Tutustujavanhemmat häiritsee päiväkodissa toisia lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi luoja, mikä asenne!
Ihan hirveän kaaoksen tosiaan aiheutin, kun autoin jollekin lapaset käteen, toiselle kumisaappaat jalkaan ja kolmannelta pyyhin valuvan nenän. Tai silloin, kun nappasin maitolasin käteeni viime hetkellä, ennen kuin se olisi lentänyt lapsen ja vieressä istuvan hoitajan syliin. Ja kun joku tirriäinen tunki syliin kirjan kanssa ja pyysi että lue lue niin olisi pitänyt ohjata se jonkun hoitajan hihaan roikkumaan, ihan välttääkseni kaaoksen.
Ei se lastenhoitajan työ tosiaan mitään rakettitiedettä ole, väitän, että normaali parivuotiaan äiti osaa kyllä auttaa muitakin parivuotiaita ihan perusjutuissa.

Meillä oli muuten lapsi kyllä laskettu ryhmän lapsilukuun mukaan sen viikon kun tutustuttiin, että siellä oli ihan laillinen määrä hoitajia ja sen lisäksi minä tai lapsen isä.

Voi miten ne siellä pärjääkään ilman sinua nyt!

Olet kyllä väärässä, kevyt laskeutuminen päiväkotiarkeen on kaikista paras ja toimivin ratkaisu lapsen päiväkodin alulle. Olemme huomanneet ihan merkittäviä eroja näiden aloittamisesta.
Ensimmäisellä viikolla suosittelemme vanhempaa olemaan kauemmin ja toisella viikolla onkin enää esimerkiksi tunnin ja lähtee sitten pariksi tunniksi pois.

Mutta nykyään edellyttää, että hoitosopimus on jo voimassa jos jättää lapsensa yksin edes hetkeksi sinne tutustumaan.
Jos hoitosoppari alkaa vasta varsinaisena ensimmäisenä hoitopäivänä, ei lasta sinne saa jättää ilman sitä omaa aikuista.

Pk-kohtaista. Kun olin pk:ssa niin ei me kyllä huolittu vanhempia sinne moneksi päiväksi kuppaamaan, ei se ole tarkoitus. Muutama tutustumiskerta yhdessä vanhemman kanssa riittää, sitten lapsi voi pikkuhiljaa jäädä sinne yksin lyhyiksi ajoiksi. Eikä vanhemmat koskaan osallistuneet ruokailuun tai nukkaritilanteisiin, jos joku vanhempi oli silloin paikalla niin hän odotti eteisessä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26098266:
Olet kyllä väärässä, kevyt laskeutuminen päiväkotiarkeen on kaikista paras ja toimivin ratkaisu lapsen päiväkodin alulle. Olemme huomanneet ihan merkittäviä eroja näiden aloittamisesta.
Ensimmäisellä viikolla suosittelemme vanhempaa olemaan kauemmin ja toisella viikolla onkin enää esimerkiksi tunnin ja lähtee sitten pariksi tunniksi pois.

Mutta nykyään edellyttää, että hoitosopimus on jo voimassa jos jättää lapsensa yksin edes hetkeksi sinne tutustumaan.
Jos hoitosoppari alkaa vasta varsinaisena ensimmäisenä hoitopäivänä, ei lasta sinne saa jättää ilman sitä omaa aikuista.

en tiedä oliko 4v sitten noin (siis että piti olla se sopimus jo valmiina)
meillä tutustuminen meni niin ett ensin lapseni tulevasta ryhmästä kävi 2 hoitajaa meillä kahvilla ja tutustumassa lapseen, sitten seuraavana päivänä mentiin tarhalle jossa muutaman tunnin ajan oltiin leikkimässä ja koska lapselle tilanne oli vaan tosi kiva ja oli niin reipas niin hoitajat ehdotti josko jätän lapseni sinne päiväunille ja lähden itse vaikka kauppaan, käytiin sitten samalla viikolla vielä kerran siellä yhdessä, niin että olin jonkun 30 minuuttia ja jätin lapsen sen jälkeen 2 tunniksi leikkimään ja syömään. ensimmäisenä hoitopäivänä sitten mentiin tuntia aiemmin tarhalle jossa kävin omahoitajan kanssa läpi kaikki nukkumis "rituaalit", rauhoittamiskeinot ym ohjeistukset.
ja kaikilla näillä kerroilla oli lapsen omahoitaja siis siellä paikalla, samoin kuin lapsen ensimmäisinä hoitokertoina järjestettiin niin että omahoitaja oli aina siellä silloin. (lapsi oli 1,5v kun aloitti yötarhassa)

ja täytyy sanao ettei mua koskaan siellä tarhassa ollessa ole kiinnostanut muiden jutut.. ja vaikka en mikään koulutettu hoitaja ole niin jostain kumman syystä on apu kelvannut tutustumispäivinä (varmaan ajattelivat että kun olen äiti niin ehkä osaan laittaa kengän lapsen jalkaan tai nostaa lapsen ylös jos se kaatuu tai jopa nostaa pudonneen nokkamukin lattialta takas pöytään :D)

Itsekkin olen pk:ssa töissä ja kokemus on kyllä sellainen että ne lapset joiden vanhemmat on roikkuneet mukana monta viikkoa jäävät huomattavasti huonommin hoitoon kuin ne jotka on jätetty hoitoon "normi" tutustumisella.Omat lapset vein aikanani pph:lle ja siellä käytiin tutustumassa kerran puistossa ja pari kertaa sisällä lyhyitä aikoja (nämäkin lähinnä siksi että itse näin että hoitajalla on hommat hanskassa) ja sillä siisti.En todellakaan näe mitään järkeä noissa 2 viikon tutustumis ajoissa.Ja noi herkät lapset todellakin voisivat paremmin perhepäivähoitajalla niinkuin tuossa joku jo mainitsikin.

Yhteistyössä