Tyhmä kysymys , mutta kuinka tajuaa synnytyksen alkaneen ??

• Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti
"alma"
Ainakin itse kyllä huomasin helposti. Heräsin yöllä siihen, että alaselkään sattui pirusti, tämä kipu sitten välillä helpotti, ja muutaman minuutin päästä palasi.Ei tarvinut paljoa arvailla!

alkuperäinen kirjoittelija
Mulla on alkaneet tuolla tavoin, paitsi eka jossa lirahti vähän lapsivettä. Muita "oireita" ei ole tullut, paitsi ponnistusvaiheessa paineentunne. Tuleeko säännöllisesti niitä kovettumisia?

välillä ja sitten se loppuu yhtäkkiä. voi mennä pari tuntia ,kunnes alkaa taas. Viimeisin synntys oli niin nopea, että yöllä heräsin kauheen kipuun ja sairaalaan heti ja siellä olleessa puolessa tunnissa syntyi.

"vieras"
Lapsivedet meni, sitä ennen noin vuorokauden oli kivuttomia supistuksia, säännöllisiä ja pitkäkestoisia. Kivuliaat supistukset alkoi vasta vesien menon jälkeen, n. 8 tuntia vesien menosta oli tyttö sylissä.

kuulostaisi
epäsäännölliseltä supistelulta. minulla oli sitä loppuvaiheessa, mutta epäsäännöllisenä ei tarkoittanut mitään sinänsä vielä. kun ovat säännöllisiä ja voimistuvia, eivätkä lopu niin se on sitten menoa. myös lapsivettä tihkui, ei siis mennyt kokonaan mutta tipotteli, silloin pitää mennä sairaalaan koska on riski tulehdukselle.

Se on niin yksilöllistä.
Monet sanoo ettei synnytyksen alkamista voi sekoittaa mihinkään muuhun,
mutta mulla on tuttavapiirissä parikin kaveria jotka vielä ihan viime hetkillä ovat miettineet että onko tässä nyt maha sekaisin, harjoitussupistuksia, ilmavaivoja vaan vai mitä. Ja samantien sairaalaan päästyään on päässyt saliin ja vauva onkin jo tullut pihalle.

Joillain taas supistuksia tulee monen monta päivää ennen h-hetkeä, lapsivettä lirahtelee ja selkä tai reidet on todella kipeät.

"Vierailija"
Kolme synnytystä takana, ja joka kerta synnytyksen on havainnut säännöllisistä supituksista. Ensin olen ihmetellyt, että onkohan tässä vielä tositoimesta, kun n. vartin välein on ollut "outo" olo. Mutta kun supistukset ovat voimistuneet ja tihentyneet, ei asiaa ole todellakaan voinut olla huomaamatta.

Minulla heikkojen supistuksien havaitsemista on mennyt aina vajaat 12 tuntia lapsen syntymään.

Jaa-a, sen kun tietäis..Synnytyksia on niin monenlaisia. Mulla itselläni kyllä supistuksista ja niiden aiheuttamasta kivusta ties et nyt mennään, äitini taas aikoinaan luuli saaneensa mahataudin josta tuli maininneeksi siskollensa joka lähti kyytii äiteetä sitten sairaalaan kun synnytys oli täydessä vauhdissa..

Eikai siinä auta kun seurata niitä kovetuksia ja kellottaa..

"jjj"
Ekassa synnytyksessä en "tajunnut" synnytyksen alkaneen vaikka kovia supistuksia tuli tasaseen tahtiin. Mulla on tosi korkea kipukynnys ja ne supistukset ei tuntunut "niin kovilta" kun aina on puhuttu, niin ajattelin, että ei nää nyt vielä mitään. Laskettuun aikaankin oli vielä 2 viikkoa. Mies kuitenkin päätti, että nyt mennään käymään sairaalassa. Muistan vielä kun pahoittelin kätilölle ennen sisätutkimusta, että anteeks nyt kun tänne turhaan tullaan käymään. No olin kuitenkin jo 6 senttiä auki ja vauva oli sylissä tunnin sisällä :D Onneks suostuin lähteen "turhalle käynnille"...

Yhteistyössä