Tuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tosi väsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tosi väsy

Vieras
Onko teillä muilla esiintynyt tällaista....eli meillä tyttö 10.5 kk ja aina ollut tosi levoton nukkuja eli heräillyt öisin 3-10 kertaa. Syö edelleen kerran tai kaksi yössä (syö kiinteitä vieläkin huonosti ja kasvaa miinuskäyrillä, siksi en ole vieroittanut yösyötöistä, syö pullosta 2 x 150 ml maitoa/velliä öisin).

MUTTA nyt on sitten alkanut ihan mahdottomat yöshowt :( nukahtaa illalla siina 21-22 aikoihin ja herää puoli yhden maissa ja valvoo tunnista kolmeen tuntiin. Ei vaikuta mitenkään kivuliaalta vaan epätoivoisen pirteältä. Jos yritän jättää hänet sänkyynsä nukahtamaan itsekseen alkaa aivan kamala huuto (ja se huuto ei lopu ennen kuin menen takaisin sängyn viereen). Ei edes yritä nukahtaa vaikka tekisin mitä. En voi (enkä kyllä haluakaan) huudattaa yksin sängyssään sillä silloin mies ei saa nukuttua ja on vaaraksi itselleen ja muille työssään...

En tiedä mistä tämä nyt taas johtuu ja milloinkohan loppuu. On tosin oppinut kävelemään eli siinä voisi olla yksi syy levottomuuteen, mutta miten voi olla niin pirteä?? Onkohan tämä merkki siitä, että olisi aika siirtyä yksiin päiväuniin? Nukkuu nyt päivisin kahdet unet, yhteensä n. 2.5- 3.5 tuntia. Yksillä päiväunilla on vain tosi kiukkuinen sitten päivällä, koska on ilmiselvästi väsynyt. Mitä voisin tehdä?? Vinkkejä kokeneemmat!! Onko teillä ollut samanlaista "vaihetta" ja mitä olette tehneet? Olen muutenkin nukkunut tosi vähän tämän vajaan vuoden aikana, mutta nyt sitten saan nukkua yleensä maksimissaan 5 tuntia ja olen todella väsynyt :(

Meillä nuo yövalvomiset on oikeastaan nyt loppunu, kun tyttö on 1,5v... Tulihan niistä nautittua varmaan tosta 10 kk iästä alkaen :) Sitä ennen kyllä muutama kuukausi meni muuten vain heikossa unessa...
Ei kait tuohonkaan ole muuta apua kun aika. Meillä tyttö nukkuu sänky meidän parisängyssä kiinni, joten se useita kuukausia kestänyt yökukkuminen oli suht helppo kestää, kun ei itse tarvinnut nousta sängystä.

Meillä auttoi aika. Tyttö selvästi kertasi jopa keskellä yötä uusia taitoja, joita tuossa 8kk aikana taisi olla taputus, vilkutus ja puhuminen, eniten häiritsevinä. Monena yönä nyt pikkasen vanhempana neiti heräsi ja toisteli jotain sanaa esim tunnin...

Meillä valvottiin yöllä 1-3 tuntia, pahimmillaan meni jopa 5. Päikkäreitä neiti nukkuu vaihtelevasti 1-2,5 tuntia ja yöunia niin että vuorokauden saldoksi tulee semmonen 13 tuntia. Jos päikkäreitä nukkuu liikaa, niin illan nukahtaminen venyy, mutta yöhön se ei vaikuta.

Myös tietty flunssat ja hampaat valvottaa öisin vaikka ei huudatakaan...

Voipi olla, että aika tosiaan ainut mikä auttaa. Sitä vaan miettii miten selvitä täyspäisenä tästä jatkuvasta valvomisesta..

Meillä ei voi lasta nukuttaa edes samassa huoneessa, koska on tooooosi herkkäuninen. Herää ihan jokaiseen sängynnarahdukseen ja yskäisyyn. Siksi ollaan YRITETTY nukuttaa jo useita kuukausia eri huoneessa.

