Tyhmä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyväksikäyttöä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hyväksikäyttöä?

Vieras
Voiko mies olla suhteessa vain siksi että siitä on taloudellista hyötyä? En tarkoita että olisin rikas vaan lähinnä sitä että mies asuu vastikkeen ja sähkön/veden (180 eur/kk) hinnalla mun omistamassa asunnossa, ajaa mun autoa mihin mä maksan yksin vakuutukset. Aina kun pyydän ns. vuokraa niin maksaa sen viivytellen ja aika vaikeesti. Viimeksikin sanoi että mennään vaan heti automaatille niin hän maksaa velkansa että mun ei tartte sit enää vinkua. Täh, vinkua? Ikäänkuin hänen ei kuuluisi maksaa asumisestaan (mä maksan lainaa + autosta n. 550 eur/kk) vaan se ois joku hänen hyväntekeväisyysjuttu mua kohtaan. Onneksi hän sentään ostaa ruokaa, joskus jopa useammin kuin minä. Usein myös baarissa ostaa mulle kaikki kaljat (tosin mä maksan sit taxin himaan).
Seksihalutkin on hänellä suorastaan tipahtunut minimiin (lue:1-3 krt/kk, välillä saattaa taukoa olla jopa 5 vkoa). Me ei keskustella mistään, ei olla läheisiä niinkuin yleensä rakastavaiset ovat. Meillä ei siis ole mitään omia höpö-höpö juttuja...Ollaan nyt oltu 1½v yhdessä ja todellakaan ei uskalleta ottaa suhteessa vakavampaa askelta. Hän ei itseasiassa edes tiedä haluaako koskaan naimisiin tai lapsia. Mä luulen, että haluaisin joskus, ehkä muutaman vuoden päästä.

voin kertoa sinulle,että mies voi käyttää hyväksi,jopa niin että joudut maksumieheksi hänenkin veloilleen,kun ero tulee.tiedän tämän kokemuksesta.Olin kylläkin naimisissa,että pysy sinä avoliitossa.

Hänen raha-asiansa ovat aika rempallaan, ei kiinnosta oikein laskujen maksu. Luottotiedot on mennyt jne. Itse taas maksan kaikki laskut ajallaan ja muutenkin asiat kunnossa. Aika vaikeaa ymmärtää miten joku voi olla noin välinpitämätön raha-asioissa. Viimeksikin maksoi vuokran 2 kk myöhässä, eikä silloinkaan ollut kasassa kaikki rahat vaan minun piti muistuttaa paljon hän oikeasti on velkaa. Yleensä tulee välinpitämättömästi että joo, maksan kun saan rahaa/palkka tulee. Hän ei yhtään ajattele että mähän olen joutunut jo maksamaan kaikki laskut (vastike, sähkö,vesi) ajallaan ja hänen 2 kk vetkuttelu jo tuntuu munkin rahatilanteessa...

Kuulostaa aika pahalta! Meillä on alusta asti tehty selväksi mihin kustannuksiin puolisoni ottaa osaa, millä summalla ja mikä on eräpäivä.

Kyllä aikuisen(?) miehen pitäisi tajuta mitä elämä maksaa. Ongelma voi tietysti olla se että nappasit miehesi suoraan hänen äitinsä helmoista, jolloin hänen ei ole ikinä tarvinnut maksaa omia laskujaan yksin.

Pidä äijällesi pikku puhuttelu, niin että hän ymmärtää ettei toisen rahoilla ole reilua siipeillä.

Terveisiä myös muille naisille: Noin siinä sitten käy, kun perustaa suhteeseen mammanpojan kanssa!!!

Mies on asunut omillaan nuoresta lähtien eli ollut itsenäinen jo 11-12 vuotta (ollaan molemmat 29v). Mokasi raha-asiansa joku 5 v sitten kun ""huumassa"" bailasi ja veti pankkikorttia miinukselle, otti kulutuslainoja jne. On nyt tietty järkevöitynyt jonkin verran mutta ei nähtävästi tarpeeksi...

Kuulostaa tutulta. En ole saanut selville muuta syytä miksi mieheni (avo-) elää kanssani kuin taloudellinen hyöty.

Ilmeisesti myös saamattomuus hankkia oma, itsenäinen elämä.

