Tutustujavanhemmat häiritsee päiväkodissa toisia lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Joillain vanhemmillahan on tapana tutustua päiväkotiin yhdessä lapsensa kanssa monta päivääkin. Onko olemassa mitään sääntöä kauanko siellä saa olla ja millasissa tilanteissa? Tuli esimerkiks mieleen kaikki tommoset vessa ja päiväunille riisumis tilanteet. Mun lapsi on sisarusryhmässä, jossa on lapsia 1-5 vuotiaita. En todellakaan halua että mun ujo 4-vuotias joutuu siellä käymään vessassa ja riisumaan jos joku ventovieras isä kyttää vieressä. Samoin ruokailutilanteet on lapselle vaikeita, ei oikein malta keskittyä ja syöminen helposti unohtuu. En halua että siinä on ulkopuolisia enää häiritsemässä enempää (näin on kerran käyny).

Onko sun lapsen ryhmässä kovinkin suuri vaihtuvuus, jos koet tämän asian ongelmaksi? Tarkoitan siis, että onko tämä teillä ihan viikottaista?

Jos ei ole, on varmaan ihan hyvä, että lapsikin joutuu sopeutumaan erilaisiin tilanteisiin elämässä. Kaikki kun ei aina kulje ihan samaa tuttua ja turvallista latua.

Toisessa päiväkodissa melkeimpä vaadittiin usean päivän tutustumista, ekassa päiväkodissa käytiin kerran tutustumassa. Jos asia kovasti häiritsee, niin voit toki varmaan henkilökunnalle sanoa? Voin kertoa että ei ne vanhemmat siellä ilkeyttään ole, saati kyttäämässä. :D

En tiedä millanen vaihtuvuus tarharyhmissä yleensä on. Lapsen ryhmässä näitä tutustujia on ollu kuluneen vuoden aikana ainakin 5 kertaa ellei enemmänkin. Onko toi sit normaalia, en tiedä. Ja lapsi sanoo ettei halua riisua kun vieras ihminen seisoo vieressä. En kyllä ihmettele. Ja vessa on semmonen missä ei oo ovia, ei siinä oo kiva käydä jos on ylimääräsiä paikalla.

Ei oo sääntöä. Kyl meilläkin saa olla aivan tulokkaan tarpeiden mukaan eikä sen mitä joku keksii kitistä. Ap, tarhassa kun ollaan niin lasten on syytä tottua siihen että tilanteet muuttuvat, näkyy uusia naamoja jne...Itse olin oman sillon 3v kanssa tutustumassa viitenäpäivänä eli viikon ennen aloitusviikkoa. Tämä ihan hlökunnan vinkkinä.

Meillä päiväkodin työntekijät kehottavat tulemaan lasten ruokasaliin odottamaan, jos käyn hakemassa lapseni ja ovat vielä syömässä. Yleensä en mene ruoka-aikaan, mutta joskus on heillä aikataulut myöhässä. Anteeksi, jos lapsesi vaurioituu läsnäolostani, eikä juuri silloin saa näkkileipäänsä syötyä ja näkee nälkää loppupäivän.

Ja ap on ilmeisesti vain hoidon alkaessa tipauttanut tenavansa ovelle ja huikannut heipat?

Jos lapsi ei ole vielä hoitoon valmis, hänet varmaan kannattaa ottaa vielä kotihoitoon.

Siis se 1,5v. pitäisi mielestäsi jättää vieraaseen paikkaan nopean tutustumisen jälkeen, koska sun 4v. on arka vieraiden seurassa? Kannattaisi ehkä miettiä vaihtoehtoisia päivähoitomuotoja... jopa kotihoitoa. Minkä ikäisenä laitoit päiväkotiin? Kauanko itse tutustuit paikkaan lapsen kanssa?

Tutustumisen pointtinahan on, että paikka tulisi tutuksi lapselle. Ja se ei kyllä päivässä tapahdu. Yleensä kyllä ovat reilun tunnin kerrallaan ja leikkiaikana tai pihalla...

.... joku ventovieras isä KYTTÄÄ vieressä :D En tajua, en.

Ja me käytiin lasten kanssa tutustumassa 2viikkoa, ihan päiväkodin toiveesta. Ja en minä siellä koko päivän ollut. Ekaksi käytiin vaikka ulkoiluaikaan pariin otteseen, eli oltiin pihalla. Sitten mentiin vähäksi aikaan sisälle. Sitten oltiin lounaalla jne. Eivät ne tenavat kauhea häirintyneeltä vaikuttaneet, kiipeilivät syliin ja kantoivat leluja. Muistivat jo muutman päivän jälkeen, että sinähän olet XXX:n äiti ja tuleetko huomennakin :D

[QUOTE="mie";26096340].... joku ventovieras isä KYTTÄÄ vieressä :D En tajua, en.

