Tyhmä kysymys päivystyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vti

Vieras
Mulla on vuoden sisällä ollut 4 kertaa vti ja viimeksi just viikonloppuna ja kävin päivystyksessä. Sieltä sanoivat että seuraavalla kerralla kannattaa soittaa niin ei varmaan tarviikaan tulla ollenkaan käymään.
Tarkoittaako siis sitä että laittaisivat varmaan e-reseptillä antibiootit apteekkiin?

Niin sillä vaan kun on sellainen olo että ehkä vois olla tulehdus tulossa että voinko odotella onko tää sitä ja sit jos on niin suuremmin päivystystä häiritsemättä saada lääkket?

Taitaa olla niin että nykyään säästävät varoja ja aikaa ja laittavat tuollaisiin selviin toistuviin tulehduksiin tosiaan reseptit suoraan apteekkiin. Varmaan jos soitat nyt päivällä terveyskeskukseen niin hoitavat asian sieltä samalla tavalla.

Fiksuumpaa olisi käydä antamassa pissanäyte päivystävällä sh:lla omassa terveyskeskuksessa, kuin lähteä mihinkään iltapäivystykseen. Päivystys on kuitenkin pääasissa vaan kiireellisiä tapauksia varten. Tai pyytää puhelimessa resepti jo valmiiksi omasta tk:sta, jos tarvetta tulee.

[QUOTE="ööö";26064917]Fiksuumpaa olisi käydä antamassa pissanäyte päivystävällä sh:lla omassa terveyskeskuksessa, kuin lähteä mihinkään iltapäivystykseen. Päivystys on kuitenkin pääasissa vaan kiireellisiä tapauksia varten. Tai pyytää puhelimessa resepti jo valmiiksi omasta tk:sta, jos tarvetta tulee.[/QUOTE]

Öö, mulla ainakin tulehdus iskee niin äkisti, että kyllä se on päivystykseen heti lähdettävä, jos oma tk ei ole enää auki. Ja itse asiassa joka helkutin kerta kun olen tulehduksen saanut, on ollut ilta tai viikonloppu.

Meidän terveysasemalla on tapana, että täytyy tulla käymään hoitajalla tikuttamassa pissa. Jos pikatesti ei näytä tulehdusta, täytyy viedä pissanäyte labraan ja parin päivän päästä soittaa ja kysyä vastausta. Jos viljely on positiivinen, saa antibiootin. Vaan tosi hankalilla oireilla voi antibiootin saada ilman näytteen antoa.

vti ei ole henkeä uhkaava sairaus. Jos oireet on alkavia, voi huoletta odottaa seuraavaan aamuun ja mennä omalle terveysasemalle hakemaan apua, reseptiä ja antaa samalla vitsanäyte.

Ilta/yöpäivystys ei todellakaan ole oikea paikka tälle. Siksi yleensä päivystykseen soitetaan neuvoja saadakseen. Päivystys on suunnattu välittömästi ja erittäin kiireellisiin tapauksiin. Ja vti ei ole perusterveellä sitä, ainakaan lievis oireis.

[QUOTE="vieras";26065004]Öö, mulla ainakin tulehdus iskee niin äkisti, että kyllä se on päivystykseen heti lähdettävä, jos oma tk ei ole enää auki. Ja itse asiassa joka helkutin kerta kun olen tulehduksen saanut, on ollut ilta tai viikonloppu.[/QUOTE]

Millaiset oireet?

[QUOTE="vieras";26065004]Öö, mulla ainakin tulehdus iskee niin äkisti, että kyllä se on päivystykseen heti lähdettävä, jos oma tk ei ole enää auki. Ja itse asiassa joka helkutin kerta kun olen tulehduksen saanut, on ollut ilta tai viikonloppu.[/QUOTE]

No aloittajan tapauksessa kertoo jo kuitenkin, että tuntemuksia on. Joten en päivystykseen jättäisi vaan soittaisin jo reseptin valmiiki, sitä kun ei tarvitse hakea jos ei tarvetta tulekkaan.

vti ei ole henkeä uhkaava sairaus. Jos oireet on alkavia, voi huoletta odottaa seuraavaan aamuun ja mennä omalle terveysasemalle hakemaan apua, reseptiä ja antaa samalla vitsanäyte.

