Tuttipullosta eroon, miten juotan maidon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annastiina.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no, sehän muuttaa asian kokonaan. laitapas hakusanaksi lapsen maitoallergia, ni tietoa alkaa löytymään. sen tiedän, että jos maitoa ei voi antaa ni lapsen energian saanti on korvattava esim, viljoilla, vihanneksilla, rasvalla jne ja muista antaa lihaakin.

no, sehän muuttaa asian kokonaan. laitapas hakusanaksi lapsen maitoallergia, ni tietoa alkaa löytymään. sen tiedän, että jos maitoa ei voi antaa ni lapsen energian saanti on korvattava esim, viljoilla, vihanneksilla, rasvalla jne ja muista antaa lihaakin.

Maito on välttämätöntä alle 2 vuotiaalle ja sen vuoksi maitoallergisille lapsille korvataan kaksi vuotiaaksi asti korvikemaito. Sen jälkeenkin maito on oleellinen osa ruokavaliota ellei sitten esim. ravitsemusterapeutin kanssa rakenna ruokavaliota sellaiseksi, että riittävä kalsium määrä tulee sitten soijamaidosta ruoankäytössä tms.

Jos poikasi ei saa tarvittavaa maitomäärää muuten kuin tuttipullolla, niin onko se niin iso asia, ettäkö siitä pitäisi luopua lapsen terveyden kustannuksella? Jos jätätte veden pois ja siirrät nokkamukiin vain maitoa, niin jos se konsti ei onnistu, niin seuraava vaihtoehto on sitten se, että käytät kaiken maidon ruoanlaitossa esim. keität veteen puuroa ja löysennät sen sopivaksi maidolla tms. Kuitenkin kuumentaminen saattaa tuhota tärkeitä ainesosia maidosta. Sinun sijasta pitäisin tuttipullon ja yrittäisin maidon laittamista nokkamukiin joskus myöhemmin vaikka parin kuukauden päästä uudelleen. Voi olla, että esim. mummolassa tms. paikassa nokkamukista juominen onnistuisi, kun tavat ja paikat eivät ole tutut.

Alkuperäinen kirjoittaja maitoilija:
Maito on välttämätöntä alle 2 vuotiaalle ja sen vuoksi maitoallergisille lapsille korvataan kaksi vuotiaaksi asti korvikemaito. Sen jälkeenkin maito on oleellinen osa ruokavaliota ellei sitten esim. ravitsemusterapeutin kanssa rakenna ruokavaliota sellaiseksi, että riittävä kalsium määrä tulee sitten soijamaidosta ruoankäytössä tms.

Jos poikasi ei saa tarvittavaa maitomäärää muuten kuin tuttipullolla, niin onko se niin iso asia, ettäkö siitä pitäisi luopua lapsen terveyden kustannuksella? Jos jätätte veden pois ja siirrät nokkamukiin vain maitoa, niin jos se konsti ei onnistu, niin seuraava vaihtoehto on sitten se, että käytät kaiken maidon ruoanlaitossa esim. keität veteen puuroa ja löysennät sen sopivaksi maidolla tms. Kuitenkin kuumentaminen saattaa tuhota tärkeitä ainesosia maidosta. Sinun sijasta pitäisin tuttipullon ja yrittäisin maidon laittamista nokkamukiin joskus myöhemmin vaikka parin kuukauden päästä uudelleen. Voi olla, että esim. mummolassa tms. paikassa nokkamukista juominen onnistuisi, kun tavat ja paikat eivät ole tutut.

Kiitos vastauksestasi. Tottakai pojan terveys menee etusijalle.

Olen vaan miettinyt, että onko siinä joku "terveydellinen" syy, kun pullo pitää jättää pois. Esim. juuri se hampaiden muotoutuminen tms. Mutta jos se on vaan tuollainen suositus, niin annan ihan hyvillä mielin edelleen pullosta maitoa!

Tietty kokeilen sitä nokkista edelleen, mutta en stressaa..

