminen tuplaa ongelmien todennäköisyyden jo itsessään. Ihminen on tässä aika samaan tapaan vaistojensa varassa ja adrenaliini ei edistä synnytyksen normaalia kulkua.
Ja kun ongelma on käsillä ja synnärille matkaa 200km niin mitä tehdään?

Yhteistyössä