Tyhmä kysymys imetyksestä ja rinnoista

• Viestiketjun aloittaja "Lapseton"
  • Ensimmäinen viesti
"Lapseton"
Oon ihmetellyt sellaista, kun moni tuttu on päättäny ettei imetä sen takia ettei rinnat ala roikkumaan. Mietin vaan että eikö rinnat muka muuten muutu raskauden aikana? Vai onko tosiaan niin että se on se imetys mikä tekee sen roikkumisen?
Mulla ei ole lapsia, joten tietoo ei siis ole.
Ihmetyttää vaan, kun oon käsittäny että jo raskaus laittaa rinnat roikkumaan jos niin on käydäkseen. Oonko nyt siis täysin totaalisen väärässä?

"Lissu"
Olet ihan oikeassa. :D

Mulla esikoista odottaessa kasvoi rinnat jo ennen rv 15 kuppikokoon E (normaali B) joten onhan se selvä, että vaikka en olisi imettänyt niin tuo nahan venyminen jo jättää jälkensä.

Olennaista on kunnolliset rintaliivit, niillä saa paremman tuloksen kuin imetystä välttelemällä.

Niin minäkin olen kuullut raskausneuvolassa ja muualtakin lukenut, että muutokset rintoihin tulevat jo raskauden aikana. Koinhan sen itsekin molemmissa raskauksissa, että rinnat muuttuivat jo silloin.

"vieras"
Et oo väärässä, sun kaveris on hakoteillä ja tulevat ehkä yllättymään sitten negatiivisesti jos ja kun niin käy. Mutta se on helppo päättää tuollaisia asioita jos he eivät ole siis raskaana/synnyttäneitä... raskaus nimittäin kummasti muuttaa omia mielipiteitä tiettyjä asioita kohtaan :)

"vieras"
Kyllä ne rinnat raskausaikana jo jonkin verran kasvaa, mutta yleensä maidonnousu tekee sitten sen kunnon homman (venyttämisen kannalta). Siinä vaiheessa useimmilla se pamahdus käy.

"Mie"
Joo minä oon huomannut omissa rinnoissa jo nyt raskausaikana että ne on "tipahtanut" siis alkaneet vähän roikkumaan, silleen laskeutunut alaspäin, no kyllä te tiiätte. Ne ei enää oo sellaiset kiinteät omenat :D Ja kyllä aion todellakin imettää. Tyhmää että jollakin menee oman ulkonäön ajattelu lapsen terveyden edelle..

"Lissu"
[QUOTE="vieras";28610734]Kyllä ne rinnat raskausaikana jo jonkin verran kasvaa, mutta yleensä maidonnousu tekee sitten sen kunnon homman (venyttämisen kannalta). Siinä vaiheessa useimmilla se pamahdus käy.[/QUOTE]

No mulla meni näin:
-normaali kuppikoko 75 B
-esikoisen raskausaikana rv 15 kuppikoko 75 E
-synnytyksen jälkeen maidon noustua enimmilleen kuppikoko 80 E
-maidontulon tasaannuttua (noin ekan viikon-parin jälkeen) käytin lopun imetysajan 75 D liivejä, minkä jälkeen palasin normaaliin kuppikokoon

Eli kaipa tämäkin on yksilökohtaista mutta ihan sitä imetyksen alkuvaihetta lukuun ottamatta mun rinnat oli suurimmillaan raskausaikana.

"vieras"
[QUOTE="Lissu";28610761]No mulla meni näin:
-normaali kuppikoko 75 B
-esikoisen raskausaikana rv 15 kuppikoko 75 E
-synnytyksen jälkeen maidon noustua enimmilleen kuppikoko 80 E
-maidontulon tasaannuttua (noin ekan viikon-parin jälkeen) käytin lopun imetysajan 75 D liivejä, minkä jälkeen palasin normaaliin kuppikokoon

Eli kaipa tämäkin on yksilökohtaista mutta ihan sitä imetyksen alkuvaihetta lukuun ottamatta mun rinnat oli suurimmillaan raskausaikana.[/QUOTE]

Mulla sama lähtötilanne, eli normaali kuppikoko oli ennen raskautta 75B,
-raskausaikana 80C, samaa kokoa käytin alkuun imettäessä, myöhemmin 75B
-imetyksen jälkeen 70A/75AA...

Isot ei olleet rinnat ennen lapsiakaan, mutta nyt niitä ei ole käytännössä juuri ollenkaan. Suurimmillaan olivat raskausaikana ja imetyksen alkupäivinä kun maito nousi.

