Tyhmä kysymys kilpirauhasesta :D

Ihan rauhassa vaan olet. Minulla kanssa ultrattiin kaula eikä sieltä löytynyt muuta kuin ärhäkkä tulehdus. Vaikka kaulalla oli molemmilla puolilla golf-pallon kokoiset pallukat. Ja vaikka siellä jotain muuta olisikin niin parempi se on mitä aikaisemmin löydetään. Näin ainakin itse ajattelin..

On muuten hiukan hermoja vaativia sairauksia nämä kilpirauhasjutut..Ainakin itellä meinaa usko loppua tähän lääkeannoksen jatkuvaan säätelyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Miimu:
Ihan rauhassa vaan olet. Minulla kanssa ultrattiin kaula eikä sieltä löytynyt muuta kuin ärhäkkä tulehdus. Vaikka kaulalla oli molemmilla puolilla golf-pallon kokoiset pallukat. Ja vaikka siellä jotain muuta olisikin niin parempi se on mitä aikaisemmin löydetään. Näin ainakin itse ajattelin..

On muuten hiukan hermoja vaativia sairauksia nämä kilpirauhasjutut..Ainakin itellä meinaa usko loppua tähän lääkeannoksen jatkuvaan säätelyyn.

Joo, tuo lääkitys on kyllä tosi rasittava. Minullakin on monta kertaa jo löydetty sopiva lääkitys mutta kummasti se vajaatoiminta sitten taas pahenee ja pitää ruveta taas säätämään :/

Kilpirauhasessa voi olla myös hyvänlaatuisia kasvaimia jotka eivät ole vaarallisia. Eli vaikka jotain löytyisi niin ei tarvi ajatella heti pahinta. Äidiltäni leikattiin vuosia sitten sellainen. Ensin epäilivät syöpää muttei se sitten kuitenkaan ollut sitä onneksi. Samalla leikattiin liikakasvua pois. Hän kärsi silloin liikatoiminnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jees, mulla on kilpparin vajis ja struuma. Lisäksi kaks pattia oikeanpuoleisessa. Inhottavan tuntuista mut kyl siihen tottuu. Nyt mul on ollut 6 kk arvot kohdillaan.

Palantunne on kadonnut, mut melkein joka päivä tuntuu silti siltä niin kuin kurkku olis kipee ja limainen.

Tuo palan tunne tuntuu siis olevan vajaatoiminnan oire? Voiko sama oire olla myös liikatoiminnassa?

Meinaan, kun minulla verikoe näytti olevan liikatoiminnan rajamailla. Vaan yksikään oire ei täsmää liikatoimintaan - vajaatoimintaoireita sen sijaan vaikka millä mitalla. Ja tuo palan tunne kurkussa + limainen kurkku on yksi selkeimmistä oireista, ja erittäin ärsyttäväkin nyt kun olen raskaana ja muutenkin vähän herkkä yökkäilemään...

Alkuperäinen kirjoittaja Mietiskelen vain:
Tuo palan tunne tuntuu siis olevan vajaatoiminnan oire? Voiko sama oire olla myös liikatoiminnassa?

Meinaan, kun minulla verikoe näytti olevan liikatoiminnan rajamailla. Vaan yksikään oire ei täsmää liikatoimintaan - vajaatoimintaoireita sen sijaan vaikka millä mitalla. Ja tuo palan tunne kurkussa + limainen kurkku on yksi selkeimmistä oireista, ja erittäin ärsyttäväkin nyt kun olen raskaana ja muutenkin vähän herkkä yökkäilemään...

Se voi mennä niin että sulla on liikatoiminta mutta vajaatoiminann oireet tai vajaatoiminta liikatoiminnan oireilla. Mulla itsellä oli oireita molemmista ja mul on vajis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se voi mennä niin että sulla on liikatoiminta mutta vajaatoiminann oireet tai vajaatoiminta liikatoiminnan oireilla. Mulla itsellä oli oireita molemmista ja mul on vajis.

Ai tuo on mahdollista? No se selittäisikin paljon.
Voi tympeys, olisin kyllä pärjännyt ilimankin moista vaivaa :/ Raskaanakin vielä olen. Mitenköhän tämä raskauteenkin vaikuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Mietiskelen vain:
Ai tuo on mahdollista? No se selittäisikin paljon.
Voi tympeys, olisin kyllä pärjännyt ilimankin moista vaivaa :/ Raskaanakin vielä olen. Mitenköhän tämä raskauteenkin vaikuttaa?

Joo ihan normaalia et oireita tulee molemmista. No raskaana ollessa arvoja pitäis seurata usein ja tarkkailla lääkitystä.

Yhteistyössä