Kysymys gynekologitutkimuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piipu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piipu"

Vieras
Jos menen yksityiselle gynekologille niin voiko hän tutkia tihkuuko multa lapsivesi?

Onko heille siis niitä tikkuja, papereita tms, joilla asiaa tutkitaan, tk:ssa ilmeisesti ei ainakaan ole. Epäilen lapsiveden tihuutusta ja mulla on vasta rv17 eli tästä olisi tulossa keskenmeno. Gynen polilta saan apua ilmeisesti vasta sitten jos alkaa verenvuoto tai rajut vatsakivut kun soitin sinne eilen niin viesti oli tämänsuuntainen, ettei mitään ole tehtävissä kuitenkaan niin odottele vaan. Mä kuitenkin haluaisin tietää, onko se tihuutus lapsivettä vaikka luulenkin, että on. Aiemmassakin raskaudessa nimittäin tihuutti. Onneksi vasta niin myöhäisessä vaiheessa, että lapsi syntyi elävänä ja terveenä.

kyllä mä jo äkkiä menisin yksityiselle oli tikkuja tai ei. Eikö äitiyspolille muka pääse?

Ei kun käskivät odottaa verenvuotoa tai kovia vatsakipuja kun ei mitään ole tehtävissä kuulemma näin aikaisilla viikoilla jos lapsivesi tihkuu. Olen varannut gyneajan tälle päivälle. Ei kai gyne oikein ilman tikkuja voi sanoa muuta kun korkeintaan sen onko vauva vielä hengissä vai ei. Ja se ei nyt paljon auta jos vauva on vielä hengissä ja lapsivettä tihuuttaa. Mutta hyvä kai joka tapauksessa mennä.

Ja Kättärin äitipolille eivät siis edes vielä edes ota ennen 22 viikkoa eli tuo gynen poli olisi ainoa mahdollisuus. Olen aika pettynyt Suomen terveydenhoitojärjestelmään. Esikoisen odotuksessakin oli kaikenlaista hässäkkää. OIkeasti en tajua olisiko siellä gynen polilla ollut niillä kauhea vaiva ottaa mut siksi hetkeksi sisälle, että olisivat tehneet tikkutestin ja pistäneet ulost tuloksesta riippumatta. Epävarmuus on ehkä kaikkein hirveintä tässä tilanteessa.

[QUOTE="Piipu";28419901]Ja Kättärin äitipolille eivät siis edes vielä edes ota ennen 22 viikkoa eli tuo gynen poli olisi ainoa mahdollisuus. Olen aika pettynyt Suomen terveydenhoitojärjestelmään. Esikoisen odotuksessakin oli kaikenlaista hässäkkää. OIkeasti en tajua olisiko siellä gynen polilla ollut niillä kauhea vaiva ottaa mut siksi hetkeksi sisälle, että olisivat tehneet tikkutestin ja pistäneet ulost tuloksesta riippumatta. Epävarmuus on ehkä kaikkein hirveintä tässä tilanteessa.[/QUOTE]

Kyse on siitä, ettei noilla viikoilla rv17 lapsen selvitymiseksi ole tehtävissä juuri mitään. Minut on itseni määrätty vuodelepoon ennen rv24 ja rv 26 alkaessa pääsin yliopistolliseen sairaalaan vuodelepoon. Pienillä viikoilla keskenmenon estämiseksi ei ole paljoa tehtävissä. Jos se menee kesken, se menee kesken testistä huolimatta.

Tuo on julmaa, mutta resurssit on keskitettävä niihin jotka voidaan pelastaa.

Tavallaan ymmärränkin mutta mielestäni se, että se tikkutesti otettaisiin ja kerrottaisiin tulos ei oikeasti söisi isoa määrää aikaa eikä resursseja. Ehkä nyt olen pettynyt turhasta mutta aikaisemmassa raskaudessa oli ihan oikeaa sähläystä oikein yllin kyllin terveydenhuoltojärjestelmässä.

Yhteistyössä