tuttipullon/nokkamukin täyttämisestä veloitus kahviloissa, mielipiteitä?

minulla on tapana, että jos poikkean kahvilaan & lapset ovat mukana pyytää vuoden ikäisen nokkamukiin raikasta maitoa. yleensä tästä ei veloiteta mitään, mutta yhdessä kahvilassa on yksi työntekijä, joka pyytää aina 2e. minusta 2e on vähän liikaa, jos kuitenkin olen jos ostanut vaikkapa kymmenellä eurolla kahvia & purtavaa !!! ( esim. latte makusiirapilla on 3 e, täytetyt patongit 4e.. kolmen tai nelljän ihmisen kahvilareissu käy yllättävän kalliiksi) :mad:
50c voisi olla kohtuulinen veloitus, mutta se 2e on ihan liikaa parista desistä maitoa !! ja huvittavinta on, että kyseessä on tosiaan se yksi kahvila & yksi myyjä..
eri asia on, jos ohimennessä käveli sisään & ihan pokkana pyytelisi vauvan pulloon maitoa aikomatta edes ostaa mitään, mutta jos on tosiaan istuu siellä kahvin sun muun kera mitä ja sitten mätkähtää vielä lisämaksu maidosta.. ei hyvä.
ei siitäkään pyydetä lisämaksua, että lorauttaa maksamaansa kahviin maitoa ! :O ja hui kamal, ottaa vielä sokeriakin

Viimeksi muokattu:
"noo"
Monissa paikoissahan velotetaan vedestäkin. Samalla logiikalla voisin pyytää saada mehua lapselle kun itse ostetaan pari tuoppia olutta.
Maksaahan se maito sille kahvilallekki. Ethän saa limukkaakaan ilmaseksi. Saman hintasia (melkein) kaupassaki esim. maito ja limukka.

"vieras"
Mun mielestä olisi myös kohtuullista, että saisin ottaa pullaa kahvin kanssa ilmaiseksi. Kuitenkin sen kahvini maksan, ja yleensä otan jonkun tosi kalliin ja ison erikoiskahvin. Tai jos jotain korvausta jostain puoli-ilmaiseksi leivotusta korvapuustin käntystä vaatisivat, niin ehkä jonkun 0,5€ voisin siitä heittää ylimääräistä.

Ihme kiskontaa. :O
No hei peesi. Mä ostan usein kahvilasta lasillisen hanavettä, kyllä sen kaveriksi olisi kiva saada ilmainen salaatti, kun olen kuitenkin maksava asiakas. Vessassa käyn aina kahdesti, tullessa ja mennessä.

meillä maksaa maitolasillinen 90snt joten se olis summa joka otettais tuttipullollisesta, jos otettais maksua.Itse en oo ottanut, muutaman kerran kun on lapselle maitoa joku ollut ostamassa.
(jos asiakas pyytää et saanko ilmaiseksi, niin sit kyllä ottaisin maksun :xmas: )

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
"Niin"
Aivan oikein että veloitetaan. Tuskin kahvilat saavat mistään ilmaista maitoa.
Muutenkin tuntuu että lapsille pitäisi saada ilmaiseksi ravintoloissa ja kahviloissa yhtä sun toista. Miksi? Saman verran se lapsen juoma maito maksaa kuin aikuisenkin. Kahvin tai jonkun latten hinnoittelussa on otettu huomioon että maitoa siihen joku aina laittaa. Ja sitä sokeriakin.