Vielä kun keksisi keinon, millä saisi lapsen nukahtamaan edes hieman nopeammin takaisin uneen. Kun kolmatta tuntia putkeen yöllä valvoo, alkaa äidillä olemaan aika epätoivoinen olo. Olen koittanut välillä työnnellä öisin vaunuissakin, että nukahtaisi nopeammin, toisinaan toimii ja toisinaan ei :(

Mihin aikaan päivästä tyttö nukkuu päiväunensa? Voisiko niitä pikkuhiljaa lähentää, kunnes siirrytte yksiin pitkiin uniin? Voi hyvinkin olla että yhdet jo riittäisi, varsinkin jos toiset unet ovat kovin myöhään iltapäivällä. Meillä tehtiin aikanaan niin että siirsin aamu-unia (alkoivat yleensä jo 9-9.30) vartin verran eteenpäin parin päivän välein, kunnes lopulta sain syötettyä varhaisen lounaan ennen nukkumaanmenoa. Iltapäiväunia lyhennettiin torkuiksi (eli tyttö herätettiin hellästi) ja mentiin aikaisemmin yöpuulle.

Jos yksiin uniin siirtyminen aiheuttaa sen että tyttö väsähtää aiemmin illalla, niin sitten nukkumaan vaan. Voi kylläkin johtaa siihen että hänestä tulee aamuvirkku...

Muuten, pohdin tässä että josko tyttö syö kiinteitä huonosti osittain siksi että syö itsensä niin täyteen yöllä? Saman ilmiön huomasi ystäväni, joka lopetti vuoden ikäisen poikansa imetyksen myös öisin - hän rupesi syömään päivisin ihan eri tavalla!

Kiitos Auroralle neuvoista! Tyttö nukkuu ekat päikkärit n. 10-12 ja tokat 15.30/16.00-16.30/17.00. Viiden jälkeen en anna enää nukkua, että illalla saisi sitten jotenkin nukahtamaan. Tekisin mieluusti niin, että antaisin nukkua vain yhdet unet ja vaikka kuuntelisin sitten pari viikkoa enempi sitä väsykitinää, mutta kun ei nuku ei syö sitäkään vähää...eli en saa mitenkään ujutettua sitä päivän ekaa ateriaa niin, että valvoisi siihen asti ja söisi kunnolla. Eli kun nukkuu noi ekat unet, niin puolen päivän aikaan uppoaa suht ok määrä ruokaa, mutta kun valvotan puoleen päivään, menee ruuasta alas ehkä puolet.

Olen miettinyt myös ton yösyönnin vaikutusta päivän ruokailuintoon. En ole vain onnistunut mitenkään siinä vieroituksessa, en siis ole edes yrittänyt. Vaikuttaa oikeasti nälkäiseltä yöllä. Huokaus....olisi kyllä mahtavaa edes kerran nukkua kunnon yöunet....

paljonko hänelle tulee unta vuorokaudessa? monelta nousee lopullisesti aamulla? illalla siis nukahtaa 21-22....
mietin vain sitä jospa hän kuitenkin nukkuu "liikaa" päivän/yön aikaan jos hän tosiaan on hereilä yöllä 1-3 tuntia ja on pirteän oloinen. Noi toiset päikkärit hän nukkuu mielestäni aika myöhään ja se varmasti alkaa jo vaikuttamaan yöunen nukahtamiseen...ainakin meillä olen huomannut jos nukutaan 16.00 jälkeen yöunille nukahtaminen vaikeutuu huomattavasti.
Voithan kokeilla yksiä päikkyjä ( tosin niitä on kokeiltava jokunen päivä ennenkuin alkaa tulosta syntymään, kuulemma...? ( vaikkei meillä) ja palata vanhaan.
Jos voisit esim. hilata päikkäreitä tunnilla eteenpäin ( klo. 11 ja sit kun alkaa sujumaan niin sit voit koittaa taas pikkasen venyttää puol tuntia jne. ) ja koittasit antaa sen lounaan just ennen sitä ( vaikka on jo väsynyt ) ja jättäiset ne iltapäikkärit pois kokonaan ja laittasit jo tytön sänkyyn viimeistään klo. 19.30. Yrität keksiä kamalasti kaikkea kivaa siihen normaaliin nukkumisen aikaan kun hän on väsynyt ja aloitatkin iltatoimet sit hyvissä ajoin.... se on helppoa näin kirjoitettuna, tiedän, itse olen taistellut 12 kk ja 3 viikkoisen tyttöni kanssa päiväunista, 11 kuukautisesta asti. Meillä yöt menee suht koht hyvin mut noi päikkärit on yhtä taistelua. Hän meinaa nukkua liian lyhyitä torkkuja.
Tyttösi nukkuu mielestäni kyllä tosi hyvän pätkän noissa ekoissa päikkäreissä. Ja sillä määrällä hän pärjää kyllä sitten kun teidän rytmi vakiintuu. Sen tunnin minkä hän nukkuu nyt illalla niin luultavasti tulee yöunta pidentämään sen tunnin verran. Sehän se vaan on kun nämä uudet rytmit eivät yleensä lähde heti sujumaan, ainakaan "kaikilla" eihän sitä tiedä vaikka teillä menis jo tosi hyvin viikon päästä.