Olisin ollut valmis omaisuusjärjestelyihin, vastuunjaon suhteessa, mutta mies ei halua mitään omaisuutta mutta ei myöskään vähäisintäkään vastuuta. Hän maksaa sähkön ja jonkun muun asumiskulun. Mutta niitäkään ei koskaan ajallaan eikä oma-aloitteisesti.

Hän ei osallistu oma-aloitteisesti mihinkään kotityöhön, mutta yleensä vaadittaessa auttaa siivoamisessa tai raskaiden esineiden kantamisessa. Vuokraa hän ei missään tapauksessa maksa. Eikä ole ymmärtävinään vihjeitä eikä oikeastaan edes suoraa puhetta.

Olen joten kuten hyväksynyt tilanteen, sillä meillä on yhteinen lapsi, jonka kanssa hän viihtyy. Olen päätellyt että elämäni ilman häntä olisi hankalampaa, sillä lapsen hoitamisen jakaminen jonkun lasta rakastavan kanssa on merkittävä etu. Myös minulle.

Siis: älä tee lapsia tai mene naimisiin nuttuskehvelin kanssa!

Tutulta kuulostaa! Meillä sunnilleen sama tilanne. Asutaan vuokralla ja mies maksaa siitä puolet, mutta mistään muusta sitten ei mitään. Esim. ruokakaupassa käynti saa aikaan hirveän kiukuttelun, usein mies jättääkin lompakon ""vahingossa"" töihin tms. temppuilua. On myös sanonut, että jos erotaan, niin mun pitää maksaa sille takasin kaikki vuokrakulut, sen mulle ostamien joulu- ja synttärilahjojen hinta ja muuta aivan käsittämätöntä..

Siis sun pitäisi maksaa kaikki sen maksamat vuokrat takas? Millä perusteella? Huh huh, on näköjään noita äijiä joka lähtöön...löytyyköhän naisistakin noin häikäilemättömiä?

Kuulostaa siltä, että täällä on kovin itsekästä porukkaa. Meillä ei ole koskaan laskettu kuka maksaa mitäkin vaan rahat ovat yhteisiä olipa tilanne mikä tahansa. Tällä tarkoitan esim. työttömyyttä.

Alkuperäiselle sen verran, että tokkopa miestä edes rakastat, kun epäilet hänen vain hyötyvän sinusta. Ehkä teidän olisi parempi asua eri asunnoissa ja elää kokonaan omaa elämää.

Mies käy töissä ja tienaa jopa mua enemmän. Mut mä siis kuitenkin maksan kaikesta enemmän. Eli siipeilykö on ok heti kun ollaan parisuhteessa? Hm, pitäiskö sanoa äijälle että nyt iski mulla rahapula, maksa sä nyt mun lainanlyhennys, auton vakuutukset jne....Mitäköhän äijä tuumaisi? ei varmaan maksaisi....

Ei voi olla totta. Hullukin ymmäörtää, ettei tulossa ole kuin vaikeuksia. Heitä se heti ulos, muuten joudut todella paljon kärsimään. Tiedän, helppo sano, mutta on se tehtävä.Ei voi välittää sinusta oikeasti. Sitten sen näet mitä tapahtuu.

Sanonpa minäkin taas kerran näille rakkaudesta puhujille.Eiköhän monenkin rakkaus haihdu,kun köyhyys tulee sisälle taloon ja varsinkin,jos toinen käy hyväpalkkaisessa työssä,mutta rahat jäävät jonnekin muualle.Eletään vaimon/naisen tuloilla,voi kokeilla joka haluaa.
Kyllä minäkin ymmärrän työttömyyden ja tilapäisen ahdingon.Mutta,jos hyväksikäyttö on aivan häikäilemätöntä,niin ei se oikein ole.ei kummaltakaan osapuolelta.Tämä koskee myös naisia.

Kyllä, tuo on selvää taloudellista hyväksikäyttöä miehesi puolelta. Meillä on kotona samansuuntainen, joskin vielä pahempi tilanne.

Vaimo ei ole maksanut avioliittomme aikana vielä ensimmäistäkään laskua tai ruokaostosta. Asuu siis ilmaiseksi minun omistamassani asunnossa, josta maksan lainanlyhennystä. Lisäksi hän ajaa ilmaiseksi minun autollani, eikä ikinä osallistu kuluihin.