Mun mielestäni vesi on ainoa, jota voisi ehkä olettaa saavansa maksutta, jos sen omaan astiaan pyytää. Mutta kyllä mun nähdäkseni se maito on jo asia, josta ihan jopa kuuluu veloittaa. En ole koskaan ajatellutkaan, ettäkö siinä olisi jotain väärää :)

no miksi sitten se on vain yksi paikka, jossa noin käy jos kyseessä kerran on yleinen käytäntö?!
muualla täyttävät mukin & hymyilevät, mutta tämä yksi rouva on käsi ojossa. suoraan sanoen vituttaa, kun on ensin maksanut 10 tai 12 & sitten kun huomaa, että taaperon maito on loppu ja kehtaa käydä pyytämässä täyttöä niin kynitään lisää rahaa! euron voisin maksaakin, mutta..

missä muuten vesi maksaa, jos ostaa jotain ? :confused: kuulostaa omituiselta

"vieras"
[QUOTE="Niin";28836615]Aivan oikein että veloitetaan. Tuskin kahvilat saavat mistään ilmaista maitoa.
Muutenkin tuntuu että lapsille pitäisi saada ilmaiseksi ravintoloissa ja kahviloissa yhtä sun toista. Miksi? Saman verran se lapsen juoma maito maksaa kuin aikuisenkin. Kahvin tai jonkun latten hinnoittelussa on otettu huomioon että maitoa siihen joku aina laittaa. Ja sitä sokeriakin.[/QUOTE]

Näin. Ravintolabuffeteissa näkee välillä niitä lähes kymmenvuotiaita, joille ei oteta omaa tilausta kun "se vain maistelee mun annoksesta".

Maito maksaa sen normaalin juoman verran, juotiin se sitten tuttipullosta, nokkamukista tai lasista, sen en ole koskaan ajatellut olevan ilmaista. Kahvissa se maito kuuluu hintaan kun se lisätään sinne kahviin. Tuskin kahvin ostajallakaan on oikeutta ottaa sitä maitoa erillistä lasillista samaan hintaan...

Vesi on vähän niin ja näin. Kun muut syövät niin yleensä vauvan/taaperon veden on saanut kaupanpäälle, jossain siitäkin saa maksaa.

no miksi sitten se on vain yksi paikka, jossa noin käy jos kyseessä kerran on yleinen käytäntö?!
muualla täyttävät mukin & hymyilevät, mutta tämä yksi rouva on käsi ojossa. suoraan sanoen vituttaa, kun on ensin maksanut 10 tai 12 & sitten kun huomaa, että taaperon maito on loppu ja kehtaa käydä pyytämässä täyttöä niin kynitään lisää rahaa! euron voisin maksaakin, mutta..

En juuri nyt muista, että missä vedestä on veloitettu, mutta muistan nähneeni laskuja, joissa on se vesikin mukana ollut.

Joko vesi on pullovettä (jolloin se maksaa ravintolalle) tai sitten vähintäänkin käytän juodessani ravintolan/kahvilan lasia, ehkä jopa vesikannua, eli tiskiä kertyy ja jonkun pitää se tiskarinkin palkka maksaa. Joten mun nähdäkseni on täysin ok, että maksan vedestäkin.

Jos olet valmis maksamaan taaperon maidosta euron, niin hae se kaupasta. Sieltä saat eurolla lapsellesi maitoa.

Kivaahan se on, jos jossakin kahvilassa sen lapsen maidon saa maksutta, mutta vaikka mä olen maksanut likemmäs satkunkin laskuja ravintolassa, kun olen lasten kanssa siellä syömässä käynyt, niin olen kyllä maksanut myös niistä taaperoiden maitolasillisista. Ja varmasti enemmän, kuin euron per muki. Joten en kertakaikkisesti osaa nähdä tätä tilannetta nyt niin, että teit tämän avauksen aivan tosissasi...

Viimeksi muokattu:

En ole kyllä koskaan törmännyt siihen että maito olisi ilmaista. Tai siis ihan ruokia/kahviteltavia tilatessa on aina tilattu se "yksi maito" ja jos on nokkamuki ollut mukana pyydetty laittamaan se siihen.

Samalla lailla ne maidot ovat maksaneet myös isommille lapsille ja aikuisille, jos eivät satu kuulumaan aterian hintaan.

ämmmmä
Eikö aapeen lapsi voi juoda vaikka imaista vettä siinä yhdessä tai vaikka kaikissa kahviloissa, miksi sen lapsen on pakko saada noin kallista maitoa? Ihan pölö valitus tämä(kin)

"Vieras"
Kaikki äidit voivat kuljettaa tuttelipurkit ja taaperomaidot ja pillimaidot omassa kassissaan.
Muistakaa hakea nämä eka kaupasta ennen kahvilaan menoa.