Minkälaisia ruokamääriä hän sitten syö päiväsaikaan? onhan tuo 300 ml jo jonkun verran yöaikaan annettuna. Mä luulen että se kyllä vaikuttaa jotain päivän syömisiin, syökö aamupuuron hyvin? minkälaiset teillä on ateriavälit ja paljonko menee maitoa pelkästään päivällä? ajattelin vaan jos hän juo maitoa päivälläkin yli "tarpeiden" niin sekin täyttää sitä pientä massua. Olet varmaan koittanut sitä tapaa, että itse syötät ja annat likalle lautasen/ruokaa ja lusikan käteen ja annat kokeilla itse syömistä ( työntää sormensakin sinne ) Meillä auttaa, kun syöminen ei meinaa sujua, esim. väsyneenä. Kirjoitit että tyttösi kasvaa miinuskäyrällä, onko hän sitten minkä kokoinen nyt?
mulla myös pienikokoinen tyttö. Oli 1-vuotis neuvolassa 9200g ja pituutta 74,1 cm. ( muistaakseni 10-kk neuvolassa painoa oli vain 8330 g ) ja mun mielestäni hän syökin hyvin. Mutta silti kasvaa hitaasti ja luultavasti on perinyt vielä isänsä geenit joka on pienikokoinen mieheksi.
Piti vielä kysyä, kuinka hän nukahtaa päiväunille ja iltaunille? kestäkö nukahtaminen kauan, nukahtaako itsekseen vai tarvitseeko sinun apua nukahtamiseen? ajattelin vain että silläkin saattaa olla vaikutusta yöheräilyihin.
Tämmöistä minulle tuli mieleen, toivottavasti sait jotain vinkkiä...

Ekat päiväunet alkavat nyt niin myöhään että niitä on melko hilata eteenpäin. Sinuna kokeilisin varhaisen lounaan antamista jo klo 10-10.30 ja sitten vasta nukkumaan. Iltapäivän unet varhaistuvat siten myös, ja sitten niitä pikkuhiljaa lyhyemmiksi. Meidän tyttömme meni reilun vuoden ikäisenä nukkumaan jo klo 19, itse olen aikanaan pienenä simahtanut jo klo 18!

Kiitoksia jälleen vinkeistä. Vuorokaudessa lapsi nukkuu max 13 tuntia. Yöllä ei nuku kun sellaiset 10 tuntia (joskus vain yhdeksän) ja siitäkin sitten vähenee se hereilläoloaika :( Osa yöllisistä heräilyistä on kyllä sellaisia itkuisia, on väsynyt, mutta ei pysty nukkumaan. Ja nyt sitten "iän" myötä tullut näitä pirteitä valveillaolo jaksoja öiseen aikaan.