Ilta/yöpäivystys ei todellakaan ole oikea paikka tälle. Siksi yleensä päivystykseen soitetaan neuvoja saadakseen. Päivystys on suunnattu välittömästi ja erittäin kiireellisiin tapauksiin. Ja vti ei ole perusterveellä sitä, ainakaan lievis oireis.

Joo, yleensä vti ei oo päivystysasia mutta ainakin mulla on kerran ollut sellainen vti, että mahaan sattui aivan helvetisti enkä pystynyt oikeesti tekemään mitään kun tuntui että koko ajan piti käydä vessassa ja kirveli ihan urakalla. Mutta kuten kirjoitkin, 'ainakaan lievis oireis' eli ei nyt joka ikisestä pienestä tulehduksesta pitäs lähteä päivystykseen.

Mulla on pienemmän vti:t mennyt ohi ihan runsaalla juomisella & varsinkin karpalomehulla.

Tiedän todellakin tunteen, arggg se olo on hirveä! Mulla ollut paljon virtsatietulehduksia ja ne menee mulla tosi nopeasti koviksi, eli parissa tunnissa kun oireet alkaa pahentua, tulee jo näkyvää verta pissassa. Eli sille, joka sanoi, että ei ole päivystysasia- niin todellakin on, jos sattuu olemaan ärhäkkää tapausta! Jos tuo nimimerkki nyt on sairaanhoitajan, niin tietää varmaan että se veri virtsassa voi olla merkki jo siitä, että on nousemassa munuaisiin tulehdus. Ja se onkin jo vakavampaa!!

Mutta aloittajalle: Jos sinulla on toistuvia tulehduksia, mene omalle lääkärillä asian kanssa, vaikka vielä ei tulehdusta olisikaan ja pyydä resepti jo valmiiksi. Itselläni on ollut jo vuosia aina resepti valmiudessa ja se on helpottanut elämää kovasti. Ei tarvitse jännittää, että pääseekö vaikka jostain mökiltä lääkäriin, kun on voimassa oleva resepti aina olemassa. Sitten tietenkin, jos kuuri ei alkaisi auttaa oireisiin, pitää mennä uudelleen lääkäriin lisätutkimuksiin ja virtsanäytettä antamaan.

Pikkukirvelyä minulla on usein, joka menee ohi juomalla paljon vettä. Ylipäätään olen päässyt kierteestä eroon pitämällä huolen, että juon pari litraa päivässä vettä ja lisäksi sokeroimatonta karpalomehua. Sitä saa ihan tavallisista marketeista. Se on hyvää ennaltahekäisyä.

Jos ap:llä on nyt selkeät tulehduksen oireet, niin soita päivystykseen ja käteväähän se vain on, jos saat reseptin suoraan apteekkiin.

Kyllä vain joidenkin on päivystykseen lähdettävä. Toisilla on lievät oireet, toisilla karmeat.

[quote="vieras";26065237]rajut. Sellaiset, etten selviä ilman lääkkeitä. Kirvelee, ravaan vessassa 5-15 min välein tai muuten tulee housuun. Tulee verta virtsan mukana jne.[/quote]

nyt lääkäriin!

Sitä yritin sanoa, että jos tietää että oireet on rajut yms. niin sen resptin voi ja kannattaa pyytää valmiiksi jotta ei tarvitse mennä päivystykseen kun se resepti on jo. Ja sitä paitsi noin pahoilla oireilla pitäisi saada jo estolääkitys tulehduksia varten. Päivystys ei vieläkään ole oikea paikka vti:lle.

Yhteistyössä