Ei kahvilan kuulu antaa ilmaisia maitoja.
Piltti purkin lämmitys on jo riittävä helpotus.

aromikahvi harmaana

vesi maksaa esim joissakin ruokaravintoloissa, vaikka tilaat ruoat. minusta törkeää. en muista oliko esim chicosissa niin että vesi maksaa jos se on ainoa juoma, mutta jos ostat jotain muutakin juomaa+ vettä, se vesi on ilmaista. tosi tökeröä silti, koska itse en juo ruokaillessani muuta kuin vettä, ja maksan kuitenkin ruoastani aika kovan hinnan, niin voisi sen vesilasillisen siihen kyllä sisällyttää.. tästä syystäpä en ko ravintolassa enää asioi.

2€ kuulostaa kalliilta, mutta jaloillaan voi äänestää. Jos kerta tiedät, että kahvila veloittaa maidosta ton verran voit käydä ostamassa lähikaupasta sen 2dl maitoa 50 sentillä ennen kahvilaan menoa tai käyttää naapurikahvilaa, jossa maito on ilmaista?

Käytännöt vaihtelee ja niin ravintoloilla kuin kahviloillakin on oikeus veloittaa tuotteistaan just sen verran kun haluavat. Se on sit asiakkaan valinta, käyttääkö kyseisen yrityksen palveluita. Osassa ravintoloista/kahviloista lapselle saa ilmaiseksi maitoa, suurimmassa osassa se maksaa sen verran kuin sen maksaisi lasiin kelle vaan asiakkaalle (yleensä vähemmän kuin 1€, ainakin niissä paikoissa, joissa mä käyn).

Toki jos ko. kahvilassa hinta vaihtelee työntekijän mukaan voit kysyä kahvilan virallista näkemystä maidon hintaan ja sitten jos esimerkiksi omistajalta saat vastauksen, että ostosten yhteydessä ilmaista, niin voit sen kertoa kyseiselle myyjälle, joka sinulta veloitusta vaatii. Mutta ei se asia kaksplussalla päivittelemällä ratkea.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
"vieras"
Eihän tavallinen kahvikaan ole kallista, mutta silti siitä pitää maksaa jokunen euro vaikka olisi ostanut koko perheelle kalliit pullat tai leivät. Ihan turhaa valitusta mielestäni. Sillä ruuan ja juomien hinnalla on tarkoitus kattaa liiketilan vuokrat, sähköt, työntekijöiden palkat jne. olipa asiakas minkä ikäinen tahansa. Itseasiassa maito on kahvilalle varmaan kalliimpaa ostaa kuin joku hanalimsa, mutta ei kukaan ruinaa sitä limsaakaan nokkamukiin (puoli-)ilmaiseksi.

Toisaalta en tiedä olisiko toimiva liikeidea laittaa tarjolle vaikkapa jotain halpoja keksejä ja mehua joita saa lapsille ihan pientä maksua vastaan, jos se houkuttelisi enemmän vanhempia asiakkaiksi ostamaan niitä kalliita viinereitä ja erikoiskahveja.

"vieras"
Äänestät jaloillasi etkä mene sinne enää. Näin tein minäkin kun yrittivät viinin kanssa tarjoilllusta vedestä veloittaa. Liian junttiravintola, jos ei tiedetä perusasioita tarjoilusta.

hä?
Ei sellaista olekkaan kuin ilmainen maito. Ihme olettamus, että pitäisi kylkiäisiä saada kahvilassa. Ei tossa ajattelu tavassa ole mitään järkeä. Kallishan toi maito on, se nyt on ihan selvä asia. 0,40e-0,50e olisi sopiva summa niin sais kahvilakin siitä vähän voittoa. Usko tai älä, mutta yritysten tarkoitus on saada sitä voittoa niin ne pysyvät pystyssä.

Yhteistyössä