Tyhmä kysymys: Miten määräytyy varainsiirtovero, kun rakentaa talon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Draumsyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärtääkseni maksat (kauppahinnasta 4 %)varainsiirtoveron tontista, jos hankit oman. Ja jos siihen rakennutat sen jälkeen talon, et maksa talon rakentamiskustannuksien osasta veroa ollenkaan.
Jos ostaisit kiinteistön, jossa on tontti ja talo, (jossa siis kauppahinta sisältää talon ja tontin)maksat myös kauppahinnasta tuon 4 % vsv.tä.
Jos olet ensi asunnon ostaja, et maksa vsv.tä lainkaan.

Jos ostat osakehuoneiston, vero on 1,6 % kauppahinnasta.
 
Jos ostatte tyhjän tontin ja kauppahintaan kuuluu liittymät (harvemmin näin kyllä on, mutta joskus saattaa olla), niiden arvo kannattaa eritellä kauppakirjassa, koska niistä ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa.
 

Yhteistyössä