Meillä ollaan oltu kovasti tuttipullon perään, nokkamukista ei ole koskaan juonut, vaikka olen todellakin kokeillut useita malleja.
Loppujen lopuksi en pitänyt kiirettä tuttipullosta vieroittamisella koska en kyllä näe sitä mitenkään vaarallisena. Tuttipulloa käytettiin vain ruokailujen yhteydessä ja siitä juotiin maitoa tai vettä. Se on tietty eri asia jos lipittää koko päivän pullosta mehua, mutta siitä ei tässä siis kyse.
Kun pikkuinen oli 1 v 7 kk vanha otettiin tuttipullo pois. Todettiin vain, että nyt on aika siirtyä lasiin. Sitä oli harjoiteltu jo jonkin aikaa ja kun alkoi sujua niin sitten piilotin kerralla kaikki tuttipullot. Nyt on kuukausi elelty, ekat pari päivää kyseli pullon perään mutta loppui nopeasti. Illalla istuu pöydän ääressä ja juo lasista reilun desin unimaitoa, eli aika saman mitä aikoinaan tuttipullosta. Sentti kerrallaan tosin kun äiti vähän turhaankin pelkää kaatuvaa lasia... =)
Yösyömiset meillä loppui itsestään puolitoistavuotiaana, pikkuhiljaa oltiin vähennetty annettavan maidon määrää niin että oli vain 50 milliä ja sitten vain alkoi nukkua koko yön pyytämättä maitoa. Nyt on muutaman kerran kun on ollut kipeä pyytänyt yöllä maitoa, silloin on käyty keittiössä ottamassa lasista pieni huikka ja jatkettu unia.
Mutta ei minusta vielä vuoden ikäisen tarvitse pullosta luopua, etenkin jos on allergioita niin onhan ravinnon saanti tärkeämpää kuin "ison lapsen käytös". Voihan sitä nokkamukia harjoitella ruokailun yhteydessä jos haluaa, ja antaa tuttipullo vaikka aamu- ja iltapalan yhteydessä tms.

niin, onhan se ravinnon saanti tärkeämpää kuin " ison lapsen käytös", tästä ei kuitenkaan ollut kyse. MM. akuutin tekemässä tutkimuksessa todettiin, että liian pitkällinen tuttipullon käyttö ei ole kasvavan lapsen hampaille hyväksi, kuin ei myöskään liiallinen tutin imeminen. nokkamuki otetaan usein käyttöön ikäänkuin tuttipullon " jatkeena", mikä voi synnyttää ns, nokkamukiaddiktion. Pahimmassa tapauksessa sokerisia juomia lipitellään pitkin päivää, mikä ei tee hampaille hyvää. Jos nokkamukia haluaa käyttää- niin vesi sopii täytteeksi hyvin.
kaikki lapset oppivat aikanaan juomaan lasista, siihen tarvitaan vain kärsivällisyyttä, aikaa ja jaksamista- lopussa kiitos seisoo.

Hei!
Meillä tyttö (1v 1kk) on juonut tavallisesta mukista (Orthexin halpis muovimuki on todettu parhaaksi, kun huuli menee sopivasti sen reunan alle) varmaankin n. 8kk iästä lähtien. Aluksi vettä kiinteän ruuan kanssa ja myöhemmin maitoa, kun siirryin antamaan tavallista lehmänmaitoa vähän vajaa vuoden iästä lähtien (äidinmaidon tilalla). Mukista juominen sujuu todella hyvin kun on juottaja - en tiedä miten sitten onnistuu kun pitäisi antaa tytön itse juoda... Tuttipulloa meillä ei ole käytetty ollenkaan niin sikäli tilanne on erilainen. Mutta kokeile ihmeessä tavallista mukia tai pilliä!

Riittävä kalsiumin saanti taitaa vielä olla tärkeintä - riippumatta "välineistä". Me saimme ohjeeksi antaa väh. 600ml maitotuotteita päivässä. Siihen voi tietysti päästä monella eri tavalla. Toivottavasti ap:lla tilanne selkiytyy!

Jopas on Valion propaganda uponnut. Miten luulette, että suurin osa maailman ihmisistä selviää ilman maitoa?
Maito ei oikeasti ole kenellekään välttämätöntä. Kannattaa ottaa yhteyttä ravintoterapeuttiin, joka antaa ohjeet maidottomaan ruokavalioon.

Hohhoijaa sinulle *******

Mutta eipä pitänyt puuttua tuohon. Vaan, meillä tuttipullo jäi pois vasta noin puolentoista vuoden ikäisenä, neiti kun EI juonut mistään muusta. Olin todella huolissani kun kaikki painostivat pullosta lupumiseen, tyttö ei olisi tällöin juonut mitään!

Yks kaks alkoi kuitenkin nokkamuki kiinnostaa mahdottomasti ja maito meni sitten siitä. Edellen silloin tällöin pullon annan, varsinkin jos on ollut vähällä nesteellä.

Siispä, aika auttaa. Mielestäni pullosta ei ole mikään kiire eroon ennen kahta vuotta.. =)

