Todellakaan maito ei ole välttämätöntä kenellekään, kunhan kalsiumin saa muualta. Ja tästä asiasta on keskusteltu useammankin lääkärin kanssa, joten vastaan ei kannata ruveta inttämään. Itselläni on kaksi lasta, joita maito ei ole kiinnostanut juuri lainkaan. Toki vauva-ajan olen maitoa tuputtamalla tuputtanut, mutta jos ei juo niin ei lasta pysty siihen pakottamaankaan. Esikoinen lopetti maidonjuonnin siinä vaiheessa kokonaan kun siirryttiin pullosta nokkamukiin, eli noin 1,5v. Ja on terve ja hyvinvoiva tyttö. Nuorempi on nyt 8kk ja ihan näyttää samoja merkkejä olevan ilmassa. Jos maitoa ei mene päivässä kuin 2-3dl, niin ei siitä taida kovasti pitää. Ja sekin määrä tasan tietyn lämpöisenä, ei yhtään viileämpää tai lämpimämpää. Ja samanlainen oli esikoinenkin, joten varaudun siihen, että loppuu maidon juonti tältäkin lapselta kun tuttipulloista luovutaan.
Minä otin asian hyvin raskaasti esikoisen kohdalla, koska kuvittelin, että tottakai kaikki lapset tykkäävät maidosta ja juovat sitä mielellään. Ja että se on välttämätöntä, jos haluaa lapsensa kasvavan hyvin ja terveenä. Mutta nyt olen asiasta niin paljon viisaampi, enkä enää stressaa. Ja kuulemma voi jo alle vuodenkin ikäiselle antaa kalsiumin purkista, jos ei sitä ravinnosta saa (eihän tätä tietysti suositella, mutta parempi niin kuin kokonaan ilman kalsiumia). Ja jos katsotte, miten paljon korvike sisältää kalsiumia verrattuna vauvapuuroihin, niin sitä korviketta saa juottaa aika paljon, että kalsiumin määrä vastaa yhtä annosta puuroa.
Tämä on nyt tarkoitettu niille äideille, jotka ovat ahdistuneita siitä, että lapsi ei mielellään juo maitoa. Toki kannattaa tarjota, jos sitä menee edes vähän, mutta jos se jatkuva tuputtaminen käy liiaksi voimille, niin vaihtoehtojakin on, ilman että kyse on lapsen terveydestä.
Se tosiaan on niin, että Suomessa vallitsee maitokulttuuri ja se on "elintärkeää". Mutta minun mielestäni ei kannata mennä toiselle (jonka lapsi ei juo maitoa) sanomaan, että pitää juoda maitoa tai lapsesi ei voi olla terve (kärjistetysti). Se oikeasti satuttaa, vaikka kuinka tietää miten asia oikeasti on.