Tuttipullosta vieroittaminen 4-vuotiaalta.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja höhhhööö:
luulenpa että aika usealla 4-vuotiaalla on ainakin ajoittain pullot ja tutit vielä käytössä...

No mä en ainakaan ole koskaan, missään, tavannut tai kuullut että 4-vuotiaalla olisi vielä tutti tai pullo :o

Naapurin 4-v juoksee ja leikkii pihalla tutti suussa etta jotkut kaipaa pulloa ja tuttia kauemmin kun toiset.

Mita sellaset kauhistelut ja syyllistamiset auttaa? Mun mielesta kannattaa antaa sen 4-v itse vieda tuttipullo roskiin ja kayda aitin kanssa kaupassa valitsemassa itselleen mieluisen lelun palkkioksi (vaihtoehdoks huudattamiselle).

Alkuperäinen kirjoittaja familia:
Alkuperäinen kirjoittaja höhhhööö:
luulenpa että aika usealla 4-vuotiaalla on ainakin ajoittain pullot ja tutit vielä käytössä...

No mä en ainakaan ole koskaan, missään, tavannut tai kuullut että 4-vuotiaalla olisi vielä tutti tai pullo :o

Naapurin 4-v juoksee ja leikkii pihalla tutti suussa etta jotkut kaipaa pulloa ja tuttia kauemmin kun toiset.

Mita sellaset kauhistelut ja syyllistamiset auttaa? Mun mielesta kannattaa antaa sen 4-v itse vieda tuttipullo roskiin ja kayda aitin kanssa kaupassa valitsemassa itselleen mieluisen lelun palkkioksi (vaihtoehdoks huudattamiselle).

Meillä ei ole huudatettu, missään asiassa. Enkä mä syyllistä tai kauhistele lasta jolla on vielä 4 veenäkin tutti, mua ihmetyttää sen lapsen vanhemmat jotka antaa (huutojen pelossa ehkä, tai koska lapsi HALUU) ison lapsen syödä tuttia, antavat lapsen pomottaa. Ja lapsikin sinänsä säälittää, että purentahan siinä pilalle menee jos 4-vuotiaanakin on tutti suussa tuntikausia joka päivä, ja ihmetteleehän toisetkin lapset sitä miksi tuolla on vielä tutti vaikka se on noin iso.

Alkuperäinen kirjoittaja kiki:
Alkuperäinen kirjoittaja Tunnustus:
Meidän 5-vuotiaalla on tuttipullo ja tutti. Tuttipullosta juo aamulla ku herää ja illalla nukkumaan mennessä ei siis jatkuvasti, eikä tuttiakaan lutkuttele juuri muullon ku iltaisin.

Siis sä et voi olla tosissas?

On tosissani. Miksi en ois? Tyttö pyytää nätisti illalla ja aamulla mammaa tai mehua tuttipulloon. Annan pullon, ku ei oo mitään syytä olla antamatta. Tutistakaan ei oo mitään haittaa, ku se ei oo jatkuvasti suussa. Tyttö syö ihan hyvin, on terve, normaalikokoinen ja normaalisti kehittyny.

Meidän 5-vuotiaalla on tuttipullo ja tutti. Tuttipullosta juo aamulla ku herää ja illalla nukkumaan mennessä ei siis jatkuvasti, eikä tuttiakaan lutkuttele juuri muullon ku iltaisin.

On tosissani. Miksi en ois? Tyttö pyytää nätisti illalla ja aamulla mammaa tai mehua tuttipulloon. Annan pullon, ku ei oo mitään syytä olla antamatta. Tutistakaan ei oo mitään haittaa, ku se ei oo jatkuvasti suussa. Tyttö syö ihan hyvin, on terve, normaalikokoinen ja normaalisti kehittyny.

Jaa-a, kuinka pitkään meinasit sitä antaa, kun niin kauniisti pyytää? Mammaa? Minun kaksivuotiaanikin osaa sanoa jo, että maitoa. Onko tämä kenties viimeinen lapsi, iltatähti?