Sikäli tilanteeni on vieläkin murheellisempi kuin sinulla, että minä joudun aina maksamaan molempien juomat baarissakin. Tämä seksipuoli meillä on kunnossa, mutta lasten suhteen tilanteemme on vielä kamalampi kuin teillä: Vaimo ei halua ollenkaan lapsia.

Suuri eromme näiden taloudellisten kysymysten äärellä on erilainen suhtautumistapamme. Minua kun asiantila ei ole vielä koskaan hatuttanut. Eikä montaa muutakaan miestä, jotka maksavat kaikki perheen menot ja nainen vain omat henkilökohtaiset kulunsa, vaikka käy töissä. Eläköön tasa-arvo!

Meillä tilanne on siis se, että molemmilla on omat rahat, emme siis elä yhteistaloudessa. Hänen rahansa kuluvat lähinnä baariin. Baari-ilta on hänelle edullinen jos rahaa palaa vain 300 eur (eli juotetaan myös ne 5 muuta kaveria)!!! Mulla taas jää kuukaudessa käteen laskujen jälkeen 700 eur. Sen voin sanoa, että mulla menee baarissa max. 50-70 eur rahaa jos itse maksan kaiken. Eli hän heittää rahat savuna ilmaan mutta hei, mehän ollaan parisuhteessa: mä siis pidän yllä ""perheen"" taloutta hoitamalla meille katon pään päälle, ajoneuvon jolla mennä töihin (itse kuljen julkisilla, ajan autollani ehkä kerran viikossa kauppaan), sähköt, lämmityksen, veden ja ruuan... Haloo, eikö ole hiukka absurdi tilanne! Tottakai mäkin ymmärrän että perheessä missä jaetaan ilot ja surut, myös rahat on se tilanne että tottakai elättäisin mieheni mikäli häntä kohtaa työttönmyys, sairaus jne. Mutta kun tässä on kyse siitä, että mies elää omaa elämäänsä ""sinkkuna"" tuhlaten rahansa mihin haluaa. Mä en voi tuhlata rahojani mihin mä haluan koska mieluiten haluan asua asunnossa, en sillan alla!

Kyllä voi - sekä mies että nainen - olla suhteessa vain taloudellisen edun tähden.

...tai vain parempaa puolisoa katsoen.

Sinun tulee kuitenkin huomioida, että koska omaisuus kerääntyy sinun nimiisi, on mieheltä kohtuullista maksaa asunnosta vuokraa vähemmän kuin puolet asunnon kuluista, summaan en siis ota kantaa sen enempää, enkä siihen, miten muut kulut jaatte.

Sinulle on kuitenkin kuluttavaa, että joudut ""kitisemään"" vuokrasta joka kuukausi.

Voisitte laittaa miehen tililtä automaattisen tilisiirron omalle tilillesi aina miehen palkkapäivänä. Näin teidän arki laskujen maksun osalta helpottuisi, eikä miehelläkään olisi tunnetta, että pitää sinulle olla aina maksamassa :)

Miehen asenteessa on kyllä vikaa, sillä vuokranmaksu kuuluu jokaisen vuokralla asuvan velvollisuuksiin.

Olet toiminut oikein, kun et ole antanut vuokravelan kasvaa kohtuuttoman suureksi, vaan vaadit sen ajallaan.

Onhan vuokrasta sovittu kirjallisesti, ettei mies eron yhteydessä jätä loppuvelkaa maksamatta?

""kyllästynyt"":

>>""Esim. ruokakaupassa käynti saa aikaan hirveän kiukuttelun, usein mies jättääkin lompakon ""vahingossa"" töihin tms. temppuilua.""

Voisi toimia, jos sinulla on pokkaa toimia samalla tavalla. Ehkä ei tarvita kuin kerran nolo tilanne, että molemmilla on lompakka kotona ja ostokset jäävät kauppaan ;) Voithan myös yrittää lähettää miehen yksin ruokaostoksille tai heti töiden jälkeen kysyä lompakon olinpaikkaa, niin senhän voi käydä hakemassa töistä tai jopa lähettää miehelle tekstarin töihin ""ethän kulta unohda lompakkoasi työpaikalle"" :)

>>""On myös sanonut, että jos erotaan, niin mun pitää maksaa sille takasin kaikki vuokrakulut, sen mulle ostamien joulu- ja synttärilahjojen hinta ja muuta aivan käsittämätöntä.. ""

Oikeastaan tämä on jo uhkailua, jottet eroaisi.