Todellakaan maito ei ole välttämätöntä kenellekään, kunhan kalsiumin saa muualta. Ja tästä asiasta on keskusteltu useammankin lääkärin kanssa, joten vastaan ei kannata ruveta inttämään. Itselläni on kaksi lasta, joita maito ei ole kiinnostanut juuri lainkaan. Toki vauva-ajan olen maitoa tuputtamalla tuputtanut, mutta jos ei juo niin ei lasta pysty siihen pakottamaankaan. Esikoinen lopetti maidonjuonnin siinä vaiheessa kokonaan kun siirryttiin pullosta nokkamukiin, eli noin 1,5v. Ja on terve ja hyvinvoiva tyttö. Nuorempi on nyt 8kk ja ihan näyttää samoja merkkejä olevan ilmassa. Jos maitoa ei mene päivässä kuin 2-3dl, niin ei siitä taida kovasti pitää. Ja sekin määrä tasan tietyn lämpöisenä, ei yhtään viileämpää tai lämpimämpää. Ja samanlainen oli esikoinenkin, joten varaudun siihen, että loppuu maidon juonti tältäkin lapselta kun tuttipulloista luovutaan.
Minä otin asian hyvin raskaasti esikoisen kohdalla, koska kuvittelin, että tottakai kaikki lapset tykkäävät maidosta ja juovat sitä mielellään. Ja että se on välttämätöntä, jos haluaa lapsensa kasvavan hyvin ja terveenä. Mutta nyt olen asiasta niin paljon viisaampi, enkä enää stressaa. Ja kuulemma voi jo alle vuodenkin ikäiselle antaa kalsiumin purkista, jos ei sitä ravinnosta saa (eihän tätä tietysti suositella, mutta parempi niin kuin kokonaan ilman kalsiumia). Ja jos katsotte, miten paljon korvike sisältää kalsiumia verrattuna vauvapuuroihin, niin sitä korviketta saa juottaa aika paljon, että kalsiumin määrä vastaa yhtä annosta puuroa.
Tämä on nyt tarkoitettu niille äideille, jotka ovat ahdistuneita siitä, että lapsi ei mielellään juo maitoa. Toki kannattaa tarjota, jos sitä menee edes vähän, mutta jos se jatkuva tuputtaminen käy liiaksi voimille, niin vaihtoehtojakin on, ilman että kyse on lapsen terveydestä.
Se tosiaan on niin, että Suomessa vallitsee maitokulttuuri ja se on "elintärkeää". Mutta minun mielestäni ei kannata mennä toiselle (jonka lapsi ei juo maitoa) sanomaan, että pitää juoda maitoa tai lapsesi ei voi olla terve (kärjistetysti). Se oikeasti satuttaa, vaikka kuinka tietää miten asia oikeasti on.

Sinulle maidottomat: Meillä on ollut suvussa tuota, että lapset lopettavat maidonjuonnin hyvin pienenä. Itse olen juonut maitoa viimeksi äidin tissistä =) Ja hyvin olen ilman pärjännyt. Taitaa olla meidän poika tullut äitiinsä.

Minulla ei ole ikinä mitään maitoallergiaa todettu, mutta maitotuotteet aiheuttaa minulla mahakipuja, ehkä siinä syy etten ole sitä ikinä suostunut juomaan.

Juu, tuota geeniperimää minäkin olen "syyttänyt". Eli en itse juo maitoa (ainoastaan kahvissa käytän), eikä sitä juo suurin osa lähisuvustakaan, piimää kyllä, mutta ei maitoa. Ja ihan sama mieheni suvussa. Minulla on laktoosiallergia todettu, ei mitenkään paha, eli pystyn normaaleita maitotuotteita käyttämään kohtuudella. En mitenkään inhoa maitoa, mutta ei vaan tee mieli. Kalkin minä saan juustosta ja purkista.

niin, muistin nyt että meillä kun vieroitusta tein niin nlassa suositeltiin hetkeksi otettavaksi käyttöön kalsiumtabletti että saat turvattua päivittäisen kalsiumin saannin. Mä oon antanu myöhemminkin kalsiumia kun on ollu aikoja ettei maito oo uponnu. Kysy nlasta voiko teillä antaa? Niitä on semmosia jotka voi sekottaa esim. puuron sekaan/nesteeseen tai sit ihan tablettina.

Alkuperäinen kirjoittaja firewoman:
niin, onhan se ravinnon saanti tärkeämpää kuin " ison lapsen käytös", tästä ei kuitenkaan ollut kyse. MM. akuutin tekemässä tutkimuksessa todettiin, että liian pitkällinen tuttipullon käyttö ei ole kasvavan lapsen hampaille hyväksi, kuin ei myöskään liiallinen tutin imeminen. nokkamuki otetaan usein käyttöön ikäänkuin tuttipullon " jatkeena", mikä voi synnyttää ns, nokkamukiaddiktion. Pahimmassa tapauksessa sokerisia juomia lipitellään pitkin päivää, mikä ei tee hampaille hyvää. Jos nokkamukia haluaa käyttää- niin vesi sopii täytteeksi hyvin.
kaikki lapset oppivat aikanaan juomaan lasista, siihen tarvitaan vain kärsivällisyyttä, aikaa ja jaksamista- lopussa kiitos seisoo.

Paskan marjat ja mansikat. Ei pidä paikkaansa, että jos lapsi muutaman kerran vuorokaudessa juo tuttipullosta muutaman minuutin kerrallaan, että siitä olisi haittaa. On eri asia jos tuttipulloa imeskellään koko ajan. Tutti on aivan eri asia, se on lapsella suussa hyvässä lykyssä 12 tuntia vuorokaudessa.

Yhteistyössä