Tyhmä kysymys: Mistä tuntee supistuksen?

Luin tuota supistusketjua ja siellä joku kirjoitti että on ollut rv 16 asti sairaslomalla supistusten takia. Näin esikoista odottavana aloin miettiä, että mistä mie tiiän milloin on kyseessä supistus ja milloin joku muu kipuilu tms.? :ashamed:
 
Mulla oli ekan aikaan iha vaan muutama ennakoiva supistus, eli maha meni ihan kovan tuntuseks ja kesti vähän aikaa. Sitte ku virallisesti supistukset alko, ne tuntukii kipuna selässä! Iha ku joku ois työntäny puukkoo alaselkään,mahan puolella ei mittän.
 
bibo
Ei oo yhtään tyhmä kysymys :) En mäkään tiennyt mikä se on, nyt vasta kun niitä on tullut niin tajuan. Kaikki aina vaan sanoi, että kyllä sen sitten tietää kun tulee. Ja nyt kun asiaa mietin niin kyllä mulla on supistuksia ollut aiemminkin, eivät vaan niin voimakkaita kun nyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:51 bibo kirjoitti:
Ei oo yhtään tyhmä kysymys :) En mäkään tiennyt mikä se on, nyt vasta kun niitä on tullut niin tajuan. Kaikki aina vaan sanoi, että kyllä sen sitten tietää kun tulee. Ja nyt kun asiaa mietin niin kyllä mulla on supistuksia ollut aiemminkin, eivät vaan niin voimakkaita kun nyt.
Kiitos tästä! :hug: Kun nlatäti kysy viime pe (rv 16+0) että onko ollu supistuksia ja mie siihen vaan että ei oo... Sit jälkeen päin aloin miettiä että mistäs ne tunnistaa.
 
bibo
Joo, mäkin ihmettelin kun neuvolassa alkoivat kysellä supistuksista niin ajoissa. Mutta kun joillakin supistelee jo silloin.

Kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, eikä tiedä "mitään mistään", kysymyksiä riittää :) Ja kun alkaa synnytyskin jännittää :)
 
Kivuttomissa supistuksissa masu vaan menee kovaksi palloksi, vähän niinku kiristää kohdusta ja masusta, muttei satu....."oikeat" supistukset kyllä tunnistaa!! Ne ei välttämättä tunnu masussa, itselläni sattui supistusten alettua pitkän aikaa vaan selässä, sitten kipu levisi/siirtyi reisiin (tämä oli ihan kauheaa :kieh: :eek: , tuntu ettei jalkojaan erota erillisiks osiks) ja vasta viimeiseksi kipu yltyi masunkin seutuville, silloin paikat olivat jo aikalailla auki. Eli masu meni koko ajan kyllä kovaksi, mutta se, mihin kohtaan sattui, vaihteli.
 
Pauzi harmaana

Noh, kokeillaan onks tää sit tyhmä kysymys... :D

Kun mulla on ollut aika paljon supistuksia tässä raskaudessa, nyt siis menossa rv 29+4 ja toista lasta odotan.

Osa supistuksista on sellaisia, että vatsa menee kovaksi, on vähän hankala liikkua ja tuntuu ikävältä, mutta ei satu. Osa taasen on sitten sellaisia että se selvästi sattuu, mutta ei mitään sellaista mitä voisi verrata ihan oikeisiin synnytyssupistuksiin. Eli onko ne kivuliaat kuitenkin niitä ns. "vaarallisia" supistuksia, pitäiskö niistä olla huolissaan? Viikkoja mulla nyt on tietty jo aika paljon, mut kuitenkin.
 
En tienny minäkään, enkä tiedä oikein vieläkään (loppuraskaus menossa).
Välillä ikäänkuin kovettuu (kai), nipistelee, vihloo tai sitten ihan selkeesti koskee mahaan (eri kohtiin). En tiedä onko ne sitten kaikki erilaisia supistuksia vai koskeeko mahaan muuten vaan. Omaan ärtyvän suolen muutenkin, joten koko elämän on koskenu ja kivistäny ties mistä kohtaa mahaa ja vaikka millälailla.