Ja mehua tuttipullosta? Oletko koskaan kuullut, että se on vihoviimeinen asia, joka hammaslääkäreiden mielestä kannattaa. Nimenomaan tuttipullo tekee siitä hampaille pahimman mahdollisen vihollisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohhoh:

Jaa-a, kuinka pitkään meinasit sitä antaa, kun niin kauniisti pyytää? Mammaa? Minun kaksivuotiaanikin osaa sanoa jo, että maitoa. Onko tämä kenties viimeinen lapsi, iltatähti?

Ja mehua tuttipullosta? Oletko koskaan kuullut, että se on vihoviimeinen asia, joka hammaslääkäreiden mielestä kannattaa. Nimenomaan tuttipullo tekee siitä hampaille pahimman mahdollisen vihollisen.

Saa nähä kauanko, kyllä niistä varmasti kouluikään mennessä luovutaan. Mamma tarkotta maitoa. Monet 2-vuotiaat osaa sanoa maito, joten ei sun lapsi mikään harvinaisuus oo. Tietysti meidän tyttöki osaa sanoa maitoa. Hampaat on hyvässä kunnossa. Keskimmäinen kolmesta lapsesta.

4v:t lähtee helposti mukaan kun se maidon juominen tai mikä tahansa muu juttu tehdään kivaksi esim. ihka uusi hieno muki tai mikä vaan on sille just pop juttu vaiks rölli :D ja hehkutetaa et :D mitnköhän toosi hyvätlä toi maito mahtaa maistuu noin tosi ihaanasta mukista. Tei et se maito onki taikajuomaa, vähän satuilua pelii nii kyllä lähtee :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ohhoh:

Saa nähä kauanko, kyllä niistä varmasti kouluikään mennessä luovutaan. Mamma tarkotta maitoa. Monet 2-vuotiaat osaa sanoa maito, joten ei sun lapsi mikään harvinaisuus oo. Tietysti meidän tyttöki osaa sanoa maitoa. Hampaat on hyvässä kunnossa. Keskimmäinen kolmesta lapsesta.

En tarkoittanutkaan, että lapseni olisi harvinaisuus, kun osaa sanoa maito. Tarkoitin lähinnä sitä, että miksi iso lapsesi lässyttää ja käyttää vauvasanoja. Taitaa vauvattaa pahasti muutenkin, kun tuttipullosta haluaa mammaa. Minusta 5-vuotiasta voisi jo ennemminkin kannustaa reippauteen eikä vauvamaiseen käytökseen.

No on se hyvä että tyttö ei ota tuttipulloa enää mukaan kouluun, olisi taatusti koulukiusattu.

No onhan niitäkin toki, jotka lapsiaan imettää vielä 9-vuotiainakin eli meitä on moneen lähtöön.

oho, meillä poika siirty nokkapulloihin 6kk ikäsenä. vaihdoin vaan tutit nokkiin ja thats it! puolen vuoden sisällä olis tarkotus jättää koko pullot pois... tosin nykyäänkään ei pulloista maitoa juo kun ennen päikkyjä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis miten ketäkin säälittää jos jos toisten lapsille tulee purentavikoja, pitääkö toisten asioista kantaa huolta ja puuttua !

Ehkä siksi, että kaikki äidit eivät aina ymmärrä teoillaan vahingoittavansa lastensa terveyttä?

Mitä muita vinkkejä kaipaisit? Kenties miten saada 4-vuotias päiväkuivaksi? Entä mites puheen kehitys - joko sanoo äiti? Käveleekö jo reunostoja pitkin?

Hei haloo, KUKAAN ei anna 4-vuotiaalle tuttipulloa, älkää uskoko tätä höpö-höpö-aloitusta.

Tämä menee nyt vähän eri aiheeseen, mut kun tuli tuossa nyt esille, niin lastentarhanopettajan työssäni olen tänä keväänä törmännyt myös yli 4 vuotiaaseen joka EI ollut edes päiväkuiva. Vaipat koko ajan käytössä.