Unohtui tuosta alkuperäisestä viestistä, että yksi syy huonoon nukkumiseen ja syömiseen (ja tietysti näihin loputtomilta tuntuviin heräilyihin) on myös sairaudet. Tytöllä on ollut jo 7 korvatulehdusta ja vasta helmikuussa päästään putkitukseen. Silloin kun toi korvatulehduskierre lähti käyntiin, nukahtaminen vaikeutui luonnollisesti huomattavasti. Ei nukahda enää koskaan yksin (ennen saattoi nukahtaa yöunille yksinään, päivällä tarvitsi "apuja") vaan tarvitsee aina äidin syliä ja liikettä nukahtaakseen. Nukahtaminen kestää päivällä vajaat 10 min, mutta illalla voi mennä tuntikin.

Syöminen on siis heikkoa. On ollut sitä aina, jo ennen näitä sairastelujakin. Juo vuorokaudessa maitoa/velliä (annan usein velliä, koska edelleen pulauttelee todella reilusti ja velli pysyy paremmin sisällä) sellaiset 7-7,5 dl. Puuroja ei syö. Kaksi kertaa päivässä liha-ateria max 1,3 dl (yleensä kuitenkin hieman vähemmän) kerralla. Aamuisin ja iltaisin syö jogurttia, mihin sitten olen sotkenut sekaan puuroa (puuroa ei voi paljon laittaa, koska yökkii sitten sen pois, ei edelleenkään pysty nielemään kun lähes täysin soseutettua ruokaa) ja aamulla sitä menee n. 1 dl illalla n. 1,3 dl. Iltapäivällä syö välipalaksi jotain hedelmäsosetta. Joka ruualla juo sitten ruoan päälle maitoa/velliä n. 1 dl. Yleensä ei ole kiinostunut ruokailusta ollenkaan vaan ruoka aina syötetään leikin varjolla alas. Pienenpänä oli myös pahoja ongelmia juomisen kanssa. Ehkä on ollut jotain häikkää tossa nielemisessä ja korvissa jo ihan syntymästä saakka, mikä on sitten vaikeuttanut tätä syömistä.

Heräilee aamulla yleensä seitsemän aikaan. Vaikuttaa yleensä herätessään ylipirteältä ja en saa enää nukahtamaan uudestaan. Mutta on jo kahden tunnin päästä ilmiselvästi väsynyt. Haukottelee, hieroo silmiään ja kitisee....Olen itse jotenkin ihan umpikujassa. En sitten tiedä pitäisikö luovuttaa kaikki uuden rytmitys ja muu siihen saakka kun saataisiin nämä sairastelut kuriin. Toisaalta, jos nuo putketkaan ei auta korvatulehduksiin (itsellänä ollut putket kolmesti ja niistä huolimatta korvatulehduksia kaiken aikaa, myös aikuisena), niin pakkohan meidän joku järki on tähän hommaan silti saatava.

Niistä käyristä vielä...Pituutta tullut kaiken aikaa reilusti. 10 kk:n iässä pituutta 75 cm, mutta painoa vain 8,6 kg eli on tosi hoikka.

Mietin myös vaihtoehtoa jos lapsesi tarvitsisikin vielä yhdet lyhyemmät unet iltasella, antaisit nukkua tunnin ja herättäisit hänet lempeästi. Ota myös käyttöön selkeä yöunillemenorytmi... esim. kylpy ja sylittely, jolloin hän ymmärtää yöunille ja päiväunille menemisen eron. Usein tuo kukkuminen yöllä alkaa, jos siirrytään kaksista päikkäreistä yksiin:) Meillä oli nuorimmaisen neidin kanssa juuri tuo samainen ongelma ja hänelle auttoi nuo lyhyet vajaan tunnit nokoset illalla.

Meillä on yritetty pitää iltaisin aina samat rutiinit, mutta se ei ole öitä rauhoittanut. Jossain vaiheessa annoin nukkua neljätkin päiväunet (vielä tuossa 7 kk iässä), koska oli niin väsyneen oloinen. Ei toisaalta mikään ihme, jos yöllä herää vaikka 10 kertaa mihin sitten ikinä herääkin ja kukkuu jossain välissä yötä vaikka tunnin. Järjellä ajatellen vain tuntuisi, että nukkuisi yön sikeämmin kun päivällä valvoo. Mutta eipä taida näillä pikkuisilla aina ihan äidin järjen mukaan toiminnot pelata.