"Bellu"
No toivotaan, että ap:n kavereilla on niin "hyvä tuuri" kuin mulla, ettei rinnoissa tapahdu yhtään mitään raskauden aikana eikä sen jälkeen. Ei edes tule sitä maitoa.

B kuppi
Mulla ei ole rinnat muuttuneet miksikään! Rv 37. Ja äitini sanoi että jos on perinnöllistä niin maidon nousu turvottaa niitä hieman mutta siihen hänellä on jäänytkin kun ei ole pustynyt kroonisten rintatulehdusten takia imettämään. Luulen etten itsekään tule imettämään.

"Vieras"
Siis mulla ei rinnoissa mitään muutosta tapahtunut. Nyt vauva 4kk eikä vieläkään mitään. Imetän kyllä.. Vain jos en ole imettänyt päivän aikana moneen tuntiin niin rinnat ovat kovat ja kipeät. Mutta sama kuppikoko edelleen.

adfgfhggu
Mulla on raskausviikkoja 31, eikä rintojen koko ole muuttunut miksikään, samat vanhat A-kupit kuin viimeiset 10 vuotta. Mieskin totesi että olisi luullut (toivonut?) niiden edes vähän kasvaneen tähän mennessä raskautta :D

Mulla ei rintojen koko muuttunut mitenkään, muistaakseni neljä päivää sektion jälkeen aamulla huomasin VALTAVAT rinnat leukani alla kun maito nousi :D Ilo loppui lyhyeen, sen jälkeen maitoa ei enää tullutkaan ja rinnat palautui hyvin nopeasti omiin mittoihinsa D-kuppiin. Ja ovat ihan samanlaiset tänäkin päivänä, vaikka yritin tulehduksista huolimatta imettää ensimmäiset kolme viikkoa.

"Pompula"
Ei ne välttämättä rupasahda pahasti imetyksesta. Tai no vuoden imetyksen jälkeen rinnat oli tyhjät, roikkuvat eripari säkit. Siitä ne ihmeellisesti pyöristyivät symmetrisiksi ja voin käyttää entisiä rintaliivejä. No ehkä vähän roikummat voi olla, mutta ei suurta eroa. Kuitenkin 75d niin jossain vaiheessa maanvetovoima tulee tekemään tehtävänsä oli lapsia tai ei... Saa nähdä miten käy jos imetys onnistuu uuden tulokkaan kanssa.

"Seija"
Mulla on raskausviikkoja 31, eikä rintojen koko ole muuttunut miksikään, samat vanhat A-kupit kuin viimeiset 10 vuotta. Mieskin totesi että olisi luullut (toivonut?) niiden edes vähän kasvaneen tähän mennessä raskautta :D
Mulla kävi raskausaikana samoin, mutta odotahan sitten, kun maito nousee... Mulla oli yhtäkkiä D- kupit, ja ihmettelin et "mitkä nää näkökenttääni häiritsevät pallot ovat?" :p

Nyt olen taas takaisin A- koossa. :(

mä olen kahta lasta nimettänyt: ekaa 6kk, tokaa 11kk, ja olihan imetyksen jälkeen tissit tyhjät, mutta n. 4kk imetyksen jälkeen taas kiinteät, eikä roiku(palautui entisiin mittoihinsa). Joillain voi muuttua radikaalisti, mutta mä en ajatellut että sen olisi ollut väliä, jos tissit ois menny pilalle.

ja turpoaahan ne tissit jo raskausaikanakin.

"vieras"
Kyllä se taitaa olla NIIIIIIIN yksilöllistä. Mulla ei rinnat raskausaikana muuttuneet juurikaan, ehkä vikalla kahdella viikolla ennen synnytystä vähän turposivat. Mutta kun maito nousi, ne kasvoi kokoa aika paljonkin. Mutta kyllä se se imetys oli joka niihin arvet teki, kun rintojen koko saattoi vaihtua 5 krt päivässä, maidon määrästä ja imetyksestä riippuen :D Normaalisti b kuppi, välillä kun oli tissit täynnä maitoa niin ne lähenteli d kuppia. Sit taas imetyksen jälkeen tyhjät b:t.

Nyt olen imettänyt 10 kk, ovat taas b-kokoa eikä maitoa tule enään yhtä paljon. Mutta on ne nyt selvästi rupsahtaneemmat kuin koskaan ennen, saa nähdä miten niille käy kun imetys loppuu kokonaan....

Yhteistyössä