Apua! :o Meidän esikoiselta otettiin tuttipullo pois n. vuoden ikäisenä, siirryttiin suoraan tavalliseen mukiin. Kuopus ei ole ikinä huolinut tuttipulloa, nokkamukia yritettiin, mutta sekään ei kelvannut, eli samoin vuoden ikäisenä suoraan tavallinen muki käyttöön.

Siis miten ketäkin säälittää jos jos toisten lapsille tulee purentavikoja, pitääkö toisten asioista kantaa huolta ja puuttua !

Kyllä mun käy sääliksi lasta, jos vanhemmat omalla toiminnallaan ehdoin tahdoin aiheuttaa tälle ulkonevat majavahampaat. En tosin menetä yöuniani tämän(kään) asian takia, en mene siitä vanhemmille sanomaan, tms. Saatan vaan, jos tällaisen asian huomaan, miettiä hiljaa mielessäni että miksi ihmeessä.

Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Mitä muita vinkkejä kaipaisit? Kenties miten saada 4-vuotias päiväkuivaksi? Entä mites puheen kehitys - joko sanoo äiti? Käveleekö jo reunostoja pitkin?

Hei haloo, KUKAAN ei anna 4-vuotiaalle tuttipulloa, älkää uskoko tätä höpö-höpö-aloitusta.

Tämä menee nyt vähän eri aiheeseen, mut kun tuli tuossa nyt esille, niin lastentarhanopettajan työssäni olen tänä keväänä törmännyt myös yli 4 vuotiaaseen joka EI ollut edes päiväkuiva. Vaipat koko ajan käytössä.

Oliko terve lapsi kyseessä?

Alkuperäinen kirjoittaja lto:

Oliko terve lapsi kyseessä?

Ikävä kyllä :( Pojalla oli kamala potta- ja pönttökammo, eikä äiti tainnut kovasti edes yrittää. Poika oli ryhmiksen vanhin lapsi, muut kaikki alle 3 vuotiaita. Kovasti oli taantunut raukka pienempien tasolle monessa asiassa. Tosin tässä oli syynä kovasti myös leipääntyneet työntekijät ryhmiksessä, joiden mielestä asiassa ei ollut juuri mitään vikaa. Eikä tälle pojalle edes tarjottu haarukkaa ruokaillessa, vaan söi lusikalla pienten tapaan kaikki ruoat. Onneksi itse olin kyseisessä paikassa vain viikon sijaisena...

Mun poika, 5-vuotias, aloitti tuttipullosta maidon tai mehun(sokeriton) juomisen uudelleen kun sisko syntyi (oli tuolloin 3v). Minä annoin myös hänelle päivällä pullosta, ja nyt vierotan molempia, tyttö 2v. vierottuu iltamaidosta, ja pojalle en anna aamuisin. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Ja vielä vähemmän vanhemmat! Minua tämä pulloilu ei ole mitenkään häirinnyt, mitä väliä sillä on jos 5-vuotias pitää vauvanpulloa suussaan kerran päivässä parin minuutin ajan? Muuten on ikäisensä tasolla, ja järkikin sanoo että tuo pulloilu on liittynyt pojalla vain siskon syntymään ja tuonut hänelle jotain turvaa. Hmm, ihmetyttää kun ihmiset puhuvat täällä lastenhoidosta kuin työstä tai muusta taitolajista, että kirjojen mukaan ilman sydäntä mennnään... Ja mitä aiemmin sitä parempi...

Relatkaa!

mulla itelläni oli tuttipullo vielä 6vuotiaana!!:D ja ihan täyspäinen musta tuli. meidän vaari sanoo että lapset on niin pienen hetken pieniä niin miks niiltä viedään ne ainoot ilot niin kauheen äkkiä.

Myös mun 4vuotias juo pullosta. Hampaat hyvät, just käytiin hammaslääkärissä joten eipä oo
ainakaan mun pojan purentaan toi pullo vaikuttanut.
Itse kuulemma join vielä samanikäisenä pullosta, joten taitaa olla perinnöllistä. Myös mun vanhempi poika joi vielä 4vuotiaana tuttipullosta.