En osaa silti erottaa tavallisia kipuiluja ja suppareita... :eek: Paitsi sillon jos "rehkin" esim. siivoan (jonka mies kyllä nyt jo hoitaa) niin jos siinä tulee kipuilua, tietää että suppareitahan niiden täytyy olla. Levolla sitten helpottuvat. Kyykkiminen saa kipuilua aikaiseksi tässä vaiheessa, pitää aina oikaista varttansa tai alkaa joko alavatsaan tai kylkikaaren alle sattua muutenkin.

Mutta sitten jos pidempään mahassa oudosti "kipuilee" en tiedä kumpaa ovat, suolistoperäisiä vai suppareita :headwall: ja varmuudeksi otan huilia hommista.
 
esikoinen tulossa
...mulla ollut jo pitkään tuota vatsan kovettumista, mutta ei vielä koskaan kivuliaita supistuksia, vaikka tuli juuri 39 viikkoa täyteen. Toisaalta kaikkia supistuksia en osaa edes tunnistaa eli kun joitain viikkoja sitten otettiin sydänkäyrää, niin samalla katsottiin supistuksetkin ja se kätilö mainitsi, että nyt piirtää supistuskäyrää, tunnetko? enkä tuntenut yhtikäs mitään.... Luotan siihen, että kun tositoimet alkaa, sitä ei voi olla huomaamatta!

Ja vielä kommentti: ei ollut tyhmä kysymys!
 
Ja vielä lohduksi; ei niitä ihan oikeesti aina tunnista... :whistle: Mie olin esikoisesta yliaikakontrollissa, kiipesin siihen pöydälle ja täti rupesi vatsaa tunnustelemaan. Totesi siinä sitte, että odotetaanpas hetki, siulla on supistus justiinsa. Ja mie :eek: ... :D :D Mutta kyllä ne sitte synnytyksessä (joka tosin käynnistettiin) tunnisti! :x ;)

Joku kysy siitä, että kun välillä ihan selkeesti sattuukin. Miulla on kanssa muutaman kerran nyt kakkosen kanssa ihan kipeesti napannu, mutta 1,5 viikkoa sitte lääkärineuvolassa ne ei ainakaan ollu mitään aikaseksi saanu. Mutta varmasti kantsii neuvolassa asiasta mainita ja vaikka kysästä, että pääsiskö ylimääräseen tarkastukseen, jos niitä ei oo lähiaikoina tulossa.
 
No siis supisteleeko mulla:

Töissä kun olen nostellut laatikoita, niin joskus työpäivän puolivälissä alkaa puukon työntö alkaselkään. Auttaa kun pitää selkää notkolla. Työpäivän jälkeen menen pitkäkseni, ja vasta sitten helpottaa. Vatsassa en tunne mitään. Olen luullut tai kuvitellut, että nostot vain ottaa selkään. Voi kamalaa, onko kyseessä siis ollut supistelua, voiko siitä olla sikiölle haittaa??
 
sasf
Itse olen 31 viikolla ja en oo tuntenu mitään supisteluja ja enkä mitään kipuja ollenkaa koko raskausaikana.. en ole koko raskaus aikana ees oksentanu.. samanlaiselta tuntuu eläminen ku sillon ku ei ollu raskaana.. paitsi siitä että tunnen potkuja mahassa..ja maha kasvaa.. muuten en ees tietäs et oottaisisin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:08 HelmenTyttö kirjoitti:
Luin tuota supistusketjua ja siellä joku kirjoitti että on ollut rv 16 asti sairaslomalla supistusten takia. Näin esikoista odottavana aloin miettiä, että mistä mie tiiän milloin on kyseessä supistus ja milloin joku muu kipuilu tms.? :ashamed:

SITTEN KUN NIITÄ TULEE NIIN HUOMAAT KYLLÄ!
 
