mies1
Minuun kosketti suunnattomasti eiliset traagiset tapahtumat. Haluan myötäelää omaisten surussa ja toivottaa voimia koululaisille Jokelassa ja kaikissa Suomen kouluissa. Otan osaa.
No olipahan taas...avautuminen.Alkuperäinen kirjoittaja -Witchie:Yhtäkään isää eikä äitiä saa syyttää näistä. Lapsetkaan ei toivoisi sitä.
Miten voitkaan Witchie olla niin perin itsekeskeinen, aina asia kääntyy sinuun ja sinun perheeseen, oli kyse sitten mistä tahansa. Älä enää edes vertauksena kerro omista asioistasi Jokelan tapahtumien yhteydessä, et taida edes ymmärtää asian suuruutta. Jos haluat ottaa kantaa, jätä se MINÄ sivummalle, yritä edes.Alkuperäinen kirjoittaja -Witchie:Olen itkeä tirauttanut muutaman kyyneleen joka kerta, kun ajattelen eilistä tapahtumaa. Ei siitä silti kannata mitään yhteiskunnallista tragediaa tehdä! Pienemmille lapsilleni (10-ja 11-vuotiaat) en ole puhunut asiasta mitään. Enkä suosi uutisia. Joten he eivät tiedä koko jutusta mitään. Jonakin päivänä tietävät (tänään ovat kuumeessa kotona molemmat), mutta sitten tällainen hurmenostatus aiheesta on onneksi jo ohi!
Kerron silti jotain.
Olen minun isojen poikien kanssa joutunut käymään läpi kaikenlaista. Olemme käyneet terapiassa, on käyty ysiluokkaa kotiopetuksessa, on törmäilty kännissä autolla ja mopoilla, on menetetty korttia, on vahingoitettu itseään tahallisesti... on ja on... ja on....
Joka ainoa kerta, kun näitä asioita on puitu, on törmätty samaan ongelmaan: Isättömyyteen. On heillä isä, joo, mutta hän ei ole koskaan halunnut eikä jaksanut olla missään yhteydessä poikiinsa. Jossain vaiheessa yritti, mutta jumittui ongelmaan. Pojat halusivat häneltä vain rahaa (muuta eivät olleet koskaan saaneetkaan). Minä en ole milloinkaan haukkunut tai arvostellut pojilleni isäänsä, olen ajatellut, että luokoon omat mielikuvansa ja mielipiteensä. Ja toivonut tietenkin, että lasten isästä kasvaisi aikuinen. Niin ei ole käynyt - omien traumaattisten kokemustensa takia kai. En myöskään puolustele häntä.
En ole myöskään yksin kyennyt olemaan kaksi vanhempaa, vaikka kovasti olen yrittänyt. Ei minusta tule miestä. Tai no voi tulla muutamaksi hetkeksi, mutta sitten olen taas nainen. Minusta ei ole isäksi ja äidiksi. Kukaan muu mies maailmassa ei ole poikieni isä.
Luen huumejuttuja lehdistä, luen näitä ammuskelujuttuja lehdistä ja voin vain toivoa ja uskoa, että olen kyennyt onnistumaan siinä, mitä olen eniten maailmassa toivonut. Varma en voi olla koskaan.
Yhtäkään isää eikä äitiä saa syyttää näistä. Lapsetkaan ei toivoisi sitä.
No mitä kirjoituksista voi päätellä, on huoleen syytäkin. Ei sitä nyt sentään normina tule pitää, että lapset kaahailevat humalassa, ilmeisesti alaikäisinä ja ovat terapian tarpeessa, vaikkei se ehkä nykypäivänä ole kovin harvinaistakaan.Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelyä:Ajattelen, että uutistapahtuma järkytti Witchietä ja sai hänet menemään itseensä. Kun perheessä ja lähipiirissä on nuoria, joilla ei aina mene hyvin, tulee herkästi pelko, ettei käsvisi samoin. Nuorten elämä on vaarallista, koska he elävät monesti täysillä kaikkine tunteineen, kokeilevat, mutteivat vielä tiedä, osaa ja hallitse kaikkea.
No siinä sitä oli sisältöä kuin ilmapallossa... Minusta on suoraan sanottuna aika tyhmää lähteä tulkitsemaan minusta jotain sellaista, mitä en ole kirjoittanut. Koskee myös tätä jälkimmäistä 'tietäjää':Alkuperäinen kirjoittaja Mother:bla, bla, bla...
En näe mitään syytä vahvistaa tai kieltää tätä tietoa itsestäni, se ei mielestäni ole oleellista keskustelun etenemisen kannalta.Alkuperäinen kirjoittaja ongelmatutka:been there, done that = Lapseton, ihan selkeästi.Kasvun paikka, jos lisääntyy joskus.
No voi nyt v... Ohjaaminen, kasvattaminen... sama kai se on, mikä se sana on mitä siitä käytetään, kunhan itse tekeminen pysyy edelleen samana. Ja aikuisen kuuluu puuttua lapsensa elämään, joskus hyvinkin voimakkaasti, sitä se vastuu tarkoittaa.Alkuperäinen kirjoittaja mies1:Minusta lasten kanssa eläminen ei oikeastaan ole kasvattamista, koska silloin puutun aika voimakkaasti lapsen elämään, minusta oikeampi termi olisi lapsen ohjaaminen.
Lähde joka asian tutkinut oli mikä? Meillä? Perheesi 90% rattijuoppoja ja kessuttelijoita?Alkuperäinen kirjoittaja mies1:Nooo, meillä on sitten 90% vakava merkki häiriöstä.