Tuttipullojen pesu

• Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut äiti
Heippa,
aattelin täältäki kysellä mielipiteitä asiaan, mikä pientä mieltä huolestuttaa ja josta olen itseäni syyttänyt, että olisin huono äiti, kun en ole asiaa aiemmin ajatellut.
Olen pessyt lapseni 1v5kk tuttipullot ja tutit silleen, että olen laittanut suoraan fairia pulloon ja tuttiosaan ja pessyt ja huuhdellut. Tässä kuitenkin välähti mieleen, että olenhan varmasti huuhtonut niin hyvin, että kaikki fairi on lähtenyt pois, ku sitä olen suoraan siihen pulloon ja tuttiosaan laittanut. Sanokaa hyvät kanssasisaret, että eihän minun tarvii olla huolissani. Aina tietysti pullot ja tutit olen huuhtonut, mutta kuitenki huolestuin, että jos sitä fairia onkin sit jäänyt niihin tuttiosiin? Et onko se vaarallista? Pikkasen kuulostaa varmasti ylihuolehtivalta, mutta kun mieltä alkoi tällainen kaihertaa.

Mulla on sellainen mielikuva, että saksassa ei huuhdella astioita ollenkaan pesun jälkeen. Nostetaan siis saippuavedestä suoraan kaappiin. Voi toki olla, että niillä on silloin jotain erilaista ainetta, millä ne pesee, mutta voi kai se olla fairiakin. Tuskin siitä mitään haittaa on, jos lapsella ei kerran mitään oireita ole ja kaippa sinä nyt se sentään kunnolla huuhdellut olet. Sinuna en olisi huolissaan!

Mä pesen ihan samallalailla tuttipullot, mutta yritän huuhdella mahdollisimman hyvin.
Pesen niitä myös välillä astianpesukoneessa ja huuhdon ne vielä itse sen jälkeen.
Ei siitä mitään haittaa ole jos olet epähuomiossa huuhdellut huonosti, ja jos oireita ei ole tullut niin ei se silloin haittaa.

huolestunut äiti
Heippa,
kyllähän minä aina ne tietenkin huuhtelen ja mielestäni hyvin vieläpä, mutta kuiteski jotenki hyppäsi sellainen ajatus mieleen, että jos se ei olekaan sit niistä tuttiosista huuhtoutunut kunnolla?
Kyllä sitä ihminen takertuu kaikenlaisia asiaoita miettimään...mutta tällainen huolestutti mun mieltä.

huiapua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 16:22 huolestunut äiti kirjoitti:
Heippa,
kyllähän minä aina ne tietenkin huuhtelen ja mielestäni hyvin vieläpä, mutta kuiteski jotenki hyppäsi sellainen ajatus mieleen, että jos se ei olekaan sit niistä tuttiosista huuhtoutunut kunnolla?
Kyllä sitä ihminen takertuu kaikenlaisia asiaoita miettimään...mutta tällainen huolestutti mun mieltä.
Mä en koskaa ole pessyt pesuaineella vaan aina huuhtonut ja SITTEN KEITTÄNYT kattilassa nopeasti.Joskus huuhdon vedenkeittimen vedellä vain kun ei ole pinttynyttä maitoo.Meillä on astianpesukonekin mutta en käytä sitä vauvan astioihin kun pelkään pesuainejäämiä.

Älä hermostu mun nikiä,se on jäämä toisesta keskusteluta.En kauhistele sinua siis kerroin vain oman tavan :)

huolestunut äiti
eipä tässä muuta kuin, että kun kuulee, että joku keittää oikein pullot aina, niin tulee vielä pahempi mieli!!! et olenpas toiminut tosi huonosti sit....eli ei millään pahalla, mut toivoisin, että jos tähän aiheeseen saan vastauksia niin mielellään sitten sellaista, et mitä mieltä on asiasta eikä niin, että tulee vielä pahempi mieli, kun kuulee, että joku todellakaa ei edes käytä astianpesuainetta pullojen pesuun....nyyh!!!

huiapua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 19:10 huolestunut äiti kirjoitti:
eipä tässä muuta kuin, että kun kuulee, että joku keittää oikein pullot aina, niin tulee vielä pahempi mieli!!! et olenpas toiminut tosi huonosti sit....eli ei millään pahalla, mut toivoisin, että jos tähän aiheeseen saan vastauksia niin mielellään sitten sellaista, et mitä mieltä on asiasta eikä niin, että tulee vielä pahempi mieli, kun kuulee, että joku todellakaa ei edes käytä astianpesuainetta pullojen pesuun....nyyh!!!
Tuhannesti anteeksi,luulin että munkin mielipide kelpaisi :'( :flower:
Onko siis oltava samaa mieltä jotta saa vastata? :ashamed: Outoa vielä mulle tää.

Etkös voisi sitten ajatella että muuttaisit tuota tapaa jos se vaivaa?Kokeilisit vaikka keittää?ei pahalla,mutta saman ajan se vie kuin foorumilla nyyhkytyskin...

huolestunut äiti
hei,
anteeksi, en tarkoittanut sitä tuolla tavalla. Tuli vaan vähän paha mieli, kun kyselin tuossa, että mitä mieltä ollaan tästä mun asiasta. Tottakai saat kertoa oman tyylisi. En mää enää pese fairilla niitä pulloja ja olen alkanu keittämään taas niitä. Mut se mikä mua huolettaa on se, että olen pessyt ja jos niihin on jäänyt sitä fairia, niin onko se haitaksi? Ja nimenomaan sen takia huoletan, kun olen sitä fairia ihan suoraan laittanu sitä pesuainetta pulloon ja siihen tuttiosaan ja pessyt. Tietysti olen huuhtonut, mutta kuitenkin huolettaa, että onko se lähtenyt siitä kunnolla pois.

twintwin
Moi!
Mie soitin kerran myrkytyskeskukseen, kun epäilin, että taikamukiin oli jäänyt fairia, kun se maito mun mielestä vaahtosi... Ei ole vaarallista niin pienet määrät, astianpesukoneaine ja pyykinpesuaine ovat sitten asia erikseen.