Shamandalie pikana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 19:11 kesä82 kirjoitti:
Ja vielä lohduksi; ei niitä ihan oikeesti aina tunnista... :whistle:
Peesaan. :D Mä olin kanssa yliaikaiskontrollissa, ja siellä oli kaikki ok, pää kalvojamyöden ja kohdunsuu 2cm auki. No, kotia siitä sitten ja välillä tunsin supistuksia, ei kipeitä; maha oli hetken aikaa kivikova vähän väliä. Sitten alkoi tuntua siltä et ois kova ummetus, ja meninkin sitten kuumaan kylpyyn (se kun auttoi aina kovaan mahaan... :whistle: ) Siellä sitten kärvistelin, ja lopulta mies sanoi et nyt mennään käymään äippäpolilla... No, siellä sitten olikin kohdunsuu jo reilu 8cm auki... Enkä sinne mennessäni tajunnu et ne ois supistuksia kerran ei maha kovettunut... :ashamed: :D
 
Toista odotan ja ihan ulkona minäkin näistä supistustuntemuksista. Olen rv 23 ja pari kertaa olen yöllä herännyt selvään supistukseen. Tunnen sen siitä, että minulla luovat painetta virtsarakkoon ja tulevat ja menevät hetkessä. Mutta mutta...onko kyse supistelusta, kun iltaisin maha on kova kivuton pallo? Vai johtuuko se päivän mittaan lisääntyneestä turvotuksesta, veren määrästä tai ruuansulatuksesta? Kipuja tunne ei siis tuota, mutta maha voi olla kova pallo montakin tuntia?

Muilla samanlaista????
 
Peesaan: Ei lainkaan tyhmä kysymys!!!

Itse tässä loppumetreillä kuvittelin, että tunnistan supistuksia... repiviä kipuja siis alhaalla, mut sitten luin vau'kirjan synnytys kirjasta ja siellä puhuttiin mahan kovettumisesta ja aloin sitten oikein tunnistelemaan ja huomasin että kappas... supistaa...

uskon, että synnytyksen aikana tunnistaa kyllä supistuksen... mutta että etukäteen niin hmm?? en kyllä ihan kaikkia juttuja allekirjottais=)

Maariana rv39 =)
 
Hei!

Luulen, ettei eilen illalla tuntemani kylläkään ollut supistus, mutta ajattelin, että tämä voisi olla hyvä ketju kysyä tästäkin. Illalla sängyssä maatessani nimittäin maha oli vähän outo ja kun sitä painelin niin oli oikeasta reunasta ihan pehmeä, että vasemmalla kohdun korkeudella oli ihan kova ison nyrkin kokoinen kohta. Supistukset eivät liene toispuoleisia, joten oisko se voinut olla vauva, jonka siinä tunsin? Olen nyt siis viikolla 17+0.
 
Niitä supistuksia on kyllä monenlaisia. Mulla oli ekassa raskaudessa välillä niin et masu oli kova, mitä ite en ikinä huomannut mutta neuvolassa aina sanottiin et supistus menossa. Ja koko raskauden silloin tällöin sellaisia menkkakipujen tuntuisia, siis alussa ja ihan lopussakin. Niitä oli sekä alavatsalla että selässä. Vaan eipä ne olleet edes harjoitussuppareita kun 2 viikkoa meni yli ja kohdun suu ja kaula oli tuolloinkin vielä täysin epäkypsät. Eli nuo on ainakin täysin harmittomia vaikka tulis missä vaiheessa raskautta vaan. Kohtu siellä harjoittelee... Mut avaavat supistukset oli kyllä sen verran kivuliaita et mieluummin kävelin kuin istuin ja keskityin hengittämiseen. Enkä muuten yksittäisiä kivuliaita supistuksia pitäis juuri minään vaikka tulis missä vaiheessa raskautta. Kyllä se kypsyminen vaatii enemmän niitä harjoitussupistuksiakin, joita ei kyllä sitten enää voi juurikaan verrata kunnon synnytyssupistuksiin.

Kipu on niin henkilökohtainen asia, et musta on outoa et puhutaan siitä et kivulias supistus on VAARALLINEN. Kyllä kuukautiskipujakin voi pitää kivuliaana, mut sitten ku aletaan puhumaan synnytyksestä niin luulen et moni pyörtää puheensa menkkakivuista...
 

Yhteistyössä