Tyhmä kysymys lapsiveden menemisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos lapsivesi alkaa vuotaa/menee kokonaan kotona, kuinka nopeasti sinne sairaalaan pitikään lähteä? Eli onko kiire, vai voiko rauhassa odotella supistusten alkua?

No mulla alkoi esikoisen syntymän lähestyessä lapsivesi vuotaa, mutta koska kalvot eivät kuitenkaan olleet puhki (vaan ohuen ohuet) niin vesihän uusiutui ja vuotaminen vain jatkui ja jatkui. Kuitenkin jo ensivuotaman jälkeen lähdin sairaalaan, koska olin epävarma siitä, kuinka tulee menetellä. Sairaalassa sanottiin vain, että hyvä että tulit. (Varmaankin tulehduksen varalta?) Ottivat minut sitten sisälle, mutta synnytyssaliin pääsin vasta seuraavana päivänä sen jälkeen, kun ne ohuen ohuet kalvot oli ensiksi puhkaistu. Eli mun kohdallani sen kummempaa kiirettä ei olisi ollut, tosin lienee hyvä hakeutua sairaalaan juurikin sen tulehduksen estämiseksi...

Kun vedet menee, soitat heti synnärille. He sitten neuvovat miten tehdä, jokainen kun voi saada erilaiset ohjeet. Esim. minä sain ekassa raskaudessa pyynnön tulla heti synnärille, toisessa raskaudessa sanottiin että jos 12h sisällä tultaisiin sairaalaan.

Mulla on kaks edellistä synnytystä alkanut vesien menolla, oon parin tunnin sisällä mennyt sairaalaan eivätkä oo enää kotiin päästäneet vaan oon ollut sit osastolla, viimeks yhden yön ennen kun käynnitettiin ja edellisellä kerralla kaks yötä ennen kuin supistukset alkoi itsestään.
En koe kovin mielekkääksi tuntitolkulla olla kotona vedet valuen (kun siis sitähän tulee lisää ja lorahtelee sit ihan koko ajan). Ja aina kalvojen puhjettua on myös tulehdusriski suurempi.

Mulla meni ekalla kerralla vedet "holahtaen" kerralla 8 aikaan aamulla ja tyttö syntyi 11.35. Ekat supistukset tuli vasta jälkeen 10. Eli jos tulee kaikki kerralla, voi aika nopeestikin alkaa tapahtumaan.

Mulla lapsivettä alkoi lirahtelemaan 3 päivää ennen synnytystä, mutta en tajunnut sen olevan sitä. Vasta kun kolmantena päivänä supistukset alkoi menin sairaalaan (eli sairaalan ohjeiden mukaan supistuksia tullut säännöllisesti 2 tunnin ajan alle 5 min välein, minulla tuli jo siinä vaiheessa 2-3 min välein) jossa myös kalvot puhkaistiin. Sairaalaan tullessa olin 5 cm auki. Lapsiveden aikaisen lirahtelun takia sain sitten antibiootin mutta minun ja vauvan testeissä ei ollut mitään tulehdusta. Olin ensari.

Mulla lähti vedet 14.00 lorahtaen.. sen verran kävin näytillä että katsoivat että on lapsivettä ,kun ei supistellut pääsin kotiin (vettä valui koko ajan lorahtelemalla) piti tulla aamulla 9.00 käynnistykseen jos ei supistuksia kuulu.

Riippuu tietysti lapsiveden väristäkin.

Jos lapsivesi on kirkasta tai hieman vaaleanpunertavaa, niin mitään välitöntä hengenhätää ei ole. Mutta jos lapsiveden väri on jokin muu (esim. vihertävä tai selkeästi tosi veristä) niin useimmiten neuvotaan tulemaan sairaalaan mahdollisimman pian.

Lapsiveden alettua vuotaa tai mentyä kannattaa kuitenkin soittaa sinne synnärille, he sieltä sitten kyselevät etenkin tuosta lapsiveden väristä ja muustakin, ja osaavat siten neuvoa, milloin viimeistään olisi tultava perille.

Eri sairaaloissa eri menetelmät...Mulla meni vedet ekassa ja nyt viimesimmässä raskaudessa. Esikoisen kohdalla sanottiin,et niin kauan, kui kykenen oleen kotona, niin saa olla ja tän viimesimmän ohdalla sanottiin heti,et täytys lähtee synnärille. Kumpikin synnytys siis eri sairaaloissa.

Mulla alkoi lapsivesi lorahdella kotona aika reippaasti, ja lähdin sairaalaan aikalailla hetimmiten. Kalvot eivät minullakaan olleet puhki, joten yli vuorokauden siinä sitten odottelin ennen kuin mitään tapahtui. (Kauemminkin olisi varmaan mennyt, mikäli lääkäri ei olisi puhkaissut kalvoja.) Olin ensisynnyttäjä enkä älynnyt tuolloin edes soittaa synnärille, mutta tällä kertaa vastaavan tilanteen sattuessa otan kyllä puhelimen käteeni ihan ensi tilassa ja jos mahdollista, olen hoppuilematta vähän vähemmän... Kun se sairaalassa olokaan ei nyt niin kovin hääviä ole.

Mutta tosiaan, sinne synnärille kannattaa kyllä soittaa. Tai jos ei halua soittaa, kannattaa mennä käymään. Passittavat kyllä takaisin kotiin, jos näkevät sen tarpeelliseksi - tai ottavat sisään, jos tämä on heidän mielestään parempi. Tapauskohtainen juttu kuitenkin kyseessä. :)

Mulla käynnistyi synnytys lapsivesien menolla klo 5.00, jonka jälkeen supistukset muuttui kivuliaiksi, ennen puolta päivää tyär oli jo syntynyt. Mulla tai kalvot repeytyä vesien menon yhteydessä, en ainakaan ole tietoinen että missään vaiheessa ois kalvoja puhkottu saati lapsivettä tullut lissää...

Yhteistyössä