[QUOTE="tiina";23375324]Myös mun 4vuotias juo pullosta. Hampaat hyvät, just käytiin hammaslääkärissä joten eipä oo
ainakaan mun pojan purentaan toi pullo vaikuttanut.
Itse kuulemma join vielä samanikäisenä pullosta, joten taitaa olla perinnöllistä. Myös mun vanhempi poika joi vielä 4vuotiaana tuttipullosta.[/QUOTE]

Anteeksi nyt kauheasti, mutta ei MITENKÄÄN voi olla PERINNÖLLISTÄ että joku juo vielä 4v. pullosta. :D Eiköhän siihen vaikuta muut jutut kuin perintötekijät..

mun tuttavani käyttää 4-vuotiaalla vielä tuttia... ja se on suussa koko ajan. aika hurja näky kun jopa lasketellessa isolla lapsella on tutti suussa kun tulee rinnettä äitin kanssa alas. luulisi ettei siinä touhussa edes muistaisi tuttia! menee kyllä muutenkin tämä perhe lapsen kanssa sieltä mistä aita on matalin....

Ööö.. meijän tyttö jätti ihan itse pullon pois. Ikää tais lla 1v2kk.
Eikä silloinkaankäyttänyt pulloa kuin siihen, että makasi jossain.
tarhassa 11kk vanhana aloitti kunnolla nokkamukista juomisen, ja 1v5kk joi lasista.
Kuopus juo nokkamukista jo 1vee.
Tutti otettiin esikoiselta tasan 2veenä. Kaksi iltaa itkettiin, ja siihen se loppu.
KOhta otan tolta kuopukselta sen pois..

Mun poika, 5-vuotias, aloitti tuttipullosta maidon tai mehun(sokeriton) juomisen uudelleen kun sisko syntyi (oli tuolloin 3v). Minä annoin myös hänelle päivällä pullosta, ja nyt vierotan molempia, tyttö 2v. vierottuu iltamaidosta, ja pojalle en anna aamuisin. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Ja vielä vähemmän vanhemmat! Minua tämä pulloilu ei ole mitenkään häirinnyt, mitä väliä sillä on jos 5-vuotias pitää vauvanpulloa suussaan kerran päivässä parin minuutin ajan? Muuten on ikäisensä tasolla, ja järkikin sanoo että tuo pulloilu on liittynyt pojalla vain siskon syntymään ja tuonut hänelle jotain turvaa. Hmm, ihmetyttää kun ihmiset puhuvat täällä lastenhoidosta kuin työstä tai muusta taitolajista, että kirjojen mukaan ilman sydäntä mennnään... Ja mitä aiemmin sitä parempi...

Relatkaa!

No seliseli...
Meillä tyttö oli 1v 10kk kun toinen syntyi. Ei siltkään vaatinut pulloa.
Vaan antoi aina pullon vauvalle. Kyllä toikin onihan vanhemmista kiinni.
Aika outoa jos lapsen tarvii hakea pullosta turvaa ? hei haloo.. nyt heität pullot hevonhemmettiin. Todella naurettavaa ja laiskaa touhua vanhemmilta.
Jo PUOLIVUOTIAANA pitäis alkaa totuttaa nokkamukiin.

Anteeksi nyt kauheasti, mutta ei MITENKÄÄN voi olla PERINNÖLLISTÄ että joku juo vielä 4v. pullosta. :D Eiköhän siihen vaikuta muut jutut kuin perintötekijät..

no en kait mä tosissani luule että toi on perinnöllistä. Haloo, kunhan heitin läppää.
Mut ihan tosissaan, pakkohan tosta pullosta oli päästä mahdollisimman äkkiä eroon.
Poika tosiaan jo itsekin osaa hävetä ja kiikuttaa pullonsa aína piiloon, jos tulee joku perheen ulkopuolinen kylään.

Yhteistyössä