KenkägiikkiVieras
Täällä on linkki pesuaineiden myrkyllisyydestä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk_terveyskirjasto.naytaartikkeli?p_artikkeli=lmy00007

Tässä oireet:
Ärsyttävät pesuaineet voivat nieltyinä aiheuttaa lieviä ärsytysoireita, kuten pahoinvointia, oksentelua ja ripulointia. Iholla, silmissä ja hengitettyinä ne voivat aiheuttaa lieviä ärsytysoireita.
Pitkäaikaisista vaikutuksista ei näy tietoja.

Huojentavaa varmasti on, että esim. tiskiaineiden myrkyllisyys -hakusanalla ei löytynyt mitään googlella. :)

sarina84 harmailee
Heipsan..

Mä pesen samalla tavalla, ja monesti huuhtasen vielä kerran, kun otan kuivan pullon/tutin kaapista, ihan samasta syystä kuin sinä, pelkään pesuainejäämiä. Mutta toisaalta, pesen myöskin lusikat yms. samalla tavoin kuin muutkin astiat, ja niiden kohdalla en sitten samalla tavalla pelkää.. Kummaa tää äidin mieli :LOL: Nyt kun oikein asiaa ajattelee..

Mutta tosiaan, samalla tavalla pesen tutit ja tuttipullot, tyttö nyt 1v2kk.. En ole vähään aikaan keittänyt, muutakuin silloin, jos pulloon on syystä tai soisesta jäänyt maito hiukan pidemmäksi ajaksi seisomaan.. Näin sis meillä, luulisin että voidaan olla huoletta :heart: Molemmat :flower:

Jonne
Haloo! Ainakin pullojen keittohommat voi unohtaa kun lapsi alkaa nuolla joka paikkaa ihan omasta toimestaan. Ethän steriloi leluja, lattiaa, kenkiä jne.???

Ja aivan varmasti voi olla huoletta noiden jäämien kanssa, kyllä se normaali huuhtelu riittää. Ethän huuhdo uudestaan omia astioitasikaan, etkä kuitenkaan koe käyttäväsi pesuaineisa mukeja jne.??? Huoli poispoikkeen :)

Töyhtis
Jos lapsi jo 1v5kk, henk.koht en ymmärrä enää pullojen keittämistä. Itsekin olen aika tarkka ja "vainoharhainen" tälläisissa asioissa, mutta keittämisen lopetin noin 4 kk iässä(kaikissa suosituksissa kai se keittämisen raja 3kk). Saahan ton ikänen lapsi jo muutenkin kaikkia pöpöjä suuhunsa, esim. kerää lattialta muruset, ulkona syö vahtimisesta huolimatta hiekkaa jne. ja jos alkaa sillä tavalla aatella, voihan sieltä ulkoa tarttua vaikka mitä mömmöjä suuhun. Ja minun mielestäni liika hygieenisyyteen pyrkiminen on pahasta, juuri tuon takia että niitä pöpöjä kuitenkin saa ja pakkohan niitä on tottua kestämään. Jos kerta kunnolla huuhtelee pullot, en todellakaan usko että vahinkoa tulee, eri asia jos pullottain alkaa juoda sitä fairia. :D Mutta kyllä se äidin syyllisyys ja huono omatunto lähtee millon mistäkin pienestä asiasta, nimimerkillä kokemusta on!

huiapua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 20:34 Jonne kirjoitti:
Haloo! Ainakin pullojen keittohommat voi unohtaa kun lapsi alkaa nuolla joka paikkaa ihan omasta toimestaan. Ethän steriloi leluja, lattiaa, kenkiä jne.???

Ja aivan varmasti voi olla huoletta noiden jäämien kanssa, kyllä se normaali huuhtelu riittää. Ethän huuhdo uudestaan omia astioitasikaan, etkä kuitenkaan koe käyttäväsi pesuaineisa mukeja jne.??? Huoli poispoikkeen :)
No mä kyllä olen tarkka kengistä ettei tule hiekka sisälle.Ulkona ei saa syödä hiekkaa,saako teidän lapset???

Mä myös suukotan vauvaa joka ilta ennen unta kymmenenen kertaa nenälle,onko sekin väärin???Tuntuu että jokaisella on oma tapa,mutta onko se nyt näiden keskuskeluiden tarkotus että saadaan muut omalle tavalle???

Mä ehdotin aloittajalle meilenrauhan vuoksi keittämistä.Tai keitetyllä vedllä huuhtomista.En mainosta sitä parhaana.Mun tapa,mun ja vauvan tapa.Hyvin kasvaa ja kehittyy!Eikä sairasta! Melkein vuoden vanha jo. :heart:

vielä tähän
heippa vielä...
en mie muuten ois yhtään huolissani koko asiasta, mutku tosiaan ku muut astiat tulee pestyä koneessa ja nuo tuttipullot ja tuttiosat käsin, niin tulee tosiaan sitä fairia lorautettua suoraan siihen pulloon ja tuttiin, niin sen vuoksi sitä huoletin, että onko se fairi lähteny kokonaan pois ku oon huuhdellu....mut kaipa se sit on....
en miekään niitä pulloja ole aikoihin keitellyt :) mut se on tämä äidin mieli tällainen, että sitä voi jopa pullojen pesusta saada itselleen stressin aikaiseksi...

Yhteistyössä