Suurin (uusi) ongelma nykyään on kuitenkin tuo tunteja kestävä yökukkuminen. Eikä siis välttämättä ole kipeän oloinen vaan tosi iloinen. Silloin aina vakuuttelen itselleni, että huomenna et nuku kyllä yksiäkään päiväunia....

Meillä alkoi tuossa 9,5 kk:n aikana olla sellaista, että vauva heräili yöllä ihan kunnolla ja pirteänä. Samaan aikaan hän alkoi itse mennä yhä myöhempään aamulla päiväunille ja toisille nukuttaminen vaikeutui. Päättelin tästä - ja kirjoittelin tännekin (Mitä Tämä On? -ketjussa) - että vauva alkaa hakea uutta rytmiä. Nyt on menty toista viikkoa etupäässä yksillä unilla, jotka alkavat yleensä kello 12. Vauva syö ensin lounaan. Päiväunet kestävät n. 2 tuntia eli ovat selvästi pidentyneet. Vielä vauva ei aina jaksa näin iltaan saakka, vaan nukahtaa esim. autoon tai rattaisiin päivällisen jälkeen. Silloin ei vaan saa antaa nukkua liian kauan. Meillä tämä tepsi niin, että vauva ei hillu yöllä hereillä. Valitettavasti tosin itkeskelee entiseen tapaan yöllä, mutta tutti riittää. Nyt on tulossa hampaita, joten tilanne on hieman epänormaali muutenkin.

taas minä..varmasti tytön korvatulehduskierrekin vaikuttaa yöuniin. heräilisihän sitä varmasti itsekkin jos johonkin koskee. Toisaalta vauva alkaa olemaan sen ikäinen että voi hakea sitä uutta rytmiä. Olen lukenut täältä että monilla kun on siirrytty yksin päiväuniin, yöt ovat rauhoittuneet...kokeile ihmeessä.
Se yöuni saattaa siitä pidentyä ja hän jaksaakin valvoa sitten aamulla paremmin ennenkuin mennään päiväunille. Sitten laittasit hänet illalla hyvissä ajoin yöunille ja varmasti nukahtaa pian. Koska jos yöunille nukahtaminen voi kestää tunninkin, niin luulenpa että se iltauni siellä kuitenkin vaikuttaa nukahtamiseen.
Se vuorokausi unimäärähän on tosi hyvä kuitenkin mutta kun saisit "rukattua" niitä vähän. Yölle pikkasen lisää ja päivälle vähemmän.

No siitä yösyömisestä. Kyllähän hänellä varmaan on nälkä. Jos illalla syöpi vain jugurtia ja maitoa, niin ainakin minusta tuntuu jos ei syö tukosampaa ruokaa niin nälkä tulee. Onhan jugurttikin aina litkua. Voi kun saisit hänet syömään illalla ja aamulla puuroa. Siis hän ei pysty syömään paksua ruokaa vai eikö hän tykkää puurosta?
"Aamun hyvä" - kaurahiutaleista tulee ainakin aivan tasaista ja pehmeää puuroa ( aivan erilaista kuin Nalle-sarjoista jotka ovat aika karkeita ) varsinkin jos keität kattilassa ja tuleekin parissa minuutissa.
Entä oletko koittanut mannapuuroa?
sitä maitoa/velliä menee aika paljon vrk:ssa, suositus on n. 5 dl. Oletko koittanut antaa vähemmän velliä/maitoa, että onko se sillä vaikutusta että menisikö kiinteitä sitten enemmän?
sitä kannattaa suosia että antaa vauvan itse syödä, tutustua ruokaan, vaikka ihan sotkemalla...ja samalla syöttää itse. Jos sitä kautta alkaisi kiinnostumaan ruuasta enemmän....

tulehan kertomaan myöhemmin, kuinka teillä on alkanut uusi rytmi sujumaan, jos siihen päädytte!