Ja me käytiin lasten kanssa tutustumassa 2viikkoa, ihan päiväkodin toiveesta. Ja en minä siellä koko päivän ollut. Ekaksi käytiin vaikka ulkoiluaikaan pariin otteseen, eli oltiin pihalla. Sitten mentiin vähäksi aikaan sisälle. Sitten oltiin lounaalla jne. Eivät ne tenavat kauhea häirintyneeltä vaikuttaneet, kiipeilivät syliin ja kantoivat leluja. Muistivat jo muutman päivän jälkeen, että sinähän olet XXX:n äiti ja tuleetko huomennakin :D[/QUOTE]

Sama juttu meillä tutustuessa että niitä häiirnny, kiva kun tuli uusi aikuinen jolle höpöttää ja äkkiä alkoivat muistaa että olen xxx äiti. En tokikaa kyylänny kenenkään vessahommia jne ja tuskin kukaan isäkään kyyläämään menee toisia vaikka lapsi riisuutuu samassa tilassa.

[QUOTE="pah";26096375]Ovat tärkeitä, onneksi jotkut vanhemmat panostavat lastensa hyvinvointiin.[/QUOTE]

sillä kahden viikon tutustumisella ei kyllä ole mitään tekemistä lasten hyvinvointiin panostamisen kanssa. ennemminkin se on vanhemman kyvyttömyyttä irtautua lapsestaan ja luottaa muihin ihmisiin lapsen hoidossa. äärimmäisen harvassa ovay ne lapset, jotka oikeasti tarvitsevat kahden viikon intensiivistä tutustumista ja silloin kyllä puhutaan jo erityislapsista.

No, enpä ole koskaan ajatellut, että jonkun vieraan lapsen isää voisi niin kovasti kiinnostaa lasteni vessakäynnit, että pitäisi tulla viereen kyttäämään... Enkä muuten usko sitäkään, että omat ipanat välittäisivät vähääkään, vaikka siinä vieras olisikin. Ovat tottuneet vieraisiin ja monenlaisiin tilanteisiin. Ehkä sinunkin kannattaa siedättää lapsi pois tuosta ujoudestaan jos se kovin häiritsevää on.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mites vaitiolovelvollisuus toteutuu näissä tilanteissa?

Minä en ainakaan tykkää ajatuksesta, että päiväkodissa on joku "Sirpa-Annelin" äiti joka kalkattaa sitten pitkin kyliä kaikki asiat mitä päiväkodissa tapahtuu ja miten toisten lapset siellä on, milloin ja miten.

Todella hyvähän se on, jos saa vanhemmat siellä rauhassa tutustua lapsensa kanssa. Tosin meillä aikoinaan tutustuttiin se pari tuntia aamupäivisin parina päivänä ennen kuin lapsi aloitti hoidon. Enkä tosiaan usko että ne vanhemmat siellä muitten lapsia kyttäilee :)

[QUOTE="fakta";26096398]sillä kahden viikon tutustumisella ei kyllä ole mitään tekemistä lasten hyvinvointiin panostamisen kanssa. ennemminkin se on vanhemman kyvyttömyyttä irtautua lapsestaan ja luottaa muihin ihmisiin lapsen hoidossa. äärimmäisen harvassa ovay ne lapset, jotka oikeasti tarvitsevat kahden viikon intensiivistä tutustumista ja silloin kyllä puhutaan jo erityislapsista.[/QUOTE]

Olet kyllä väärässä, kevyt laskeutuminen päiväkotiarkeen on kaikista paras ja toimivin ratkaisu lapsen päiväkodin alulle. Olemme huomanneet ihan merkittäviä eroja näiden aloittamisesta.
Ensimmäisellä viikolla suosittelemme vanhempaa olemaan kauemmin ja toisella viikolla onkin enää esimerkiksi tunnin ja lähtee sitten pariksi tunniksi pois.

Todella toimiva systeemi joka palvelee lasta ehdottomasti. Etenkin alle 3-vuotiaita.
-lto

Mites vaitiolovelvollisuus toteutuu näissä tilanteissa?

Minä en ainakaan tykkää ajatuksesta, että päiväkodissa on joku "Sirpa-Annelin" äiti joka kalkattaa sitten pitkin kyliä kaikki asiat mitä päiväkodissa tapahtuu ja miten toisten lapset siellä on, milloin ja miten.

Eli se häiritsee että lapsesi lähti tarhasta kolmelta perjantaina, iik mikä tieto. Ja luuletko tosiaan että teidän perhe on niin vitun kiinnostava, että edes kiinnittäisin huomion siihen milloin lapsesi haet? :D

Yhteistyössä