Mitäpä, jos seuraavan syntymäpäivän tai joulun aikaan lahjojen tullessa puheeksi ilmoitat, että miehen ei tarvitse ostaa mitään, kun hän kuitenkin ottaa sen pois, jos (tai kun) tulee ero. Miehen ilme voisi olla näkemisen arvoinen ja siitä voisi saada hyvän keskustelun lahjojen tarkoituksesta.

Voisit myös kysyä, että saako kaupungin vuokra-asunnostakin vuokrarahansa takaisin, kun muuttaa pois ;)

Tsemppiä kaikille, joilla on tällaisia pulmia ! :)

Eikö voitaisi pitää gallup, missä kysytään kuinka monessa perheessä mies kustantaa mukisematta suurimman osan.

Jos yhteiselon riidanaihe on yhteisten kulujen maksaminen, niin kannattaa miettiä jatkaako yhdessä lainkaan.

mies: tehdään vaan gallup.

Meillä mies maksaa suuremman osan menoista. Miksi? Siksi, että tienaa enemmän. Maksamme yleisistä menoista ns. saman verran, eli tuloerot on laskettu, jolloin molemmille jäisi omia menoja varten rahaa tasaisemmin. On laskettu, mitä kumpikin tienaa ja sitä kautta prosenttiluvut. Oman prosenttini mukaan laitan sitten lainaan ja ruokaan rahaa sekä muihin laskuihin (meillä on tili näitä varten). On laskettu vielä sen verran yli nämä, että tili ei mene tyhjäksi ja jos menee, sovitaan paljonko kumpikin tilille laittaa rahaa ja yleensä se on sen prosenttiluvun mukainen. Eikä ole vaikeata sopia! Mieheni itse on ehdottanut tätä, en minä.

Arvostan mieheni päätöstä, koska olen kituuttanut suhteessa aikaisemmin, jossa kaikki maksettiin puoliksi - ja minulla oli huomattavasti pienempi palkka! Ikinä ei minulle jäänyt mitään ""omaa"" rahaa, kun mies mälläsi rahansa tekniikkaan. Silloinkin, kun olisin tarvinnut kipeästi vaatteita, joissa kehtaisi olla asiakaspalvelutyössä! Minusta on erittäin mielenkiintoista näin jälkikäteen tajuta, miten vähän miehelleni merkitsi, ettei minulla ollut kunnon vaatteita ja tarvitsin kipeästi ihan perusjuttuja, eikä niihin aina ollut rahaa, mutta tekniikkaan aina! Mielestäni se kertoo jo jotain suhteesta ja ihmisestä. Tämä on vain yksi syy, miksi ex on ex, mutta tämä esimerkkinä..

Tottakai, kun asutaan yhdessä, ollaan samaa taloutta, mutta ymmärrän alkuperäistä täysin, koska vaikuttaa, että mies käyttää häntä hyväksi. Kyllä hänen pitäisi maksaa oma osuutensa ilman, että naisen pitää vinkua rahoja. Jokainen joutuu maksamaan siitä, että asuu jossain! Ei hän vuokralla asuessaankaan ole ilmaiseksi missään asunut. Samoin ruokalaskut voivat nousta korkeiksikin ja on törkeätä, jos toinen ei osallistu!

Joo aina kun on kaksi ihmistä niin aina on joitakin asioita joista kinataan. Raha-asiat ovat yleisimpiä.. Meillä onneksi menot ovat jaettu, koska mies on niin tarkka ettei huoli toisilta omiin menoihin ja minä taas luonteeltani omatoiminen.. Itsestäni tunniastan, että oliasin juuri se joka halposti maksais jos mies olis luuseri;) JA ajan kanssa katkeroituisin ja rupeisin hankalaksi.

Miksi avoliitossa pitäisi toiselle maksaa ""vuokraa""? Ole onnellinen että maksaa vastikkeen - saatpahan sinä lyhentää omaa asuntolainaasi edes se kustannus vähennettynä. Mutta se, että maksattaisit lainakustannuksia vuokralla, niin huh huh... Jos tulee ero, niin asunto on sinun, ei miehen.

Yhteistyössä