sori, en jaksanut/ehtinyt lukea kaikkia kirjoituksia...
ihan radikaalina ajatuksena tuli, että jos katsotte jotain kivaa (siis pienelle sopivaa) videota tai dvd:tä vaikka klo 16 ja "korvaatte" toiset päiväunet...
meillä on erityisen energinen (tosin hyvä nukkuja) poika (nyt 2,5v) ja jossain noin 1,5v ikäisenä tuli iltavilli/väsymys noin klo 17.30. mummon vihjeestä sai katsoa mummon kyljessä videota 20min ja ylivilkkaus meni ohi. jaksoi siis yöuniin asti, muuten meni "yli" ja unikaan ei tullut tai poika nukahti "pystyyn". ei tosin koskaan ole nukkunut useampia päiväunia, mutta kylläkin 2-3tuntia ne ainoat, vieläkin 2h.
siis yöllä on tosissaan väsynyt kun ei päivällä paljoa nuku... tämä väsynyttä äitiä ajatellen.

Ajattelin, että odotan tätä "rytminsiirtoa" siihen asti, että saadaan ne putket korviin. Koska on päivällä tosi väsyneen tuntuinen (siis jo silloin aamukymmeneltä) eikä varsinkaan aamuyöstä nuku mitenkään levollisen oloisesti. Eli ehkä meillä suurin syy voisi kuitenkin olla noissa korvissa....toisaalta kuten sanoin, ei välttämättä ole ollenkaan kivuliaan oloinen silloin, kun yöllä kukkuu useammankin tunnin eli ehkä tässä on nyt sitten samalla sitä rytmin hakemista.

Syömisistä vielä, eli ei pysty nielemään mitään paksua (ei edes paksuhkoa) eikä yhtään rakeista ruokaa. Ne vauvoille tarkoitetut puurot menee, jos niistä tekee ihan litkuja, mutta sitten niissä ei kyllä paljon ole enää energiaakaan eikä kuituja. Parhaaksi olen toistaiseksi kokenut sen, että sekoitan siihen jogurttiin niin paljon puuroa kun vain tyttö suostuu nielemään (siis ettei tule liian paksua). Mannapuuroa kokeilin juuri toissa iltana - ei onnistunut. Kuten aiemmissa viesteissä kirjoitin, on aina ollut ongelmia nielemisen kanssa. Olisi kyllä toisinaan kiinnostunut popsimaan itse kaikenlaista suuhunsa, mutta heti alkaa kakominen ja yrittää oksentaa/oksentaa. Siihen yleensä into sammuu :( ELi kuten mamma-31 kirjoitti, tytöllä on varmasti myös nälkä yöllä. Ja se vellikään ei taas monella tunnilla nälkää siirrä, eli osa aamuyön levottomuudesta voi johtua ihan nälästäkin (omituista tosin, koska aamuisin syöminen on kaikista vaikeinta!). Saatiin juuri lähetä puheterapeutille näiden syömisongelmien takia, siellä sitten EHKÄ selviää onko jotain tehtävissä. Tosin jotkuthan on melkein pari ekaa vuotta aikamoisia sihtikurkkuja eikä syöminen oikein lähde sujumaan.

ccccccccc...... ehdotti sitä videotuokiota. Voi kunpa onnistuisikin...päästään taas yhteen meidän "lisäongelmaan" eli lapsi on aivan älyttömän vilkas, energinen ja levoton...ei koskaan rauhoitu edes 2 minuutiksi mihinkään. Joskus jos näytän tietokoneelta teletappeja jaksaa ehkä sen 2-3 minuuttia katsella. Olenkin miettinyt onko tuo ylivilkkauskaan ihan normaalia, eipä vaan taideta ihan tän ikäisille vielä mitään ADHD:ta diagnosoida :) Toisaalta taas lapsen kivut voivat varmasti aiheuttaa sitä levottomuutta. Masuvaivojen kanssa ollaan myös taisteltu kaiken aikaa (ensimmäiset 4-5 kk huudi lähes suoraa huutoa) ja nyt on sitten nämä korvat. Ja tietysti tuo masukin voi vaivata edelleen ja se tekee niistä öistäkin levottomia. Voi kunpa lapsi osaisi jo kertoa itse mikä on vialla!!

No, kiitos joka tapauksessa kaikista vinkeistä! Edelleenkin saa kirjoittaa kaikkia neuvoja, kaikkea ollaan valmiita kokeilemaan :)

Yhteistyössä